Harley Davidson Sportster Ironhead XLCH 1000

Django

MF'er
29 mei 2012
158
0
Beste allemaal,


Bij voorbaat mijn excuses als ik dit niet in het juiste topic plaats of voor als ik er geen topic voor aan had moeten maken, maar ik heb een vraag:

Ik ben helemaal verliefd op een fiets welke te koop staat:
(zie afbeeldingen).
Het betreft een Sportster Ironhead
XLCH 1000 uit 1972.
Volgens de advertentie is alles (uiteraard) helemaal in orde.

Nou is mijn vraag: zijn er mensen die een beginnende motorrijder met nog zeer minimale sleutelervaring zoals mij zelf, deze motor per sé zouden afraden?
En zo ja, waarom?
Ik ben me ervan bewust dat het hier een fiets van 40 jaar oud betreft,
en dat dit nadelen met zich meebrengt.
Tevens is de motor rechtsgeschakeld, dit lijkt mij lastig wennen?

Ik kijk uit naar reacties, b.v.d.
full
 
Hallo Django,
Harleys mooie motorfietsen, maar ook echte sleutelfietsen, en vooral de oudere harleys, ( de ironheads zijn berucht vanwege hun matige bouw).
Ook heb je er amerikaans gereedschap voor nodig.


Voor een beginnende motorrijder met weinig sleutel ervaring echt een afrader.
Het gaat alleen maar veel geld kosten.....

Hou er ook rekening mee dat fietsen die behoorlijk verbouwd zijn, niet altijd door kundige lui gedaan zijn....

Groet
Sebas
 
Laatst bewerkt:
Ik zeg doen! Motoren is emotie, als we verstand zouden hebben zouden we allemaal in een Toyota rijden.
Voor vragen moet je in het Harley topic zijn.
 
Ik zelf ben gek op ironheads, altijd weer een uitdaging als je van huis gaat :] , de hele weg luisterend naar al die rare geluiden die uit het blok komen, denk je weer iets te horen wat je nog niet kende, effe stoppen dan maar.... Rammelde die ook al zo hard toen ik thuis weg reed :? Zou zomaar kunnen, of toch niet :N ?? hhmmmmm, thuis toch maar weer effe het blokje uit elkaar gooien... *O* *O* *O* Mooi man...
 
Laatst bewerkt:
Zoals al aangegeven zijn Ironheads niet de betrouwbaarsten uit de stal, wat niet inhoudt dat een Ironhead niet betrouwbaar te krijgen zou zijn.
Zeker een versleutelde motor (H-D ofnie) is niet betrouwbaar.
Rechts schakelen leer je snel, da's hetzelfde als een ouwe auto met stuurschakeling of een
nóg oudere H-D/whatever met tankschakeling.
Gebruik goeie olie, bezuinig niet op onderdelen (bobine's etc); dan kun je gewoon een hoop lol hebben.
Meestal zijn Ironheads (vanwege hun reputatie) niet ál te duur
 
Laatst bewerkt:
Kijk, dit is waar ik op hoopte: goede adviezen vanuit verschillende standpunten.
Wat mag een motorfiets als deze kosten?
Banden zijn nieuw, zuigers + zuigerveren zijn gedaan, kleppen afgesteld, nieuwe uitlaten, condensator en ontsteking vervangen, nieuwe accu, nieuwe kickstarter enz.
Daarnaast zijn volgens de huidige eigenaar de ketting en tandwielen ook in zeer goede staat.
Optisch lijkt de motorfiets in uitstekende staat.
Dus welke prijs is -mits een eventuele bezichtiging en proefrit e.e.a. bevestigd - een goede prijs?

B.v.d.
 
Dus welke prijs is -mits een eventuele bezichtiging en proefrit e.e.a. bevestigd - een goede prijs?

B.v.d.


Komt ie weer, motoren zijn emoties. Het is een Amerikaanse onbetrouwbare niet originele motor uit de jaren 70. Een Japanse betrouwbare motor uit de jaren 70 die ook niet meer origineel is doet een paar honderd euro.
Maar dit is een Harley, dus speciaal. Erg leuk, apart, eindelijk weer eens geen Honda CB maar een Ironhead.
Hij vraag 3900 euri voor dat ding, dus je gaat naast de motor bieden als ie bevalt na een proefrit. Zet laag in, en kom tot elkaar. Wil de verkoper niets zakken ga je lekker verder zoeken. Elke klassieker is vraag en aanbod en natuurlijk wat een gek er voor geeft.

Succes :W
 
Pardon? Volgens de webstek van Pruisman zelf is de vraagprijs 4200 pleuro.

Harley Davidson Ironhead XLCH 1000 CC PRIJS € 4200,00
Bouwjaar: 1972
Rechts Geschakeld
Alleen Kickstarten

Spatbord voor en achter zijn aanwezig.
Oldtimer dus belastingvrij

Edit: Ik had nog niet op MP gekeken. Vandaar de prijsverschillen. |(
 
Laatst bewerkt:
Volgens de verkoper 4200 euro en geeft aan dat ie belasting vrij is, hoe ver dat nu nog waarde heeft.

Tja je moet het er voor over hebben...


@Triple XS

"Zeker een versleutelde motor (H-D ofnie) is niet betrouwbaar"... is dat zo?!!

Je mag wat kritischer zijn, maar of het per definitie onbetrouwbaar is??!!
 
Dat is 'm inderdaad ja.
Op MP staat als vraagprijs 3900,-, maar op Speurders 4200,- (daar staan wel meer foto's).
Raar vind ik wel dat de advertentie doet overkomen alsof de fiets van een particulier is terwijl hij dus bij een dealer staat.. (www.pruismanmotoren.nl)

Al met al, als ik jullie reacties zo lees:
Ik heb momenteel een Virago XV1100 uit '87 als sleutelproject en zoek eigenlijk een tweede motor om mee te rijden.
En ik begin nu een beetje te vermoeden dat dit een tweede sleutelproject gaat worden.
 
Laatst bewerkt:
Ik persoonlijk zou het niet betalen voor deze motor. Als je een beetje rond kijkt vind je voor minder ook een ironhead. Goedkoop of duur kopen, die "gereviseerd" verhalen ken ik wel, ik ga er de weg niet mee op als ik zelf niet het blok geheel nagekeken heb. Kan je dit zelf niet en je wilt geen risico lopen dan zou ik geen ironhead kopen.

Wil je perse een ironhead of mag het ook een evo sportster zijn ?
Je zou eens kunnen rondkijken/informeren op de sportster site, daar kun je wel wat wijzer worden over de sportys.
Kijk maar eens bij de rubriek "aangeboden" wat er zoal te koop is .( ook de oudere advertenties om een idee te krijgen van prijs )

SPORTSTER OWNERS NETHERLANDS;Dit forum is gesloten en gaat verder via www.sportsters.nl. Even nieuw registreren aub op het nieuwe forum. • Forumoverzicht
 
@Harton: het gaat me niet eens zo zeer om het type,
Ik vind deze fiets qua uiterlijk, hoe die verbouwd is, gewoon echt schitterend.
Hij is in mijn ogen optisch helemaal 'af'.
Bedankt voor die link, leuke site.

Maar op wat voor risico doel je?
Een ongeluk als gevolg van een vastlopend onderdeel, of puur financieel?
Want ik zou de fiets sowieso eerst laten nalopen bij de garage alvorens ermee de weg op te gaan.
 
Allen dank voor de reacties,
inmiddels heb ik een andere fiets aangeschaft:
Een Sportster 883 uit 2001.
 
hallo Django
Leuk! we willen wel een plaatje zien natuurlijk!
Ps Check even de bouten van het blok en vervang de olie, dan kan je er tegen aan

groet
Bas
 
Olie is onlangs vervangen, bouten van het blok zal ik nakijken.
Foto volgt snel!
 
Succes met het ding.
Persoonlijk was ik voor de Ironhead gegaan, veul leuker.
Maar inderdaad niet voor die prijs.
 
Hear no Evo See no Evo Ride no Evo was toen DE kreet die je overal tegenkwam in de eerste jaren van het EVO tijdperk, de tijd heeft ondertussen bewezen dat dit toch wel een vooruitgang was ten opzichte van de ironheads dus diezelfde kreet is allang verstomd. Als je gecharmeerd ben van de ironhead moet je die uiteraard aanschaffen, dan neem je de eventuele problemen er graag bij. Voor normaal gebruik is een EVO gewoon een betere keuze. Gratuliere met je aankoop! Kleine kanttekening...je tekst is zo...kweenie...basic, karig, kaal? (ploatie!)
 
@ Rockert: ik vat 'm niet,
hoe had ik m'n tekst anders moeten neerzetten dan?
 
Terug
Bovenaan Onderaan