Harley geluid op mijn Intruder 1500

oei, dan ben ik dus een droeftoeter die in een gesticht hoort:) , en voor de rest...........het zal me eigenlijk een typhuszorg zijn hoe sommige over mijn motor denken, zolang de grote groep maar wel respect heeft voor de aanpassingen die soms een erg creatieve methode nodig hadden om gemonteerd te worden.

Vertel.Met een 5 ponds hamer? :P Heb je daar foto's van? :P

Van de hamer that is. :Y :Y
 
Sommige jappen hebben ook po-ta-to, maar net ff anders.
Er zijn meer zaken wat het unieke HD geluid onderscheid van alle andere v-twins, inclusief Victory.
Maar wat minstens zo belangrijk is, is de feel.
Dat heeft nog geen enkel andere v-twin.


Harley heeft potato en een Japanner gewoon niet.
 
Laatst bewerkt:
Sommige jappen hebben ook po-ta-to, maar net ff anders.
Er zijn meer zaken wat het unieke HD geluid onderscheid van alle andere v-twins, inclusief Victory.
Maar wat minstens zo belangrijk is, is de feel.
Dat heeft nog geen enkel andere v-twin.

Leg eens uit.
 
Er zijn meer subtielere zaken dan de enkele pin die het karakteristieke Harley geluid maken.
Dan heb ik het over carb versies.
De 1 enkele carb, dus loopt wat onregelmatiger.
De wasted spark effect.
Het geluid van het luchtgekoelde blok zelf.

De feel..
Waar japanse fabrikanten zich focussen op uiterlijk en veel cc's, wordt de aan de factor "emotie" veel minder aandacht besteed.
Harley is daar veel zorvuldiger in.






Leg eens uit.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn meer subtielere zaken dan de enkele pin die het karakteristieke Harley geluid maken.
Dan heb ik het over carb versies.
De 1 enkele carb, dus loopt wat onregelmatiger.
De wasted spark effect.
Het geluid van het luchtgekoelde blok zelf.

De feel..
Waar japanse fabrikanten zich focussen op uiterlijk en veel cc's, wordt de aan de factor "emotie" veel minder aandacht besteed.
Harley is daar veel zorgvuldiger in.

Jij rijdt denk ik Harley.........
 
Laatst bewerkt:
Dat zou je denken..maar ik heb 2 jappen.


Inderdaad. Mag ik vragen welke emotieloze fietsen jij rijdt dan. Zelf merk ik weinig op mijn jap dat deze een gebrek aan emotie heeft voor zover dat kan bij een motorfiets.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad. Mag ik vragen welke emotieloze fietsen jij rijdt dan. Zelf merk ik weinig op mijn jap dat deze een gebrek aan emotie heeft voor zover dat kan bij een motorfiets.

Mijn Trudy wil nog wel eens huilen als ze niet ver genoeg is meegeweest naar haar zin.....
 
Emotieloos heb ik niet gezegd.
Minder emotie in vergelijking met een Harley, zeker wel.
Qua v-twin gebeuren rij ik op een Vulcan.
En jij? Op een Yamaha?
Heb je wel 's op een Harley gereden?


Inderdaad. Mag ik vragen welke emotieloze fietsen jij rijdt dan. Zelf merk ik weinig op mijn jap dat deze een gebrek aan emotie heeft voor zover dat kan bij een motorfiets.
 
Emotieloos heb ik niet gezegd.
Minder emotie in vergelijking met een Harley, zeker wel.
Qua v-twin gebeuren rij ik op een Vulcan.
En jij? Op een Yamaha?
Heb je wel 's op een Harley gereden?

Mooi fiets. Ik heb zelf voordat ik de overstap vanaf sport naar cruise maakte op diverse cruisers/choppers proefgereden. Ik twijfelde het meest tussen een Vrod en Yamaha Warrior. Omdat ik toch bezig was ook nog een ritje gemaakt op een Fat Bob.

De Vrod viel erg snel af. Deze machine heeft een motorkarakter waar ik totaal niet naar op zoek was. (veel toeren maken om vermogen voorhanden te hebben). Ik was op zoek naar een machine met een lekker koppel op lage toeren. Vandaar ook nog wat anders geprobeerd zoals de Fatbob. Deze had inderdaad het karakter waar ik naar op zoek was. Maar deze machine voelde tam aan.

De Warrior heeft veel koppel/vermogen vanaf 1500 toeren. Deze machine trilt, schud en voelt aan zoals ik denk dat een chopper/cruiser aan hoort te voelen. Tevens stuurde de Warrior een stuk scherper dan de overige machines waar ik mee proefreed.

Voorgaande heeft misschien te maken met: Warrior stoterstangen lucht gekoeld. Vrod niet.
Warrior blok niet in rubbers gemonteerd. Vrod en Fatbob wel. Warrior alu frame. Vrod en Fatbob niet.

De vraag is: Wat is nu de emotie van een motorfiets in deze vergelijking? Is het de marketing van een merk (Harley) of de rijeigenschappen van een ander merk (Yamaha).

En inderdaad veel Harley eigenaren voelen zich emotioneel betrokken bij het hele magische Harley verhaal (zowel het markering gedeelte en de rijeigenschappen). Harley verkoopt zijn "emotie" ook erg goed.

Nu zijn er natuurlijk ook heel veel Harleys die voorgaande eigenschappen (rijkarakter) wel hebben, maar zo zijn er ook genoeg Jappen, Britten enz die dat ook echt wel hebben. Daarom is het een beetje appels met peren vergelijken. De ene Harley heeft het wel en de ander niet. Dit zelfde geld voor elk ander merk.


Maar ik zou hem bijna inruilen na het zien van deze twee.............

Harley:

Yamaha:
 
Laatst bewerkt:


Laatste type met nog een beetje Harley karakter.
Verschil tussen een moderne Harley en een Jap is voor mij niet echt meer waarneembaar.
 
Dat het blok van de Warrior niet in rubbers was opgehangen wist ik niet.
En balansassen spelen ook een rol toch?
Ik vergeleek 's een Wildstar met een Dyna Twincam met carb.
Ik bespeurde relatief weinig trillingen met de Wildstar, ook de soepelheid van het blok vond ik minder.
Ik vond de Dyna op alle punten gewoon meer de zintuigen aanspreken, behalve de bak dan.
Nu heb ik ook 's een vroege jaren 80 Sportster geprobeerd, maar dat was qua beleving van het motorkarakter weer een heel verschil met de Dyna.
Ik weet nog dat ik de claxon ergens op de A12 verloren was.




Mooi fiets. Ik heb zelf voordat ik de overstap vanaf sport naar cruise maakte op diverse cruisers/choppers proefgereden. Ik twijfelde het meest tussen een Vrod en Yamaha Warrior. Omdat ik toch bezig was ook nog een ritje gemaakt op een Fat Bob.

De Vrod viel erg snel af. Deze machine heeft een motorkarakter waar ik totaal niet naar op zoek was. (veel toeren maken om vermogen voorhanden te hebben). Ik was op zoek naar een machine met een lekker koppel op lage toeren. Vandaar ook nog wat anders geprobeerd zoals de Fatbob. Deze had inderdaad het karakter waar ik naar op zoek was. Maar deze machine voelde tam aan.

De Warrior heeft veel koppel/vermogen vanaf 1500 toeren. Deze machine trilt, schud en voelt aan zoals ik denk dat een chopper/cruiser aan hoort te voelen. Tevens stuurde de Warrior een stuk scherper dan de overige machines waar ik mee proefreed.

Voorgaande heeft misschien te maken met: Warrior stoterstangen lucht gekoeld. Vrod niet.
Warrior blok niet in rubbers gemonteerd. Vrod en Fatbob wel. Warrior alu frame. Vrod en Fatbob niet.

De vraag is: Wat is nu de emotie van een motorfiets in deze vergelijking? Is het de marketing van een merk (Harley) of de rijeigenschappen van een ander merk (Yamaha).

En inderdaad veel Harley eigenaren voelen zich emotioneel betrokken bij het hele magische Harley verhaal (zowel het markering gedeelte en de rijeigenschappen). Harley verkoopt zijn "emotie" ook erg goed.

Nu zijn er natuurlijk ook heel veel Harleys die voorgaande eigenschappen (rijkarakter) wel hebben, maar zo zijn er ook genoeg Jappen, Britten enz die dat ook echt wel hebben. Daarom is het een beetje appels met peren vergelijken. De ene Harley heeft het wel en de ander niet. Dit zelfde geld voor elk ander merk.


Maar ik zou hem bij inruilen na het zien van deze twee.............

Harley:

Yamaha:
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan