Heb ik een klinkapparaat nodig?

Edoll

Die hard MF'er
12 jun 2002
527
0
Hoogezand
Vandaag met het nodige kunst en vliegwerk (voorste tandwiel moer...) een een nieuw voor en achtertandwiel gemonteerd, en tevens de ketting erom gelegd.

Nu had ik eigenlijk gehoopt dat de geleverde ketting een sluitclip zou hebben. Helaas voor mij heeft de ketting alleen een sluitschakel, 4 o ringetjes en een metalen plaatje waar de 2 pennetjes net niet doorheen kunnen (niet met de hand in elk geval).

Nu vermoed ik dat ik een klink apparaat nodig heb, maar voor ik onnodig mensen ga lastig vallen of onnodige kosten maak toch even de hulplijn inschakelen ;)

De ketting is volgens mij een DID o-ring ketting (type: DC530MSO Super O-ring)

Ik denk dat ik een iets ander type heb (in elk geva geen gouden kleur) maar de sluitset zoasl het eruit ziet is identiek aan dit plaatje:
SSrivetmaster.jpg
 
Dat is mij gelukt met, dan moet je een beetje bouwvakkers taal verstaan en begrijpen.

Gewoon de boel in positie brengen, aan de achterkant een vuistje tegen aan houden (4 kante hamer) en met een andere hamer de pennen een beetje plat staan zodat ze borgen, dat krijg je in je uppie niet voor elkaar, moet even een paar handen erbij hebben. 5 minuten werk.
 
Ik heb eens de beun manier gedaan,toen de motor gestart en direct naar een motorzaak om het geheel proffesioneel te laten klinken,voor de zekerheid.
Je wilt echt niet dat je ketting breekt :N
 
Bedankt voor alle snelle reacties ;)

De beunmethode heb ik met de zoekfuncite al voorbij zien komen. Ik beschouw mijzelf als niet handig genoeg om het op die manier te proberen. Of ik vernaggel de boel , of het lukt wel en blijf de eerste weken met een vies gevoel rondlopen.

Dus met dat in het achterhoord:

Is er iemand in de omgeving Hoogezand (Groningen) die zijn klink apparaat een dagje kan missen? Lang hoef t het niet te duren vermoed ik gezien de ketting er al helemaal om ligt
 
Toch met de hamer methode ooit eens de NAKS zo geklonken (nee, was geen morse).
Heeft ie jaaaren mee gereden.
(Uiteindelijk bezweek hij aan lager speling van de krukas).
 
Juist als je niet weet wat je zegt post dan niet...

Met achter de klinkschakel een grote hamer en een kleintje voor het klinken is er niets aan de hand. Telkens voelen af de schakel nog beweegt voorkomt veel leed.
Als je wel een klinkset hebt en je ramt daar te hard op ist nog erger.
Als je er geen verstand van hebt blijf er dan gewoon af.
 
Even op motorcorner.nl zoeken naar klinkgereedschap. Unit kost 50 euro, werkt eenvoudig en is geschikt voor oa jouw did ketting. Kleine investering waar je nog veel plezier van hebt iedere keer als je een ketting moet breken of klinken.
 
Dat is mij gelukt met, dan moet je een beetje bouwvakkers taal verstaan en begrijpen.

Gewoon de boel in positie brengen, aan de achterkant een vuistje tegen aan houden (4 kante hamer) en met een andere hamer de pennen een beetje plat staan zodat ze borgen, dat krijg je in je uppie niet voor elkaar, moet even een paar handen erbij hebben. 5 minuten werk.


Dat werkt idd prima, alleen niet plat slaan dan stuik je de hele pen een beetje op, je moet op 2 kanten de pen een beetje naar buiten slaan met de hamer iets schuin.

full


Kost helemaal niets.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de louis Link. Die gaat even als tweede keus. De hamer methode wordt het echt niet, dat laat ik graag aan de meer ervaren klussers over. Ik geloof best dat de methode werkt voor sommigen, maar die gaat voor mij niet werken.

Maar gezien het feit dat dit de eerste keer is dat ik een ketting hoef te klinken vind ik 50 euro voor eens in de tien jaar wel een erg dure grap. Ik gooi nog even een smeekbede in het gezocht forum, of iemand misschien zo'n unit een dagje kan missen ;) - Zoniet moet het maar.. heb immers toch meer dan 50 euro aan loonkosten bespaard met het zelf doen...
 
Bedankt voor de louis Link. Die gaat even als tweede keus. De hamer methode wordt het echt niet, dat laat ik graag aan de meer ervaren klussers over. Ik geloof best dat de methode werkt voor sommigen, maar die gaat voor mij niet werken.

Maar gezien het feit dat dit de eerste keer is dat ik een ketting hoef te klinken vind ik 50 euro voor eens in de tien jaar wel een erg dure grap. Ik gooi nog even een smeekbede in het gezocht forum, of iemand misschien zo'n unit een dagje kan missen ;) - Zoniet moet het maar.. heb immers toch meer dan 50 euro aan loonkosten bespaard met het zelf doen...

Je mag best eens wat vaker de motor pakken, als je 10 jaar met één kettingset doet.
 
Deze motor heeft de 40.000 net niet kunnen halen met 1 kettingset. Je moet de tijd ook hebben om te rijden he... Ik denk dat ik gemiddeld zo'n 7.000km per jaar rijdt. Vind ik een mooi getal :)
 
Of je nu klinkt met een hamer en ponsje of met een nette klinkset het resultaat behoort hetzelfde te zijn. Een gestuikt pinnetje.

Die pin interesseert het echt niet hoe het gebeurd is, als je het maar niet sloopt. Persoonlijk zou ik mijn aandrijf ketting het liefst netjes klinken, maar wanneer nodig kan het prima met een hamer.

Mijn nokkenasketting is geklinkt met een aangepaste fietsketting klinker, maar dat vertrouwde ik niet dus nog even nagetikt met een hamer. Werkt nu al 15.000km uitstekend.
 
Dus... via het forum heb ik klinkgereedschap voor een DID ketting kunnen lenen (bedankt Ryan!).

De les die ik nu geleerd heb is dat ik de volgende keer maar eens op de verpakking kijk wat ik nou echt onder de fiets heb hangen in plaats van naar de productcode op de bestelbon ;)

Ik heb dus helemaal geen DID ketting maar een DC QXring ketting. Hier heeft de masterlink 2 solide pennetjes (geen gaatjes in de kop).

Het ziet er naar uit dat ik noodgedwongen de hamer methode maar ga gebruiken. Kijken of ik de klink tool wel kan gebruiken om het plaatje goed over de pennetjes te schuiven en daarna maar eens kijken of ik de de pennetjes een hens kan geven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan