Heb in rode toerentalgebied gereden: schadelijk?

15 apr 2004
151
0
Laatst dacht ik 'laat ik een keertje het gas vol opentrekken'. Het ging goed totdat ik voelde dat het blok opeens een beetje inhield. Een vluchtige blik op de toerenteller en ik schrok me rot, de wijzer stond op 14000 toeren(!), het rode gebied begint nl bij 11000 toeren (Fazer600). Snel 2 versnellingen opgeschakeld maar verder geen vreemde dingen aan de motor gemerkt.
Ik denk dat ie ongeveer 3-5 sec in het rode gebied heeft gedraaid, is dat heel schadelijk voor het blok?
 
ik rij altijd op een rode.... :?

full



:+
 
Als het een paar seconde is kan het gen kwaad. Als je het een langere tijd doet gaan je kleppen zweven DWZ de kleppen volgen je nokkenas niet meer en dan bestaat de kans dat je kleppen de zuigers gaan raken en dan heb je een veel groter probleem. Dus effetjes kan geen kwaad maar niet lang volhouden.
 
Ik zou er niet zo zeker van zijn dat de fazer een begrenzer heeft.

Als de motor nu goed draait dan heeft het waarschijnlijk geen negatief effect gehad, uiteraard is het niet aan te raden om dit regelmatig te doen, het rode gebied zit er niet voor niets op. Het maximale toerentaal heeft te maken met een aantal zaken:
-De afstelling van de motor
-Het gewicht van de drijfstangen en de zuigers (vooral ook de afwijking tussen de drijfstangen en zuigers onderling)
-De nauwkeurigheid van het balanseren van de krukas
-De sterkte van de oliepomp
-De sterkte van de klepveren

Als je je rode gebied in gaat houdt het in dat 1 van bovenstaande zaken kritisch wordt, als het te maken heeft met de afstelling van de motor, is dat geen probleem, de motor zal gewoon niet meer accelereren.

Als het te maken heeft met het gewicht van de zuigers en drijfstangen, dan kunnen de krachten op de onderdelen te groot worden, de lagers kunnen kapot gaan of je drijfstang breekt of scheurt.

Als het te maken heeft met de balans van de krukas (je kan je voorstellen dat een krukas van een 500tpm motor niet zo nauwkeurig gebalanseert wordt als die van een 15000tpm motor), dan zullen de trillingen in het motorblok te groot kunnen worden met alle gevolgen van dien.

Als het te maken heeft met de oliepomp of dikte van de kanalen of sproeiers, dan kan het zijn dat boven een bepaald toerental de smering onvoldoende is.

De laatste is het gevaarlijkst, de kleppen worden naar beneden geduwd door de nokkenas, ze komen weer terug door de klepveren. Dit terugveren vergt een bepaalde tijd en is afhankelijk van de sterkte van de klepveren, de hoger het toerental van de motor, de sneller de klep terug zal moeten veren, anders staat de klep nog open terwijl de motor al aan een volgende slag begint, of erger nog de klep staat nog open terwijl de zuiger al omhoog komt. Dit fenomeen heet zwevende kleppen en kan er in het ergste geval voor zorgen dat je per direct een vastloper hebt, verbrande kleppen kunnen ook tot de mogelijkheden behoren.

Het is dus te simpel om te zeggen dat het wel moet kunnen, die rooie lijn hebben ze bij de fabriek er niet op getekend om je te pesten, dit is alleen bedoeld om de boel heel te houden. Zo dat was even een kleine preek over motortechniek.
 
Ik zou er niet zo zeker van zijn dat de fazer een begrenzer heeft.

Als de motor nu goed draait dan heeft het waarschijnlijk geen negatief effect gehad, uiteraard is het niet aan te raden om dit regelmatig te doen, het rode gebied zit er niet voor niets op. Het maximale toerentaal heeft te maken met een aantal zaken:
-De afstelling van de motor
-Het gewicht van de drijfstangen en de zuigers (vooral ook de afwijking tussen de drijfstangen en zuigers onderling)
-De nauwkeurigheid van het balanseren van de krukas
-De sterkte van de oliepomp
-De sterkte van de klepveren

Als je je rode gebied in gaat houdt het in dat 1 van bovenstaande zaken kritisch wordt, als het te maken heeft met de afstelling van de motor, is dat geen probleem, de motor zal gewoon niet meer accelereren.

Als het te maken heeft met het gewicht van de zuigers en drijfstangen, dan kunnen de krachten op de onderdelen te groot worden, de lagers kunnen kapot gaan of je drijfstang breekt of scheurt.

Als het te maken heeft met de balans van de krukas (je kan je voorstellen dat een krukas van een 500tpm motor niet zo nauwkeurig gebalanseert wordt als die van een 15000tpm motor), dan zullen de trillingen in het motorblok te groot kunnen worden met alle gevolgen van dien.

Als het te maken heeft met de oliepomp of dikte van de kanalen of sproeiers, dan kan het zijn dat boven een bepaald toerental de smering onvoldoende is.

De laatste is het gevaarlijkst, de kleppen worden naar beneden geduwd door de nokkenas, ze komen weer terug door de klepveren. Dit terugveren vergt een bepaalde tijd en is afhankelijk van de sterkte van de klepveren, de hoger het toerental van de motor, de sneller de klep terug zal moeten veren, anders staat de klep nog open terwijl de motor al aan een volgende slag begint, of erger nog de klep staat nog open terwijl de zuiger al omhoog komt. Dit fenomeen heet zwevende kleppen en kan er in het ergste geval voor zorgen dat je per direct een vastloper hebt, verbrande kleppen kunnen ook tot de mogelijkheden behoren.

Het is dus te simpel om te zeggen dat het wel moet kunnen, die rooie lijn hebben ze bij de fabriek er niet op getekend om je te pesten, dit is alleen bedoeld om de boel heel te houden. Zo dat was even een kleine preek over motortechniek.

Heel verhaal, zonde van de tijd!
Iedere otto en zeker iedere dieselmotor is begrensd op het toerental. Is het niet mechanisch dan wel elektronisch.
Vroeger op dieselpompen met stangetjes, palletjes, veertjes enz. enz.
Tegenwoordig stoppen ze gewoon met ontsteken bij een bepaald toerental en vaak kappen ze dan ook nog de brandstof af (bij injectie motoren dan he).
 
Laatst dacht ik 'laat ik een keertje het gas vol opentrekken'. Het ging goed totdat ik voelde dat het blok opeens een beetje inhield. Een vluchtige blik op de toerenteller en ik schrok me rot, de wijzer stond op 14000 toeren(!), het rode gebied begint nl bij 11000 toeren (Fazer600). Snel 2 versnellingen opgeschakeld maar verder geen vreemde dingen aan de motor gemerkt.
Ik denk dat ie ongeveer 3-5 sec in het rode gebied heeft gedraaid, is dat heel schadelijk voor het blok?

jep die is kapot, je kan hem bij mij inleveren }) ;)
 
Damned en ik al 24 jaar denkend dat ik dan pas moet schakelen..en soms was ik wel eens lui en schakelde ik niet...

Maar ja elke dag die klap op je achterhoofd en direct daarna je voorband kauwen is ook niet alles..na 24 jaar..

;) Dit was niet om te zieken...gewoon niet te vaak doen en altijd de duur kort houden.
 
Heel verhaal, zonde van de tijd!
Iedere otto en zeker iedere dieselmotor is begrensd op het toerental. Is het niet mechanisch dan wel elektronisch.
Vroeger op dieselpompen met stangetjes, palletjes, veertjes enz. enz.
Tegenwoordig stoppen ze gewoon met ontsteken bij een bepaald toerental en vaak kappen ze dan ook nog de brandstof af (bij injectie motoren dan he).


ook geen waar, ooit eens met men zus haar auto aan 8500 toeren gereden terwijl de limiet op 6200 zit (had het niet door) had het pas door toen een van de zuigers uit de motorkap kwamvliegen
 
Terug
Bovenaan Onderaan