SnowFreak
MF veteraan
Ik had gisteren een leuke discussie over het bochtentechniek. Het onderwerp lijkt mij hier wel op zijn plaats aangezien jullie allemaal 'sportieve' rijders zijn.
De kwestie is "Waarom gaat een motorrijder verzitten in de bocht?"
Mijn visie is (met mijn beperkte kennis van motorrijden en natuurkunde)
Als een motorrijder met stel 80 km/u een bocht neemt zonder te gaan verzitten dan neemt de motor een bepaalde hoek aan om weerstand te bieden tegen de 'middelpuntvliegende kracht'.
Als een motorrijder gaat verzitten verplaatst hij het gewicht naar de binnenkant van de bocht waardoor hij de motor bij gelijke snelheid relatief rechterop zal houden.
Mijn stelling is dus door te gaan verzitten blijft de motor relatief rechterop waardoor er eerder op het gas kan worden gegaan en er dus harder door een bocht gereden kan worden. Bij het verhogen van de snelhied zal de motor wel weer 'platter' gaan natuurlijk.
De stelling van de ander was dat het gaan verzitten in de bochten geen invloed heeft op de hoek van de motor waarmee de bocht word genomen.
Jullie visie is.....?
De kwestie is "Waarom gaat een motorrijder verzitten in de bocht?"
Mijn visie is (met mijn beperkte kennis van motorrijden en natuurkunde)
Als een motorrijder met stel 80 km/u een bocht neemt zonder te gaan verzitten dan neemt de motor een bepaalde hoek aan om weerstand te bieden tegen de 'middelpuntvliegende kracht'.
Als een motorrijder gaat verzitten verplaatst hij het gewicht naar de binnenkant van de bocht waardoor hij de motor bij gelijke snelheid relatief rechterop zal houden.
Mijn stelling is dus door te gaan verzitten blijft de motor relatief rechterop waardoor er eerder op het gas kan worden gegaan en er dus harder door een bocht gereden kan worden. Bij het verhogen van de snelhied zal de motor wel weer 'platter' gaan natuurlijk.
De stelling van de ander was dat het gaan verzitten in de bochten geen invloed heeft op de hoek van de motor waarmee de bocht word genomen.
Jullie visie is.....?