Helm advies

2 jul 2008
222
0
Sittard
Ja alweer een helm advies topic..

Ik zit namelijk met een probleem, heb gehoorschade gekregen door te harde geluiden.. (Muziek/Motor/Werk en vrouwen)

Het heet officieel Tinnitus ookwel een oorsuis, ik heb continue een hoog frequente piep in me oor. Als ik nu motor rijd wordt hij steeds erger, en na lange periode van rust neemt het iets af maar niet geheel meer...

Ik heb nu een HJC FG15 opzich geen goedkoop helmpje, past perfect, maar hij is mij niet stil genoeg.. Mijn gehoor en motorrijden is me nu alles waard.. Dus

Ik heb vandaag bij de motorwinkel een Schuberth S1 Pro getest ook op de autobaan en die werkte prima alleen hij zat te strak en een maat groter te los.. -O- (R1 zal wel de zelfde binnenvoering/maat hebben toch? die kon ik daar niet passen)

Nou hebben ze me uiteindelijk 20 helmen opgezet en ben ik de kluts kwijt met welke goed is.. (niet getest op de weg)

Dus mijn vraag iemand ervaringen met stille helmen en/of ergens een test kunnen vinden over verschillende helmen?

Oja en ik heb al otoplastieken.. (die werken niet zo goed als schuimpjes dus verspilt geld..)
 
Laatst bewerkt:
misschien de c3 van schubert proberen?
en toch ook een r1 proberen. Iig tussen de c3 en r1 zit verschil qua pasvorm.

en welke otoplastieken heb je? en hoelang?
evt. andere proberen?

JR
 
misschien de c3 van schubert proberen?
en toch ook een r1 proberen. Iig tussen de c3 en r1 zit verschil qua pasvorm.

en welke otoplastieken heb je? en hoelang?
evt. andere proberen?

JR

Ik heb mij zojuist laten vertellen dat daar geen verschil in zat, dus.. Je denkt van wel? Want de R1 was mijn eerste keuze en ze hadden alleen een S1 liggen.. En ik heb liever een integraal helm en geen klap dus die c3 vervalt..

Ik heb otoplastieken van Streukens gehoorspecialist en deze heeft ze bij Elagin laten maken.. Heb al 1x opnieuw laten maken aangezien ik het resultaat slecht vond.. Schuimpjes werken gewoon veel beter.. Ze waren 140 euro om nou nog eens dat geld uit te geven..
 
Ik heb gewoon van die bonken siliconen waarmee je je oor kunt afsluiten. 4 bonken voor 5 euro ofzo.

Jajaja, ik hoor het overige verkeer, toeters en geluidssignalen van hulpdiensten nog.
Wat ik niet hoor, is die verdomde wind op hoge snelheid!!
 
Persoonlijk zou ik je adviseren om gewoon van die oorschuimpjes te gebruiken, helemaal stil krijg je een helm toch nooit en niets beschermt je gehoor (of wat er nog van over is) zo goed als die dingen (zeker niet als je otoplastieken maar niets vindt) Beetje zonde om weer 400 euro uit te geven aan een nieuwe helm die misschien een paar dB stiller is lijkt me.... (Tenzij je toch al een nieuwe helm nodig hebt natuurlijk)
 
Laatst bewerkt:
Ja.. ik denk dat ik die otoplastieken maar weer terug breng.. Maar ik merkte wel een duidelijk verschil met de Schuberth en die ik nu heb, duidelijk een betere afdichting tegen wind...

Ik ga eens proberen of ik ergens een Schuberth R1 kan passen, misschien dat die me wel past.. Anders maar een Arai ofzo.. Ik ga straks namelijk 28 dagen in Spanje rond tuffen dus ik wil graag toch maximale demping..
 
Siliconendingen halen bij de audicien of weet ik hoe ze zich noemen. Maximale demping, beter is er denk ik niet. Kan geen dure helm tegenop!
 
Persoonlijk zou ik je adviseren om gewoon van die oorschuimpjes te gebruiken, helemaal stil krijg je een helm toch nooit en niets beschermt je gehoor (of wat er nog van over is) zo goed als die dingen (zeker niet als je otoplastieken maar niets vindt) Beetje zonde om weer 400 euro uit te geven aan een nieuwe helm die misschien een paar dB stiller is lijkt me.... (Tenzij je toch al een nieuwe helm nodig hebt natuurlijk)
Je weet dat decibellage ziekelijk snel toeneemt :/

+10 dB = x 10
+20 dB = x 100
+30 dB = x 1000

Dus denk dat elke dB die je kan missen er zéker 1 is :X

@ TS
Heb je ook nog navraag gedaan naar andere padding voor in die Schuberth? Dat die dan wel past...
 
Ik heb mij zojuist laten vertellen dat daar geen verschil in zat, dus.. Je denkt van wel? Want de R1 was mijn eerste keuze en ze hadden alleen een S1 liggen.. En ik heb liever een integraal helm en geen klap dus die c3 vervalt..

Ik heb otoplastieken van Streukens gehoorspecialist en deze heeft ze bij Elagin laten maken.. Heb al 1x opnieuw laten maken aangezien ik het resultaat slecht vond.. Schuimpjes werken gewoon veel beter.. Ze waren 140 euro om nou nog eens dat geld uit te geven..

sorry ik heb de r1 en de c3 gepast en daar zat duidelijk verschil in.
ik zou de r1 gewoon ook proberen want het lijkt me sterk dat er geen verschil in pasvorm in zit want de buitenschaal van de r1 en de s1 verschillen wel.

en idd die otoplastieken zijn een hele investering. heb je er groene dempertjes in?

je zou ook die dingen die niet op maat zijn van alpine of zo kunnen proberen

trouwens ik reed laatst op de snelweg zonder m'n oto's in en daarna gauw weer in gedaan dan merk je 't echt. maar goed lawaai is niet helemaal weg idd

succes
 
Ik heb online een bak met 500 paar schuim-doppies gekocht. Die gaat nog wel even mee en een stuk beter dan dat smerige hergebruiken van oordoppen. Die dingen maken 35db verschil, dus da's prima. Heb ze overigens hier gekocht. Kreeg gister net een code (NDOOR123) voor 10% korting, dus voel je vrij die te gebruiken. Ik heb nog minstens 450 paar te gaan ;)

Disclaimer: Ik heb geen reet met die webshop te maken, maar elke korting is goeie korting lijkt me.
 
Veel goede tips hier! Ik ga inderdaad die R1 maar eens passen, effe kijken wie hem heeft liggen. Maar ik denk dat ik met de otoplastieken terug ga en voor schuimpjes ga, ik kan ze altijd op me werk pakken dus toevoer is geen probleem, in iedergeval erg bedankt voor de link Bassow!

Het probleem met die otoplastieken is denk ik dat je oor vervormd wanneer je de helm opzet, volgens mij zorgt dat voor een opening langs de otoplastieken, een schuimpje past zich gewoon altijd aan.. Eens kijken wat de specialist daarop te zeggen heeft...

En voor mij is elke db demping gewoon nodig wil ik nog meer schade voorkomen dus die investering is me alles waard.. En een goede helm scheelt al gauw 6db...

Ik ga nu maar eens zoeken waar ik die R1 kan passen!

:)
 
Schubert S1 Pro heb ik ook, heerlijke helm (als ie goed zit).
Hiervoor reed ik met een AGV Airtech, en ik merk het verschil heel duidelijk.

Het is wel even wennen met het opzetten van de S1 Pro (helemaal als je ook de wind deflector er in hebt gezet) omdat de helm aan alle kanten veel beter afsluit.

Maar ik heb daarnaast ook Motosafe oordoppen (heet het zo??). Werken voor mij ook heel aardig, en zijn simpel schoon te maken.
 
Ik gebruik oordoppen van alpine (kosten iets van 14 euro) en na even wennen bevallen ze erg goed! Je kan ze goed schoonmaken passen zicht goed aan, en je kan toch de omgeving horen.

Er zitten twee filters bij die tot 14 db dempen, mischien is het wat voor jou?
 
Ik gebruik oordoppen van alpine (kosten iets van 14 euro) en na even wennen bevallen ze erg goed! Je kan ze goed schoonmaken passen zicht goed aan, en je kan toch de omgeving horen.

Er zitten twee filters bij die tot 14 db dempen, mischien is het wat voor jou?

Die doppen heb ik ook, Alpine MotoSafe :)

Mij bevallen ze ook erg goed, al moet ik wel zeggen dat ik het verschil tussen beide filters niet bijster groot vind.
 
Ik heb zelf een Schurth C3 en dat is inderdaad een heel stille helm, als je recht in de luchtstroom zit dat is.

Als ik op mijn stepjes ga staan en ongeveer twintig centimeter hoger met mijn hoofd kom dan zittend hoor ik gedempt windgeruis rond mijn helm, zo gedempt dat ik zonder gehoorbescherming zou kunnen rijden denk ik.

maar, en daar komt 'ie,

Als je in de turbulentiezone van je kuip/scherm zit wordt de rijwind opgegooid en gaat zich niet meer als mooi regelmatige stroom snelle lucht rondom je helm bewegen, resultaat teringherrie! B|

Het zou zomaar kunnen dat het wijzigen van zithoogte of hoogte van het scherm tot meer geluidsreductie leidt dan de keuze van helm of dopjes.

My 2 cents.
 
Ja ik ga eens met de oordopjes die ik nu heb terug, misschien inderdaad die Motosafe aanschaffen, zien er netjes uit :)

Zit hoogte is inderdaad belangrijk bij de keuze van de helm, de R1 is speciaal voor de sportieve houdingen/racemotoren ontworpen, de C2 voor de Tour en S1 pro weer voor de Tour/Sport.. Dus de r1 zou voor mij moeten werken. Ben benieuwd! Enige dealer die ze heeft is volgens mij FCMoto dus binnenkort maar ff naar duitsland..
 
Je weet dat decibellage ziekelijk snel toeneemt :/

+10 dB = x 10
+20 dB = x 100
+30 dB = x 1000

Dus denk dat elke dB die je kan missen er zéker 1 is :X

@ TS
Heb je ook nog navraag gedaan naar andere padding voor in die Schuberth? Dat die dan wel past...
Jah weet dat het verschrikkelijk snel toeneemt, maar om alles van de helm af te laten hangen terwijl ts zelf ook nog zegt dat de otoplastieken die hij heeft niet lekker zitten, dan zou ik daar eerst eens mee beginnen want dat is de goedkoopste snelste oplossing, daarbij ben ik persoonlijk van mening dat je ongeacht de dempende werking van een helm er sowieso altijd verstandig aan doet oordoppen in te doen (op de snelweg sowieso) juist ook als je al een gehoorbeschadiging hebt.
Eerst die oren goed afsluiten, mocht dat nog niet genoeg soelaas bieden kan ts altijd nog 400 euro (of wat kost dat ding) spenderen aan een nieuwe helm.
 
Laatst bewerkt:
Die doppen heb ik ook, Alpine MotoSafe :)

Mij bevallen ze ook erg goed, al moet ik wel zeggen dat ik het verschil tussen beide filters niet bijster groot vind.

Ik ben diep ongelukkig met die Motosafe dopjes. Op de een of andere manier sluit-ie niet lekker in mijn rechteroor waardoor dat ding gaat resoneren. Je krijgt dan de herrie x2. Ben letterlijk een half uur doof nadat ik van de motor stap. Uiteraard in de hoek geflikkerd. (En ja, het ligt waarschijnlijk aan mijn rare hoofd ;))
 
Die doppen heb ik ook, Alpine MotoSafe :)

Mij bevallen ze ook erg goed, al moet ik wel zeggen dat ik het verschil tussen beide filters niet bijster groot vind.

Tja daar ben ik het helemaal mee eens, het verschil is minimaal inderdaad.
 
Nou ik ga morgen ff naar FC-Moto, wat helmpjes passen, en daarna naar de specialist voor de oortjes..

En die investering zal maar moeten, vind het zinvoller dan voor paar honderd euro carbon kopen ofzo.. Mijn oude helm moet toch ook nog wel wat opbrengen :)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben diep ongelukkig met die Motosafe dopjes. Op de een of andere manier sluit-ie niet lekker in mijn rechteroor waardoor dat ding gaat resoneren. Je krijgt dan de herrie x2. Ben letterlijk een half uur doof nadat ik van de motor stap. Uiteraard in de hoek geflikkerd. (En ja, het ligt waarschijnlijk aan mijn rare hoofd ;))

Balen.. Gelukkig zijn ze niet zo duur, de 15 euro zijn nog te overzien :P

Wil ik de doppen goed in m'n oor plaatsen moet ik bij het indoen wel m'n oor naar achteren trekken. Maar dan zitten ze wel goed :Y


@Anon: Ik rij zelfs liever met de filters die minder dempen, op de één of andere manier vind ik die fijner. :/
 
Balen.. Gelukkig zijn ze niet zo duur, de 15 euro zijn nog te overzien :P

Wil ik de doppen goed in m'n oor plaatsen moet ik bij het indoen wel m'n oor naar achteren trekken. Maar dan zitten ze wel goed :Y


@Anon: Ik rij zelfs liever met de filters die minder dempen, op de één of andere manier vind ik die fijner. :/


Enne: En ze gaan morgen iig mee naar Pinkpop, of ik ze nodig heb zie ik daar wel. Ligt eraan hoever ik vooraan kan komen 8-)
 
Laatst bewerkt:
Ja.. ik denk dat ik die otoplastieken maar weer terug breng.. Maar ik merkte wel een duidelijk verschil met de Schuberth en die ik nu heb, duidelijk een betere afdichting tegen wind...

Ik ga eens proberen of ik ergens een Schuberth R1 kan passen, misschien dat die me wel past.. Anders maar een Arai ofzo.. Ik ga straks namelijk 28 dagen in Spanje rond tuffen dus ik wil graag toch maximale demping..


heb een arai.
pasvorm :9~ :}
stil :') daarom opmaat gemaakte oordoppen,nu goed te doen
 
Terug
Bovenaan Onderaan