Helm vraagje

Status
Niet open voor verdere reacties.
Simpelweg beschouwd, een helm van 119 euro met bluetooth gaat geen wonderen leveren...
Klinkt vast goed als je bijna stil staat, maar bij 80 hoor je doorgaans niet zo veel meer...
 
Sowieso, ik had ooit een goedkope Shark die na twee jaar dusdanig versleten was dat ie probeerde je hoofd van je romp te trekken op de snelweg.

M'n laatste Arai is gewoon 6 jaar meegegaan, pasvorm was nog prima maar diverse onderdelen gingen kapot (voering die niet vervangbaar is, rubber rand onderaan de helm). Maarja, na ongeveer 100.000 km mag het dan wel.

Nu uiteraard weer een Arai, ook omdat die voor mij toch de beste pasvorm hebben.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik begrepen heb, is die site alles behalve zaligmakend. O.a. de prijs heeft ook invloed op het aantal sterren. Dus een goedkope helm die bijvoorbeeld een 7 scoort (op een schaal van 1 tot 10) wordt als beter bestempeld dan een dure helm die een 8 zou scoren.

Dat de prijs ook invloed heeft kan ik nergens terugvinden. Ze leggen op de site goed uit hoe ze de tests doen en hoe de puntenwaardering gaat.

Individually, we can all judge the price, extra features and build quality of a helmet. SHARP offers you independent advice on that often hidden property of a motorcycle helmet - how well it can protect you in the event of a crash.

Ze zeggen dus zelf al dat je zelf wel de prijs, uitrusting en kwaliteit van een helm kunt bepalen. Er wordt dus alleen gekeken naar hoe goed het hoofd beschermd wordt, en niet naar afwerking draagcomfort, ventilatie, duurzaamheid enz. Bij de impact tests kijkt men hoeveel G de hersenen te verwerken zouden krijgen. Hoe lager hoe beter natuurlijk. Dit wordt in kleur per impact zone aangegeven. Voor een 5 star rating mag geel nog. Mijn Arai had ter hoogte van de slaap aan een kant geel en de andere kant oranje de rest groen dus een 4 star en net geen 5 star rating.

The impact zone colours are based upon discrete brain acceleration values:

Green - Peak acceleration up to 275g: the ECE 22.05 test limit at 7.5 m/s.
Yellow - Peak acceleration up to 300g: the British Standard 6658:1985 test limit at 7.5 m/s used by SHARP as the maximum permitted value for a 5–Star rating.
Orange - Peak acceleration up to 400g
Brown - Peak acceleration up to 420g
Red - Peak acceleration up to 500g
Black - Peak acceleration in excess of 500g


Maar dat de site niet zaligmakend is ben ik dus met je eens. Een helm die bijvoorbeeld goed beschermd maar met een slecht draagcomfort of pasform wat je sneller vermoeit / minder scherp maakt draagt ook niet bij tot je veiligheid. Maar dat zeggen ze zelf eigenlijk ook.

Remember, fit comes first. The secret is finding several helmets that fit you best, and then selecting the helmet with the highest SHARP rating.

Verder nog handige tips waar bij het passen op moet letten en dergelijke.
 
Laatst bewerkt:
Die Sharp helmentest zou ik ook niet teveel waarde aan hechten. Fabrikanten weten op welke punten de helm wordt getest dus net daar kunnen ze hem iets steviger maken terwijl hij voor de rest ruk is.

Ze maken hem niet "sterk" maar zorgen dat de impact maximaal gedempt wordt. Verder wordt een helm op dusdanig veel punten getest dat als hij op die punten voldoet de hele helm wel goed is.

Verder geldt voor alle testen dat de fabrikanten weten hoe ze gedaan worden. Auto fabrikanten weten ook hoe de crashtests worden gedaan. Ze moeten namelijk weten waar de auto's aan moeten voldoen.
 
Laatst bewerkt:
Sowieso, ik had ooit een goedkope Shark die na twee jaar dusdanig versleten was dat ie probeerde je hoofd van je romp te trekken op de snelweg.

M'n laatste Arai is gewoon 6 jaar meegegaan, pasvorm was nog prima maar diverse onderdelen gingen kapot (voering die niet vervangbaar is, rubber rand onderaan de helm). Maarja, na ongeveer 100.000 km mag het dan wel.

Nu uiteraard weer een Arai, ook omdat die voor mij toch de beste pasvorm hebben.

Mijn Arai is afgelopen mei gestolen, is weer exact dezelfde voor terug gekomen. Ik heb blijkbaar ook een Arai hoofd. Pasvorm, ventillatie, afwerking, uitrusting en design zijn gewoon goed, al is dat laatste natuurlijk persoonlijk. ;)
 
Laatst bewerkt:
Weet niet of die Sharp test nu heel erg betrouwbaar is...
Zou ziezo zelf geen helm via internet kopen. Voornamelijk ivm (al eerder gezegd) de pasvorm. Recensies kunnen nog zo goed zijn. Je weet gewoon niet of JIJ hem lekker vind zitten.

Ga gewoon naar een goede dealer. Laat je informeren. En pas de helm een tijdje (en nee, dat voel je niet na dertig seconden :+ )

Nog een helm vraagje trouwens.

Om de hoeveel jaar is het verstandig om je motor helm te vervangen (zonder hem tussendoor op de grond te laten stuiteren natuurlijk)?
 
Laatst bewerkt:
Bij goed onderhoud dan geeft men rond de 5 jaar op, bij veel gebruik (bijvoorbeeld woon werk verkeer) 3 jaar.
 
Laatst bewerkt:
Mensen met een Schuberth horen eigenlijk in een Volvo...... prijs heeft NIETS met veiligheid van een helm te maken. Maar gelukkig werkt hun marketing blijkbaar goed :)
 
Nog een helm vraagje trouwens.
Om de hoeveel jaar is het verstandig om je motor helm te vervangen (zonder hem tussendoor op de grond te laten stuiteren natuurlijk)?

Voor een thermoplast (doorgaans goedkopere) helm wordt 3 tot maximaal 5 jaar geadviseerd, afhankelijk van het gebruik. De levensduur wordt beperkt door het uitharden van de buitenschaal, als die te hard wordt wordt die bros.
Voor een composiet helm 5 tot 7 jaar. Daarbij is het verminderen van de dempende werking van de binnenschaal de beperkende factor.
 
Een test site is niet zaligmakend, er wordt idd alleen maar gekeken naar de bescherming bij impact. en JA de fabrieken weten waarop een helm wordt getest om de benodigde 4 of 5 sterren te krijgen (dat geld trouwens ook voor auto's) maar je hebt iig een indruk van de veiligheid van de helm. Ik probeer alleen maar aan te geven dat een goede veilige helm niet altijd de duurste is.
Maar het belangrijkste is: passen!! :Y
Een 5* helm welke als een vaatdoek om je hoofd zit is niet veilig.
Ik heb zelf een selectie gemaakt van een aantal helmen, functionaliteit, gewicht, extra's en veiligheid. met dat lijstje naar de plaatselijke helmenboer gegaan en passen. uiteindelijk een keuze gemaakt en die via www voor een mooie prijs aangeschaft,
 
Gilles op helmen word echte winst gemaakt, 100% en meer, eens heb ik gevraagd aan de helmboer of ik hem mee kon krijgen voor de prijs die ik op het net had gevonden, antwoord was NEE...

Oke zeg ik dan koop ik hem op het net was ie nog kwaad ook terwijl ik hem de kans gaf om hem te verkopen...

Toen ik hem vroeg als hij brood koopt en ie voor exact hetzelfde brood ergens anders 1 euro meer zou betalen zij ie nee, wel zeg ik, zo doe ik dat ook!!!
 
Gilles op helmen word echte winst gemaakt, 100% en meer, eens heb ik gevraagd aan de helmboer of ik hem mee kon krijgen voor de prijs die ik op het net had gevonden, antwoord was NEE...

Oke zeg ik dan koop ik hem op het net was ie nog kwaad ook terwijl ik hem de kans gaf om hem te verkopen...

Toen ik hem vroeg als hij brood koopt en ie voor exact hetzelfde brood ergens anders 1 euro meer zou betalen zij ie nee, wel zeg ik, zo doe ik dat ook!!!
Daar is niks mis mee, maar ga je dan wel eerst bij de duurdere bakker proeven welk brood je het lekkerst vindt?
 
Gilles op helmen word echte winst gemaakt, 100% en meer, eens heb ik gevraagd aan de helmboer of ik hem mee kon krijgen voor de prijs die ik op het net had gevonden, antwoord was NEE...
Natuurlijk niet, stuk onbenul (voor dit soort onbeschoft gedrag blijf ik niet vriendelijk). Hij heeft namelijk veel meer kosten dan die online helmboer. Die kosten bestaan oa uit een winkel, personeel dat je helpt en een hele rij helmen die door mensen gepast kunnen worden.... |(

Ze zouden voor jouw soort volk gewoon een borg moeten vragen: Passen kost geld, en dat krijg je terug als een de helm daadwerkelijk koopt. Nee, dat neem ik terug, voor jouw soort volk zouden ze dat gewoon ook niet terug moeten geven.
Bah. :N
 
Hallo Kunnen we een beetje netjes tegen elkaar blijven, ik heb dit opic niet gestart voor dit soort ongein. Ieder heeft zijn eigen mening en ieder doet dingen op zijn eigen manier en wat de een onbeschoft vind vind de ander niet!! en wat de ander onbeschoft vind zal door de ene weer als niet onbeschoft beschouwd worden, dus iedereen heeft zo zijn dingen die hij niet vind kunnen. dus laten we elkaar geen verwijten gaan maken en het netjes houden.

ps iedereen nogmaals bedankt voor de informatie ik heb er veel aan gehad!!

groetjes
 
Hallo Kunnen we een beetje netjes tegen elkaar blijven, ik heb dit opic niet gestart voor dit soort ongein. Ieder heeft zijn eigen mening en ieder doet dingen op zijn eigen manier en wat de een onbeschoft vind vind de ander niet!! en wat de ander onbeschoft vind zal door de ene weer als niet onbeschoft beschouwd worden, dus iedereen heeft zo zijn dingen die hij niet vind kunnen. dus laten we elkaar geen verwijten gaan maken en het netjes houden.

ps iedereen nogmaals bedankt voor de informatie ik heb er veel aan gehad!!

groetjes

Lars, vraag even een slotje aan door op het gele driehoekje te klikken rechtsbovenin het scherm. Anders stopt het nooit...
 
Larsje , je bent nog vrij nieuw op het MF zie ik. Soms ontstaan in topics discussies ( en daar is een forum voor ;) )

En soms loopt het wat hoger op. Zodra het te ver gaat grijpen we wel in maar ik zie daar nu nog geen aanleiding toe.
 
Hallo Kunnen we een beetje netjes tegen elkaar blijven, ik heb dit opic niet gestart voor dit soort ongein. Ieder heeft zijn eigen mening en ieder doet dingen op zijn eigen manier en wat de een onbeschoft vind vind de ander niet!!

Het probleem is dat dit gedrag er de oorzaak van is dat juist de kleine gespecialiseerde zaken (waar je dus zo fijn die helm kon gaan passen) moeten sluiten. Dat is niet bij wijze van spreken of overdreven, dat is zo. Ik ken de eigenaar van een zaak die oa. vanwege dit soort grappen dus nu zijn deuren sluit.

Maar, laat ik je ook helpen met je vraag. Zoals je overal kunt lezen moet een helm vooral passen, en comm systemen zijn vaak niet onderling compatible. Ik zou dus voor een los setje gaan. Ik heb net gepost over hoe ik een Cardo in een systeem 6 helm heb verwerkt. Ingebouwd is uiteraard iets netter en inbouwen kost, afhankelijk van wat je doet, best wat tijd. Maar het resultaat is wel dat het met elke helm werkt. Vergeet niet dat, zelfs als de helm bij jou goed zit, het model ook goed moet zitten bij degene waarmee je wil babbelen.
 
@ larsje30: Laat even weten welke helm het uiteindelijk geworden is en hoe die bevalt. Ik ben benieuwd.

Wat betreft helmen passen in een motorzaak, advies vragen van het personeel die hun best doet je zo goed mogelijk voor te lichten. En dan thuis een helm op internet kopen vind ik not-done.

Ik kan me voorstellen dat als je enorm in een financiele crisis zit dat je, op het moment dat je thuis nog over die ene mooie helm aan het nadenken bent en er een plaatje van zoekt en ineens ziet dat die online 80 euro goedkoper is, de helm toch online koopt. Soms zijn de omstandigheden zo. Maar bij een zaak gratis service halen om vervolgens online bij een zaak voor minder geld een helm te kopen ... zo'n online helmverkoper hoeft geen kennis te hebben en zelfs geen voorraad en daarmee opslagruimte. Als iedereen dit zou doen krijgen de motorzaken het nog moeilijker dan ze het nu al hebben.

Misschien moet ik een winkel beginnen waar je niets kan kopen maar wel heel veel helmen kunt passen met professioneel advies voor 15 euro. Kopje koffie is dan gratis.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan