Help! ik zoek een andere motor, maar nu nog jullie advies!

H1985

MF'er
11 mrt 2010
67
4
Friesland
Hoi allemaal,

Ik ben opzoek naar een nieuwe/andere motor.

Ik heb 2 seizoenen rij ervaring op een Yamaha Diversion 900. Leuke motor om lange stukken te toeren en zo nu en dan eens even lekker uitleven op binnenweggetjes.
De motor is van mijn vader en ik moet hem elke keer "lenen"

Nu wil ik zelf een motor aanschaffen maar ik kan niet goed kiezen.

Wat wil ik:

sportief toeren, dus lekker knallen als het uitkomt maar ook lekker relaxt lange stukken afleggen.

Mijn budget: max. € 3800,-

Nu is er vrij veel te koop en ik heb op een aantal motor proefgereden.

Yamaha YZF-R1 - voordeel: Snel Nadeel: niet geschikt voor mij om lange stukken te rijden, je ligt te sportief op de motor.

Suzuki Bandit 1200 - voordeel: Sterk, Rechtop zitten - Nadeel: Voelt niet wendbaar aan en is redelijk zwaar in handeling.

Honda VTR1000 Firestorm - voordel: Altijd power - redelijk sportieve maar wel maar goede zit - Nadeel: niet echt, behalve als je hem weer wilt verkopen, weinig liefhebbers en onderhoudsintervallen en kosten zijn mij niet helemaal duidelijk.

Honda CBR900 Fireblade - Voordeel: Gelijkmatige vermogensopbouw - Betrouwbare techniek / Mooi model - Nadeel: redelijk sportieve zit, voor mijn gevoel minder extreem dan een R1 en ik denk dat hier ook prima langere stukken op gereden kunnen worden.

Zoals jullie kunnen zien, blijven in de rijtesten eigenlijk de beide honda's over.

Ik ben benieuwd wat jullie adviseren en misschien kunnen jullie dit onderbouwen.

Het is in iedergeval duidelijk dat ik niet een brave 80pk motor wil, er moet gewoon kracht in zitten maar het moet wel beheersbaar blijven. Ik hoef niet te racen maar wil gewoon een leuke fun fiets!

Graag jullie reacties of eventuele tips om gelijkwaardige motoren te gaan bekijken.
 
Beste mensen,

Ik heb op bovenstaande modellen gereden. Ik neig dus naar de beide honda's. Ik wil graag van jullie de voordelen van een VTR of Fireblade weten, of natuurlijk de nadelen om mijn keuze beter te kunnen maken.

Het zijn allemaal verschillende fietsen en daarom heb ik de voor- en nadelen ook omschreven.

Wat ik graag wil weten, het zijn motoren van 10 a 11 jaar oud, wat kan ik verwachten aan onderhoud, eventuele kosten, zwakke punten en sterke punten en wat zouden jullie doen in mijn situatie.

Groet,

Hans
 
als ik jou was zou ik is een cbr proberen maar dan wel het F model dus het tour/sport.

ik heb er 1 uit 91 maar daar kan ik ook prima lange stukken op rijden en power genoeg als je het nodig heb om lekker sportief te gaan sturen

patrick
 
Laat je eens verrassen door een Yamaha Bulldog.

Geen PK pakhuis maar verrassend veel koppel.
Ideaal voor langere afstanden, cardan aandrijving en gewoon een stoer uiterlijk

P4300087.JPG
 
Beste mensen,

Ik heb op bovenstaande modellen gereden. Ik neig dus naar de beide honda's. Ik wil graag van jullie de voordelen van een VTR of Fireblade weten, of natuurlijk de nadelen om mijn keuze beter te kunnen maken.

Het zijn allemaal verschillende fietsen en daarom heb ik de voor- en nadelen ook omschreven.

Wat ik graag wil weten, het zijn motoren van 10 a 11 jaar oud, wat kan ik verwachten aan onderhoud, eventuele kosten, zwakke punten en sterke punten en wat zouden jullie doen in mijn situatie.

Groet,

Hans
Waarom enkel die 2? Als je in de Honda hoek wil blijven, kan je ook de VFR nog proberen. Is tenslotte een Sport-Tour machine. Het aantal pk's weet ik niet, maar zal wel een stuk of 100 zijn.

Wil je het echt leuk hebben, probeer dan een Triumph Sprint ST 955i. Met een beetje zoeken, vind je die wel binnen je budget. Heeft 110 pk en het heerlijke koppeltapijt van een 3-cilinder. Ik heb er 2 jaar lang veel plezier van gehad. Brommer gaat super door een bocht en lange stukken zijn ook goed te doen.
 
Bedankt voor bovenstaande reacties,

Yamaha Bulldog heb ik al een keer op gereden en is een prachtige machine om op te rijden alleen ik vind het model niet mooi - de naked look zeg maar.

Honda VFR is ook een hele mooie machine, toer sport werk en een heerlijk zit, ik heb hem niet vermeld in de openingspost maar heb er meerdere keren op gereden.
Een mooie VFR is alleen wel redelijk duur en in een mooie staat vind je ze niet snel voor 3800 euro max. Als je ze vind dan zijn ze van 1996 of ouder. Het zegt natuurlijk wel iets over hoe waardevast ze zijn.

De Triumph Sprint ST 955i zal ik eens naar kijken, heeft een mooi kuipmodel en het is een aparte fiets van een merk met historie. Dat spreekt me wel aan. Kun je iets zeggen over de rij eigenschappen?

De CBR600F is ook een mooie machine, goede prijs alleen ik woon in Drachten en dat is wel erg ver rijden naar Oss om de motor te bekijken. Het is nog niet echt motorweer om er een leuke dagrit van te maken.

Wat me opvalt is dat er niemand iets zegt over de VTR of Fireblade - zijn deze fietsen niet zo gewild of geliefd en heeft dit een reden?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor bovenstaande reacties,

Yamaha Bulldog heb ik al een keer op gereden en is een prachtige machine om op te rijden alleen ik vind het model niet mooi - de naked look zeg maar.

Honda VFR is ook een hele mooie machine, toer sport werk en een heerlijk zit, ik heb hem niet vermeld in de openingspost maar heb er meerdere keren op gereden.
Een mooie VFR is alleen wel redelijk duur en in een mooie staat vind je ze niet snel voor 3800 euro max. Als je ze vind dan zijn ze van 1996 of ouder. Het zegt natuurlijk wel iets over hoe waardevast ze zijn.

De Triumph Sprint ST 955i zal ik eens naar kijken, heeft een mooi kuipmodel en het is een aparte fiets van een merk met historie. Dat spreekt me wel aan. Kun je iets zeggen over de rij eigenschappen?

De CBR600F is ook een mooie machine, goede prijs alleen ik woon in Drachten en dat is wel erg ver rijden naar Oss om de motor te bekijken. Het is nog niet echt motorweer om er een leuke dagrit van te maken.

Wat me opvalt is dat er niemand iets zegt over de VTR of Fireblade - zijn deze fietsen niet zo gewild of geliefd en heeft dit een reden?


VTR firestorm is ook wel leuk stuurt niet zo lekker vind ik zelf en zuipt wel brute power uit zn reet!
Blade geen idee ik vind de voorkuip van een 900 blade maar log en groot maar das smaak verschil
 
Bedankt voor het aanbod maar vooralsnog wacht ik de reacties op mijn eerste post af. Ik heb voor mezelf het idee dat ik het hogere koppel van een cbr900fireblade of vtr1000 of misschien zelfs een triumpf gewoon fijn vind. Een cbr600 heeft veel minder koppel en moet je hoger in toeren rijden voordat die los komt.

Wat ik fijn vind om na een rotonde meteen even lekker te knallen tot 100 km/h ofzo en daarna lekker in de 6e versnelling door te rijden. De kracht die loskomt bij een fireblade of vtr of een suzuki bandit1200 is zo gigantisch dat je er gewoon elke keer met een big smile onder je helm van geniet. Ik heb het idee dat ik dat een beetje mis op een cbr600.

Misschien zit ik mis maar aan jullie om mij te overtuigen. ;)
 
fireblade is top!! niks te klagen.. maar goed, het is geen echte toerbuffel, dus ik vraag me af of het echt wat voor jou is.
 
Sprint ST rijdt super. Vanaf lage toeren al flink koppel, gaat er met grote stappen vandoor. Maat van me zag de achterband vervormen toen ik voor m wegtrok }) (Voor de betweters: er zat genoeg luchtdruk in de band :z )

Sturen gaat ook zeer goed. Vereist iets meer werk dan een pure sportfiets, maar gaat echt sportief genoeg. Afgelopen jaar nog wezen knallen rond de Moezel. Maatje met een R6 nog kwijt gereden })

Ik had er wel Hyperpro veren in laten zetten. Maakte een zeer groot verschil met de originele veren, maar dat geldt voor meer fietsen.

Verder nog vragen :)
 
Firestorm; weliswaar weinig terug bij inruil maar je betaalt er nu ook haast niets voor...

Sprint; heerlijk. Alleen omdat het "best of both worlds" gezegde over een 3cylinder een cliche is wil nog niet zeggen dat het niet waar is. Wat een blok. Wat een geluid. Wat een heerlijke soepele trekkracht. Ik vind zelf de sprint RS toch nog een stuk mooier dan de ST.

En een alternatief voor de VTR; Een Aprilia SL1000 Falco. Prima betaalbaar en een stuk sterker, mooier en beter afgemonteerd dan een firestorm. Prima betaalbaar ook. Alleen onderdelenlevering wil geloof ik wel eens wat langer duren.

En misschien nog een wat exotischer alternatief; een ducati SS. Die luchtgekoelde dingen vind je wel voor jouw budget. Onderhoud kun je zelf doen. Veel charme.
 
Terug
Bovenaan Onderaan