Help ! smart key kwijt

Anthony.Srs

Rookie
9 feb 2022
19
4
Hallo,
Ik ben sinds kort eigenaar van een Honda Forza 125 van 01/2018.

Deze tweedehands kunnen kopen en een 2tal weken ingeschreven.

Eergisteren is mij iets overkomen. Na mijn werk vertrekken op mijn moto en na een klein 10minuten had ik in de gaten dat het icoontje van de smartkey knipperde… aan het eerst volgende licht in mijn jaszak gevoeld en ja… deze stond nog open en mijn smartkey is hieruit gevallen.

Terug gereden en parcours terug gevolgd maar zonder succes. Vandaag was ik thuis dus deze morgen heel het parcours nog tevoet gedaan maar weer zonder succes.

Nu heb ik in het boekje opgezocht hoe ik de noodprocedure moet uitvoeren om mijn moto te kunnen starten zonder mijn smartkey. Alles ging goed tot ik een ID label moest hebben met een unieke code. Deze heb ik bij verkoop niet meegekregen. Contact gehad met de vorige eigenaar maar deze zou de label ook niet gehad hebben..

Is er een manier waarop ik toch nog kan rijden en een nieuwe smartkey kan bestellen en laten coderen ?

Dank u !
 
Bij BMW werkt het zo dat je op vertoon van kentekenbewijs en identiteitsbewijs een nieuwe sleutel kan laten maken. Dan is het kwestie van via de diagnose computer de oude sleutel blokkeren en klaar. Ik zou eens contact opnemen met de honda dealer hier over, gezien het niet iets is wat veel voorkomt, denk ik.
 
@RoyalClub heb heb ik gedaan en krijg dit als antwoord… ik kan niet geloven dat ik heel het smartkey systeem dien te vervangen omdat ik mijn afstandsbediening kwijt ben… volgens de garage zou het mij een 1800-1900€ kosten… :?:?
 

Bijlagen

  • 06ED5932-639D-4B70-8A46-0606CBA53F6A.jpeg
    06ED5932-639D-4B70-8A46-0606CBA53F6A.jpeg
    81,2 KB · Weergaven: 146
@RoyalClub heb heb ik gedaan en krijg dit als antwoord… ik kan niet geloven dat ik heel het smartkey systeem dien te vervangen omdat ik mijn afstandsbediening kwijt ben… volgens de garage zou het mij een 1800-1900€ kosten… :?:?

Kan je via het dealernetwerk niet achterhalen wat de oorspronkelijke dealer is geweest waar de motor geleverd is? Misschien dat die nog documentatie bezit er over?
 
Kan je via het dealernetwerk niet achterhalen wat de oorspronkelijke dealer is geweest waar de motor geleverd is? Misschien dat die nog documentatie bezit er over?
Via een officiële Honda dealer in de buurt heb ik de oorspronkelijke dealer gecontacteerd en die heeft mij bovenstaande mail gestuurd ;(

Ik hoop dat de Honda importeur mij kan helpen al vrees ik daar voor…

Bedankt voor uw snelle reactie btw :}
 
Mocht het niet anders dan met een andere ECU kunnen, dan kan je eens doorvragen of het ECU gebonden is aan het framenummer, of iets anders van de motorfiets. als dat niet het geval is kan je overwegen om te zoeken naar een gebruikte set. Ik weet niet of dat voor jouw motor goed te krijgen is, maar ik zie regelmatig op facebookgroepen wel eens slotensets voorbijkomen met ECU, misschien dat boonstraparts daar iets van heeft liggen.. :)
 
Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat er een nieuwe ecu nodig is, daar moet vast wel een sleutel van te bestellen zijn. Die zijn echter ook niet goedkoop.

Ik zou dat traject nog eens met meerdere bewandelen en eventueel bij de politie vragen of er iets gevonden is, of wellicht zitten er winkels in de buurt waar iets afgegeven kan zijn?

Motor verder goed op slot zetten.
 
Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat er een nieuwe ecu nodig is, daar moet vast wel een sleutel van te bestellen zijn. Die zijn echter ook niet goedkoop.

Ik zou dat traject nog eens met meerdere bewandelen en eventueel bij de politie vragen of er iets gevonden is, of wellicht zitten er winkels in de buurt waar iets afgegeven kan zijn?

Motor verder goed op slot zetten.
@sanscorp Ik heb dit traject meerdere keren gedaan zonder resultaat. Politie heb ik gebeld voorlopig niks binnengebracht. Op mijn traject zijn enkele auto garages misschien moet ik daar eens gaan horen. Mijn traject is niet ver van het politie bureau.

Ik vermoed dat die sleutel geen 1800-1900€ gaat kosten 😅
 
Je kunt als dealer niet zomaar de ID in de ECU uitlezen. En je hebt echt de 9 cijferig ID-tag nodig om een smart key opnieuw aan jouw Forza te koppelen.

Zie hier uit het Honda dealer-handboek:

SMART AUTHENTICATION ID REGISTRATION PROCEDURE
  • Each Honda SMART Key has its particular ID number that cannot be changed or deleted.
  • The Honda SMART Key that was registered once in the smart control unit cannot be registered in another smart control unit.

Honda SMART Key registration procedure when all Honda SMART Keys were lost
  • When all Honda SMART Keys registered in the scooter are lost and the smart authentication is disabled, input the ID number manually to perform the smart authentication, shift the Honda SMART Key system from the normal mode to the Honda SMART Key registration mode and register a new Honda SMART Key.
  • It is possible to register up to 3 Honda SMART Keys when all Honda SMART Keys were lost.

1644439847455.png
 
ECU kost ongeveer 800 maar je zult ook nog sleutels (a €100) nodig hebben en de nodige uurtjes werk (topkoffer ook met smarktlock?), gaat je zomaar €1500 kosten.
ECU staan soms op ebay maar je moet wel de sleutel erbij hebben en zekerheid dat ze beide werken,
de ID-tag is ook wel handig om erbij te krijgen.... :o
 
Grote kans dat de ECU pas vrijgegeven wordt als de immobilizer gedetecteerd is en dat een "hacker" in dit geval niets kan.

Ben je 2e eigenaar? Ik zou nogmaals contact opnemen met de vorige eigenaar, die spullen moeten gewoon compleet aangeleverd zijn en dus nog in bezit zijn..
 
Grote kans dat de ECU pas vrijgegeven wordt als de immobilizer gedetecteerd is en dat een "hacker" in dit geval niets kan.

Ben je 2e eigenaar? Ik zou nogmaals contact opnemen met de vorige eigenaar, die spullen moeten gewoon compleet aangeleverd zijn en dus nog in bezit zijn..
@sanscorp : ben 3de eigenaar… mijn vrouw kent wel de twee vorige eigenaars. 2de eigenaar heeft die ID label nooit ontvangen van de eerste. De eerste eigenaar is zondag terug uit verlof en gaat dan nazicht doen… ik vrees er voor..

Ik snap niet dat er geen veiligheid ingebouwd is voor deze situaties …!😢
 
Terug
Bovenaan Onderaan