- 28 jul 2014
- 2.034
- 770
Sterkte. Een cursus is geen vrijbrief.
Nee, een cursus is zeker geen vrijbrief.
Maar als bereid bent om een cursus te volgen, wordt je daar wel aan het denken gezet over wat er mis kan gaan. En wat je er aan kan doen om het voorkomen.
Ik heb alleen nog maar negatieve reacties over de VRO gehoord van mensen die hem niet gevolgd hebben. De positieve reacties komen van de geslaagde cursisten. Die ook nog eens een mooie dag gehad hebben. Dat zegt genoeg toch..........
En die cursus is goedkoper dan een Rukka jas maat 60
Je quote mij wel, maar waar ben ik negatief?
Ben het met Kwastert eens dat een cursus en vervolgens een VRO geen overbodige luxe is.
Na de nodige km,s leer je best wel een beetje spanrijden.
Maar wat ik bij de VRO het meest geleerd heb is niet zozeer het rijden zelf maar het WAAROM doe ik iets fout of goed. En hier ben ik mee verder gegaan en heb me in combinatie van spelen en km,s kunnen ontwikkelen tot spanrijder die nu best durft te sparren met een solo. Maar de basis blijft toch een stukje opleiding.
tttt
Als ik dit lees komt dat bij mij nou niet als een stukje positivisme over.... ;-)
En om mijn verhaal te verduidelijken: Ik heb ook meerdere malen dezelfde situaties meegemaakt met een zijspan. Want kijkfouten en/of inschattingsfouten maken we allemaal. Ik dit weekeinde nog. MaarJan Knol heeft er bij mij ingeslagenik heb van Jan Knol geleerd, dat je in zo'n situatie GASSSSS moet geven! En met je tengels van de rem afblijft. Ook niet proberen om je bak aan de grond te remmen. Gasgeven werkt namelijk veel sneller! En voor de ongelovigen die dan aan Jan z'n verhaal twijfel krijg je dan terplekke een demonstratie, waarna je het zelf mag doen. Jan is wellicht dan niet voor de tere zieltjes, maar ik ben (in deze situatie's) nooit meer de fout in gegaan door te remmen.
denk dat zn vro opleiding zeker veel meer nut heeft dan gas er op. want door het gas er op te draaien moet ik nu een rukka maat 60 kopen. haha
Als je gas bij geeft dan neemt volgens mij de snelheid toe en dus ook de middelpuntvliegende kracht.
Wie kan mij uitleggen waarom gas bijgeven dan toch een goede actie is?
!
Ik ben een beetje 'Old School' ik kreeg mijn zijspaninstructie nog van Ed Pols in 1988.
Deze leerde mij om 'aan de rem te gaan hangen' als het in de bocht echt mist dreigt te gaan.
Nu sta ik open voor nieuwe inzichten maar ik wil het wel graag begrijpen, als in de bocht de bak omhoog komt of dreigt te komen wordt dan wordt dat veroorzaakt door de middelpuntvliegende kracht.
Die kracht is een gevolg van de straal van de bocht, de massa van de combinatie en de gereden snelheid.
Alleen aan de snelheid kun je op dat moment nog iets veranderen, op de andere weghelft uitkomen is geen optie.
Als je de snelheid vermindert dan wordt de mindelpuntvliegend kracht lager en de bak komt naar beneden, bij remmen moetje inderdaad wel de goede stuurreflex hebben.
Als je gas bij geeft dan neemt volgens mij de snelheid toe en dus ook de middelpuntvliegende kracht.
Wie kan mij uitleggen waarom gas bijgeven dan toch een goede actie is?
Overigens Grandia, ik voel met je mee. ook ik weet uit ervaring hoe het voelt.
Voordat ik zijspaninstructie kreeg ben ook ik van de weg geraakt en tegen een boom beland.
Schade ruim duizend gulden wat destijds heel veel geld was.
Het heeft mij ondanks de heel goede zijspaninstructie toch maanden gekost om mijn zelfvertrouwen terug te krijgen maar sindsdien heb ik toch zo'n 200.000 velige zijspankilometers gemaakt.
Doorzetten dus!
Ik weet niet of ik het goed verwoord...
Als je gas geeft wordt de kont van de motor uit zijn vering getrokken en duwt zo de bak naar beneden.
Daarom ook "Gaaaaaaaassss"
En nee, ik ben ook geen grote bochtenscheurder, ik rijd graag mijn eigen tempo.
Kijk dat is voor mij een nieuw inzicht, blijft die kont ook de hele (lange) bocht omhoog staan of stabiliseert de motor weer met als resultaat een nog hogere snelheid in diezelfde bocht?
Je kan natuurlijk niet eindeloos plankgas blijven geven. Maar meestal ben je dan de bocht al door.
Zo heb ik het ook geleert bij Rob Teffer, wie kent zijn kreet niet ? Zodra je het einde van de bocht ziet "Gaaaaasssss"
Dank voor het delen van de ervaring. Ik ben er nog niet over uit of ik weer ga investeren in een span plus stalling (ook een significante kostenpost in Amsterdam), plus de tijd om het goed onder de knie te krijgen.Overigens Grandia, ik voel met je mee. ook ik weet uit ervaring hoe het voelt.
Voordat ik zijspaninstructie kreeg ben ook ik van de weg geraakt en tegen een boom beland.
Schade ruim duizend gulden wat destijds heel veel geld was.
Het heeft mij ondanks de heel goede zijspaninstructie toch maanden gekost om mijn zelfvertrouwen terug te krijgen maar sindsdien heb ik toch zo'n 200.000 veilige zijspankilometers gemaakt.
Doorzetten dus!