Eventjes terug on topic, omdat ik nu in minder dan een week 3x het zelfde mee maak:
Klachten over een momentsleutel of montagegereedschap, terwijl voorgenoemd gereedschap gekalibreerd of getest is. No. 1 oorzaak: Montage met "likkie vet"
Regelmatig komt op dit forum de wetenschap voorbij dat een gesmeerde schroefdraad bij uitoefening van hetzelfde montagekoppel verder door draait dan een droge. De klemkracht van het onderdeel wordt dus hoger en de bout / moer / tapeind moet meer kracht verwerken dan de bedoeling is.
Dat betekent inhoudelijk dat een carterboutje
droog prima op 10Nm gemonteerd kan worden met de momentsleutel, maar als je het zelfde boutje met een klatsje olie (
nat ) monteert, kan hij af breken voor diezelfde 10Nm bereikt is. En als hij niet breekt, zit de boel toch alsnog te strak gemonteerd.
Hoe monteer ik het dan wel?
Sommige fabrikanten verstrekken in de werkplaats documentatie zowel natte als droge aanhaalmomenten (en die zijn heel verschillend), anderen niet. Als je nou geen gegevens hebt, maar toch nat wil monteren (bijvoorbeeld met keramische pasta tussen RVS boutjes en je Alu carter schroefdraad), test dan eerst wat de droge hoekverdraaiing is (aantal graden vast, vanaf de aanslag mét momentsleutel) en hanteer die waarde in plaats van een aanhaalmoment, wanneer je vervolgens nat gaat monteren. Voor grotere zaken kan je daar eventueel een handige wijzer voor gebruiken, dat heet een gradencirkel of gradencirkelschijf.
Konisch pasvlak:
Als je met konische bouten/moeren te maken hebt en toch smering gebruikt, smeer dan alleen de draad en niet het pasvlak. De bouten/moeren kunnen door de smering los lopen terwijl ze wél op de juiste hoekverdraaiïng staan (ja, dat geldt bijv. ook voor auto wielen).
Is smering uberhaupt nodig?
Dat is een groot discussiepunt. Eigenlijk ben ik van mening dat als de fabrikant droog monteert, jij dat ook gewoon kan doen. 9 van de 10 keer komt een nare ervaring (alles breekt af als je er naar kijkt
) omdat de beunhaas voor je de boel veel te strak heeft gezet, of omdat je niet de juiste demontage methode hanteert (kruipolie, heet stoken, laten schrikken vóór je aan die steeksleutel gaat hangen). Daar komt bij dat de verkeerde smering op de verkeerde plaats ook in je nadeel kan werken.