Ik ben gisteren bij een Mk2 wezen kijken maar heb hem toch laten staan. Hij was me net niet netjes genoeg voor het mooie en ik mocht geen proefrit maken want hij was niet verzekerd... Zucht.
Er vielen me wel twee dingen op: hij had geen remlichtschakelaar bij de voorrem en ik kon ook geen plek vinden waar hij had moeten zitten. Is dit normaal? Kan het me niet voorstellen dat er alleen een bij de achterrem zit. Daarnaast had hij bij het linkerhandvat een heel klein drukschakelaartje, waarvan de verkoper ook niet wist waar hij voor was.
Dit klopt dan weer niet :-)Ik heb geen idee, ik heb er nooit iemand over gehoord nog.
Dit klopt dan weer niet :-)
In het verleden hebben we al eens een discussie gehad over het full power maken van een 125. De mijne heb ik behandeld zoals op dit document staat, maar dan heb je nog steeds die 28 mm carburateur.
Met een 34 mm haal je er meer power uit, dat was toen ook uw stelling.
Prima verder, de mijne heb ik op de bank gehad en die drukte 21 pk op het achterwiel en rijk genoeg om niet stuk te lopen. Ik vind het prima zo.
Maar je had gelijk: met een grotere carburateur druk je er meer uit.
Heeft de 2009 een kickstarter ipv elektro?Hallo allen,
Ik ben sinds kort eigenaar van een Aprilia SX125 uit 2009 (2-takt versie dus). Motorisch hetzelfde als een RS125. Nu startte het ding slecht dus had ik de carburateur schoon gemaakt. Na alles in elkaar te zetten wou ik de motor aan lopen omdat aan trappen weer niet werkte. Tijdens het lopen ineens een knal en een speciale geur. Bleek na even zoeken dat het kleine verwarmingselementje in de carburateur ontploft was. Iemand enig idee hoe zoiets kan gebeuren?
Hey VRS,Hallo allen,
Ik ben sinds kort eigenaar van een Aprilia SX125 uit 2009 (2-takt versie dus). Motorisch hetzelfde als een RS125. Nu startte het ding slecht dus had ik de carburateur schoon gemaakt. Na alles in elkaar te zetten wou ik de motor aan lopen omdat aan trappen weer niet werkte. Tijdens het lopen ineens een knal en een speciale geur. Bleek na even zoeken dat het kleine verwarmingselementje in de carburateur ontploft was. Iemand enig idee hoe zoiets kan gebeuren?
De SX'en zijn inderdaad allemaal zonder elektrostart.Heeft de 2009 een kickstarter ipv elektro?
Maar lastig zeggen, als hij het eerst wel deed maar nu niet is mijn eerste gok dat je dus zelf iets verkeerd gedaan hebt.
Ik had idd zelf even uitgemeten of dat ding continue stroom kreeg, was zoals je zegt het geval.Als ik het draadschema zo bekijk krijgt de heater constant (geschakelde) stroom. Dus veel kun je daar niet aan verkeerd doen. Als je het draadje aansluit, gaat ie aan, dat is het.
De vorige eigenaar zei dat de motor een jaar stilgestaan had en daardoor slecht startte. Op de locatie heb ik echter na enkele minuten kickstarten wel test kunnen rijden. Zodra hij aan was en je het toerental niet terug op stationair liet komen ging hij prima.Hey VRS,
Het lijkt erop dat je toevallig het probleem van de carburateur verwarming hebt gevonden, een verwarmingsmodule zal bij kortsluiting waarschijnlijk niet ontploffen maar eerder smelten.
Weet je zeker dat de plof daar vandaan kwam? Hoe zou je de speciale geur omschrijven?
In het geval dat alles goed in elkaar zit;
Slechte starten en een plof kan verschillende oorzaken hebben:
1. De motor is "Verzopen"; de bougie is te nat van de benzine om het mengsel branstof/lucht te laten ontbranden en er blijft onverbrande benzine (damp) ergens hangen (waarschijnlijk in de in- of uitlaat) welke bij het starten alsnog verbrand. Hierbij kan hij zowel een plof geven uit de uitlaat als, uitsluitend bij een defect membraan, richting de luchtfilterbox.
2. Een defect membraan
3. Het kan ook duiden op een ontsteking-gerelateerd probleem, zoals een versleten bougie, kapotte bougiedop, of zaken die wat moeilijker 123 uit te leggen zijn.
Het meest voor de hand liggende is de "Verzopen" motor, gevolgd door de bougie, deze zou ik in ieder geval vervangen, en vervolgens het controleren van je startsproeier. Het kan zijn dat deze vervuild is of vanwege emissie eisen fabriek-af een kleine maat heeft wat resulteert in slecht starten. Je zou, als bovenstaand niet werkt, kunnen proberen hier een één maatje grotere sproeier in te plaatsen.