Het BMW K1200/1300 S/R/R Sport Topic VI: The Power Is Here

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als je een gemodificeerde naks wil, kost het ook niet de wereld,
Houtrust gaf aan dat het niet echt kwaad kan?



Ging er mij meer om dat ik een aantal modificaties nog moest laten doen en ik in de veronderstelling verkeerde dat de naks daar 1 van zou zijn. Was dus verbaasd dat het glimmende plaatje er nog op zat ipv het " tuitje" . Vandaar mijn navraag bij van Harten met het bovenstaande antwoord daarop...
 
Laatst bewerkt:
Die NAKS kost iets van 50 euro volgens mij, en is in een kwartiertje gemonteerd. BMW zegt dat het geen kwaad kan, maar bij mij is dat ratelen metaal op metaal en derhalve is er de kans op metaal splinters in de olie en verhoogde slijtage. Na het vervangen is de ratel bij het starten volledig weg. Gewoon doen dus.

Kan je ook aanraden om de chain jump guard te laten monteren als dat nog niet gebeurt is. Kost ook niet zoveel, en voorkomt dat zo'n klapperende nokkenasketting een tand verspringt, met alle gevolgen van dien. Is volgens mij ook categorie productwijziging, dus wordt ook niet automatisch gedaan.


Exact zo denk ik er ook over... Vandaar de gedachte dat het een mod zou zijn...
Enfin, komt eerdaags wel een keertje goed, als het weer beter is maak ik wel ff een afspraak met vH om het alsnog te laten doen, samen met de chain jump guard. (Bedankt voor de tip!)
 
BMW zegt dat het geen kwaad kan, maar bij mij is dat ratelen metaal op metaal en derhalve is er de kans op metaal splinters in de olie en verhoogde slijtage. Na het vervangen is de ratel bij het starten volledig weg. Gewoon doen dus.

Kan je ook aanraden om de chain jump guard te laten monteren als dat nog niet gebeurt is. Kost ook niet zoveel, en voorkomt dat zo'n klapperende nokkenasketting een tand verspringt, met alle gevolgen van dien. Is volgens mij ook categorie productwijziging, dus wordt ook niet automatisch gedaan.
:^

Als de motor langere tijd heeft stilgestaan is de olie uit het resevoir gelopen en is de eerste start wel ff "tandenknarsend". Maar dan praat ik over de eerste keer na de "pekelstop".
 
:^

Als de motor langere tijd heeft stilgestaan is de olie uit het resevoir gelopen en is de eerste start wel ff "tandenknarsend". Maar dan praat ik over de eerste keer na de "pekelstop".


Is dat bij andere motoren ook zo na de winterslaap of werkt het bij BMW anders?
 
Ik heb het bij andere motoren nog nooit gemerkt. Ook de huidige motor heeft dit niet.
De K1200/K1300 gebruikt het principe van een oliereservoir die gevuld wordt, waarmee de NAK wordt gespannen.
Ik ben niet technisch genoeg onderlegd om te weten hoe dit bij andere motoren wordt gedaan.
 
Ik heb het bij andere motoren nog nooit gemerkt. Ook de huidige motor heeft dit niet.
De K1200/K1300 gebruikt het principe van een oliereservoir die gevuld wordt, waarmee de NAK wordt gespannen.
Ik ben niet technisch genoeg onderlegd om te weten hoe dit bij andere motoren wordt gedaan.

De meeste motoren gebruiken een spanner op veerdruk. Die staan dus onder veerspanning met een vertand plunjertje wat door de veerdruk bij slijtage van de nokkenasketting uitschuift, maar door de vertanding niet meer terug kan schuiven. Werkt ook goed, gaat alleen na verloop van tijd ratelen doordat de veer verslapt (legio topics over rammelende nokkenaskettingen).

BMW maakt (met uitzondering van de scooter) gebruik van hydraulische nokkenaskettingspanners. Deze worden door de oliedruk gespannen. Normaal gesproken is de spanner ofwel veerondersteund, ofwel voorzien van een ventiel wat maar een kant op olie doorlaat om de eerste paar seconden na het starten te overbruggen. De K12/13 spanner is van het tweede type. Ik denk dat de plunjer na verloop van tijd toch door slijtage iets olie gaat lekken waardoor de oliedruk bij stilstand wegvalt. Dat geeft inderdaad een naar geluid, waardoor BMW een nieuwe spanner heeft ontwikkeld met een oliereservoir waardoor de spanner de eerste paar seconden uit het reservoirtje gevoedt wordt en dus meteen zn werk doet.

Trouwens, de nokkenaskettingspanner is geen garantie, de (in het nederlands) ketting overspringbeveiliging is dat in de meeste gevallen wel. Dealers moeten bij een werkplaatsbezoek (al zal je dat in de praktijk moeten zien als: langskomen voor een beurt) verplicht controleren of deze beveiliging is aangebracht, en zo niet (bij betroffen modellen) deze alsnog aanbrengen. Het kan dus zijn dat je hem ongemerkt al hebt. Het kan natuurlijk ook dat jouw motor niet in de getroffen reeks valt. Eerst even navragen voor je de dealer (onterecht) beschuldigt dus.
 
Laatst bewerkt:
Af en toe gaat mijn motor verhoogd stationair draaien. Gaat pas weg als ik het contact afzet en weer opnieuw start. Weet iemand wat dit zou kunnen zijn? Is wat hinderlijk als je rond de 2000 RPM rijdt en dan het gas los laat, motor remt dan niet goed af. Als je dan de koppeling intrekt bijft hij eerst op ca. 1600 RPM hangen en zakt dan langzaam naar ca. 1400 RPM.
 
Gaskabel blijft niet hangen? Heb ik ook gehad. Bleek toen versleten te zijn op een punt.
Hierdoor hoog stationair, soms wel soms niet.
Totdat hij brak en vol open bleef staan.....
 
[Spammodus aan]

Heb nog een demper voor een K1300 te koop, wellicht interessant voor de mensen hier. Advertentie

[Spammodus uit/]
 
Gaskabel blijft niet hangen? Heb ik ook gehad. Bleek toen versleten te zijn op een punt.
Hierdoor hoog stationair, soms wel soms niet.
Totdat hij brak en vol open bleef staan.....

Nee, dat is het niet. Het is volgens mij iets wat met het motormanagement te maken heeft. Het is pas weer normaal als je de motor opnieuw start. Zat zelf te denken aan een of andere sensor die een foutieve waarde geeft. Volgens de dealer zitten er geen storingsmeldingen in het systeem, hij dacht aan regeneratie van het uitlaatsysteem. Daar ben ik nog niet van overtuigd omdat het niet weg gaat als de motor gewoon blijft lopen ook niet na ca. 100 kilometer doorrijden. Het is pas weer weg als je de motor uit zet en weer start. De motor zit nog een aantal weken in de garantie. Ik wil het graag goed hebben zodat ik niet na het verstrijken van de garantie met allerlei extra kosten opgezadeld wordt
 
Laatst bewerkt:
Reset je TPS eens: contact uit, contact aan, 3x rustig volgas/gasdicht, contact uit.
 
Nee, met de procedure die ik je gaf, reset je de spanningstabel die in de ECU opgeslagen wordt. Da's weer net wat anders als de TPS calibratie al heeft het wel met elkaar te maken.

Met de een stel je de boel zo af dat de juiste spanning wordt gegenereerd bij een bepaalde stand van het gas.
Met de ander vertel je de computer welke spanning volgas is.

Met de combinatie van beiden berekent de computer de injectie.
 
Nee, met de procedure die ik je gaf, reset je de spanningstabel die in de ECU opgeslagen wordt. Da's weer net wat anders als de TPS calibratie al heeft het wel met elkaar te maken.

Met de een stel je de boel zo af dat de juiste spanning wordt gegenereerd bij een bepaalde stand van het gas.
Met de ander vertel je de computer welke spanning volgas is.

Met de combinatie van beiden berekent de computer de injectie.

Ik lees veel technisch onderlegde reacties van jou, kan ik mijn motor niet bij jou in onderhoud krijgen? *O*
 
Laatst bewerkt:
Nee, met de procedure die ik je gaf, reset je de spanningstabel die in de ECU opgeslagen wordt. Da's weer net wat anders als de TPS calibratie al heeft het wel met elkaar te maken.

Met de een stel je de boel zo af dat de juiste spanning wordt gegenereerd bij een bepaalde stand van het gas.
Met de ander vertel je de computer welke spanning volgas is.

Met de combinatie van beiden berekent de computer de injectie.

Voordat je van de MOSS uberhaupt mag beginnen met enige kalibratie, moeten eerst alle opgeslagen adaptieve waardes worden gewist.
 
De meeste motoren gebruiken een spanner op veerdruk. Die staan dus onder veerspanning met een vertand plunjertje wat door de veerdruk bij slijtage van de nokkenasketting uitschuift, maar door de vertanding niet meer terug kan schuiven. Werkt ook goed, gaat alleen na verloop van tijd ratelen doordat de veer verslapt (legio topics over rammelende nokkenaskettingen).

BMW maakt (met uitzondering van de scooter) gebruik van hydraulische nokkenaskettingspanners. Deze worden door de oliedruk gespannen. Normaal gesproken is de spanner ofwel veerondersteund, ofwel voorzien van een ventiel wat maar een kant op olie doorlaat om de eerste paar seconden na het starten te overbruggen. De K12/13 spanner is van het tweede type. Ik denk dat de plunjer na verloop van tijd toch door slijtage iets olie gaat lekken waardoor de oliedruk bij stilstand wegvalt. Dat geeft inderdaad een naar geluid, waardoor BMW een nieuwe spanner heeft ontwikkeld met een oliereservoir waardoor de spanner de eerste paar seconden uit het reservoirtje gevoedt wordt en dus meteen zn werk doet.

Trouwens, de nokkenaskettingspanner is geen garantie, de (in het nederlands) ketting overspringbeveiliging is dat in de meeste gevallen wel. Dealers moeten bij een werkplaatsbezoek (al zal je dat in de praktijk moeten zien als: langskomen voor een beurt) verplicht controleren of deze beveiliging is aangebracht, en zo niet (bij betroffen modellen) deze alsnog aanbrengen. Het kan dus zijn dat je hem ongemerkt al hebt. Het kan natuurlijk ook dat jouw motor niet in de getroffen reeks valt. Eerst even navragen voor je de dealer (onterecht) beschuldigt dus.


Bedankt voor de uitleg.

Ik dacht altijd dat BMW de goedkoopste spanner gebruikte waardoor dat gerammel kon ontstaan maar nu begrijp ik dat het juist wat duurdere spanners zijn die langer mee kunnne gaan.
Dat is wel weer doordacht van BMW.
 
Ik heb het bij andere motoren nog nooit gemerkt. Ook de huidige motor heeft dit niet.
De K1200/K1300 gebruikt het principe van een oliereservoir die gevuld wordt, waarmee de NAK wordt gespannen.
Ik ben niet technisch genoeg onderlegd om te weten hoe dit bij andere motoren wordt gedaan.

Mijn motoren reden het hele jaar door dus ik weet eigenlijk niet hoe het bij die van mij werkte.
Toch eens in verdiepen.
 
Bedankt voor de uitleg.

Ik dacht altijd dat BMW de goedkoopste spanner gebruikte waardoor dat gerammel kon ontstaan maar nu begrijp ik dat het juist wat duurdere spanners zijn die langer mee kunnne gaan.
Dat is wel weer doordacht van BMW.

Tja, wat is duurder. Als ik het zo vergelijk scheelt het niet veel. Er moet alleen rekening mee gehouden worden bij het ontwerp van het blok. Maarja, er loopt toch al een oliekanaal naar de cilinderkop, dan is het een kleine moeite om een aftakking te maken ten behoeve van een spanner.

Op de F800 of R1200 zijn die spanners heel betrouwbaar. Wat ze met de K hebben gedaan dat het zo snel 'stuk' gaat, ik weet het niet.
 
Voor de F800 hebben ze misschien geleerd van de K, want met de gemodificeerde spanner is er ook met de K niks aan de hand en de F800 bestond nog niet toen de K (met slechte spanner) werd geïntroduceerd.

Met de R1200 hebben ze ook al geleerd, want met de R1100 hebben ze de boel ook al eens verprutst (spanner linker cylinder anyone?)

BMW heeft er een handje van om fouten uit het verleden te herhalen. Wat dat betreft zijn het geen ezels daar in Munchen. :+
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan