Het circuit op met .... Algemeen Circuitdagtopic

Alvast bedankt aan iedereen voor de snelle/duidelijke reactie's :}
Denk dat het al snel duidelijk wordt wat het meest voorkomende antwoord gaat zijn. :P

M.b.t. dit bericht:
Ben Belg en woon vrij dicht bij circuit Zolder dus dit is het makkelijkste voor mij gezien ik geen aanhangwagen of dergelijke heb om tot daar te geraken. (Het plan is dan ook om tot het circuit zelf te rijden.) Voor zover ik weet is Motorsportschool de enigste organisatie die cursussen geeft in Zolder dus ben daar dan helaas wel vrij beperkt in keuze... Iemand die zou willen verklaren waarom Motorsportschool wel/niet hun voorkeur heeft ?

Geld no 1 veiligheid en klantvriendelijkheid een stuk minder
 
Motorsportschool Zolder kwam vorig jaar een keer op Zandvoort. :? 8)7
We kregen geen transponder en er was ook geen keuring.
Verder geen klachten (heb zelf een GPS teller) en ik vind de keuring nooit leuk.

De tijd tussen het opstellen en het starten was wel erg lang.
Met bandenwarmer en slicks ben je dan niet blij. :P
 
Mettet is een aangenamer circuit voor de MT09, en als je bij mertens riding school inschrijft heb je een heel professionele organisatie.
Vrij rijden zou ik echt afraden!

Mertens kan ik ook ten zeerste aanraden, iets duurder maar wel een professionele organisatie waar je met veel plezier je eerste circuitkm's kunt maken.

Mijn 1e km's heb ik op Zolder gemaakt bij Motorsportschool, achteraf veel geluk gehad dat dit goed gegaan is want de begeleiding is zo goed als nul. Later heb ik bij motorsportschool een Advance training gedaan die wel ok is maar daarvoor moet je wel al wat ervaring hebben.
 
Vrij rijden zou ik echt afraden!
Mijn 1e km's heb ik op Zolder gemaakt bij Motorsportschool, achteraf veel geluk gehad dat dit goed gegaan is want de begeleiding is zo goed als nul. Later heb ik bij motorsportschool een Advance training gedaan die wel ok is maar daarvoor moet je wel al wat ervaring hebben.
Dit heb ik hier en daar inderdaad al horen vallen. Zou zonde zijn te betalen voor een opleiding om veel bij te leren en uiteindelijk met weinig extra kennis naar huis te gaan.
Misschien me toch maar eens beter informeren naar Mettet en de Mertens Riding School. :t
 
Via trackdays.be kun je je inschrijven voor vrij rijden en kun je ter plekke vragen om instructie. Ik heb zelf de eerste jaren gereden met instructie en pas in het derde jaar begonnen zonder. Ik rij nog steeds af en toe met instructie in Lelystad als een soort van training en rijden zoals je niet op de openbare weg doet. Ik vind het een leuke besteding van m'n tijd ondanks dat ik vrij rijden gewend ben.

Niets is zo irritant als zelfoverschattende rijders op de baan die zich hebben ingeschreven voor vrij rijden maar veel te weinig ervaring hebben. Die rijden onvoorspelbaar en doen soms gekke dingen die ronduit gevaarlijk zijn. Vorig jaar meegemaakt: achterom kijken en van het gas af gaan bij uitkomen Strubben door een onzekere rijder en een Panigale-rechtdoorridder die consequent onvoorspelbare "verdedigende" lijnen aan het rijden was op een niveau 3 circuitdag. Probeer daar maar eens netjes langs te komen op een 600je.
 
Laatst bewerkt:
Motorsportschool Zolder kwam vorig jaar een keer op Zandvoort. :? 8)7
We kregen geen transponder en er was ook geen keuring.
Verder geen klachten (heb zelf een GPS teller) en ik vind de keuring nooit leuk.

De tijd tussen het opstellen en het starten was wel erg lang.
Met bandenwarmer en slicks ben je dan niet blij. :P

Kost geld,Meneer van de Ven is van de centen.
Transponder is dikwijls essentieel om groepen in te kunnen delen.
Komt de veiligheid ten goede.
 
Kost geld,Meneer van de Ven is van de centen.
Transponder is dikwijls essentieel om groepen in te kunnen delen.
Komt de veiligheid ten goede.
Dat laatste klopt zeker, alleen waren de minder snelle groepen aan een andere organisatie uitbesteed.
 
Dat zou niet uit mogen maken.
Het zou altijd wel moeten inderdaad, zeker voor het geld.
Ik vond de groep wel prettig - kleiner dan anders.
Twintig rijders in plaats van dertig??
Geen idee of dit standaard is.

igg niemand voorbij zien komen of andere gevaarlijke situaties op de baan. :]
Er was ook nog een groep racers, dus twee groepen.
 
Alvast bedankt aan iedereen voor de snelle/duidelijke reactie's :}
Denk dat het al snel duidelijk wordt wat het meest voorkomende antwoord gaat zijn. :P

M.b.t. dit bericht:
Ben Belg en woon vrij dicht bij circuit Zolder dus dit is het makkelijkste voor mij gezien ik geen aanhangwagen of dergelijke heb om tot daar te geraken. (Het plan is dan ook om tot het circuit zelf te rijden.) Voor zover ik weet is Motorsportschool de enigste organisatie die cursussen geeft in Zolder dus ben daar dan helaas wel vrij beperkt in keuze... Iemand die zou willen verklaren waarom Motorsportschool wel/niet hun voorkeur heeft ?
Vorig jaar einde seizoen een dag op Zolder gereden met Motorsportschool Zolder. Ik ga altijd samen met 2 anderen die al wat meer ervaring hebben. Ik zat zelf in de instructie groep, maar voor mij was het niveau te laag, het regende de hele dag en in de instructiegroep stond bijna niemand op regenbanden en ik zelf wel.
Mijn maatjes hadden in de vrij rijden groep ingeschreven 'minder snel', maar 1 van de 2 is door een administratieve fout in groep 'snel' terecht gekomen. De organisatie weigerde dit nog terug aan te passen, reactie was 'probeer het eerst maar eens'.
In de 2e sessie is m'n maatje ook gecrashed, of dat niet gebeurd was in groep minder snel zullen we natuurlijk nooit weten, maar het gevoel is niet goed in elk geval. Daarnaast vonden wij de sfeer ook niet goed.
Voor ons geen Motorsportschool Zolder meer.

Kijk eens bij Intertrack. Fijne club en je kun bijvoorbeeld in de ochtend 2 of 3 sessies niveau 1 pakken met instructie en in de middag gaan vrij rijden, dan kun je het beide doen.
Voor de 1e keer is instructie echt wel aan te raden in elk geval.
 
Vorig jaar einde seizoen een dag op Zolder gereden met Motorsportschool Zolder. Ik ga altijd samen met 2 anderen die al wat meer ervaring hebben. Ik zat zelf in de instructie groep, maar voor mij was het niveau te laag, het regende de hele dag en in de instructiegroep stond bijna niemand op regenbanden en ik zelf wel.
Mijn maatjes hadden in de vrij rijden groep ingeschreven 'minder snel', maar 1 van de 2 is door een administratieve fout in groep 'snel' terecht gekomen. De organisatie weigerde dit nog terug aan te passen, reactie was 'probeer het eerst maar eens'.
In de 2e sessie is m'n maatje ook gecrashed, of dat niet gebeurd was in groep minder snel zullen we natuurlijk nooit weten, maar het gevoel is niet goed in elk geval. Daarnaast vonden wij de sfeer ook niet goed.
Voor ons geen Motorsportschool Zolder meer.

Kijk eens bij Intertrack. Fijne club en je kun bijvoorbeeld in de ochtend 2 of 3 sessies niveau 1 pakken met instructie en in de middag gaan vrij rijden, dan kun je het beide doen.
Voor de 1e keer is instructie echt wel aan te raden in elk geval.

Boek ik ook het meeste bij,inderdaad,fijne club.
Onlangs aangegeven dat ik als nederlander tot 18 april belgie niet in mag,had op 5 april een dagje mettet geplant.
Eergisteren mail gestuurd, gisteren een voucher gehad ,vandaag 18,kostenloos, juni ingevuld.
Zijn altijd met veiligheid bezig,ook vriendelijk en vol van passie.
 
Zo te horen nog weinig veranderd bij Motorsportschool Zolder in al die jaren, blijkbaar nog steeds de ''kiloknaller'' onder de organisaties.
Voor vrij rijden ging altijd het hek open en 40 man tegelijk de baan op met grote snelheidsverschillen (wel 7 sessies op een dag *O*) en de cursus is meestal een instructeur die een gratis circuitdag denkt te hebben en les geeft onder het motto van ''aanhaken of afhaken''.

Ik heb weinig ervaring met andere organisaties maar motorsportlifestyle (vnl. Zandvoort) doet het prima.
(Ja, het is ff vroeg opstaan of een hotelletje bij het budget rekenen).
Hoeveel weg ervaring ook, ik zou inderdaad bij de langzaamste groep beginnen maar probeer dan binnen die groep bij het snelste clubje te gaan.
Je instructeur zal dan halverwege de dag wel ingrijpen om je over te plaatsen mocht het nodig zijn

Zorg in ieder geval dat je stalen remleidingen op je fiets hebt (zeker voor Zolder).
 
Sowheej.... motorsportschool wordt hier even weggezet....

Ik rij meestal op Zolder omdat het dichtbij is en betaalbaar. Heb er niveau 1 en 1+ gedaan destijds. De lessen zijn meer presentaties tussen de sessies door. Weinig interactie met de cursisten. Maar als je daar zelf wat meer actief in bent is het er wel.

Inmiddels een aantal jaren vrij rijden in het minder snelle groepje, en dat gaat over het algemeen prima, cowboys zitten er altijd tussen denk ik.

Dus alles bij elkaar is het gewoon waar je voor betaald denk ik, goedkoper is automatisch minder begeleiding en meer mensen op de baan.

Prijs/kwaliteit is nog wel ok als je het mij vraagt
 
Het ligt ook aan de instructeur zelf. Mijn eerste dag niveau 1 een goede instructeur gehad die goede tips gaf en ook goed oplette tijdens de sessies. Had een camera achterop de motor en nam de moeite om tijdens de pauze met ons het filmpje te kijken om iedere cursist zijn rondje achter de instructeur van commentaar te voorzien. Mocht je dit lezen Dimi van RC , dikke :t
 
Helaas zijn veel instructeurs goed bedoelde vrijwilligers. Een kleine onkostenvergoeding en een gratis lunch. Succes er mee.

Die mogen ze best wat meer waarderen als onderdeel van de organisatie en ook zo belonen.
En dan gelijk iets van een protocol en werkwijze overleggen.

Ik kan mij voorstellen dat het bij Motorsportschool Zolder helemaal aan het toeval wordt overgelaten. :)
 
Dat lijkt me wel heel stug. De "lessen" tussen de sessies door worden door dezelfde persoon gegeven, en de instructeurs krijgen gewoon een rondetijd mee waarin ze in principe rond moeten gaan. En daar zit natuurlijk een opbouw in per sessie. Na een aantal sessies beginnen ze met het afzakken binnen een groepje, zodat er steeds iemand anders achter de instructeur kan rijden.

Ik denk dat het rondgaan op circuit in een compact groepje best lastig is als je voor het eerst gaat. Dat vond ik de grootste tegenstelling met het rijden op straat. En dat zie je ook vaker misgaan op circuit, beginnende rijders laten gaten vallen die ze dicht proberen te harken waardoor ze niet meer letten op dingen waar ze juist wel op moesten letten. Dan heb je als instructeur/voorrijder wel wat te doen, en dat nabespreken met je eigen groepje is dan wel mooi, gebeurt op Zolder niet nee. Dus misschien zijn het wel meer voorrijders dan instructeurs ;)
 
Eerste keer circuit rijden is naar mijn mening standaard beginnen met iig 1 a 2 lessen met begeleiding.
Het is compleet anders als "Vlot en sportief op de weg rijden".
Komen veel meer factoren bij kijken dan alleen maar de eigen rijvaardigheid, die toch echt belangrijk zijn om te leren voor je zelf gaat vrij rijden.

Vrij rijden is leuk, maar je mist in het begin echt wel iemand die je tips en feedback kan geven om je basis goed te krijgen.
 
Sowheej.... motorsportschool wordt hier even weggezet....

Ik rij meestal op Zolder omdat het dichtbij is en betaalbaar. Heb er niveau 1 en 1+ gedaan destijds. De lessen zijn meer presentaties tussen de sessies door. Weinig interactie met de cursisten. Maar als je daar zelf wat meer actief in bent is het er wel.

Inmiddels een aantal jaren vrij rijden in het minder snelle groepje, en dat gaat over het algemeen prima, cowboys zitten er altijd tussen denk ik.

Dus alles bij elkaar is het gewoon waar je voor betaald denk ik, goedkoper is automatisch minder begeleiding en meer mensen op de baan.

Prijs/kwaliteit is nog wel ok als je het mij vraagt

Dikwijls stopten ze 70 man in een groep,veels te veel.

Goedkoop zeg je? Toen ik er in 2008 begon 110 euro voor 6 sessies,nu 172 euro voor 5 sessies = 206 euro voor 6 sessies.
Vind ik nogal aan de prijs 🤔
 
Laatst bewerkt:
200 voor 5 sessies op de gp circuits is een gangbare prijs. Voor kleinere banen als Mettet en Croix is het een stuk minder, zolder zit daar een beetje tussenin. Ik heb meer moeite met teveel mensen tegelijk op een baan, zeker als de snelheidsverschillen behoorlijk zijn. (Ik als prutser kreeg het voor elkaar om op Spa iemand twee keer te lappen in een sessie...)
 
200 voor 5 sessies op de gp circuits is een gangbare prijs. Voor kleinere banen als Mettet en Croix is het een stuk minder, zolder zit daar een beetje tussenin. Ik heb meer moeite met teveel mensen tegelijk op een baan, zeker als de snelheidsverschillen behoorlijk zijn. (Ik als prutser kreeg het voor elkaar om op Spa iemand twee keer te lappen in een sessie...)

Het is niet alleen en zo zeer de snelheidsverschillen,wat ik veel gevaarlijker vind is de rare en onvoorspelbare rijlijnen en maffe rempunten die "groentjes" aanhouden.
Regelmatig een hartwip van opgelopen 🥺
 
Op Zolder kan het beter ja, maar tegenwoordig zit je niet meer met 70 man op de baan, geen idee hoeveel dan wel. Voor veel mensen is het het enige grote circuit dat enigzins in de buurt ligt. Als je eenmaal aan het rijden bent heb je toch niet zoveel last van de organisatie. Bij andere organisaties lijken ze er wel wat meer plezier in te beleven, bij Trackdays lijkt het bijvoorbeeld een grote vrienden club en dat enthousiasme is wel aanstekelijk. Grootste manco van zolder is in mijn ogen dat ze naar 2 groepen vrij rijden hebben. Met name in de groep minder snel is het verschil daardoor veel te groot. Bij snel zit er nog 20 seconden verschil tussen maar zitten er minder onvoorspelbare gasten tussen.

Overigens qua opstellen bij MSZ, je zou 10 minuten van tevoren moeten opstellen, maar niemand doet moeilijk als je op het laatste moment komt aanrijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan