Het circuit op met .... Algemeen Circuitdagtopic

Even paar vraagjes stellen hier.
Ik heb sinds juli pas mijn rijbewijs maar overweeg om me in te schrijven voor een dag circuitrijden in Mettet (B).

Uiteraard in de traagste groep, en met instructeur.

Nu heb ik wel al een (twee)delig lederen pak, hoge laarzen, etc, maar het lijkt allemaal nogal wat overweldigend.
Rij met een Ninja 650 (2 cil 68pk) wat ok is voor de traagste groep, maar op filmpjes en foto's komt iedereen daar precies aan met zijn trekker en tentje en lijken die allemaal professioneel. Ik zou daar gewoon helemaal alleen met de motor aankomen 's ochtends, zonder een extra set banden of remblokjes (die wel op voorhand laten nakijken natuurlijk).

Iemand anders ervaring met de allereerste keer op een gewone fiets en zonder een hele bus met entourage mee te nemen? _O-
Om niet al je berichten te quoten, maar wel wat antwoorden te geven:

Gewoon lekker gaan. De minst snelle groep is juist voor mensen als jou. Gewoon lekker rijden en leren.
Belangrijkste is niet boven je eigen grens te rijden. Als de groep te snel gaat? Laten gaan een instructeur zal je wel oppikken.

Persoonlijk is een AHW en auto wel fijn want je kan makkelijker spul meenemen en in geval van crash thuis krijgen maar in de minst snelle groep is die kans ook het kleinst.

Daarnaast is er altijd wel iemand die je kan helpen dus niet te bang zijn en ook gewoon mensen aanspreken.
Ik ben een vrij snelle rijder maar vind het alleen maar leuk als een beginner naast me staat en ik hem/haar kan voorzien van tips. Dus je kan iedereen altijd aanspreken, hebben ze geen tijd zullen ze dat wel melden.

Alle tips qua lijnen, zithouding ed lekker vergeten. Die eerste dag krijg je zo'n zooi info dat je er misschien 10% van gaat onthouden.
 
Zo hebben wij vorig jaar een Amsterdamse jongen die geheel alleen op Carole (Parijs) kwam (logeerde bij vrienden in parijs en kwam een dagje knallen) onder de hoede genomen,en een dag mee opgetrokken en van natje en droogje voorzien.
Voorzichtig met de jeugd. :+ ;)
nix18-scaled.jpg
 
Ok er wordt gevraagd naar ervaringen voor een eerste keer op het circuit.

Als iemand zegt “gewoon doen” dan ben je positiviteits goeroe.

Als iemand zegt “het kan maar bedenk dat als je valt etc…” dan maak ik gelijk iemand bang 😦

Beetje raar om zo te reageren als ik realistisch antwoord. Maar denk dat de vraagsteller het begrijpt en dat is voor mij het belangrijkste 👌
 
Ok er wordt gevraagd naar ervaringen voor een eerste keer op het circuit.

Als iemand zegt “gewoon doen” dan ben je positiviteits goeroe.

Als iemand zegt “het kan maar bedenk dat als je valt etc…” dan maak ik gelijk iemand bang 😦

Beetje raar om zo te reageren als ik realistisch antwoord. Maar denk dat de vraagsteller het begrijpt en dat is voor mij het belangrijkste 👌


Nee het is goed dat je het aankaartte, had daar wat licht over gegaan.

Uiteindelijk gaan mijn ouders daar wat bezichtigen in de buurt, kan ik met hen mee terug moest het fout gaan.
En zus woont niet heel ver en is die middag vrij, ze kan dan met aanhangwagen komen voor de motor zelf.
Ik ben wel nog steeds van plan om zelf naar daar te rijden de dag ervoor en hotelletje te nemen.

Voorts ook gecheckt met het hotel of ze een afgesloten plaats hebben om de motor te stallen 's nachts, wil niet 's ochtends wakker worden dat ie weg is. Is daar natuurlijk allemaal zeer landelijk.

Op voorhand goed de banden en remblokjes controleren, als het kantje boordje is dan maak ik een afspraak bij de dealer, ligt pal op de weg ernaartoe. Ik ga gewoon met straatbanden naar daar natuurlijk, niks fancy ofzo.

Rugzak met droog ondergoed en sokken, grote fles water, tape om af te plakken, wat versnaperingen en sleutels om ev. nummerplaat af te vijsen (al zie ik op foto's dat die precies niet hoeft daar). Ik lees dat je daar ter plekke broodjes kan bestellen 's ochtends dus ga geen lunchpakket meenemen want ik kan dat ook niet koel houden. Die rugzak zal ik wel ergens veilig kunnen zetten tijdens de blokken circuitrijden, of ev. bij een paar vriendelijke collega's als die mij onder hun hoede willen nemen :)

Heb dus de traagste groep en met instructeur, dus de eerste 3 blokken is in kleine groepjes achter instructeur, de andere blokken is vrij rijden. Maar als het toch niet helemaal lekker loopt kan je voor alle blokken een instructeur nemen, dus heb geen schrik dat het te overweldigend gaat worden. Wel zonder overdrijven heel veel zin in, ben echt benieuwd hoe dat is op een circuit. En ken weinig mensen die ook motorrijden dus met zo'n bende gelijkgezinden de dag doorbrengen lijkt me ook heel leuk :t
 
Nee het is goed dat je het aankaartte, had daar wat licht over gegaan.

Uiteindelijk gaan mijn ouders daar wat bezichtigen in de buurt, kan ik met hen mee terug moest het fout gaan.
En zus woont niet heel ver en is die middag vrij, ze kan dan met aanhangwagen komen voor de motor zelf.
Ik ben wel nog steeds van plan om zelf naar daar te rijden de dag ervoor en hotelletje te nemen.

Voorts ook gecheckt met het hotel of ze een afgesloten plaats hebben om de motor te stallen 's nachts, wil niet 's ochtends wakker worden dat ie weg is. Is daar natuurlijk allemaal zeer landelijk.

Op voorhand goed de banden en remblokjes controleren, als het kantje boordje is dan maak ik een afspraak bij de dealer, ligt pal op de weg ernaartoe. Ik ga gewoon met straatbanden naar daar natuurlijk, niks fancy ofzo.

Rugzak met droog ondergoed en sokken, grote fles water, tape om af te plakken, wat versnaperingen en sleutels om ev. nummerplaat af te vijsen (al zie ik op foto's dat die precies niet hoeft daar). Ik lees dat je daar ter plekke broodjes kan bestellen 's ochtends dus ga geen lunchpakket meenemen want ik kan dat ook niet koel houden. Die rugzak zal ik wel ergens veilig kunnen zetten tijdens de blokken circuitrijden, of ev. bij een paar vriendelijke collega's als die mij onder hun hoede willen nemen :)

Heb dus de traagste groep en met instructeur, dus de eerste 3 blokken is in kleine groepjes achter instructeur, de andere blokken is vrij rijden. Maar als het toch niet helemaal lekker loopt kan je voor alle blokken een instructeur nemen, dus heb geen schrik dat het te overweldigend gaat worden. Wel zonder overdrijven heel veel zin in, ben echt benieuwd hoe dat is op een circuit. En ken weinig mensen die ook motorrijden dus met zo'n bende gelijkgezinden de dag doorbrengen lijkt me ook heel leuk :t

vergeet vooral ook niet te genieten.
Uit eindelijk komt alles wel goed, maar verstandig dat je een "escape" plan hebt
 
En mocht er toch iets gebeuren. Dan vraag je of iemand je motor een paar kilometer verderop zet en bel je de wegenwacht. Je bent gevallen toen je naar een vriend kwam kijken die op het circuit rijdt :X
 
Zo zag het er een dag eerder uit. Wel een verschil in slijtage maar niet die groef/lijn tussen de compounds. Heb na deze dag de druk ietsjes verlaagd, maar ben ook wat harder gaan rijden.

Ben benieuwd hoe dit komt en waarom heb bij jou niet gebeurt.
Hier zit die groef er rechts ook al in zo te zien. Ik heb het ook gehad bij de R4C's, niet zo extreem, maar wel een duidelijke groef tussen de compounds. Dit heb ik er een circuitdag later ook weer uit gereden als ik mijn "dagboek" bekijk.:9 Foto van de compound split komt eraan..
 

Bijlagen

  • IMG_20220603_162456_Original.jpeg
    IMG_20220603_162456_Original.jpeg
    167,9 KB · Weergaven: 0
Ok er wordt gevraagd naar ervaringen voor een eerste keer op het circuit.

Als iemand zegt “gewoon doen” dan ben je positiviteits goeroe.

Als iemand zegt “het kan maar bedenk dat als je valt etc…” dan maak ik gelijk iemand bang 😦

Beetje raar om zo te reageren als ik realistisch antwoord. Maar denk dat de vraagsteller het begrijpt en dat is voor mij het belangrijkste 👌
Je moet ook wel een beetje een positiviteitsgoeroe zijn om echt van circuitrijden te kunnen genieten vind ik. ;)

Als je een bocht in duikt en denkt dat je het niet gaat halen...dan ga je het vaak ook niet halen.
Als je bij het uitkomen van de bocht al uitwaaierend richting de grindbak naast de baan gaat kijken...dan eindig je vaak ook naast de baan.
Als je denkt, shit er zit een snellere rijder achter me, waar kan ik hem erlangs laten....dan ben je ook niet met het juiste bezig.
Onervaren gaan pushen voor een snelle rondetijd...wordt vaak een matige tijd, dan gewoon lekker soepel sturen en genieten.

Circuitrijden gebeurt voor je, kijk waar je naartoe wil en heb vertrouwen dat je daar ook gaat komen. Komt vast goed, gewoon doen. :]

En gaat het toch mis? Kan gebeuren. Hopelijk hou je er niet teveel aan over en heb je tot dat moment wel kunnen genieten als nooit tevoren.

Volgende keer beter.
 

Bijlagen

  • IMG-20240129-WA0000.jpg
    IMG-20240129-WA0000.jpg
    90,3 KB · Weergaven: 0
Nee het is goed dat je het aankaartte, had daar wat licht over gegaan.

Uiteindelijk gaan mijn ouders daar wat bezichtigen in de buurt, kan ik met hen mee terug moest het fout gaan.
En zus woont niet heel ver en is die middag vrij, ze kan dan met aanhangwagen komen voor de motor zelf.
Ik ben wel nog steeds van plan om zelf naar daar te rijden de dag ervoor en hotelletje te nemen.

Voorts ook gecheckt met het hotel of ze een afgesloten plaats hebben om de motor te stallen 's nachts, wil niet 's ochtends wakker worden dat ie weg is. Is daar natuurlijk allemaal zeer landelijk.

Op voorhand goed de banden en remblokjes controleren, als het kantje boordje is dan maak ik een afspraak bij de dealer, ligt pal op de weg ernaartoe. Ik ga gewoon met straatbanden naar daar natuurlijk, niks fancy ofzo.

Rugzak met droog ondergoed en sokken, grote fles water, tape om af te plakken, wat versnaperingen en sleutels om ev. nummerplaat af te vijsen (al zie ik op foto's dat die precies niet hoeft daar). Ik lees dat je daar ter plekke broodjes kan bestellen 's ochtends dus ga geen lunchpakket meenemen want ik kan dat ook niet koel houden. Die rugzak zal ik wel ergens veilig kunnen zetten tijdens de blokken circuitrijden, of ev. bij een paar vriendelijke collega's als die mij onder hun hoede willen nemen :)

Heb dus de traagste groep en met instructeur, dus de eerste 3 blokken is in kleine groepjes achter instructeur, de andere blokken is vrij rijden. Maar als het toch niet helemaal lekker loopt kan je voor alle blokken een instructeur nemen, dus heb geen schrik dat het te overweldigend gaat worden. Wel zonder overdrijven heel veel zin in, ben echt benieuwd hoe dat is op een circuit. En ken weinig mensen die ook motorrijden dus met zo'n bende gelijkgezinden de dag doorbrengen lijkt me ook heel leuk :t
Lekker genieten van je 1e dagje.. en als het naar meer smaakt...ga wat sparen en boek een meerdaagse cursus in het buitenland.
Wel duurder, maar meer verzorgd (vooral bij calamiteiten), meer mooi weer garantie en je leert meer in een aantal dagen achter elkaar dan de enkele dagen (waar het ook nog eens pet-weer kan zijn..) ;)
 
Lekker genieten van je 1e dagje.. en als het naar meer smaakt...ga wat sparen en boek een meerdaagse cursus in het buitenland.
Wel duurder, maar meer verzorgd (vooral bij calamiteiten), meer mooi weer garantie en je leert meer in een aantal dagen achter elkaar dan de enkele dagen (waar het ook nog eens pet-weer kan zijn..) ;)

Eerst wou ik 2 dagen boeken, 16 en 17 mei. Maar heb het toch niet gedaan omdat ik nog nooit op een circuit heb gereden en de mogelijkheid gewoon bestaat dat het niks voor mij is, kan je nooit weten. Heb ook nog maar sinds juli mijn rijbewijs dus gewoon even rustig doen. Circuitrijden ziet er allemaal gaaf uit en zat al kneedowns te oefenen toen ik nog met een L rondreed, maar het echte werk is natuurlijk nog iets anders. Dus voor deze doop uiteindelijk maar 1 dag geboekt.

Spijtige is wel dat het in mei is, dus als het meevalt en ik de smaak te pakken heb zit vaak alles al volgeboekt de rest van het jaar :/
 
Eerst wou ik 2 dagen boeken, 16 en 17 mei. Maar heb het toch niet gedaan omdat ik nog nooit op een circuit heb gereden en de mogelijkheid gewoon bestaat dat het niks voor mij is, kan je nooit weten. Heb ook nog maar sinds juli mijn rijbewijs dus gewoon even rustig doen. Circuitrijden ziet er allemaal gaaf uit en zat al kneedowns te oefenen toen ik nog met een L rondreed, maar het echte werk is natuurlijk nog iets anders. Dus voor deze doop uiteindelijk maar 1 dag geboekt.

Spijtige is wel dat het in mei is, dus als het meevalt en ik de smaak te pakken heb zit vaak alles al volgeboekt de rest van het jaar :/
Het is niet alleen gaaf, maar je leert ook je motor beter beheersen, waar je je voordeel weer mee kan doen op de weg. Mijn eigen ervaring van vroeger is dat ik rustiger ging rijden op de weg, naar mate ik meer op het circuit ging rijden. De weg was/is veels te gevaarlijk om hard te rijden.

Wij hebben in oktober altijd plek ;) zie mijn handtekening voor de link:XO-)
 
Nee het is goed dat je het aankaartte, had daar wat licht over gegaan.

Uiteindelijk gaan mijn ouders daar wat bezichtigen in de buurt, kan ik met hen mee terug moest het fout gaan.
En zus woont niet heel ver en is die middag vrij, ze kan dan met aanhangwagen komen voor de motor zelf.
Ik ben wel nog steeds van plan om zelf naar daar te rijden de dag ervoor en hotelletje te nemen.

Voorts ook gecheckt met het hotel of ze een afgesloten plaats hebben om de motor te stallen 's nachts, wil niet 's ochtends wakker worden dat ie weg is. Is daar natuurlijk allemaal zeer landelijk.

Op voorhand goed de banden en remblokjes controleren, als het kantje boordje is dan maak ik een afspraak bij de dealer, ligt pal op de weg ernaartoe. Ik ga gewoon met straatbanden naar daar natuurlijk, niks fancy ofzo.

Rugzak met droog ondergoed en sokken, grote fles water, tape om af te plakken, wat versnaperingen en sleutels om ev. nummerplaat af te vijsen (al zie ik op foto's dat die precies niet hoeft daar). Ik lees dat je daar ter plekke broodjes kan bestellen 's ochtends dus ga geen lunchpakket meenemen want ik kan dat ook niet koel houden. Die rugzak zal ik wel ergens veilig kunnen zetten tijdens de blokken circuitrijden, of ev. bij een paar vriendelijke collega's als die mij onder hun hoede willen nemen :)

Heb dus de traagste groep en met instructeur, dus de eerste 3 blokken is in kleine groepjes achter instructeur, de andere blokken is vrij rijden. Maar als het toch niet helemaal lekker loopt kan je voor alle blokken een instructeur nemen, dus heb geen schrik dat het te overweldigend gaat worden. Wel zonder overdrijven heel veel zin in, ben echt benieuwd hoe dat is op een circuit. En ken weinig mensen die ook motorrijden dus met zo'n bende gelijkgezinden de dag doorbrengen lijkt me ook heel leuk :t
Ik heb een B&B met twee slaapkamers waar je welkom bent, maar de motor slaapt wel buiten.
Er kan eventueel een extra ART kettingslot aan mijn aanhanger. :)
Het is ongeveer 25 minuten van het circuit.
Een fijne rustige weg binnendoor.
Kan je alvast warmrijden. :+

De backpacker die ik vorig jaar onderdak gaf, een meisje van 17 was wel leuker. :+
 
Ik heb een B&B met twee slaapkamers waar je welkom bent, maar de motor slaapt wel buiten.
Er kan eventueel een extra ART kettingslot aan mijn aanhanger. :)
Het is ongeveer 25 minuten van het circuit.
Een fijne rustige weg binnendoor.
Kan je alvast warmrijden. :+

De backpacker die ik vorig jaar onderdak gaf, een meisje van 17 was wel leuker. :+

Me laten ombouwen tot vrouw kan nog, echter jonger worden zal er niet meer inzitten _O-

Heb al een hotel maar ik stuur je straks even een PB.
 
Eerst wou ik 2 dagen boeken, 16 en 17 mei. Maar heb het toch niet gedaan omdat ik nog nooit op een circuit heb gereden en de mogelijkheid gewoon bestaat dat het niks voor mij is, kan je nooit weten. Heb ook nog maar sinds juli mijn rijbewijs dus gewoon even rustig doen. Circuitrijden ziet er allemaal gaaf uit en zat al kneedowns te oefenen toen ik nog met een L rondreed, maar het echte werk is natuurlijk nog iets anders. Dus voor deze doop uiteindelijk maar 1 dag geboekt.

Spijtige is wel dat het in mei is, dus als het meevalt en ik de smaak te pakken heb zit vaak alles al volgeboekt de rest van het jaar :/
Op facebook van die marktplaatsgroepjes voor circuitrijden in de gaten houden.. dagen worden door heel het jaar heen wel aangeboden door mensen die hun motor niet op tijd af hebben omdat er een drijfstangetje eruit is geknald O-) , een crash hebben gehad, uiteindelijk alsnog van "der frau" mee moeten theeleuten bij schoon ouwelui etc. etc. etc.

Genoeg mogelijkheden om je seizoen lekker te vullen hoor *D
 
Met een Yamaha R3 hoeft hij z'n 🍆 niet te compenseren met pk's dus het is een serieuze knoppert... pas op...

Offuhhh..... :? ohw nee... toch niet.. :9
Dit keer direct twee dagen met de BMW.
De vorige keer heb ik hem voor de derde dag opgehaald.
Mettet is toch wel een baantje met serieuze acceleratie stukken voor een derderangs (be)stuurder. ;).
Heel anders dan het ook leuke Ecuyers.

Maar er is nog genoeg tijd voor eventuele andere keuzes.
De grondspeling is met twee centimeter vergroot via andere schetsplaatjes en er komen nog lagere clip-ons op.
Alleen die drie stukken volgas was het bijfietsen.
Weinig nul adrenaline. Ging er niet van zweten. :)
 
Eerst wou ik 2 dagen boeken, 16 en 17 mei. Maar heb het toch niet gedaan omdat ik nog nooit op een circuit heb gereden en de mogelijkheid gewoon bestaat dat het niks voor mij is, kan je nooit weten. Heb ook nog maar sinds juli mijn rijbewijs dus gewoon even rustig doen. Circuitrijden ziet er allemaal gaaf uit en zat al kneedowns te oefenen toen ik nog met een L rondreed, maar het echte werk is natuurlijk nog iets anders. Dus voor deze doop uiteindelijk maar 1 dag geboekt.

Spijtige is wel dat het in mei is, dus als het meevalt en ik de smaak te pakken heb zit vaak alles al volgeboekt de rest van het jaar :/
"Dat het niks voor mij is"
Hahahaha, ik moet de eerste nog tegenkomen die na 1 dag zegt het nooit meer te doen.

Nee dat is niet waar, maar als je nu op de weg al redelijk lekker zonder totaal gespannen op de motor zit gaat dat op circuit wel goedkomen. Maar wees gewaarschuwd... dure gein.
Ik ben van 4x een dag in het jaar naar 17 dagen in het jaar gegaan met races, buitenland en al. En ik ga nu weer afbouwen, als ik nu nog echt verder wil moet ik er zo'n bak geld tegen aan gooien en dat is het me niet waard. Ga dit jaar nog een paar races rijden en 2025 alleen nog waar ik zin in heb zonder enige "verplichting" naar een ander.
 
"Dat het niks voor mij is"
Hahahaha, ik moet de eerste nog tegenkomen die na 1 dag zegt het nooit meer te doen.

Nee dat is niet waar, maar als je nu op de weg al redelijk lekker zonder totaal gespannen op de motor zit gaat dat op circuit wel goedkomen. Maar wees gewaarschuwd... dure gein.
Ik ben van 4x een dag in het jaar naar 17 dagen in het jaar gegaan met races, buitenland en al. En ik ga nu weer afbouwen, als ik nu nog echt verder wil moet ik er zo'n bak geld tegen aan gooien en dat is het me niet waard. Ga dit jaar nog een paar races rijden en 2025 alleen nog waar ik zin in heb zonder enige "verplichting" naar een ander.

Leuk man, ook naar het buitenland gaan enzo. Zie je nog wat en ontmoet je veel andere mensen.
Uiteindelijk moet je idd voor jezelf bepalen wat je wil en hoeveel geld je er tegenaan wil gooien.
Maar een hobby hebben waar je je volledig in kwijt kunt geraken is zn geld dubbel en dik waard, je kan het toch niet meenemen in de kist. Veel respect voor mensen die hun passie volgen, of dat nu circuitrijden is of orgelspelen :t

Maar ik ben nu ook bezig met opleiding tot privepiloot, nu halfweg de theorielessen en binnenkort beginnen met de praktijklessen als het wat beter weer is en langer licht. Dan is 135 euro voor een dag circuitrijden nog goed te doen vgl met bijna 300 euro voor 1 uur vliegles.

Ik mag dus eigenlijk niet verslaafd geraken aan circuitrijden want dat geld heb ik nu niet |(
 
Leuk man, ook naar het buitenland gaan enzo. Zie je nog wat en ontmoet je veel andere mensen.
Uiteindelijk moet je idd voor jezelf bepalen wat je wil en hoeveel geld je er tegenaan wil gooien.
Maar een hobby hebben waar je je volledig in kwijt kunt geraken is zn geld dubbel en dik waard, je kan het toch niet meenemen in de kist. Veel respect voor mensen die hun passie volgen, of dat nu circuitrijden is of orgelspelen :t

Maar ik ben nu ook bezig met opleiding tot privepiloot, nu halfweg de theorielessen en binnenkort beginnen met de praktijklessen als het wat beter weer is en langer licht. Dan is 135 euro voor een dag circuitrijden nog goed te doen vgl met bijna 300 euro voor 1 uur vliegles.

Ik mag dus eigenlijk niet verslaafd geraken aan circuitrijden want dat geld heb ik nu niet |(
135 euro? Koopje!

Gemiddelde dag op Assen is 230 of meer.
Afgelopen jaar heb ik de Benelux Trophy gereden onder andere op Jack’s Racing day. Dan ben je er 3 dagen, rij je vrijdag 1x 20min, zaterdag 1x 20min (die ook nog eens zeiknat was en ik bijna de rotzooi kort reed) en op zondag 2x een race.

Kosten? 395 euro voor 4x 20min
(Maar oke, groot evenement en wel erg leuk hoor)
Vrij aan het begin de zwieper:
 
135 euro? Koopje!

Gemiddelde dag op Assen is 230 of meer.
Afgelopen jaar heb ik de Benelux Trophy gereden onder andere op Jack’s Racing day. Dan ben je er 3 dagen, rij je vrijdag 1x 20min, zaterdag 1x 20min (die ook nog eens zeiknat was en ik bijna de rotzooi kort reed) en op zondag 2x een race.

Kosten? 395 euro voor 4x 20min
(Maar oke, groot evenement en wel erg leuk hoor)
Vrij aan het begin de zwieper:

Damn indrukwekkende beelden! Gaaf om te zien.
Uiteraard een niveau dat ik nooit of te nimmer ga halen, begrijp dat de kosten van dergelijke events en alles wat errond hangt natuurlijk hoog is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan