Yeah, na een vrij lange zoektocht eindelijk een goede vervangende tank kunnen vinden voor mijn Monster 900 uit '94, een gloednieuwe nog wel!
[afbeelding]
De meeste tanks zijn ofwel roestig en beschadigd, ofwel voor S4's of injectiemodellen. Goede tanks voor modellen met carbs zijn nauwelijks te vinden, dus een NOS-exemplaar voor een heel schappelijke prijs is dan lang niet gek. Overigens heeft Desmo Market wel meer mooi spul voor schappelijke prijzen en de verzendkosten (voor een tank) waren met 25 euro wmb ook schappelijk.
Over de uitlaten twijfel ik nog, ik vind die grote kanonnen zo eigenlijk wel erg cool en het geluid zeer fijn, zeker in vergelijking met de Yamaha...
viel me op dat de bougie van de achterste cilinderlicht vettig van de olie was, waar de voorste bougie droog was.
Goeie tips, ga ik zeker naar kijken!
Ja, als hij eenmaal rijdt wil ik eigenlijk wel een keer hem goed laten afstellen. Maar ik denk dat ik dat gelijk wil combineren met een Dynojet-kitje, K&N-filter en evt andere uitlaten, zodat het in één keer mooi op elkaar is afgestemd. Sowieso ben ik wel benieuwd naar wat dat 944-kitje doet voor vermogen en vooral voor koppel.
Na veel gelezen te hebben kan ik nu dan ook mijn Monster posten. Het is een 900 i.e. Dark met 26dkm geworden. Bij de dealer gekocht met grote beurt en verder netjes alle boekjes en onderhoud erbij. Bij aflevering nog nieuwe achterband gemonteerd, top service van Motoport Hippolytushoef!
Zitten Remus Performance dempers op, open koppeling deksel en wat LED verlichting. Ding klinkt echt fantastisch. Erg blij met de looks zo.
Gister korte zwarte remhendels gemonteerd, andere bar-end spiegels en kuipje verwijderd. Hier nog geen foto's van. Zaterdag de eerste echte km's maken. November enkel 48km naar huis gereden met 4 graden
Foto's van de proefrit;
[afbeelding]
[afbeelding]
Straks rijdt oma nog een Monster...
Ik ben gisteren weer een dagje bezig geweest met de Monster, die nu nog naakter is dan ooit te voren. Besloten om, nu de motor toch al voor een deel uit elkaar lag voor reviseren startmotor (gelukt!) en vervangen van de tank, de klepspeling gelijk mee te nemen. Na alle horror-verhalen over Desmo's vond ik het echter een vrij eenvoudig klusje, niet heel veel lastiger dan de 16 kleppen van m'n Japanse brommer. Wel heb ik twee vraagjes voor de specialisten:
-Zes van de acht shims zaten binnen de marges. De sluiters wel redelijk aan de ruime kant van de marge, dus een volgende 10.000 km zullen die wel aan de beurt zijn, maar voor alsnog geen gekke dingen. Enkel de openers van de liggende cilinder hadden te weinig (lees zo goed als geen) marge. Is dit een gebruikelijke afwijking, bijvoorbeeld door koolstofafzetting op de kleppen? Gelukkig is het vrij eenvoudig om dit te verhelpen, met een stukje schuurpapier en een glasplaatje. Ook het loshalen van de (opener) shims is nog veel eenvoudiger dan bij m'n Yamaha, waar de nokkenas er uit moet.
-Bij het uitdraaien van de bougies om de compressie te verminderen voor het vinden van TDC (het dynamodeksel en dus het kijkglaasje was eruit dus de aloude schroevendraaier-techniek gebruikt) viel me op dat de bougie van de achterste cilinderlicht vettig van de olie was, waar de voorste bougie droog was. Natuurlijk niet een heel goed teken, maar tijdens de eerste 400 km die ik er mee gereden heb geen duidelijk rook uit de uitlaat of olieverbruik bemerkt. Ik heb nu bedacht om de syntetische 10w40 die ik erin gedaan heb (en die ik toch wil vervangen na het loshalen van zoveel onderdelen en loskrabben van pakkingresten op het open motorblok) te vervangen door een syntetische 15W50 en regelmatig olieverbruik en bougie checken om te zien of er verergering op treedt? Ik zou er graag wat meer dan 400 km op rijden voordat ik aan een volledige motorrivisie begin...
(en ja, ik heb me bij aanschaf wellicht iets te veel laten verblinden door de looks, het geluid en de rijervaring van zo'n Monster....)
En tweede: is een km stand van ca 50.000 een probleem bij goed onderhoud?
Dank voor jullie reacties!
Apart 10w40 in een monster , volgende keer gewoon motul
Gaan zelde kapot hoor een tweeklepper ,
Goeie tips, ga ik zeker naar kijken!
Ja, als hij eenmaal rijdt wil ik eigenlijk wel een keer hem goed laten afstellen. Maar ik denk dat ik dat gelijk wil combineren met een Dynojet-kitje, K&N-filter en evt andere uitlaten, zodat het in één keer mooi op elkaar is afgestemd. Sowieso ben ik wel benieuwd naar wat dat 944-kitje doet voor vermogen en vooral voor koppel.
Vraagje voor de kenners hier: hoe is het verschil in zithoogte tussen een monster 620 en een 900? Of concreter: past iemand van 1.63 een beetje normaal op beide modellen, of is de 620 net wat lager?
En tweede: is een km stand van ca 50.000 een probleem bij goed onderhoud?
Dank voor jullie reacties!
Dit is ook een bijzondere, een 900 met 'alle opties', maar dan wel met een enkele remschijf?!
http://link.marktplaats.nl/m1273730...ium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
Volgens mij een allegaartje zelfbouw een monster 900 met een enkele schijf voor bestaat volgens mij niet eens en die kleur is lambo oranje t is van alles wat , lekker laten staan deze “ special “Zeker. Dit is zo'n speciaal voor de Nederlandse markt uitgebracht model toch, die oranje? Oplage van tien ofzo?