~~~ Het faptiende grote XT/XTZ/TT/TTR topic ~~~(ook WR-en)

Wat ik wel eens doe, de bougie eruit. Motor op de rechter zijkant, achterwiel vrij kunnen draaien.
Dan olie slang los die vanaf olie tank komt. Motor in de 2e versnelling. Het kanaal richting de olie pomp contineu vol met olie gieten. Dan stukje draaien en dat 10x herhalen.
 
Bij 1e keer starten van mijn blok heb ik het oliefilter geprimed, gewoon olie erin via ontluchtingsnippel..duurder wel even. Daarna even gestart zonder bougie. Na paar keer kwam er olie uit.
Voor de zekerheid heb ik daarna gestart zonder de kapjes in de kleppendeksel waar je kan stellen. Na 3 seconden spoot de olie hier ook eruit. Leek mij goed genoeg!
 
Thanks, ga ik dat doen.

Daarnaast is de onderste bout van het blok naar het frame niet zo sterk of zo. Heb origineel yamaha, maar bij de helft van de opgegeven 58n/m stripte hij al. Even snel vervangen voor 8.8 maar die is volgensmij ook niet zoveel waard. Wat zou een goed alternatief zijn, 10.9 of 12?
 
Eerste trap en hij liep. Olie ontluchten duurde even maar nu gaat ie als een speer. Blok werd wel best heet na 20 min rijden, kan me niet meer herinneren dat ie dat eerst ook deed. nu wat extra olie bijgevuld, stond niet heel hoog. Start ook makkelijk zonder choke dus misschien iets te rijk?
 
Vandaag blok weer in de XT, ook alle achterbruglagers vervangen, en alle lagers van de linkage. hou nu alleen aan allebei de kanten van het blok +- 1mm speling over, kan dit kloppen? Achterbrug heb ik ook niet met de volle 100nm aangedraaid, dan wilde hij niet meer soepel bewegen.. teveel shims er terug in gestopt? Of gewoon vast en gaan? Zit verder geen speling op. Bekijk bijlage 1521554
Tussen brug en blok moet speling zitten. Tussen de bussen in je brug en in 't blok zou dan geen speling mogen zitten. Als je dan de as op volle sterkte aandraait (je draait dan de bussen op elkaar), dan kan je brug vrij bewegen ten opzichte van blok en frame. Lijkt er dus op dat er iets niet goed zit.
 
Laatst bewerkt:
Tussen brug en blok moet speling zitten. Tussen de bussen in je brug en in 't blok zou dan geen speling mogen zitten. Als je dan de as op volle sterkte aandraait (je draait dan de bussen op elkaar), dan kan je brug vrij bewegen ten opzichte van blok en frame. Lijkt er dus op dat er iets niet goed zit.

Leek me ook. Misschien teveel shims terug gestopt waardoor hij niet lekker meer draait, kwamen er 2 uit en heb er 2 terug gestopt maar misschien waren deze niet nodig met de nieuwe lagers en bussen.
 
Hij backfired ook een klein beetje, deed hij eerst ook wel eens maar nu eigenlijk altijd als ik het gas loslaat. Niet heel hard maar toch hoor ik het. Heb nog niks aan de carburateur gedaan, maar heb ook het gevoel dat hij iets warmer wordt dan voorheen. Starten doet hij als hij koud is ook bijna zonder choke. Heb er nu ongeveer 150km op zitten, hij loopt goed, geen rare geluiden o.i.d., trekt goed zonder te haperen, nog nooit zo goed geweest op die backfires na. Carburateur heeft wel een half jaar in de kast gelegen, misschien is die wat vies vanbinnen / staat hij niet goed meer afgesteld? Zit ook wel een gat in de uitlaat waar hij aan de voorbocht wordt aangesloten, zou dit een reden kunnen zijn? Alleen was dit gat er eerst ook al.
20200713_183621.jpg
 
Want over welke shims heb je 't precies?

Tussen de seals aan de buitenkant (tussen achterbrug en frame) zitten 2 dikke ringen en bij mij kwamen er ook 2 dunne ringen mee uit. In het wphb dat ik heb staat ook dat je shims kan gebruiken om speling in de achterbrug weg te halen. Ging er vanuit dat beide mee terug erin hoorde maar misschien toch niet. Ga 'm er maar weer uit halen en even checken.
 
Tussen de seals aan de buitenkant (tussen achterbrug en frame) zitten 2 dikke ringen en bij mij kwamen er ook 2 dunne ringen mee uit. In het wphb dat ik heb staat ook dat je shims kan gebruiken om speling in de achterbrug weg te halen. Ging er vanuit dat beide mee terug erin hoorde maar misschien toch niet. Ga 'm er maar weer uit halen en even checken.
Hmm, dat is nieuw voor mij, ik heb dat volgens mij nog nooit gezien. Het is denk ik afhankelijk waar die ringen precies op aangrijpen bij het draaien, lastig te beoordelen van achter de computer.
 
Hmm, dat is nieuw voor mij, ik heb dat volgens mij nog nooit gezien. Het is denk ik afhankelijk waar die ringen precies op aangrijpen bij het draaien, lastig te beoordelen van achter de computer.

Ga even kijken of ik m eruit kan krijgen vanavond, maak wel wat foto's.
 
20200718_124820.jpg


De twee rechter shims hoorden er dus niet in, maar kwamen er wel uit. Nu beweegt ie weer soepel en geen speling.

Ben ook bijna zo ver voor de eerste oliewissel. Eerst gooide ik er altijd 10w40 mineraal in, maar toen verbruikte ie net zoveel olie als benzine. Half synthetisch beter plan? Of maakt het de XT allemaal niks uit, zolang er maar olie in zit? Las ook al 20w50 beter maar langer voordat alles opgewarmd is en zo.. Volgende week ga ik een week op vakantie, halve dagen rijden dus leek me misschien wel een goed plan aangezien hij toch heel de dag draait dan. Of ben ik het nu moeilijk aan het maken dan dat het is?
 
Terug
Bovenaan Onderaan