Het gastvrije Moto Guzzi toermotor topic deel 2

Bestaan er langere gaskabels voor de oude Norge?
Nieuwe stuursetup is de max, maar gaskabels net te kort. Heb ze wat verlegd, maar daardoor is de radius te kort en sluit het gas niet meer vanzelf...

Tank gaat er dus (opnieuw) af moeten en de luchtfilter deze keer ook in de hoop daar nog ergens een extra centimetertje te vinden... Op hoop van zegen... Maar langere gaskabels zouden wel eleganter zijn. Maar geen weet of die bestaan...
 
Een tweede probleem is dat de Norge vreselijk draait rond de 1800 toeren, wanneer het gas gelost is en ik terug wil vertrekken. Wat je in de stad hebt bij een kruispunt bijvoorbeeld. Zelf met de koppeling erbij houdt hij erg in of wilt zelf afslaan. Heel vervelend.
Ook na het starten (koud), als ik dan een schuitje gas geef en terug los (terwijl die nog in neutraal staat) durft hij afslaan.

Wat ik nog merk, is dat hij soms stationair rond de 2000 toeren blijft draaien. Is al veel minder dan vroeger, maar soms komt het nog voor.
Het lijkt alsof er vertrekhulp op zit die net rond die 1800 toeren werkt, maar niet correct werkt en de motor verzuipt. Zit er vertrekhulp op? Of wat kan ervoor zorgen dat het toerental verhoogd? Hoe werkt de "choke" op deze blokken?
 
Bestaan er langere gaskabels voor de oude Norge?
Nieuwe stuursetup is de max, maar gaskabels net te kort. Heb ze wat verlegd, maar daardoor is de radius te kort en sluit het gas niet meer vanzelf...

Tank gaat er dus (opnieuw) af moeten en de luchtfilter deze keer ook in de hoop daar nog ergens een extra centimetertje te vinden... Op hoop van zegen... Maar langere gaskabels zouden wel eleganter zijn. Maar geen weet of die bestaan...
Dit probleem is alvast opgelost.
 
Ga ff een keer naar TLM en laat hem daar afstellen dan ken je hem niet meer terug.
§Ik heb trouwens nog een bagstertankhoes, zwart voor de liefhebber, mag voor een kleinigheid weg.
 
Dit probleem is alvast opgelost.
De risers zitten erop. Was geen evidentie. Veel mogen herbeginnen, tank er paar keer af moeten halen om kabels om te leiden, gaskabels moeten losmaken,... Toch wel een uur of zes bezig geweest in het totaal.

Maar het is dus gelukt. Resultaat is wel extreem. Maar ja, de keuze was beperkt. Ofwel de 89mm risers, ofwel deze van 127mm. Een tussenmaat was ideaal geweest. Met de kortere had het te weinig verschil gemaakt. Je moet echt serieus wat hoogte maken alvorens het stuur naar je toe mag komen, zoniet raken de bedieningsatelieten de tank bij volle stuuruitslag. Die tank komt hoog!

Uiteindelijke resultaat is 4cm hoger (gezien ik ook een zadel heb dat 4cm hoger is zit ik terug op de zelfde hoogte tov het zadel), 2 cm smaller, maar het stuur staat vooral 7cm dichter. Hierdoor zit je echt kaarsrecht en best wel kort op het stuur. De armen hebben nog geen hoek van 90°, maar het komt in de buurt.

5cm dichter ware ideaal geweest. Kan ik nu nog instellen, maar dan komt het hoger te staan en dat wil ik niet. Voorlopig blijft het dus zo. Feedback met front is er zeker niet op verslechterd. Insturen gaat nog een stuk makkelijker, gezien mijn onderarm terug helemaal horizontaal staat. Je hebt dus maximale input en kracht bij countersteer. Het voelt allemaal erg geinig aan.

Foto's volgen nog. Qua looks is het wat dubbel. Zo lange kabels zijn nooit mooi. Maar het zwarte stuur, met de grijze stukken van de hoogteregeling van het scherm is bijzonder geslaagd. Het oogt veel aantrekkelijker dan de oude risers. Tevreden dus.
 
Ga ff een keer naar TLM en laat hem daar afstellen dan ken je hem niet meer terug.
§Ik heb trouwens nog een bagstertankhoes, zwart voor de liefhebber, mag voor een kleinigheid weg.
Dat is voor mij best wel ver.
Hij is geheel opgesteld bij Tovami en gaat als een bezetene. Enkel onder de 2000 toeren dus niet. Het ligt naar mijn gevoel ook niet aan de afstelling. Die zal er mogelijks mee te maken hebben, maar ze is niet de hoofdoorzaak. Die ligt ergens anders. Ik moet te weten kunnen komen waarom en hoe het toerental verhoogd wordt door de motor zelf.
En ik wil niet enkel dat het opgelost raakt, ik wil het ook helemaal begrijpen, zodat ik weet dat de voorgestelde oplossing ook niet symptomatisch werkt, maar echt de oorzaak aanpakt.
 
De foto's van het stuur!

Eerst eentje waar nog maar de helft vervangen is. Daarop lijkt het verschil niet zo extreem, maar in cm is het dat dus wel. Is nog iets bijgesteld tov vorige keer, zal nu iets van een 6cm dichter zijn en 4,5 cm hoger.

hZWS5Ht.jpg


m4g8y7K.jpg


En wat foto's van het eindproduct. De bevestiging van de stuurgewichten is ondertussen aangepast en die zitten er nu wel netjes op. Op de foto nog niet.



8svvDP2.jpg


t4sA9pX.jpg


zATODJi.jpg


0pxAeIt.jpg


xoe7DXs.jpg


tplfODN.jpg


BZmDJL1.jpg


jLfmViI.jpg


6afrSn4.jpg


CRSGGxi.jpg
 
Hallo, ik heb even een adviesvraagje. Ik rij nu een paar jaar op een fjr1300. Fantastische motor zo'n fjr, maar de zithouding is voor mijn heup(ivm operatie in verleden) niet ideaal voor langere ritten, ik wil iets meer rechtop zitten (en stiekem weer een italiaan rijden). Nu heb ik op de motorbeurs op een Guzzi stelvio gezeten en dat beviel me wel. Nu is dus het idee gekomen om de fjr en nog een motor de deur uit te doen om een Stelvio te gaan kopen. Hebben jullie nog tips en adviezen waar op te letten bij de aanschaf?
Zijn er hier mensen met ervaring? zo ja, hoe bevalt hij en vooral , wat bevalt niet?
Op marktplaats zie je er een paar staan met een kmstand van rond de 70-80k, is dat een stand waarbij net even duur onderhoud in aantocht is?
Ik heb al gelezen over nokkenassen bij de 2008 modellen. Ik ben redelijk handig, doe zelf onderhoud, heb een motorbrug en iets meer dan basisgereedschappen om het een en ander uit te voeren. Wat komt erbij kijken om dit zelf te doen?
Hoi Pinda,

Ikzelf heb begin vorig jaar een Stelvio aangeschaft bij TLM.
De ombouw naar rollenslepers zat gewoon bij de prijs in en is netjes voor elkaar gemaakt toen de onderdelen binnen waren.

Voor het overige, beste toerfiets die ik ooit gehad heb.
En qua onderhoud zijn ze niet veel duurder of goedkoper dan vergelijkbare fietsen in die categorie, cardan 1x per jaar nieuwe olie, en verder gewoon je slijtage delen. Waarbij ik wel wil vermelden dat de Brembo remdelen niet de goedkoopste zijn.... als ie 70-80k gelopen heeft zijn dat wel dingen om even bij stil te blijven staan.
En een wild ass kussentje, ik vind het standaard zadel echt veel te hard, ik kon er nog geen 200km op rijden zonder van zadelpijn af te moeten stappen. Afgelopen zomer in 1 ruk naar schwarzwald gereden zonder een centje pijn.
 
Hoi Pinda,

Ikzelf heb begin vorig jaar een Stelvio aangeschaft bij TLM.
De ombouw naar rollenslepers zat gewoon bij de prijs in en is netjes voor elkaar gemaakt toen de onderdelen binnen waren.

Voor het overige, beste toerfiets die ik ooit gehad heb.
En qua onderhoud zijn ze niet veel duurder of goedkoper dan vergelijkbare fietsen in die categorie, cardan 1x per jaar nieuwe olie, en verder gewoon je slijtage delen. Waarbij ik wel wil vermelden dat de Brembo remdelen niet de goedkoopste zijn.... als ie 70-80k gelopen heeft zijn dat wel dingen om even bij stil te blijven staan.
En een wild ass kussentje, ik vind het standaard zadel echt veel te hard, ik kon er nog geen 200km op rijden zonder van zadelpijn af te moeten stappen. Afgelopen zomer in 1 ruk naar schwarzwald gereden zonder een centje pijn.
Bedankt voor de reactie. Onderhoud gaat me zelf wel lukken denk ik. Even wachten op iets beter weer en dan ga ik een caferacer en de fjr verkopen om genoeg geld te hebben om een stelvio aan te schaffen. Er staan er niet zo veel te koop dus ik zal er wel even voor moeten zoeken denk ik.
 
Bedankt voor de reactie. Onderhoud gaat me zelf wel lukken denk ik. Even wachten op iets beter weer en dan ga ik een caferacer en de fjr verkopen om genoeg geld te hebben om een stelvio aan te schaffen. Er staan er niet zo veel te koop dus ik zal er wel even voor moeten zoeken denk ik.
Hier in België staat een witte Norge 8v met 30.000 km te koop voor 4.700 euro, incl een jaar garantie.
Is geen Stelvio, maar steek er een hoger zadel op en je hebt een ruime hoge zit, de betere windbescherming en je bent voor geen geld gesetteld. Mogelijks een alternatief, tenzij je offroad wil.
 
Hier in België staat een witte Norge 8v met 30.000 km te koop voor 4.700 euro, incl een jaar garantie.
Is geen Stelvio, maar steek er een hoger zadel op en je hebt een ruime hoge zit, de betere windbescherming en je bent voor geen geld gesetteld. Mogelijks een alternatief, tenzij je offroad wil.
Offroad is niet het primaire doel,maar dacht er wel aan. ik ga het in de overweging meenemen. Eerst maar even wat verkopen zodat ik met de financiën ook een testrit kan maken.
 
Na een tijdje een R1150RT te hebben gehad voor woonwerk verkeer, heb ik afgelopen zaterdag mijn "nieuwe" Moto Guzzi Norge 4V opgehaald bij HSL Bikes in Vianen.
Nieuwe handgrepen en accu erbij en nu telkens weer een goede smoes verzinnen om te kunnen rijden.

De eerste dagen liep hij stationair vaak wat hoog in de toeren, maar ik heb het idee dat dat nu beter gaat.

Wel even wennen aan de sluiting van de originele topkoffer, het display wat ik met mijn lengte niet zo goed kan aflezen en zo zijn er vast nog wat typische Italiaanse eigenaardigheden.

Ruimte voor verbetering:
  • Mijn zumo navigatiesteun zat al gemonteerd op het koppelingsvloeistofreservoir. Dat is niet echt netjes, ik zou hem liever boven de tellers hebben zitten.
  • De vering is nogal comfortabel en de motor duikt behoorlijk bij het remmen.
  • Claxon werkt niet
  • Groot licht werkt alleen in de seinstand, niet als je de schakelaar van je af duwt.
 
Na een tijdje een R1150RT te hebben gehad voor woonwerk verkeer, heb ik afgelopen zaterdag mijn "nieuwe" Moto Guzzi Norge 4V opgehaald bij HSL Bikes in Vianen.
Nieuwe handgrepen en accu erbij en nu telkens weer een goede smoes verzinnen om te kunnen rijden.

De eerste dagen liep hij stationair vaak wat hoog in de toeren, maar ik heb het idee dat dat nu beter gaat.

Wel even wennen aan de sluiting van de originele topkoffer, het display wat ik met mijn lengte niet zo goed kan aflezen en zo zijn er vast nog wat typische Italiaanse eigenaardigheden.

Ruimte voor verbetering:
  • Mijn zumo navigatiesteun zat al gemonteerd op het koppelingsvloeistofreservoir. Dat is niet echt netjes, ik zou hem liever boven de tellers hebben zitten.
  • De vering is nogal comfortabel en de motor duikt behoorlijk bij het remmen.
  • Claxon werkt niet
  • Groot licht werkt alleen in de seinstand, niet als je de schakelaar van je af duwt.
Foto's? Kilometerstand?
 
Ruimte voor verbetering:
  • Mijn zumo navigatiesteun zat al gemonteerd op het koppelingsvloeistofreservoir. Dat is niet echt netjes, ik zou hem liever boven de tellers hebben zitten. --> Steuntje bij Alie Express besteld, kost niet de hoofdprijs, kun je zelf niet voor klungelen. Alleen nog even geduld hebben op de levering.
  • De vering is nogal comfortabel en de motor duikt behoorlijk bij het remmen. --> HyperPro Streetbox besteld. Ook hier geduld hebben op de levering.
  • Claxon werkt niet
  • Groot licht werkt alleen in de seinstand, niet als je de schakelaar van je af duwt.

Claxon en groot licht hebben nog geen aandacht gehad. Wellicht neem ik dat nog mee met de installatie van de nieuwe navigatiesteun.
 
Mijn Eerste post in deze topic. Weer een guzzi rijder erbij. Aardbij.

Motor bij de dealer voor nieuwe band en klein onderhoud. Heb een Breva geprobeerd. Vergeleken met een Stone rijdt de Breva echt stotterloos.
Smooth ride. Jammer zeg dat, volgens Wiki, de Breva niet meer geproduceerd wordt.
 
Mijn Eerste post in deze topic. Weer een guzzi rijder erbij. Aardbij.

Motor bij de dealer voor nieuwe band en klein onderhoud. Heb een Breva geprobeerd. Vergeleken met een Stone rijdt de Breva echt stotterloos.
Smooth ride. Jammer zeg dat, volgens Wiki, de Breva niet meer geproduceerd wordt.
Er zijn nog zat goed rijdende exemplaren, nieuwbouw is echt nog niet nodig.
Daar zijn nieuwe modellen voor in de plaats.
 
@scheurschuimpje : Klopt. Er zijn genoeg goede 2de handse exemplaren. Het zou een interesante keuze zijn geweest als ik dat wist. De Breva heeft alles wat ik nodig heb en meer: ABS, RVS uitlaat. Wouw. Voor een woon-werk motor voor die 2de handse prijs, echt perfect. Voor nu blijf ik even nog 5.5 jaar op mijn V7 iii rijden. Geen zin om weer te verkopen / kopen.

@bluesrider : heeft te maken met de rij karakter van een V7, met lage toeren wiebelt de motor een beetje als een vibrator. Dat is gewoon zo. En ja, de kleppen zijn pas afgesteld door de dealer TLM. Vond het wel wennen ,omdat ik van een CB750 kwam, maar het went wel. Het is een wentbaar ding, omdat het zo klein is.

Ok! 2 Nieuwe banden erop laten zetten. BT-46. De oude Pirelli sports demon zaten er op tot 11.000 miles (17.700 km) mee gereden.
Niet slecht, maar ik weet zeker dat ik veel meer uit mijn BT-46 kan halen. Heb ervaring met de BT-45 en BT-46's. Ben een langzame rijder die soms snel inhaald. Dat beperkt mijn band slijtage.

Motor seizoen begonnen. Bijna zomer jackje uit de kast!
 
Mijn Eerste post in deze topic. Weer een guzzi rijder erbij. Aardbij.

Motor bij de dealer voor nieuwe band en klein onderhoud. Heb een Breva geprobeerd. Vergeleken met een Stone rijdt de Breva echt stotterloos.
Smooth ride. Jammer zeg dat, volgens Wiki, de Breva niet meer geproduceerd wordt.
Laat die gewoon remappen. Loopt dan echt massas beter. Kost 395 euro bij Tovami. Je gaat instant gelukkig zijn.
 
@scheurschuimpje : Klopt. Er zijn genoeg goede 2de handse exemplaren. Het zou een interesante keuze zijn geweest als ik dat wist. De Breva heeft alles wat ik nodig heb en meer: ABS, RVS uitlaat. Wouw. Voor een woon-werk motor voor die 2de handse prijs, echt perfect. Voor nu blijf ik even nog 5.5 jaar op mijn V7 iii rijden. Geen zin om weer te verkopen / kopen.

@bluesrider : heeft te maken met de rij karakter van een V7, met lage toeren wiebelt de motor een beetje als een vibrator. Dat is gewoon zo. En ja, de kleppen zijn pas afgesteld door de dealer TLM. Vond het wel wennen ,omdat ik van een CB750 kwam, maar het went wel. Het is een wentbaar ding, omdat het zo klein is.

Ok! 2 Nieuwe banden erop laten zetten. BT-46. De oude Pirelli sports demon zaten er op tot 11.000 miles (17.700 km) mee gereden.
Niet slecht, maar ik weet zeker dat ik veel meer uit mijn BT-46 kan halen. Heb ervaring met de BT-45 en BT-46's. Ben een langzame rijder die soms snel inhaald. Dat beperkt mijn band slijtage.

Motor seizoen begonnen. Bijna zomer jackje uit de kast!
Interessant. Ik heb nu een Breva die beroerd liep. Constant fahrruckeln en moeilijk stationair lopen bij koude motor. Zelfs stotteren bij koude motor soms. Niet lekker reageren op t gas en trillen als een malle.
Een Guzzi moet altijd bewegen natuurlijk. Er zit leven in dat ding, dat is en blijft heel anders dan een Honda. Elk z'n eigen charme. Maat dit was niet ok van mijn Brevatje.

Maar goed een vorige eigenaar heeft een powercommander op mijn breva gezet. Die heb ik uitgelezen en ik kwam erachter dat er een hele beroerde mapping in zat. Zelfs als amateur snapte ik dat nog als ik vergeleek met andere maps online voor de breva. Online een paar betere gedownload en al bij de eerste test is de motor al soepel en rustig te rijden. CFR is weg, koud stationair geen probleem en trillingen zijn normaal te noemen. Ik heb weer lekker gereden!

Moraal van het verhaal: laat je stone afstellen. Dat moet helpen.
 
Ik denk dat het tijd wordt om over de voorjaarsmeeting te gaan denken. Wat denken jullie ervan om deze keer te starten bij motormuseum Hagestein ( Motormuseumhagestein.nl )? Volgens mij kan koffie en koek wel geregeld worden daar.
Het is misschien voor de Noorderlingen een beetje zuidelijk om te starten, maar we kunnen afspreken dat we dan een beetje noordelijker eindigen. Als ik niet de enige ben die hier wat voor voelt, zal ik contact met ze opnemen om te zien wanneer het schikt, ergens in Mei of Juni.
 
De foto's van het stuur!

Eerst eentje waar nog maar de helft vervangen is. Daarop lijkt het verschil niet zo extreem, maar in cm is het dat dus wel. Is nog iets bijgesteld tov vorige keer, zal nu iets van een 6cm dichter zijn en 4,5 cm hoger.

hZWS5Ht.jpg


m4g8y7K.jpg


En wat foto's van het eindproduct. De bevestiging van de stuurgewichten is ondertussen aangepast en die zitten er nu wel netjes op. Op de foto nog niet.



8svvDP2.jpg


t4sA9pX.jpg


zATODJi.jpg


0pxAeIt.jpg


xoe7DXs.jpg


tplfODN.jpg


BZmDJL1.jpg


jLfmViI.jpg


6afrSn4.jpg


CRSGGxi.jpg
Ziet er als een grote wijziging uit. Mooi dat het je zo goed bevalt.
 
Ik denk dat het tijd wordt om over de voorjaarsmeeting te gaan denken. Wat denken jullie ervan om deze keer te starten bij motormuseum Hagestein ( Motormuseumhagestein.nl )? Volgens mij kan koffie en koek wel geregeld worden daar.
Het is misschien voor de Noorderlingen een beetje zuidelijk om te starten, maar we kunnen afspreken dat we dan een beetje noordelijker eindigen. Als ik niet de enige ben die hier wat voor voelt, zal ik contact met ze opnemen om te zien wanneer het schikt, ergens in Mei of Juni.
Ik was niet de enige, ik geloof dat Ron70 het ook wel een leuk idee vond. Maar twee is een beetje smalle basis, dus ik laat het erbij. Sorry, Ron.
 
Terug
Bovenaan Onderaan