Moto Guzzi V7 III Stone 2018

lionofjudah

MF veteraan
9 jul 2019
1.373
626
Gelderland
Wou wat vertellen over mijn ervaring tot nu toe, en toekomstige ervaringen. open voor discussies

De specificaties (mening) in het kort:
Edit #1: Rijbewijs: A
750 CC V 2-cilinder, Injectie
Cardan aandrijving
PK: 46 (mijn versie) ...edit 30/11/2022
Kw: 34
Koppel 40 Nm (CB750: 60+ Nm)
Brembo remklauwen, 1 enkele remschrijf voor met 4 zuigers, 1 remschrijf achter
ABS beide wielen, Traction control 2 niveaus
Zwaartepunt motor vrij laag (vergeleken met een CB750 1991)
simpele half digitale snelheids meter
21 liter tank (E5 of E10)
Verbruik 100 km/h snelweg 3.5 liter / 100 kilometer --> 30 km /liter (Verbruik stad zal hoger zijn. denk aan 4~5 liter per 100 km)
Edit 30 nov 2022: verbruik praktijk: 26 Km /Liter
6 versnellingen. 2de versnelling schakelt soms als een traktor. Heel moeilijk als je niet weet hoe.
Oude halogeen koplamp en richting aanwijzers
10W60 motor olie vol syntetisch
Breedte wielen is ook wat kleiner. 100 /110 voor, 130 achter (CB750: 120 voor, 150 achter)
Banden gemonteerd: Pirelli sport demon
Ovale spiegels (CB750 rond standaard)
Standaard uitlaat
204 kilo droog
ECU: MIU (2013 - 2020, link: GTM ECU V7 & V9 Flash Tool)
OBD2 connector naar ECU: OBD2 3 pin
ECU software te gebruiken: Guzzidiag (gratis)

Mijn eerste rit was alsof ik op een brommer reed. Zo licht. Verschil met een CB750 is groot qua zwaartepunt. Bij de V7 is dat stuk lager, waardoor je de motor makkelijk kunt kantelen. Bij lage toeren trilt de motor best veel, vergeleken met een 4 inline motor. Daardoor rijdt de motor minder rustig. Langzame snelheden iets uitdagender. De gas hendel moet je met nog meer gevoel bedienen.

1 week mee gereden: Begint te wennen. Kan gemakkelijker tussen het verkeer nu.
De display indicator voor versnelling, deze wordt een streep als je de koppeling indrukt. En gaat na ongeveer seconden na het schakelen pas na de nieuwe waarde.
Nadat de benzine inhoud 4 liter bereikt, licht de reserve lamp op, niet lang daarna komt een nieuwe optie in de display, die kan je kiezen, die houdt bij hoeveel km je hebt gereden toen de reserve benzine inhoud begon. Handig. 4 liter --> reserve bereik is 114 km bij verbruik 3.5 liter/100 km.

De voorrem is effortless remmen. Nog niet meegemaakt dat de ABS klikte, maar Bremco remt goed en licht.
Met 2 vingers remmen is bij hard remmen geen doed idee. Standaard komt de remhendel heel dichtbij de stuur. Als je niet met je hele hand de remhendel vastgrijpt, dan komen je andere vingers tussen de remhendel en handvat. Dan heb je nooit maximale remkracht (zover ik voel).

motor uitlaat geluid met standaard uitlaat: klinkt als een brommer bijna. Maar de italianen zouden niet zijn wie ze zijn als ze niet after-market uitlaten zouden maken ervoor.
Ik heb 1 gehoord en moet zeggen dat het wel goed klinkt. Maar eerlijk gezegd is een V7 stone meer een rustige toer motor, vind ik. Ik kon een V7 II kopen met een
after-market uitlaat, maar heb ik niet gedaan. vond het niet waard om mijn buren te irriteren 's ochtends. Deze after markets zijn conform de RDW specificaties, maar toch. Standaard decibel geluid vind ik beter.

ruimte onder Buddyseat , net genoeg voor een kleine handleiding, meer niet.

motor op slot:
Beide kanten aan het frame , onder de motorblok, kan je aan beide kanten met een Abus mini U slot (art4) de motor aan een paal doen met een Abus met grote lus aan 1 kant. Daarmee heb je meer dan genoeg bereik om iedere lantaarn paal te bereiken. Een Abus Art 5 ketting kan je net door de frame doen. Dit is zover ik weet de beste plek om een slot aan vast te maken.

Ovale spiegels geeft mij meer zicht. Die ronde zijn net niet.

Tank toch E5 Shell V-power. V heeft toch wat extra power vergeleken met E10. En het is beter voor de motor zegt Shell. Daar doen wij het voor.

Filter en olie prijzen: olie filters zijn wat duurder, olie is een fractie duurder. Geen ketting, maar moet wel o.a. cardan olie verwisselen. Geen ervaring ermee tot nu toe. Volgens de digitale onderhoudsboek die via Guzzi heb, heb ik nog even voordat dat verwisselt moet worden.

Eind verdict ?:
Is dit DE motor voor altijd? Qua conform rijden zou ik zeggen, kan beter, maar dat heeft te maken met de V motor, moto Guzzi wilt juist dat de motor "leeft". Daarom trilt ie terwijl beide cilinders zijn werk levert. Op de snelweg zijn de trillingen stukken minder. Waarom heb ik toch een Guzzi V7 gekozen? De prijs. BMW met dezelfde specificaties was toch duurder. Ik kon een 1100 CC BMW met ABS kopen van iemand voor 1200 euro. Maar dat ding is 280 kilo zwaar. Voor lange ritten zou het perfect zijn, maar dat vond ik toch iets teveel voor mij. En een Harley (geen kleppen stellen) was ook geen optie. Harleys zijn ook niet echt goedkoop als ik dezelfde specs wil.
Wat ik ook belangrijk vond, is dat de motorblok naar buiten wijst, daardoor kan ik de motor kleppen makkelijker stellen. De tank hoeft er niet af. Alleen de cilinder kop.

Ben tevreden met mijn 2de handse motor tot nu toe.

Edit #2: Zie niet veel V7 stones rijden zover ik zie. Oudjes motorfiets? Of.... voor mensen die design waarderen en rij-plezier op de eerste plek hebben en niet power? Wat denkt u? Misschien kom ik ooit een andere Guzzi rijder tegen. (hand: wave....)

Edit #3 (27 okt 2022):
rij nu enkele weken erop. Mijn gedachtes tot nu toe. Zoals ik al eerder zei, het stapvoets rijden is moeilijk op een V7 stone, komt door:
- minimale snelheid ongeveer 20 km.
- Motor remming sterk
- je moet leren waar de kantelpunt is voor de sminder sterke motor remming, welke versnelling welke snelheid....
- Moto Guzzi dealer zei, dat dacht ik eigenlijk al, maar wou bevestiging: slippende koppeling niet aan te bevelen. Je koppeling gaat sneller slijten.

Dus:

Als ik een motor zou willen voor puur rijplezier, zou ik de V7 Stone willen: korte antwoord: ja en nee. Rij plezier snelweg is ok, je mist toch echt wel power, dat is ook te zien in de specs. Rijplezier stad is: niet zo leuk doordat stapvoets rijden moeilijk is.
Je moet dus gas geven, gas los + koppeling indrukken helemaal, dan uitrollen. Sommigen vinden dat niet erg, maar dat gaat je fuel economy wel eraan. Je verbruik gaat omhoog door het telkens optrekken en remmen. Dat is ook te zien op mijn scherm. Als ik optrek gaat de verbruik naar 4~5 liter /100 km Of U bochten maken? Een langzaam kleine U bocht maken zit er niet in zonder de koppeling slippend te gebruiken.

Nu ik een V7 stone heb, moet ik maar gooien met de stenen die ik in mijn hand heb, het beste ervan maken. Ben in het algemeen tevreden, maar nu weet ik zeker dat dit niet mijn ultieme motor is..... Misschien rijden andere moto Guzzi's anders?

Edit #4: (3 dec 2022)
In de latere posts, staat o.a. dat ik de kleppen gesteld heb. Bij 8000 km waren de kleppen speling ongeveer 0.03 mm groter geworden. Daardoor liep de motor niet rustig. Maar nadat ze gesteld zijn. Liep ie als een zonnetje. Rustig stap voets rijden, opgelost. de 10K beurt is eigenlijk makkelijk doordat o.a. veel olie verwisselen is. Voor mensen die veel rijden van A naar B, id deze Cardan Guzzi toch wel handig. Je hoeft namelijk niet elke week de ketting schoon te maken en te smeren weer. Laat mij n Guzzi gewoon in de regen staan bij werk o.a. Er is geen overkapping. Oudere modellen van bijv. 2007 Griso hadden problemen met de dashboard defect als het in de regen blijft. Tot nu toe niks van gemerkt. Enigste wat ik merk aan teveel vochtigheid, is dat de moer uiteindes aan het motorblok gaan roesten, maar dat is te verhelpen met wat roest schoonmaak middel en dan wat hitte bestendige zinc spray. Tot nu toe geen problemen met starten in de kou met 2 celcius.

Edit #5: Dealer onderhouds boekje (PDF) link: https://www.thisoldtractor.com/mg_manuals/workshop_manual_v7-iii-abs_en.pdf
Edit #5.2: Dealer onderhoud motorblok PDF link: https://www.thisoldtractor.com/mg_manuals/workshop_manual_v7-iii-engine-750-euro-4_en.pdf

Edit #6: (23000 km gereden) De final drive Cardan is een onderhoudspunt
Er was iets in mijn cardan gegaan. AAn de binnenkant is een plaat die niet geheel afgesloten is, aan de buitenste rand van die plaat en de final drive behuizing zit ongeveer 2~3 mm gat rondom. Juist in deze spleet is er een lange stuk harde plastic erin gegaan, en heeft zich om de cardan as vast gedraaid. Daardoor de as lichtjes beschadigd en op een gegeven moment ook voor gezocht dat de olie seals vn de cardan vroegtijdig heeft laten lekken. Heb bij de eerste moment van lekkage laten repareren, omdat de hoeveelheid olie in de cardan maar iets van 160 mL is.

Edit #7 (jan 2024): Cardan lekt weer. in de laatste post info erover geplaatst.
Edit #8 post 190 : Kleppenstellen is een success! Eindelijk door hoe het moet. 2de poging.
 
Laatst bewerkt:
Leuk te lezen, mooie motor van een mooi merk. Ik mis dus eigenlijk wel een foto... ;)

Zoals je zelf al omschrijft zijn het rustige toermotoren, ik zou (op dit moment) wat sportiviteit/pit missen maar anders was het misschien wel een mogelijke vervanger geweest van mijn huidige motor.
 
Foto erbij
 

Bijlagen

  • 20221004_104739.jpg
    20221004_104739.jpg
    180,1 KB · Weergaven: 106
File rijden is wat uitdagender, de minimale snelheid stapvoets zit tussen 18~25 km (zonder koppeling slip). CB750 kan je de koppeling + gas gewoon loslaten en de motor zelf laten lopen in z'n 1~2. CB minimale snelheid ongeveer 10~15, dat is wel een groot verschil.
 
Laatst bewerkt:
Veel veilige en plezierige km gewenst.
Tja, een stone. Weet eigelijk niet of daar veel van zijn verkocht in nederland. Moet je eens googelen.
Een stone, uberhoubt een V7 nieuwblok is voor mij een jonkie.
Kan je er weinig tot niets zinnigs over vertellen.
Enig wat mij opviel in je openingspost. Voor het kleppenstellen, alleen de kleppendeksls verwijderen is voldoende de koppen hoeven er niet af. Is zelfs heel ongewenst. 🙃
Ach en die cardanolie, gelijk met je versnellingsbak doen. Als het een beetje meezit. Is dat samen 1L.
En dan ben je al weer heeeeeeel veel km verder.
Zal zeker groeten als ik je tegen kom. :W
 
Mogelijk moet je de Traction Control eens opnieuw kalibreren. Is een eenvoudige procedure en staat in het handboek dat bij de motor hoort beschreven.
Dit dient bijv. ook altijd uitgevoerd te worden na een bandenwissel.

grtz,
Cees
 
Procedure Traction Control Kalibreren:

Motor starten, Koppeling intrekkken en minimaal 5 sec. startknop indrukken tot dat de MGCT Led in het dashboard snel gaat flikkeren.
Vervolgens in de 2e versnelling met een zo nauwkeurig mogelijk snelheid van 30km/h minimaal 10 sec. recht uit rijden tot de led ophoudt met
flikkeren. Motor uitschakelen en minimaal 1 minuut wachten met herstarten. Na herstart is de Traction Control opnieuw ingeleerd en zal de motor prettiger rijden.
Dit dient ook na elke banden vervanging of bij vergaande slijtage van de banden te gebeuren daar er dan verschil in de bandomtrek onstaat en de Traction Control dit probeert te compenseren het geen in schokkerig rijden resulteert.

grtz,

Cees
 
Vraag: tussen het achterwiel en de cardan zit een stalen plaat. Deze steekt op sommige plekken wat eruit en die roest. Zou ik Brunox kunnen gebruiken, en dan een 2 laagjes zwarte verf? Is dat veilig?

Lokatie: zie o.a. in zwarte cirkel
 

Bijlagen

  • 20221017_174701.jpg
    20221017_174701.jpg
    256,2 KB · Weergaven: 72
Laatst bewerkt:
volgens de motorzaak, is dat geen probleem. Ik kan anti roest gebruiken en bij verven. ok dat doe ik dan.

De banden zijn 100/80 + 130/90 (ook te monteren voor:110/90). Vergeleken met een CB750 120/70 + 150/70 gaat de motor niet zo schuin als men met dezelfde snelheid door een bepaalde bocht gaat, is op zicht wel relax.

Binnenkort nieuwe band voor erop doen. Ik ga voor een setje Bridgestone BT-46. Hele goede ervaring ermee. Extreem lang kan men ermee rijden.

Heb alle benodigde olie, olie-filters, 2 bougies, en lucht filters. Ben klaar om een service beurt te doen. Net voor de winter. Nog 1000 miles te gaan.
Heb de kilometerstand veandert nar miles, kan ik 1.609 keer meer op de teller hebben. Reset van de teller niet mogelijk....
 
File rijden is wat uitdagender, de minimale snelheid stapvoets zit tussen 18~25 km (zonder koppeling slip). CB750 kan je de koppeling + gas gewoon loslaten en de motor zelf laten lopen in z'n 1~2. CB minimale snelheid ongeveer 10~15, dat is wel een groot verschil.
Bij stapvoets rijden kan je door af en toe de koppeling in te trekken en een beetje bij te remmen, langzamer. Doe ik pas 40 jaar.
 
Jouw Guzzi is een fijne toermotor die naar mijn mening het best tot zijn recht komt op provinciale wegen. Daarvoor heeft hij ook voldoende vermogen, meer heb je eigenlijk niet nodig. Op de snelweg zou ik hem minder inzetten door het gebrek aan windbescherming. Ook daar kun je qua vermogen gemakkelijk mee natuurlijk, zeker in NL. In de stad rijden, tja wie doet dat nou. Daarvoor pak ik de fiets.

Stapvoets rijden is op vrijwel elke tweecilinder een beetje een kunstje. Zie de post van OgriUK hierboven. Precies zo doe ik dat ook.
 
@OgriUK & @akako : klopt, slippende koppeling, maar juist dat zorgt ervoor dat je koppeling sneller slijt. Moet, dan moet het. Maar liever niet als je mij begrijpt. In de stad tijdens drukke momenten rijden gaat wel lukken. Ik pas mij wel aan, dat is geen probleem.

@akako : De vorige eigenaar heeft een half hoge windscherm erop gezet. Flink stevige, met stalen frame. "De wind van voren" maak ik mij geen zorgen over. Snelweg rijden vind ik ook wel ok. Ben een rustige rijder en omdat inhalen niet zo rap gaat, heb ik meestal ook niet zo een zin in. Ik tuf wel rustig vooruit en laat het inhalen over aan alle andere mensen die 1 minuut sneller willen zijn.

Stapvoets rijden is op vrijwel elke tweecilinder een beetje een kunstje
Als ik dat wist....en niet eigenwijs zou zijn, had ik misschien toch een 4 inline gekozen weer..... (droom wolk)
 
Laatst bewerkt:
@OgriUK & @akako : klopt, slippende koppeling, maar juist dat zorgt ervoor dat je koppeling sneller slijt. Moet, dan moet het. Maar liever niet als je mij begrijpt. In de stad tijdens drukke momenten rijden gaat wel lukken. Ik pas mij wel aan, dat is geen probleem.

@akako : De vorige eigenaar heeft een half hoge windscherm erop gezet. Flink stevige, met stalen frame. "De wind van voren" maak ik mij geen zorgen over.
Nee, geen slippende koppeling, koppeling volledig intrekken en snelheid iets terugbrengen met de remmen. Dan de koppeling weer op laten komen, enz. Zo kan je stapvoets rijden.

Heb zelf een V85tt. Die droge koppeling kan je beter helemaal niet laten slippen, bij hard optrekken vanuit stilstand met iets slippende koppeling gaat die al stinken.
 
@OgriUK : ah. Dan kan ik rustig 17~18 km uur rijden misschien. Ga ik proberen! :} (klinkt uitdagend trouwens.... :o)

Heb zelf een V85tt. Die droge koppeling kan je beter helemaal niet laten slippen, bij hard optrekken vanuit stilstand met iets slippende koppeling gaat die al stinken.
Dus onze moto Guzzi droge koppeling is misschien onze grootste archiles pees?
 
Laatst bewerkt:
Mijn huidige Suzuki is ook een 2 cilinder, km stand is inmiddels zo'n 70k. Rij ik ook wel eens met een slippende koppeling, tijdens langzaam rijden en in haarspeldbochten in de bergen als ik de bocht verkeerd heb ingeschat. Als je dat niet al te vaak doet is er niks aan de hand, gewoon karren met dat ding.

En hier op het forum zitten nog we een paar Guzzi rijders met hogere km standen. Misschien kunnen zij hun mening er eens over geven. Onder andere @IJzervreter die rijdt dacht ik ook op een Guzzi.
 
Met geen enkel voertuig moet je met slippende koppeling rijden. Koppeling is voor de. eh, koppeling.
 
Dat is waar maar mijn stelling is dat die niet van een enkele keer verkeerd gebruik meteen kapot gaat, cq versleten is.
 
@OgriUK : ah. Dan kan ik rustig 17~18 km uur rijden misschien. Ga ik proberen! :} (klinkt uitdagend trouwens.... :o)


Dus onze moto Guzzi droge koppeling is misschien onze grootste archiles pees?
Die van mij stinkt erg bij slippend op laten komen bij stoplichtsprintjes. Die lucht betekent dat er iets verbrand, dat gaat niet heel lang goed.
 
Nog iets: wat denken jullie?

bron: Dry vs Wet Clutch?
Post: Reply #5
Quote: "I do not hold the clutch in while waiting for a light. Any time I stop for more tan a few seconds I put the bike in neutral and release the clutch. The reasoning behind the statement and actions is simple. The clutch release bearing(throw out bearing) is very small and highly loaded. In an area of limited cooling, high loads and little or no lubrication, keeping the pressure on is not good. I know that some will jump up and say they have been holding in the clutch for fifty years, I say, OK. In a wet clutch arrangement at least there is some oil to help lube the bearing, but the bearing is working for no good reason, why do it? If you think cars behind you will run over you forget it you can out run any of them and if you watch the lights you can put the bike into gear a few seconds before the light changes."

Klopt dat?

Waarom ik toch liever mijn koppelingshendel inhou tijdens het wachten op bijv. rood licht: het is verdomd moeilijk om hem in neutraal te krijgen. Een hele lichte beweging is dat bij mij. van versnelling 1 naar boven. Iets teveel en het zit al in 2... Heb het nog niet helemaal door. Bij een CB750 gaat dat lekker lomp en gemakkelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan