Moto Guzzi V7 III Stone 2018

Nog iets: wat denken jullie?

bron: Dry vs Wet Clutch?
Post: Reply #5
Quote: "I do not hold the clutch in while waiting for a light. Any time I stop for more tan a few seconds I put the bike in neutral and release the clutch. The reasoning behind the statement and actions is simple. The clutch release bearing(throw out bearing) is very small and highly loaded. In an area of limited cooling, high loads and little or no lubrication, keeping the pressure on is not good. I know that some will jump up and say they have been holding in the clutch for fifty years, I say, OK. In a wet clutch arrangement at least there is some oil to help lube the bearing, but the bearing is working for no good reason, why do it? If you think cars behind you will run over you forget it you can out run any of them and if you watch the lights you can put the bike into gear a few seconds before the light changes."

Klopt dat?

Waarom ik toch liever mijn koppelingshendel inhou tijdens het wachten op bijv. rood licht: het is verdomd moeilijk om hem in neutraal te krijgen. Een hele lichte beweging is dat bij mij. van versnelling 1 naar boven. Iets teveel en het zit al in 2... Heb het nog niet helemaal door. Bij een CB750 gaat dat lekker lomp en gemakkelijk.
Koppeling (volledig) inhouden bij een stoplicht is altijd goed en de manier om het vlotste weg te rijden.

Er is wel een trucje om hem makkelijker in neutraal te krijgen, @RR. heeft dat op dit forum al een paar keer uitgelegd.

Mijn vriendin houdt haar auto voor een stoplicht, als ze op een helling staat onderaan een doorgaande weg, op zijn plaats met slippende koppeling. Ik (rij zelf niet in een auto) heb haar verteld dat de handrem daarvoor is. Haar koppeling is nog niet helemaal versleten maar pakt soms wel raar.
 
Ik heb ook een Guzzi. Ik rij daar gewoon mee. Dag en nacht weer en wind. Verhard en soms onverharde weg. Dat kan gewoon. Ik denk dat je te veel stilstaat bij veranderingen. Het is geen viercilinder Honda. Het is een Guzzi het is anders. Succes met wennen. Na bijna een ton ben ik aan mijn Guzzi gewend bijna althans.
 
@bluesrider : eerst aangepast van level 2 naar 1. Calibratie nog niet geprobeerd. Maar wat ik eigenlijk wel kan proberen, even snel. naar 0 zetten en proberen stapvoets te rijden. denk niet dat het helpt. dan weet ik of het aan de traction control ligt.... kan straks na werk even proberen.
 
Ik heb ook een Guzzi. Ik rij daar gewoon mee. Dag en nacht weer en wind. Verhard en soms onverharde weg. Dat kan gewoon. Ik denk dat je te veel stilstaat bij veranderingen. Het is geen viercilinder Honda. Het is een Guzzi het is anders. Succes met wennen. Na bijna een ton ben ik aan mijn Guzzi gewend bijna althans.
En ook pas net ingereden......
 
Ik heb ook een Guzzi. Ik rij daar gewoon mee. Dag en nacht weer en wind. Verhard en soms onverharde weg. Dat kan gewoon. Ik denk dat je te veel stilstaat bij veranderingen. Het is geen viercilinder Honda. Het is een Guzzi het is anders. Succes met wennen. Na bijna een ton ben ik aan mijn Guzzi gewend bijna althans.
Heb ook nog mijn 2012 Speed Triple, maar dat is pas wennen als je van een Guzzi komt. Die V85tt is zo ongelofelijk ergonomisch en past elke keer weer.
 
Traction control: helemaal uitgezet. maakt niet uit. Dus tunen heeft geen zin. Doe ik wel weer als ik banden verwisseld heb. Is toch zoals mede Guzzi rijders zeggen: het rij karakter is gewoon anders. Gewoon accepteren of verkopen weer. Maar ik accepteer het wel. Aanpassen dus. :]
 
Traction control: helemaal uitgezet. maakt niet uit. Dus tunen heeft geen zin. Doe ik wel weer als ik banden verwisseld heb. Is toch zoals mede Guzzi rijders zeggen: het rij karakter is gewoon anders. Gewoon accepteren of verkopen weer. Maar ik accepteer het wel. Aanpassen dus. :]
Ik kwam van een Bandit 1200 en was een zeer soepele 4 cilinder met koppel gewend. In het begin reed ik te veel op souplesse. Het gevolg was dat je op verkeersdrempels of bij langzame rotondes af en toe een hik of ruk in de aandrijflijn voelde. Als je wat dwingender gaat rijden met wat meer flair en wat vlotter en lomper op het gas zul je merken dat je ineens zeer soepel en vloeiend door het verkeer gaat. Dus niet loom maar bruut en met wapperden jaspanden door het verkeer laveren,... Joe Barr style zeg maar,...vanaf dat moment,...kippenvel. Ik meen het,...
 
Ik kwam van een Bandit 1200 en was een zeer soepele 4 cilinder met koppel gewend. In het begin reed ik te veel op souplesse. Het gevolg was dat je op verkeersdrempels of bij langzame rotondes af en toe een hik of ruk in de aandrijflijn voelde. Als je wat dwingender gaat rijden met wat meer flair en wat vlotter en lomper op het gas zul je merken dat je ineens zeer soepel en vloeiend door het verkeer gaat. Dus niet loom maar bruut en met wapperden jaspanden door het verkeer laveren,... Joe Barr style zeg maar,...vanaf dat moment,...kippenvel. Ik meen het,...
Mooi beschreven, zo ervaar ik mijn nieuwe V85 ook. Als je de kleine Guzzi de vrije teugel geeft, gaat het net als met de Speed op het achterwiel van drempels af. 100km/h over de verkeersdrempels langs de Amstel gaat soepel ondanks paniek op het dashboard (traction control). Het rijwielgedeelte is goed afgesteld voor 1 zware rijder (ik), maar met 2 grote personen (vriendin achterop) onderbemeten, dus dit jaar nog een bezoekje aan Hyperpro.
 
Nieuwe ervaring: Door de lage zwaartepunt (CB750 heeft 4 zware cilinders vs 2 V7), heeft de V7 ook veel minder last van zijwinden. Haast niet moet ik zeggen. CB750 moet ik nog wat tegenhangen om de motor op zijn plek te houden, maar tot nu toe voel ik haast niet de V7 weggeblazen worden. Voordeeltje. En dat terwijl de V7 ongeveer 37 kilo lichter is. :o (198 Kg: V7, 235 Kg: CB750, beide gevallen tank gevuld)
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe ervaring #2:

Langzaam rijden kan. de V7 heeft op bepaalde momenten hele rare, sterke motor remmingen, terwijl ik eigenlijk het tegenovergestelde zou verwachten, juist minder.

1ste versnelling snelheid verlagen door gas, stapvoets rond 12.5 km, rond 15-20 km hele sterke motor remming.
2de versnelling, stapvoets rond 15 km/h, rond 20 km/h sterke motor remming.
(de motor lijkt te willen stoppen, hapert, dan is net het stukje waar je rustig kan vooruit tuffen, hier is een een grotere bereik zonder sterke motor remming)

Verbruik tussentijdse meting, bij snelweg 100 km/h, afstand heen/terug ongeveer 53 miles:
26.5 km/liter als je moeite ervoor doet. (verbruiksmeter geeft aan 3.5 liter/100 km, klopt niet helemaal)
26.5 + / liter kan, moet je heel rustig optrekken, liefs achter truck blijven tuffen.

Verbruik schiet omhoog zoals je weet als je gewoon zo vlot mogelijk wilt optrekken. Dit ga ik nog uitproberen voor 5 dagen. Eens kijken hoe de verbruik dan is. Laat ik nog weten.

Vergeleken met een CB750 een beetje jammer. CB kon je lekker normaal rijden en toch 23 km / liter behalen. Je hoeft niet moeite te doen, door bijv. extra rustig op te trekken. Dat is wel jammer met de V7. Hoe komt dat nu? Denk o.a. aan:

CARDAN: heeft een verlies van ongeveer 20~25% vergeleken met ketting (CB750), dus ik moet langer doortrekken met volgas of meer gas geven om dezelfde snelheid te behalen.

Ik ben aan het denken waarom de Moto Guzzi V7 iii stone gemaakt is en voor welke doelgroep.......

- Motor aanschaf prijs is ongeveer nieuw euro 11.000. bijv. MT-07 is euro 8.500. Motoren zijn eigenlijk moeilijk te vergelijken....
- Qua specs is een MT-07 al vetter
- V7 heeft minder en kan langer door zonder onderhoud.

Betrouwbaarheid tot nu toe: niks om aan te merken. Start meteen, kan meteen wegrijden, CB moest ik eerst warm laten lopen.
Verschil in motor olie ook: V7:10W60, CB:10W40.

Kan het echt zijn dat de V7 meer bedoeld is voor de volgende doelgroepen:
- oude mensen die stijl willen, maar niet teveel power om van de weg te schieten?
- beginners die niet weten wat, en denkt, V7 ziet er niet slecht uit, totdat zij het berijden?
- Mensen die nogstalgie hebben naar het verleden. De design van vroeger. Het trekt hen gewoon. (zo een persoon ken ik)
- Mensen, zoals ik, die puur van A-B rijden en zo min mogelijk onderhoud? Dat ie er goed uitziet is mooi meegenomen en power boeit ons niet zo.

Ik ben de laatste doelgroep, misschien zijn er nog meer. redenen waarom men een V7 wilt..... laat nog weten over vol gas en non chalant rijden , maar wel veilig. Hoe is dan de verbruik... :Y

post is niet bedoeld om de V7 de grond in te duwen, als het zo was, had ik het allang weer verkocht.......voor een MT-07 bijv. _O-
Ook voor de toekomst: kosten onderhoud per jaar, heeft iedereen een gedachte erbij wat het nu echt kost, ook wel handig om te weten.
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe ervaring #2:

Langzaam rijden kan. de V7 heeft op bepaalde momenten hele rare, sterke motor remmingen, terwijl ik eigenlijk het tegenovergestelde zou verwachten, juist minder.

1ste versnelling snelheid verlagen door gas, stapvoets rond 12.5 km, rond 15-20 km hele sterke motor remming.
2de versnelling, stapvoets rond 15 km/h, rond 20 km/h sterke motor remming.
(de motor lijkt te willen stoppen, hapert, dan is net het stukje waar je rustig kan vooruit tuffen, hier is een een grotere bereik zonder sterke motor remming)

Verbruik tussentijdse meting, bij snelweg 100 km/h, afstand heen/terug ongeveer 53 miles:
26.5 km/liter als je moeite ervoor doet. (verbruiksmeter geeft aan 3.5 liter/100 km, klopt niet helemaal)
26.5 + / liter kan, moet je heel rustig optrekken, liefs achter truck blijven tuffen.

Verbruik schiet omhoog zoals je weet als je gewoon zo vlot mogelijk wilt optrekken. Dit ga ik nog uitproberen voor 5 dagen. Eens kijken hoe de verbruik dan is. Laat ik nog weten.

Vergeleken met een CB750 een beetje jammer. CB kon je lekker normaal rijden en toch 23 km / liter behalen. Je hoeft niet moeite te doen, door bijv. extra rustig op te trekken. Dat is wel jammer met de V7. Hoe komt dat nu? Denk o.a. aan:

CARDAN: heeft een verlies van ongeveer 20~25% vergeleken met ketting (CB750), dus ik moet langer doortrekken met volgas of meer gas geven om dezelfde snelheid te behalen.

Ik ben aan het denken waarom de Moto Guzzi V7 iii stone gemaakt is en voor welke doelgroep.......

- Motor aanschaf prijs is ongeveer nieuw euro 11.000. bijv. MT-07 is euro 8.500. Motoren zijn eigenlijk moeilijk te vergelijken....
- Qua specs is een MT-07 al vetter
- V7 heeft minder en kan langer door zonder onderhoud.

Betrouwbaarheid tot nu toe: niks om aan te merken. Start meteen, kan meteen wegrijden, CB moest ik eerst warm laten lopen.
Verschil in motor olie ook: V7:10W60, CB:10W40.

Kan het echt zijn dat de V7 meer bedoeld is voor de volgende doelgroepen:
- oude mensen die stijl willen, maar niet teveel power om van de weg te schieten?
- beginners die niet weten wat, en denkt, V7 ziet er niet slecht uit, totdat zij het berijden?
- Mensen die nogstalgie hebben naar het verleden. De design van vroeger. Het trekt hen gewoon. (zo een persoon ken ik)
- Mensen, zoals ik, die puur van A-B rijden en zo min mogelijk onderhoud? Dat ie er goed uitziet is mooi meegenomen en power boeit ons niet zo.

Ik ben de laatste doelgroep, misschien zijn er nog meer. redenen waarom men een V7 wilt..... laat nog weten over vol gas en non chalant rijden , maar wel veilig. Hoe is dan de verbruik... :Y

post is niet bedoeld om de V7 de grond in te duwen, als het zo was, had ik het allang weer verkocht.......voor een MT-07 bijv. _O-
Ook voor de toekomst: kosten onderhoud per jaar, heeft iedereen een gedachte erbij wat het nu echt kost, ook wel handig om te weten.
Tja, doelgroep.
Vermoed toch dat de firma op jongeren in de leeftijd, van ik heb het allemaal wel gehad. Hoef niet meer snel. Beetje naar het café en trug is mooi zat. Dat dat café nou een stukkie verder ligt dan de volgende wijk is dan weer ff niet erg.
Die nieuwe v7, vind ik op die stone na dan weer niet ju van het. Heb dan ook laats maar een nieuwe Callifornia aangeschaft.....bouwjaar 1994. Heeft nog het echte grote blok. Zo een die vroeger ook in traktoren voor kwam. Grote stappen snel thuis. En gereedschap voor een revisie beurtje in je rol achterop. Tis maar voor de gemoedrust he, niet dat je het nodig heb.
Verbruik...een op veel. Tja, het is een hobby he.
 
Het verhaal is echt te lang man. Ook al ben ik een echte Guzzi dyhard de analyse van jou gaat me echt veel te ver. Als ik op mijn 1100 gewoon lekker vlot door rij dan haal ik 20 kilometer per liter als ik bezeten rij is dat 18 per liter. Mogelijk kan ik er nog meer uitknijpen. Wat je nu zegt is eigenlijk dat een Guzzi geen Viercilinder Honda is net carburateurs. Een kettingfiets vergelijken met een cardanfiets. Een v twin vergelijken met een 4 lijn. Waarom heb je de Honda eigenlijk weg gedaan? Volgens mij omdat die uit elkaar viel. Had je toch veel beter een soortgelijke motor terug kunnen kopen. Je houdt duidelijk niet van veranderingen. Dan ga je nog heel wat beleven met een Guzzi. Sterkte met het wennen. Een Guzzi went nooit is mijn ervaring.
 
Het verhaal is echt te lang man. Ook al ben ik een echte Guzzi dyhard de analyse van jou gaat me echt veel te ver. Als ik op mijn 1100 gewoon lekker vlot door rij dan haal ik 20 kilometer per liter als ik bezeten rij is dat 18 per liter. Mogelijk kan ik er nog meer uitknijpen. Wat je nu zegt is eigenlijk dat een Guzzi geen Viercilinder Honda is net carburateurs. Een kettingfiets vergelijken met een cardanfiets. Een v twin vergelijken met een 4 lijn. Waarom heb je de Honda eigenlijk weg gedaan? Volgens mij omdat die uit elkaar viel. Had je toch veel beter een soortgelijke motor terug kunnen kopen. Je houdt duidelijk niet van veranderingen. Dan ga je nog heel wat beleven met een Guzzi. Sterkte met het wennen. Een Guzzi went nooit is mijn ervaring.
Mij was ti gelijk gewend, ijzervreter.
Maar dat is dan ook al weer 55 jaar geleden. Als 20er mn eerst guzzi. Een falcone sport......wel 120 km/pu.......
Plat op het zadel en wind in de rug.
Alle dage alle bouten nalopen ed.
Haha, karacter noemen we dat.
Maar ts gaat het wennen, of niet. Dan verkoopt tie de boel weer.
Joy love it, ore not.




:]
 
Het verhaal is echt te lang man. Ook al ben ik een echte Guzzi dyhard de analyse van jou gaat me echt veel te ver. Als ik op mijn 1100 gewoon lekker vlot door rij dan haal ik 20 kilometer per liter als ik bezeten rij is dat 18 per liter. Mogelijk kan ik er nog meer uitknijpen. Wat je nu zegt is eigenlijk dat een Guzzi geen Viercilinder Honda is net carburateurs. Een kettingfiets vergelijken met een cardanfiets. Een v twin vergelijken met een 4 lijn. Waarom heb je de Honda eigenlijk weg gedaan? Volgens mij omdat die uit elkaar viel. Had je toch veel beter een soortgelijke motor terug kunnen kopen. Je houdt duidelijk niet van veranderingen. Dan ga je nog heel wat beleven met een Guzzi. Sterkte met het wennen. Een Guzzi went nooit is mijn ervaring.
Dit was ook wel lang. Die moderne Guzzi's hebben geen cardan reactie meer. Hoewel ik er zelf behoorlijk ongevoelig voor ben, heb wel eens op het eerste model BMW GS800 gereden en daar merkte ik weinig.
 
Dit was ook wel lang. Die moderne Guzzi's hebben geen cardan reactie meer. Hoewel ik er zelf behoorlijk ongevoelig voor ben, heb wel eens op het eerste model BMW GS800 gereden en daar merkte ik weinig.

De balhoofd lager was beschadigd. Het is misschien wel te fixen, maar ik had een motor nodig. Dacht: deze keer #1:ABS, #2: gemakkelijk onderhoud. Daarom toen een Guzzi gekozen. Nu is er iemand mee bezig de CB650 te renoveren. Persoonlijk kan ik alleen vergelijken met motoren die ik echt bereden heb. Als ik nooit iets in mijn handen heb gehad, kan ik niet vergelijken. Dat beide motoren niet hetzelfde zijn wil nog niet zeggen dat ze niet te vergelijken zijn. Dat kan altijd. Vergelijken is onderzoeken naar de verschillen en wat je fijn vind en wat niet. Niks meer, niks minder.
 
De balhoofd lager was beschadigd. Het is misschien wel te fixen, maar ik had een motor nodig. Dacht: deze keer #1:ABS, #2: gemakkelijk onderhoud. Daarom toen een Guzzi gekozen. Nu is er iemand mee bezig de CB650 te renoveren. Persoonlijk kan ik alleen vergelijken met motoren die ik echt bereden heb. Als ik nooit iets in mijn handen heb gehad, kan ik niet vergelijken. Dat beide motoren niet hetzelfde zijn wil nog niet zeggen dat ze niet te vergelijken zijn. Dat kan altijd. Vergelijken is onderzoeken naar de verschillen en wat je fijn vind en wat niet. Niks meer, niks minder.
Balhoofdlager vervangen is niet erg ingewikkeld, of erg duur duur bij een zaak.
 
Wat is cardan reactie? :$
Het (heftig) reageren van het rijwielgedeelte op gas geven en wegnemen, veroorzaakt door de cardan constructie. Heb in het verre verleden clubraces op Zandvoort gezien waarbij de (geweldige) Moto Guzzi Le Mans 850 hele rare bewegingen maakten.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan