Moto Guzzi V7 III Stone 2018

Olie filter deksel zou praktisch 2 keer gebruikt kunnen worden, maar de 3de keer gaat ie lekken. Nieuwe 0-ring en rubber ring erin. Daarnaast is het van belang alle moeren en bouten langs te gaan per jaar of ze nog strak genoeg vastgedraaid zijn. De V7 trilt namelijk veel meer dan andere motoren. Een moer/bout was volgens de monteur weggetrilt. Daar had mijn CB750 nooit last van. Die trilde ook niet zo erg. Weer wat geleerd.
 
Olie filter deksel zou praktisch 2 keer gebruikt kunnen worden, maar de 3de keer gaat ie lekken. Nieuwe 0-ring en rubber ring erin. Daarnaast is het van belang alle moeren en bouten langs te gaan per jaar of ze nog strak genoeg vastgedraaid zijn. De V7 trilt namelijk veel meer dan andere motoren. Een moer/bout was volgens de monteur weggetrilt. Daar had mijn CB750 nooit last van. Die trilde ook niet zo erg. Weer wat geleerd.
Een guzzi leeft. 😍

Ff wat anders dan zn Chineze naaimasjien......8)7
 
Bijna 20K miles op de teller nu.
Onderhoud laten plegen: richting aanwijzers + koplamp laten vervangen, Rechter en linker knoppen consoles laten openen en knop kontacten reinigen en smeren, Starter knop werkte niet meer. Onderhoudsman zaak: 1 van de gaskabels brak tijdens het terugmonteren. Geluk bij een ongeluk. Beter tijdens onderhoud dan tijdens het rijden! Men kwam er ook achter dat de snipperlicht circuit raar deed, bepaalde lichten knipperden en stopt niet meer. Olie peil was bijna aan de lagere kant, weer bijgevuld.

Was voor mij toch iets teveel werk om in de kou buiten op straat te doen. Was een goede keuze van mij, dank ik. Gezien het feit dat zoveel mis mee was.
 
olie lekt uit de voorkant van mijn motorblok. Het is vrij weinig. Ze noemen dat zweten. Heb het schoongemaakt, dan mijn motorolie niveau bekeken, dat is ruim boven de minimum. Heb dat helemaal gevuld tot de max. Laat maar zweten! Binnenkort, na ongeveer een maand is het weer tijd voor een periodieke valve adjustement , ben even de nederlandse woorden kwijt, dan misschien iets aan het zweten laten doen. Als het echt flink erger begint te worden. Anders laat ik het daarbij. Het is een euvel dat maar terug komt. Misschien kwam dat, dat de monteur de kit niet 24 uur heeft laten drogen. Kan. Siliconen in mijn koppelingskabel gespoten, zodat het bescermd en goed blijft smeren tijdens deze natte dagen.

20000 miles = 32180 km op te teller nu. Gaat best rap als het naast woon/werk ook in de weekend gebruikt wordt. Ruim 1.5 jaar in mijn bezit ongeveer.
 
Hoi Pardiefey, Nee, volgens hen heb ik teveel olie erin gedaan. Dat zou kunnen, lijkt mij niet. volgens het onderhoudsboek kan er XXX in, die hoeveelheid heb ik niet gehaald zover ik weet. Maar het kan dat de onderhoudsboek eigenlijk geen rekening houd met de achergebleven olie hoeveelheid.

Het is wel grappig, dat onderhoudshandleidingen niet exact aangaven wat erin moet bij een beurt, ze geven schijnbaar de echte max aan. Beetje raar. Maar ok, het is nu ok, ik kom er verder niet meer aan. Na 25k km laat ik het wel doen. Dat is minuten werk voor een monteur. Dat gaa tmij niet veel kosten, dan kan ik later ook garantie claimen als het verkeerd gaat.... als het te vroeg kapot gaat... hopelijk niet...

Morgen ga ik weer brommend naar mijn werk, brommend in de zin dat het klinkt als een brommer, niet dat ik ga brommen en klagen etc.
Eindelijk weer op 2 wielen...
 
Hoi Pardiefey, Nee, volgens hen heb ik teveel olie erin gedaan. Dat zou kunnen, lijkt mij niet. volgens het onderhoudsboek kan er XXX in, die hoeveelheid heb ik niet gehaald zover ik weet. Maar het kan dat de onderhoudsboek eigenlijk geen rekening houd met de achergebleven olie hoeveelheid.

Het is wel grappig, dat onderhoudshandleidingen niet exact aangaven wat erin moet bij een beurt, ze geven schijnbaar de echte max aan. Beetje raar. Maar ok, het is nu ok, ik kom er verder niet meer aan. Na 25k km laat ik het wel doen. Dat is minuten werk voor een monteur. Dat gaa tmij niet veel kosten, dan kan ik later ook garantie claimen als het verkeerd gaat.... als het te vroeg kapot gaat... hopelijk niet...

Morgen ga ik weer brommend naar mijn werk, brommend in de zin dat het klinkt als een brommer, niet dat ik ga brommen en klagen etc.
Eindelijk weer op 2 wielen...
Heb voor de zekerheid ff opgezocht.
Screenshot_20240116_203739_Samsung Internet.jpg

Hoe te veel olie in het cardan?
Zo als je kan zien op het plaatje, heeft de klok 3 bouten . Een op 12u, een op 6u een een op 9.
Als volgt, 6u is de aftap plug, 9u is de vulplug. 12 u is enkel de ontluchting. Daar mag en hoeft niet aan gerommelt te worden.
Vullen dus op 6 uur. Met een slangetje er in +-0.2l tot het overstroomd. Slangetje er uit. Wachten tot er geen olie meer uit komt, dan pas sluiten met een nieuwe ring onder de dop.

O,vergeten te melden ook eerst de aftap plug terugdraaien. Met nieuwe onderlegring!


:+
 
Bij de grotere versie kun je vullen via de ontluchtingsplug. Dat lijkt me bij deze ook gewoon te kunnen. Maar met een slangetje in de niveauplug kan natuurlijk ook.
 
Bij de grotere versie kun je vullen via de ontluchtingsplug. Dat lijkt me bij deze ook gewoon te kunnen. Maar met een slangetje in de niveauplug kan natuurlijk
Maar dan nog, is de plug op 9u de nivo plug. Dit ivm de hele dikke olie die aan de binnenkant blijft hangen.
Kan je nog van alles willen opwerpen, maar enige discussie is . Nivo op middenbok of los op zn wielen.
Maar duidelijk is dat de klok niet nokkie vol moet.
En mijn mening is, op de middenbok, daar normaliter de machine staat bij service.
 
Ik denk zelf op z`n wielen. De meeste Guzzi`s hebben geen middenbok.

• Keep the vehicle upright with bothwheels on the ground.• Unscrew and remove the cap/dipstick(1).• The level is correct if the oil is close tothe cap/dipstick opening (1).• If the oil is lower than specified, top-upuntil it reaches the cap/dipstick hole

https://www.thisoldtractor.com/mg_manuals/workshop_manual_v7-iii-abs_en.pdf

Pagina 45 van 320.
 
Laatst bewerkt:
het is op zicht, minuten werk...kost qua uurloon vrij weinig. Ik ga er niks aan doen. Eens kijken hoelang het goed blijft. Ik denk dat het na 10~15K miles weer gaat lekken.... vraag mij af of ik iets daartegen kan doen.... er komt immers water, zand etc , beetje erin....dat hoopt zich op tegen de cardan seal. hmmm.
 
Eindelijk!

Ik heb het door hoe ik de kleppen just afstel.

De juiste methode, niet elke Youtube legt dat duidelijk uit vind ik:

- motorachterwiel moet vrij zijn. Middenbok, lift, etc
- de bougie deksel eraf
- boegie kabel eraf trekken + boegie eruit draaien
- De cilinder kop eraf, misschien even met iets loswrikken
-
- belangrijk nu, let op: Per cilinder de "Top Dead center" (TDC) opzoeken. Daarna heb je speling op BEIDE rockers, dat zijn de bewegende delen die de klep open en sluiten, je ziet het bewegen als het achterwiel vooruit draait. Dit is het moment dat je beide in en uit kleppen kan stellen.
- Zet de motor in versnelling 5 of 6. Elke keer 1 versnelling hoger, dan acherwiel, bovenop duwen naar voorkant motor. Dat is de normale draairichting van de motor. Niet achteruit draaien! Omdat dan geen motorolie rondgepompt wordt vermoed ik.
TDC opzoeken: kijk naar de klep hendel die aan de kant van de uitlaat is (de andere is dichtbij de voorkant motor). duw het voorwiel aan de bovenkant naar voren, dan ietsjes terug en weer naar voren. naar voren met wat kracht, naar achteren bijna zonder kracht. Elke keer als je naar voren duwt met kracht, zal de zuiger iets bewegen. Terwijl je nu het achterwiel beweegt, blijf kijken naar de kleppen hendel. Deze arm, zo wordt het misschien ook genoemd, zal op een gegeven moment iets naar beneden duwen. Ga door met het wiel duwen, als de arm omhoog komt, beweeg het wiel wat langzamer.
- Een schroevendraaier of iets anders in de bougiegat duwen. Let op: liefs als de cilinder niet helemaal in zijn laagste stand is, er is kans dat de schroevendraaien vast wordt geklemd. Dat is niet goed voor je motor. Dit is denk ik het beste moment om de schroeven draaier erin te doen.
- Op het moment dat je het wiel met lage kracht vooruit laat bewegen, beetje bij beetje, op een gegeven moment zal de schroevendraaier niet meer verder uitsteken. Dat is TDC.
- Als de schroevendraaien weer gaat zakken, dan is net voorbij TDC.
- Ben je de TDC voorbij, geen punt, gewoon de schroeven draaier eruit, opnieuw aan het wiel draaien, bovenstaande stappen herhalen.

- TDC gevonden, schroevendraaien gaat niet terug. Stop nu met het bewegen van het acherwiel. Nu kunne wij de kleppen speling meten

- kleppen speling volgens Moto Guzzi (V7 iii 2018):
IN klep: 0.1 mm
UIT klep 015 mm

Gebruik een voelermaat hiervoor.

- Stel je doet de in klep van een willekeurige cilinder. Duw de voelermaat 0.1 mm tussen de rockerarm en datgene wat ie omlaag moet duwen.
Als je helemaal geen wrijving voelt, dan is de speling groter dan je voelermaat. Hoe groot, dat weet je niet. Dat is ook niet nodig om te weten.
Alleen het feit dat het niet 0.1 mm is is genoeg.
- Draai met een steek of ring sleutel de locknut los, deze houdt de "handstelschroef" vast dat het niet kan bewegen.
- duw de 0.1 voelermaat onder de rockerarm.
- Draai met je hand nu de handstelschroef ietsjes vaster, trek en duw aan de voeler maat. Deze moet een klein beetje wrijving hebben.
- pak een knijptang, houdt de handstelschroef vast en draai er ook niet meer aan. Pak met de andere hand de steeksleutel en draai het flink vast.
- trek opnieuw aan de voelermaar, is er nog steeds wat wrijving, maar niet extreem veel, of helemaal vast? dan is het goed afgesteld.
Is het te strak, opnieuw de locknut los, dan handstelschroef ietsjes losser en de locknut weer vast. Ga door totdat er wat wrijving is, maar niet teveel

Ga nu bij dezelfde silinder ook de uitlaat klep doen, die is 0.15 mm.

Heb je beide kleppen gedaan bij je eerste cilinder? Dan ga je naar de andere cilinder.

Weer TDC eerst opzoeken. En herhaal bovenstaande stappen. Herinner, waarschuwing! 1 cilinder heeft allleen 1 TDC die je moet weten!!!!!

Totale tijd nodig voor hetkleppenstellen: ongeveer 30~60 minuten. Ik verwisselde meteen ook mijn bougies

Mooi! Nu bespaar ik mijzelf tijd en geld. Ongeveer 175 euro per keer kleppen stellen. Hoppa!
 
Eindelijk!

Ik heb het door hoe ik de kleppen just afstel.

De juiste methode, niet elke Youtube legt dat duidelijk uit vind ik:

- motorachterwiel moet vrij zijn. Middenbok, lift, etc
- de bougie deksel eraf
- boegie kabel eraf trekken + boegie eruit draaien
- De cilinder kop eraf, misschien even met iets loswrikken
-
- belangrijk nu, let op: Per cilinder de "Top Dead center" (TDC) opzoeken. Daarna heb je speling op BEIDE rockers, dat zijn de bewegende delen die de klep open en sluiten, je ziet het bewegen als het achterwiel vooruit draait. Dit is het moment dat je beide in en uit kleppen kan stellen.
- Zet de motor in versnelling 5 of 6. Elke keer 1 versnelling hoger, dan acherwiel, bovenop duwen naar voorkant motor. Dat is de normale draairichting van de motor. Niet achteruit draaien! Omdat dan geen motorolie rondgepompt wordt vermoed ik.
TDC opzoeken: kijk naar de klep hendel die aan de kant van de uitlaat is (de andere is dichtbij de voorkant motor). duw het voorwiel aan de bovenkant naar voren, dan ietsjes terug en weer naar voren. naar voren met wat kracht, naar achteren bijna zonder kracht. Elke keer als je naar voren duwt met kracht, zal de zuiger iets bewegen. Terwijl je nu het achterwiel beweegt, blijf kijken naar de kleppen hendel. Deze arm, zo wordt het misschien ook genoemd, zal op een gegeven moment iets naar beneden duwen. Ga door met het wiel duwen, als de arm omhoog komt, beweeg het wiel wat langzamer.
- Een schroevendraaier of iets anders in de bougiegat duwen. Let op: liefs als de cilinder niet helemaal in zijn laagste stand is, er is kans dat de schroevendraaien vast wordt geklemd. Dat is niet goed voor je motor. Dit is denk ik het beste moment om de schroeven draaier erin te doen.
- Op het moment dat je het wiel met lage kracht vooruit laat bewegen, beetje bij beetje, op een gegeven moment zal de schroevendraaier niet meer verder uitsteken. Dat is TDC.
- Als de schroevendraaien weer gaat zakken, dan is net voorbij TDC.
- Ben je de TDC voorbij, geen punt, gewoon de schroeven draaier eruit, opnieuw aan het wiel draaien, bovenstaande stappen herhalen.

- TDC gevonden, schroevendraaien gaat niet terug. Stop nu met het bewegen van het acherwiel. Nu kunne wij de kleppen speling meten

- kleppen speling volgens Moto Guzzi (V7 iii 2018):
IN klep: 0.1 mm
UIT klep 015 mm

Gebruik een voelermaat hiervoor.

- Stel je doet de in klep van een willekeurige cilinder. Duw de voelermaat 0.1 mm tussen de rockerarm en datgene wat ie omlaag moet duwen.
Als je helemaal geen wrijving voelt, dan is de speling groter dan je voelermaat. Hoe groot, dat weet je niet. Dat is ook niet nodig om te weten.
Alleen het feit dat het niet 0.1 mm is is genoeg.
- Draai met een steek of ring sleutel de locknut los, deze houdt de "handstelschroef" vast dat het niet kan bewegen.
- duw de 0.1 voelermaat onder de rockerarm.
- Draai met je hand nu de handstelschroef ietsjes vaster, trek en duw aan de voeler maat. Deze moet een klein beetje wrijving hebben.
- pak een knijptang, houdt de handstelschroef vast en draai er ook niet meer aan. Pak met de andere hand de steeksleutel en draai het flink vast.
- trek opnieuw aan de voelermaar, is er nog steeds wat wrijving, maar niet extreem veel, of helemaal vast? dan is het goed afgesteld.
Is het te strak, opnieuw de locknut los, dan handstelschroef ietsjes losser en de locknut weer vast. Ga door totdat er wat wrijving is, maar niet teveel

Ga nu bij dezelfde silinder ook de uitlaat klep doen, die is 0.15 mm.

Heb je beide kleppen gedaan bij je eerste cilinder? Dan ga je naar de andere cilinder.

Weer TDC eerst opzoeken. En herhaal bovenstaande stappen. Herinner, waarschuwing! 1 cilinder heeft allleen 1 TDC die je moet weten!!!!!

Totale tijd nodig voor hetkleppenstellen: ongeveer 30~60 minuten. Ik verwisselde meteen ook mijn bougies

Mooi! Nu bespaar ik mijzelf tijd en geld. Ongeveer 175 euro per keer kleppen stellen. Hoppa!
Ik kan het sneller dan dat jij dit opgeschreven hebt. Tdc en beide stellen. Punt.....
 
Ik kan het sneller dan dat jij dit opgeschreven hebt. Tdc en beide stellen. Punt.....
En ik zou niet de cilinderkop lossen...




Kleppendeksel is genoeg.
En niet loswrikken maar gedoseerd met nylon hamer een tik tegen de zijkant geven dan schrikt die los zonder je pakking te slopen.

O,ja die tik. Zijdelings! Niet zo dat een van de hoeken of vlakken omhoog word getilt.
 
...nieuwe toevoeging...to do list: ooit in de toekomst BOL niveau 3 monteurs opleiding. T.B.V. coorecte namen leren. hmmm... Check!
Staat in de extreem lange termijns lijst! komt ooit!

addatum: ook Nederlandse cursus...te veel tiep type fouten......
 
Terug
Bovenaan Onderaan