het grote allesomvattende bmw boxer topic II

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ben bezig een R80/7 uit '78 voor iemand weer wat op orde te brengen. Daarbij was 1 van de klusjes een klepstoelschroef vervangen (schroefdraad voor borgmoer was kapot) en daarvoor moest de tuimerlaar er helemaal uit. Om die tuimelaar eraf te halen moeten dus 2 van de 6 moeren van de kop los.
Mijn vraag is of het nodig is om de 4 overige moeren van de kop ook los te draaien omdat alles dan weer volledig kruislings aangedraaid kan worden, of dat het prima is om alleen de twee losgedraaide weer vast te zetten?

Moet zeggen dat er ook best veel (klep)geluid uit de kop komt. Maar er zat behoorlijk wat zijwaardse speling in de tuimelaar en dat schijn je bij het vastdraaien weer een beetje te kunnen tegengaan?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het filmpje van Chris gezien, volg hem al een tijdje en daar staat zeker nuttige info in. Maar hij waarschuwt ook voor het (telkens) losdraaien van de moeren omdat ze redelijk makkelijk strippen. Wat ook al het geval was met de r100 in de video. Ik wil niet onnodig dingen los gaan maken bij zo'n oude motor want dat vergroot de kans op ellende. Maar aan de andere kant wil ik ook geen lekkende pakkingen b.v.

Lees net dit:

Once end play is properly set, only if such an adjustment is necessary should you loosen a rocker assembly's two nuts to adjust it for end play. You don't want to loosen much for too long, the head/gasket might warp a bit and not seal to the cylinder properly. SOME experienced Wrenches say to only loosen ALL the 6 nuts for this sort of thing. I say no, just don't leave the nuts unequally torqued for more than minutes. Do NOT do any top end adjustments with the heads hot.

Remember that the heads are normally tightened in a cross pattern, and in STAGES of increased torque...like 11, 18, 25 ftlbs, and if more than two rocker nuts are loosened you must do that. Therefore I normally do JUST one rocker at a time...so no need to loosen more than 2 nuts. Some folks loosen only one end and use a light hit from a brass (or other dead blow type) hammer on the rocker BLOCK or onto a non-shaft-touching socket, to close up end play, keeping it square. That works out OK sometimes, once things are rather close to being correct.

Van bmwmotorcycletech.info :)
 
Laatst bewerkt:
Ik zou inzetten op behoud van de pakking. Niet loshalen dus. eindspeling van de tuimelaars heb ik wel met twee hamers weggewerkt, maar dit is maar tijdelijk. De tuimelaar die los gaat zou ik met lijmtang en doppen plaatsen. Dan op 3/4 van de torsiewaarde vastzetten en dan kruislings de laatste haal geven. 1/4 slag los en dan op eindwaarde trekken. Net als wanneer je na inrijden de koppen natrekt.
Alleen de "nieuwe" tuimelaar op torsie zetten is een raar idee. Dan verschilt de torsiewaarde tussen de voorste en achterste kopbouten.
 
ik heb de "nieuwe type tuimelaars" maar vraag me af waarom het oude type, waar veel speling is, niet op gevuld kunnen worden met shims om de speling eruit te halen ?
 
Spullen terug van Jan Gol, zuigers en cilinders waren inderdaad nog prima dus alleen nieuwe zuigerveren.

Ik had om de voet van de cilinder alleen een grote O-ring, geen voetpakking. Volgens het WPH zou de standaard /6 een voetpakking moeten hebben. Nooit lekkage gehad dus alleen maar weer nieuwe rubberen O-ring ?
 
Tegenwoordig smeren we het pasvlak in met siliconenpakking. Wel goed zuinig zijn. Je wil niet dat de oliekanalen langs de tapeinden verstopt raken.
Er zijn ook modellen zonder de grote O-ring. Maar er zijn ook modellen met de grote O-ring en daarnaast twee O-ringen om de tapeinden. Daarnaast zijn er ook modellen met een papieren voetpakking.
BMW heeft denk ik wat geëxperimenteerd met verschillende mogelijkheden. Of er een probleem was, of pure economie is raden.
In jouw geval zou ik de O-ring gebruiken en de pasvlakken dunnetjes in de vloeibare pakking zetten.

Voordat je gaat monteren, kijk even of de ringen van de stoterstangbuisjes in lijn liggen met het voetpasvlak van de cilinder.
 
ik heb de "nieuwe type tuimelaars" maar vraag me af waarom het oude type, waar veel speling is, niet op gevuld kunnen worden met shims om de speling eruit te halen ?
Het oude type heeft toch een veerring aan het uiteinde?
Zomaar shimmen zou ik niet aan beginnen. Er moet wel olie door de blokken en de tuimelaars lopen.
 
Tegenwoordig smeren we het pasvlak in met siliconenpakking. Wel goed zuinig zijn. Je wil niet dat de oliekanalen langs de tapeinden verstopt raken.
Er zijn ook modellen zonder de grote O-ring. Maar er zijn ook modellen met de grote O-ring en daarnaast twee O-ringen om de tapeinden. Daarnaast zijn er ook modellen met een papieren voetpakking.
BMW heeft denk ik wat geëxperimenteerd met verschillende mogelijkheden. Of er een probleem was, of pure economie is raden.
In jouw geval zou ik de O-ring gebruiken en de pasvlakken dunnetjes in de vloeibare pakking zetten.

Voordat je gaat monteren, kijk even of de ringen van de stoterstangbuisjes in lijn liggen met het voetpasvlak van de cilinder.
Die kleintjes heb ik al nieuw, zal grote O-ring bestellen en siliconenpakking smeren ;)
 
Ik ben bezig een R80/7 uit '78 voor iemand weer wat op orde te brengen. Daarbij was 1 van de klusjes een klepstoelschroef vervangen (schroefdraad voor borgmoer was kapot) en daarvoor moest de tuimerlaar er helemaal uit. Om die tuimelaar eraf te halen moeten dus 2 van de 6 moeren van de kop los.
Mijn vraag is of het nodig is om de 4 overige moeren van de kop ook los te draaien omdat alles dan weer volledig kruislings aangedraaid kan worden, of dat het prima is om alleen de twee losgedraaide weer vast te zetten?

Moet zeggen dat er ook best veel (klep)geluid uit de kop komt. Maar er zat behoorlijk wat zijwaardse speling in de tuimelaar en dat schijn je bij het vastdraaien weer een beetje te kunnen tegengaan?
hoi ragp
ken het probleem .
heb toen de bovenste en onderste bouten vast laten zitten, en de andere vier iets los gedraaid.
daarna de bewuste tuimelaar eruit gehaald en na montage van de nieuwe stelbout , de tuimelaar weer terug geplaatst.
daarna alles weer in delen op moment gezet zoals in het wphb.
nieuwe type koppen kun je uitshimmen , weet alleen niet waar je de chims moet plaatsen(boven of onder).
er bestaan trouwens ook tuimelaarsblokken uit 1 geheel, maar heb er nog niet veel over gelezen.
weet niet of je er iets aan hebt of hoe ver je al bent . gr hippie
 
Bedankt alsnog voor de reactie!

Voor de tuimelaar die eruit moest heb ik vrij snel gehandeld en alleen die twee moeren losgemaakt. Voor het afstellen van de correcte speling bij de andere tuimelaars heb ik alleen de bovenste moer even losgedraaid. Het tikken is nu wel minder maar nog steeds wel hoorbaar aanwezig.
 
Zoals ze mij verteld hebben: als je het niet meer hoort tikken moet je je pas echt zorgen maken...;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan