HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)

Status
Niet open voor verdere reacties.

The Screaming Chief

MF veteraan
7 jun 2005
27.804
4
Spijkenisse
verzameling bandentests in post 1

In navolging van het grote deel 1 warbij we van 100 bandentopics naar een hand vol zijn gegaan ( ja, niet iedereen is even goed met zoeken) is hier alweer het 2e deel.
voor bandentests zie 1e post

In deel 2 gaan we in de OP een aantal standaard vragen FAQ plaatsen om het zo nog makkelijker te maken om wijs te worden in de moeilijke wereld van motorbanden.



Do's en don't in bandenland:*



DO's
  • controleer geregeld je bandenspanning
  • als je twee soorten banden van hetzelfde merk wil gaan gebruiken, plaats dan altijd de zachtste band voor
  • rij met nieuwe banden de eerste 60-100 kilometer met beleid, de siliconenlaag moet uit het rubber zweten en dat gaat door de band warm te rijden.( Conti is momenteel in de complete lijn een nieuwe procedé aan het doorvoeren om banden sneller schoon te krijgen, je hebt dan minder kans op glijpartijen bij nieuwe banden)
  • meet je bandenspanning voor je gaat rijden en altijd met koude banden
  • koop een spanningsmeter voor het meten van de bandenspanning en meet altijd met dezelfde meter een goede meter is bijvoorbeeld deze
    bandenspanningsmeter,property=original.jpg


DON'Ts
  • gebruik geen bandenzwart of glimspul op de band tijdens het poetsen, dit zorgt voor een gladde band en daarmee samenhangend gevaar
  • ga met nieuwe banden niet mer schuurpapier of remreiniger je banden schoonmaken om de gladde laag te verwijderen, dit werkt minder goed dan je denkt, de laag die op nieuwe banden zit moet eruit zweten en dat gebeurt door te rijden.
  • ga niet zomaar met twee verschillende bandenmerken rijden, het rijgedrag van je motor kan onvoorspelbaar worden, kijk even in de lijst verderop in de OP naar mogelijkheden met goede ervaring
  • meet nooit je bandenspanning met warme banden, als je met warme banden je spanning aanpast zijn ze de volgende ochtend al snel veel te zacht



GOEDE COMBINATIES VAN TYPEN BANDEN OP 1 MOTOR:



voor/achter

BRIDGESTONE
CONTINENTAL
road-attack2/roadattack(1)
sportattack/roadattack
raceattack/sportattack
DUNLOP
sportsmart/roadsmart
METZELER
MICHELIN
pilotpower/pilotroad
PIRELLI


~ combi van verschillende merken ..... LET OP ! het blijft altijd op eigen risico.
off-road motoren
TKC80 van continental / Tourance van michelin




BANDENSPANNING



Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken.


OP STRAAT : meeste banden kunnen gewoon op de voorgeschreven spanning van de motorfabrikant gehouden worden. Echter is er de laatste 10 jaar de trend om de straatspanning op 2,5V en 2,9 achter te zetten. Ook oudere motoren kunnen met deze spanning prima uit de voeten.
De bekende uitzonderingen zijn o.a. Pirelli, waarbij er vaak nog met 2,3/2,5 op straat wordt gereden.

Ga je lange stukken snelweg rijden, dan kun je wel met 0,1 tot 0,2 hogere spanning gaan rijden. Je band zal dan langer rond blijven. Breng je spanning na de snelwegrit wel weer terug, dit vanwege het comfort met rijden op secundaire wegen.

Gebruik altijd dezelfde bandenspanningsmeter en gebruik die bij de pomp alleen om ruim te vullen en daarna m.b.v. je eigen spanningsmeter op de juiste spanning brengen. Hoe ga je te werk:
meet altijd met koude banden ( na 5 kilometer is de temperatuur afhankelijk van de spanning al snel 10 graden warmer en je spanning is dan niet meer goed af te lezen) heb je geen spanningsmeter, ga dan voor je thuis komt naar de bandenpomp en meet daar de spanning met je eigen meter. Vergelijk dit met de meter van de pomp en zorg dan dat je er 0,5 bar meer in doet dan je volgens je eigen meter zou moeten hebben. rij dan naar huis en breng m.b.v. je eigen meter je banden op de juiste spanning. ( je ziet dan meteen hoeveel verschil er kan zitten tussen warm en koud meten.



CIRCUITRIJDEN:

algemeen aangenomen bandenspanning voor een circuitdagje zit voor tussen de 2,1 en 2,3 en achter 2,0 en 2,2. De lagere spanning zorgt voor snellere opwarming van de banden.
Er zijn echter enkele uitzonderingen:
Bij Conti banden kun je beter met straatspanning het circuit op gaan, ze warmen heel snel op ( met een 100+pk motor zijn je banden met 3/4 rondje Assen goed op temperatuur om los te gaan.) Ze zijn met straatspanning ook nog eens een heel stuk sneller dus je tijden zijn nog beter ook.
Dunlop: bij Dunlop kun je de spanning nog veel lager zetten dan gemiddeld als circuitspanning wordt aangehouden. De constructie van de banden zijn daar zeer geschikt voor. Hou echter wel rekening met een aanpassing aan je vering als je dat gaat doen, omdat de band een heel stuk vering overneemt.



F.A.Q.
wat betkenen de letters en cijfers op de band?





meer volgt hier nog.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat me niet om de vergelijking met Michelin, al kun je er dan pas iets zinnigs over zeggen, omdat die wel de norm voor regenbanden hebben verlegd.
Maar de 023 vergelijken met erkend slechte (regen)banden zegt verhipte weinig. Daar kun je nooit de conclusie uithalen dat de 023's érg goed of zelfs super zijn......
Ze zijn hooguit beter dan de 020/021, nounou, poehpoeh.....
dat klopt!
thinking "out of the box"!
 
Laatst bewerkt:
Het gaat me niet om de vergelijking met Michelin, al kun je er dan pas iets zinnigs over zeggen, omdat die wel de norm voor regenbanden hebben verlegd.
Maar de 023 vergelijken met erkend slechte (regen)banden zegt verhipte weinig. Daar kun je nooit de conclusie uithalen dat de 023's érg goed of zelfs super zijn......
Ze zijn hooguit beter dan de 020/021, nounou, poehpoeh.....
OK, feit, was ook helemaal niet mijn bedoeling om een vergelijking te maken t.o.v. michelin of wat dan ook, wou gewoon even delen met de rest van motorrijdend nederland & vlaanderen dat ze wel degelijk aan het verbeteren zijn daar bij bridgestone :)
Weet natuurlijk niet hoe ze opwegen tegen de andere fabrikanten, daar ik nog geen andere banden gemonteerd heb gehad. Ga voorlopig ook gewoon bij de 23 blijven, never change a winning team! :) De 20/21 heb ik ook 2 setjes van opgereden, gewoon omdat ik niet beter wist. Dacht dat alles zo hard begon te schuiven in de regen. Maar sinds de 23 is er een hele nieuwe wereld opengegaan :)

Ben ergens wel aan het twijfelen om eens conti's of michelins te steken, maar dan stel ik mezelf de vraag, zijn die echt wel beter? Zolang niemand me daar een antwoord op kan geven & ikzelf gelukkig ben met de 23 ga ik dus niet veranderen :]

disclaimer: ik wil niemand voor het hoofd stoten of wat dan ook, heb niets tegen michelin, conti, pirelli, watdanook
 
Dat ze aan het verbeteren zijn bij Bridgestone lijkt me wel logisch, na de regelmatig dramatisch slechte beoordelingen die ze hebben gehad. Dat kan de bandenverkoop geen goed hebben gedaan.
Ik had ook 020's onder m'n Fazertje liggen, maar vond het toch vreemd dat de banden zelfs bij droog wegdek nog wel eens een stapje opzij wilden zetten. Maar ja, ik was gewend aan die BT's.... en andere banden zouden vast niet beter zijn.....
Tot ik er een keer Michelins onder liet zetten, toen bleek dat je zelfs in de regen geen slippertjes hoeft te hebben.... Nadeel van de Michelins is weer dat ze wat onstabiel aanvoelen in bochten, maar dat is een kwestie van gewenning. Ze zijn namelijk wel stabiel.
Volgende banden worden mogelijk Roadsmarts.
 
Het is net als geloof, jij gelooft dat het uitmaakt, dus voel je je meer op je gemak en daarom moet je gewoon voor een achter dezelfde band voeren! daar heb je helemaal gelijk in! Net zoals ik iedere gelovige zou kunnen aanmoedigen om te bidden voor het slapen gaan. Gewoon omdat het prettiger aanvoelt dan wanneer ze dat misschien niet doen.

Maar ik vind het fout dat mensen andere mensen hersenspinsels aan liggen te praten zonder te kunnen staven.

En nu ga ik eten, dit is een zinloze discussie... iedereen moet doen en laten waar hij zich goed bij voelt, ik hoop dat iemand die nog geen mening gevormd had beide kanten overweegt en zelf een besluit neemt zonder zich te veel te laten beïnvloeden door mensen die er financieel afhankelijk van zijn of anderen die zich reeds hebben laten beïnvloeden

smakelijk!

Tis wel een beetje als je niet weet waar de grens ligt dan heb je het liefst dat hij eerst achter uitbreekt.
Dit is beter (of in ieder geval nog iets) te corrigeren dan wanneer hij voor uitbreekt.
Dit creëer je dus niet met een slick achter en een profielband voor, voor breekt hij dan uit terwijl je achter nog niet aan de max zit.
Daarom dus het advies om voor een band met meer of evenveel grip te monteren dan achter.
Gewoon boerenlogica en heeft niks met onafhankelijk advies te maken.
En anders kun je mijn mening als onafhankelijk advies ter harte nemen.
 
Laatst bewerkt:
waarschijnlijk zal het een achteruitgang zijn. dat is nog iets anders dan onvoorspelbaar gedrag.

Ik beweer helemaal niet dat ik een bandenexpert ben, maar dat is iedereen die iets heeft horen vertellen door iemand die banden verkoopt ook niet;

Ik kan geen onafhankelijk onderzoek vinden dat beweerd dat verschillende banden voor en achter voeren onvoorspelbaar gedrag en gevaarlijke situaties in de hand werkt. Daarmee besluit ik dat het een fabel is. Dit aangesterkt door mijn eigen ervaring met het voeren van verschillende banden. Ik vervang een band als hij versleten is, ik kijk weinig naar merken zoalng het maar binnen dezelfde klasse is. Ik doe 50 000 km met 2 verschillende motors op jaarbasis, ik heb al wat combi's uitgetest. :]


net zoals ik besluit dat er geen god, hemel of hel is. Ookal zeggen 1000 pastoors anders, zij zijn niet onafhankelijk.
Nu is het mij duidelijk, jij begrijpt gewoon geen Nederlands! :+
Onvoorspelbaar gedrag betekend niets anders dan dat je voordat je die niet-passende set banden monteerd niet kan voorspellen hoe dit zich op de motor gedraagt. Je kan er niets van merken, maar het kan ook een forse verslechtering zijn.

Jij begrijpt uit onvoorspelbaar gedrag blijkbaar dat de motor ineens een eigen leven gaat leiden, en dat bedoelen we hier niet.
 
.......en dan opnieuw mijn vraag:zijn er all-roaders overgegaan naar baanbanden (en voor/achter op verschillende tijden) die hun ervaring willen delen?
Ik heb ongeveer 15 BMW R1200GS-en op Dunlop Roadsmarts staan. Niemand van hen wil terug naar all-roadbanden, ondanks dat straatbanden wat duurder rijden. Ze rijden wel allemaal alleen maar op straat......
 
Ik heb ongeveer 15 BMW R1200GS-en op Dunlop Roadsmarts staan. Niemand van hen wil terug naar all-roadbanden, ondanks dat straatbanden wat duurder rijden. Ze rijden wel allemaal alleen maar op straat......
da 's in mijn geval voor meer dan 95 % ook het geval, en die magere 5 % zal ook best geen modder zijn, dus ik denk dat een goede straatband ook wel door 't gravel kan.
ik doe nu zo'n 10 k met een exp achter, is een dunlop of conti straatrubber duurzamer?

moesten er nog straat / onverhard ervaringen met de trail-attack zijn, ik zie ze graag verschijnen!
 
da 's in mijn geval voor meer dan 95 % ook het geval, en die magere 5 % zal ook best geen modder zijn, dus ik denk dat een goede straatband ook wel door 't gravel kan.
ik doe nu zo'n 10 k met een exp achter, is een dunlop of conti straatrubber duurzamer?
moesten er nog straat / onverhard ervaringen met de trail-attack zijn, ik zie ze graag verschijnen!

Ik vermoed dat een goeie straatband wat duurder in het gebruik zal zijn.
Voordeel is dat het wel een stuk rustiger rijdt en een betere wegligging biedt. Nadeel is dat je er nauwelijks mee op onverhard kunt rijden en dat de poserfactor wat lager is op zo'n fiets.
 
Nu is het mij duidelijk, jij begrijpt gewoon geen Nederlands! :+
Onvoorspelbaar gedrag betekend niets anders dan dat je voordat je die niet-passende set banden monteerd niet kan voorspellen hoe dit zich op de motor gedraagt. Je kan er niets van merken, maar het kan ook een forse verslechtering zijn.

Jij begrijpt uit onvoorspelbaar gedrag blijkbaar dat de motor ineens een eigen leven gaat leiden, en dat bedoelen we hier niet.
Dat mijnheer, noem ik onkunde... onvoorspelbaar geld enkel als de kunde van de bestuurder geen invloed meer heeft op het gedrag. Om een voorbeeld te geven -een lekke band- is onvoorspelbaar gedrag, Verwachten dat straatbanden de rijeigenschappen hebben van een slick om vervolgens een schuiver te maken, dat heet -onkunde-.
 
Dat mijnheer, noem ik onkunde... onvoorspelbaar geld enkel als de kunde van de bestuurder geen invloed meer heeft op het gedrag. Om een voorbeeld te geven -een lekke band- is onvoorspelbaar gedrag, Verwachten dat straatbanden de rijeigenschappen hebben van een slick om vervolgens een schuiver te maken, dat heet -onkunde-.

Iets met plaat en kop hier. |(
 
Dat mijnheer, noem ik onkunde... onvoorspelbaar geld enkel als de kunde van de bestuurder geen invloed meer heeft op het gedrag. Om een voorbeeld te geven -een lekke band- is onvoorspelbaar gedrag, Verwachten dat straatbanden de rijeigenschappen hebben van een slick om vervolgens een schuiver te maken, dat heet -onkunde-.
Mijn hemel......... |(
Ik geef het op, sommige mensen weten alles toch beter.............
 
Dat mijnheer, noem ik onkunde... onvoorspelbaar geld enkel als de kunde van de bestuurder geen invloed meer heeft op het gedrag. Om een voorbeeld te geven -een lekke band- is onvoorspelbaar gedrag, Verwachten dat straatbanden de rijeigenschappen hebben van een slick om vervolgens een schuiver te maken, dat heet -onkunde-.
Vraag jij je nou nooit af waarom je soms de enige bent die iets goed begrijpt, en iedereen het verder verkeerd snapt? Nee? Dan is dit een goed moment om te beginnen.

Onvoorspelbaar kun je op twee manieren interpreteren. 1: zoals jij doet; motor doet gek. 2: zoals verder iedereen doet: het valt niet te voorspellen of het gedrag goed of slecht gaat zijn, dat weten we gewoon niet en we durven het niet te garanderen. Het is niet te voorspellen: onvoorspelbaar.

Hou jij maar lekker je eigen theorie aan, maar neem maar van mij aan... af en toe is het geloofwaardiger een vergissing toe te geven dan vast te houden aan je eigen desillusie.
 
ik moet aan het volgende denken:
ik ben niet gek, de rest van de wereld is gek...

er zijn mensen die met een bepaalde banden combinatie (zonder enig verstand of kennis van banden) een waardeloos sturende motor hebben... dat zit dus NIET tussen de oren want ze hebben er de ballen verstand van.

dus SOMS gaat het verkeerd met verschillende merken, SOMS ja
niets kan met michelin gecombineerd worden... ik heb toch echt een mp2ct en een conti op mijn motor. het KAN dus goed gaan maar met deze combi gaat het vaker fout
en het is de eerste bandencombi die ik onder een erg goed sturende motor heb zitten (die paar km op mijn gixxer niet meerekenend.
 
...
never change a winning team! :)
...
Ik heb diverse banden geprobeerd en kwam uiteindelijk op de MPR2 uit die me zo goed bevielen dat ik daar 3 sets van heb versleten.
Toch ben ik bij de laatste wissel overgegaan op de Dunlop Roadsmart want als je nooit iets anders probeerd ontdek je ook nooit iets beters.
Nu ik er weer een een tijdje mee rondrij in droog en nat waaronder ook een weekend Sauerland met veel regen (maar gelukkig ook wat droog) ben ik er van overtuigd dat voor veel Michelin rijders dit een goede opvolger kan zijn wat ook al wel aangetoond is door veel goede reacties de ik heb gelezen (vooral op het VFR forum).
Voor mij echter niet want ik kan maar niet wennen aan het neutrale stuurkarakter en als deze op zijn ga ik weer terug naar de MPR2 (of 3).
 
Ik heb ooit diablo's gestoken omdat iedereen daar zo possitief over was. Dat was een grote tegenvaller. Veel last van onderstuur en de voorband was enorm zoekerig. Na verloop van tijd was de voorband versleten en wou ik mee van de gelegenheid profiteren om er een setje pilot powers op te leggen, maar de bandenboer had geen achterband liggen. Oké, dan maar eventjes met MPP van voor en diablo achter. Awel, ik heb de achterband gewoon op gereden want de motor reed nu als op rails.

Pirelli ging er ook altijd prat op dat de diablo achterband ab-so-luut de diablo voorband in de regen nodig had omdat die laatste door zijn supertastisch profiel het water voor zijn achterligger weg zwierde. MPP was veel beter. Mijn persoonlijke ervaring heeft het tegendeel bewezen.

Een Sport-tourband (kilometrage) combineren met een sport van voor (meer veilige grip) heeft vele motards trouwens ook geen windeieren gelegd. Andersom is dan weer niet verstandig om evidente redenen...
 
Laatst bewerkt:
Dat ze aan het verbeteren zijn bij Bridgestone lijkt me wel logisch, na de regelmatig dramatisch slechte beoordelingen die ze hebben gehad. Dat kan de bandenverkoop geen goed hebben gedaan.
Ik had ook 020's onder m'n Fazertje liggen, maar vond het toch vreemd dat de banden zelfs bij droog wegdek nog wel eens een stapje opzij wilden zetten. Maar ja, ik was gewend aan die BT's.... en andere banden zouden vast niet beter zijn.....
Tot ik er een keer Michelins onder liet zetten, toen bleek dat je zelfs in de regen geen slippertjes hoeft te hebben.... Nadeel van de Michelins is weer dat ze wat onstabiel aanvoelen in bochten, maar dat is een kwestie van gewenning. Ze zijn namelijk wel stabiel.
Volgende banden worden mogelijk Roadsmarts.
De techniek staat ook bij Bridgestone niet stil, de BT016 PRO is zelfs de winnaar in de regentest bij de sportbanden.
Als ik de rondentijd op nat wegdek vergelijk zijn ze zelfs iets sneller dan de MPR3!
Bron: Motorrad no 11 2011.
 
De techniek staat ook bij Bridgestone niet stil, de BT016 PRO is zelfs de winnaar in de regentest bij de sportbanden.
Als ik de rondentijd op nat wegdek vergelijk zijn ze zelfs iets sneller dan de MPR3!
Bron: Motorrad no 11 2011.

Verschil is dan wel weer dat de BT016 een sportband is, waar de MPR een (sport)toerband is..... De MPR gaat vrijwel zeker een stuk langer mee.
Dat maakt de vergelijking niet helemaal correct, de MPR moet je vergelijken met de 023. Wédden dat die een stuk gunstiger uitvalt voor de MPR?

Maar het is in ieder geval winst dat Bridgestone weer eens een band maakt die niet als laatste uit een test komt, zeker bij nat weer.
 
Laatst bewerkt:
zolang de band rondgaat zie je van die poser-factor toch niks :)

Dat is waar..... voor sommigen.
Je wil niet weten hoe belangrijk sommige mensen het uiterlijk van een band vinden. Een collega had een R1200GS met die noppenbanden er op, maar rijdt alleen op verhard. Toen gaf ik hem de suggestie er eens normale wegbanden op te gooien. Hij keek me aan of ik gek was, dat hóórde toch niet op een GS? Nee hoor, dat was geen gezicht.....
 
Verschil is dan wel weer dat de BT016 een sportband is, waar de MPR een (sport)toerband is..... De MPR gaat vrijwel zeker een stuk langer mee.
Dat maakt de vergelijking niet helemaal correct, de MPR moet je vergelijken met de 023. Wédden dat die een stuk gunstiger uitvalt voor de MPR?

Maar het is in ieder geval winst dat Bridgestone weer eens een band maakt die niet als laatste uit een test komt, zeker bij nat weer.


Hebben ze eindelijk de regenkwaliteit onder controle, leveren ze het nog harder in op het slijtage vlak. Het is maar kort genieten met die 16 pro...
danny1 in "Wie heeft er hier ervaring met de nieuwe..."
 
Vraag jij je nou nooit af waarom je soms de enige bent die iets goed begrijpt, en iedereen het verder verkeerd snapt? Nee? Dan is dit een goed moment om te beginnen.

Ik heb in dit topic gevraagd om te argumenteren, om mij en de rest van het forum uit te leggen waarom ik het mis heb, geen deftig antwoord.
Ik heb op het internet gezocht naar een onafhankelijke argumentatie over het waarom, niet gevonden.

Ik sta zoals de meeste mensen (hopelijk) altijd open voor nieuwe dingen en om mijn eigen kennis bij te schaven maar ik neem dus helemaal niets zomaar aan, zeker niet van papegaaien, zelfs niet in een volle kooi. Een papegaai kun je namelijk alles laten zeggen, als je het maar voldoende herhaalt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan