Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)

Status
Niet open voor verdere reacties.

RolandPricken

MF veteraan
23 jan 2007
24.567
25
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)​


Nou, ik dacht open maar eens een bandentopic om alle vragen mbt banden in 1 topic te krijgen :)

Aangezien ik een klein vraagje heb en het onzin vind om een geheel nieuw topic te openen hiervoor.

Ik neem aan dat er nog geen soortgelijk topic is, anders zou ik dit allang gevonden moeten hebben :)






Mijn vraag dan:

Gister rondje Eifel gemaakt

Achterband ziet er nu zo uit:


fa76vo.jpg


2vshk4k.jpg




Oorzaak :?

Band = Bridgestone Battlax BT016R ZR17M/C

Band is aan vervanging toe, maar ik wil gewoon graag even weten waar dit aan ligt :)
 
Laatst bewerkt:
Jammergenoeg was het op de dagen waarop ik reed +25c, baal er zelf ook enorm van... :+

Nevertheless; de eerste Sportec M5 'indoctrinatiedag' voor journalisten viel begin dit jaar letterlijk in het water, getuige de vele regenreviews in diverse tijdschriften. Goochel er rustig op los zou ik zeggen.. ;)
Klopt, veel reviews zijn juist gemaakt in natte omstandigheden. Bedankt voor het delen van je ervaring!
 
mijn band staat dit op 9801 dot. dit zal dan wel betekenen dat hij gemaakt is in de eerste week van 1998? Dan is hij al mooi wat jaartjes over de datum
DOT 9801 bestaat niet.
De eerste 2 cijfers zijn het weeknummer, de laatste 2 het jaarnummer.
Bij banden van voor 2000 zijn de eerste 2 cijfers het weeknummer, het laatste cijfer is het jaarnummer.

Bij DOT9801 moet je even verder kijken, het DOT nummer staat NA de 9801.......
 
ik heb op mijn GS 500 2 mpp's liggen ( heerlijke banden)
nu is echter mijn achterband aan vervanging toe..

Maat: 150/60/17

mpp voor ligt er net 3000 km op dus die gaat voorlopig nog wel even mee..
ik kan alleen niet meer aan een mpp komen voor achter :(


bestel mijn banden altijd via mopedreifen.de hier staat de band echter al 2 weken rood..
en via mail contact konden de heren/dames mij ook niet vertellen of ze deze band nog kunnen leveren. ook via diverse andere internet en motorzaken kan ik niet meer aan deze band komen.

wat kan ik het beste als vervanger voor mijn band monteren. want ik weet dat niet alle merken fijn samen gaan enz..
dus wie o wie heeft een idee?
 
ik heb op mijn GS 500 2 mpp's liggen ( heerlijke banden)
nu is echter mijn achterband aan vervanging toe..

Maat: 150/60/17

mpp voor ligt er net 3000 km op dus die gaat voorlopig nog wel even mee..
ik kan alleen niet meer aan een mpp komen voor achter :(


bestel mijn banden altijd via mopedreifen.de hier staat de band echter al 2 weken rood..
en via mail contact konden de heren/dames mij ook niet vertellen of ze deze band nog kunnen leveren. ook via diverse andere internet en motorzaken kan ik niet meer aan deze band komen.

wat kan ik het beste als vervanger voor mijn band monteren. want ik weet dat niet alle merken fijn samen gaan enz..
dus wie o wie heeft een idee?
Geen probleem hoor, ik heb hem gewoon op voorraad...... (MPP 150/60ZR17)
Via mijn onderschrift kom je wel met mij in contact.
 
Vanochtend vers rubber laten monteren (H) Dunlop SportSmarts :) Btw op een sv 650 s ;)
Wat een verschil met de originele banden! Stuurt veel beter en rijdt ook een stuk lekkerder!

Echter de dealer zette de achterband op 2,8 bar, terwijl Dunlop 2,5 bar voorschrijft...
Wat is wijsheid; de band op 2,8 bar laten staan? Of verlagen naar die 2,5 bar?

Het rijdt overigens niet verkeerd hoor die 2,8 bar, maar lijkt me toch dat Dunlop hert niet voor niks voorschrijft ;)
 
Hoi,

Ik was even geïnteresseerd in het rubber gebeure. Wat is nou precies MPP en al die afkortingen. 2 compound weet ik nou wel, dan spreek je over een "3 zone band". Die heb ik zelf ook achter.

Ik heb nog een vraag.
Ik heb voor een fabrieksband (dunlop radiall) en achter een roadster (3 zone)

Hierna, wil ik een veel sportievere set. Ik heb in het cb1300 topic gehoord dat de Q2 een goede sport/race band is, dat geloof ik wel, want diegene heeft ze zelf gehad.

Maar hoe zit het met warm rijden, het afkoelen en temperaturen.
En wanneer is een band nou een sportband of een raceband. (want onder race, versta ik echt circuit banden.

Ik wil straks banden (ik denk van dunlop) die best snel warm worden en heel erg warm worden en niet snel afkoelen.

tips zijn welkom

gr
 
Hoi,

Ik was even geïnteresseerd in het rubber gebeure. Wat is nou precies MPP en al die afkortingen. 2 compound weet ik nou wel, dan spreek je over een "3 zone band". Die heb ik zelf ook achter.

Ik heb nog een vraag.
Ik heb voor een fabrieksband (dunlop radiall) en achter een roadster (3 zone)

Hierna, wil ik een veel sportievere set. Ik heb in het cb1300 topic gehoord dat de Q2 een goede sport/race band is, dat geloof ik wel, want diegene heeft ze zelf gehad.

Maar hoe zit het met warm rijden, het afkoelen en temperaturen.
En wanneer is een band nou een sportband of een raceband. (want onder race, versta ik echt circuit banden.

Ik wil straks banden (ik denk van dunlop) die best snel warm worden en heel erg warm worden en niet snel afkoelen.

tips zijn welkom

gr
MPP = Michelin Pilot Power (single compound)
Andere afkortingen = ? (welke afkortingen?)
Dunlop Radial zegt niets, dat zijn 80% van de Dunlop banden......
Roadster zegt mij ook niets...........
De Q2 op de CB1300 gaat prima. Wil je meer weten kan ik je het tel.nr. van een CB1300 klant van mij geven die ermee rijdt.
Zo te horen voldoet de Dunlop Q2 aan al jouw eisen. Ze worden (gelukkig!) alleen niet heel erg warm, dan zouden ze zo weg zijn.......
 
Ik ben me een beetje aan het oriënteren op de 17" bandenmarkt :P
ik rij op een xt600 waar nu nog de originele wielen onder zitten, dit worden in de toekomst 17" wielen (heb ik al)
voor: 17x3.5
achter: 17x4.5

er zitten al banden op, voor een mpp 120/70 en achter een 190/50.
voor past de band mooi, alleen lijkt hij mij een beetje puntig, achter staan de zijkanten bijna haaks op de velg.
Volgens een datasheet op inet zou er normaal een 160 band op moeten.

mijn vraag: als ik hier nieuwe banden voor koop, hoe bepaal ik dan of er een 60 of 70 hoog op moet?
Ik zat zelf te denken een een MPP voor, 120/60 om het puntige kwijt te raken en een 160/60 achter MPR zodat ik er wat meer km's op kan maken. andere suggesties zijn welkom. (er moet een binnenband in ivm met spaakvelgen)

(rij nu voor+achter op michelin anakee's die me wel bevallen, voorband is rondgereden en achter ook. om achter op het randje te komen moet mn stepje bijna de grond raken dus gebeurd zeer zelden. qua grip ook geen klagen, voor nooit wat gemerkt, achter kan ik contoleerbaar laten uitbreken in zn 2de versnelling uit een haakse/180 graden bocht, in hogere versnelling is er te weinig power.)

alvast bedankt voor een antwoord.
 
Laatst bewerkt:
Voordeel van de MPP voor en PR(ik neem aan PR2) achter dat je dan beide banden ongeveer even snel verslijt en dan altijd kan kijken naar een andere combinatie (merk of type) zonder dat je dan nog profiel over hebt en een gevoel van 'zonde-weggooien' krijgt.
 
Voordeel van de MPP voor en PR(ik neem aan PR2) achter dat je dan beide banden ongeveer even snel verslijt en dan altijd kan kijken naar een andere combinatie (merk of type) zonder dat je dan nog profiel over hebt en een gevoel van 'zonde-weggooien' krijgt.

idd een PR2, had namelijk gelezen dat een zachte achterband op een 1cil heel snel slijt, en wil wel iets van 10k km kunnen rijden met een band (anakee's gaan nog veel langer mee).
 
MPP = Michelin Pilot Power (single compound)
Andere afkortingen = ? (welke afkortingen?)
Dunlop Radial zegt niets, dat zijn 80% van de Dunlop banden......
Roadster zegt mij ook niets...........
De Q2 op de CB1300 gaat prima. Wil je meer weten kan ik je het tel.nr. van een CB1300 klant van mij geven die ermee rijdt.
Zo te horen voldoet de Dunlop Q2 aan al jouw eisen. Ze worden (gelukkig!) alleen niet heel erg warm, dan zouden ze zo weg zijn.......

bedankt voor de info, nu ben ik er zekerder van dat de volgende set Q2 wordt. ;)

gr
 
Lijkt me dat een lichte motor en weinig vermogen toch zeker ruim boven de 10k komt met een PR2 bandje, ook al is het een stamper.


op een supermoto forum zeggen die gasten dat een MPP/BT16 2000-3500 miles meegaat (6k km) achter. (wel met straat gebruik)
van een MPR kan ik niks vinden.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben me een beetje aan het oriënteren op de 17" bandenmarkt :P
ik rij op een xt600 waar nu nog de originele wielen onder zitten, dit worden in de toekomst 17" wielen (heb ik al)
voor: 17x3.5
achter: 17x4.5

er zitten al banden op, voor een mpp 120/70 en achter een 190/50.
voor past de band mooi, alleen lijkt hij mij een beetje puntig, achter staan de zijkanten bijna haaks op de velg.
Volgens een datasheet op inet zou er normaal een 160 band op moeten.
De 190-band is inderdaad veel te breed voor jouw velg. De juiste maat is een 160/60-17. De 160/70 is alleen voor zware toermotoren (Pan European) bedoeld, en niet als sportuitvoering verkrijgbaar.
Je zou goe weg komen met Michelin Pilot Power (evt. 2ct), of de nieuwe Power Pure. De Road doet het wel, maar zal doordat hij voor zo'n stampende eencilinder wat grip te kort komt verhoudingsgewijs snel slijten. Het zou mij niet verbazen als hij onder deze omstandigheden zelfs korter meegaat dan de Powers.......
 
net mijn pilot power 2 ct's erop.
wat een verademing bij bridgestone bt021.

de powers zijn meer spitser waardoor je ze veel makkelijker de bocht in gooit.
heb nu net 70 km erop zitten en kan nog niet echt knallen door de teflon laag (gisteren schoof mijn band al opzij :s)


is het afnemen van je band met wasbenzine goed om de teflon laag te verwijderen?
 
De 190-band is inderdaad veel te breed voor jouw velg. De juiste maat is een 160/60-17. De 160/70 is alleen voor zware toermotoren (Pan European) bedoeld, en niet als sportuitvoering verkrijgbaar.
Je zou goe weg komen met Michelin Pilot Power (evt. 2ct), of de nieuwe Power Pure. De Road doet het wel, maar zal doordat hij voor zo'n stampende eencilinder wat grip te kort komt verhoudingsgewijs snel slijten. Het zou mij niet verbazen als hij onder deze omstandigheden zelfs korter meegaat dan de Powers.......

heb nu 1 comment gevonden waarin iemand zegt dat hij 5000miles krijgt uit een BT21, deze zijn volgensmij gelijk aan een MPR? Al is 1 iemand ook niet echt betrouwbaar, en het zal niet voor niets zijn dat de meeste op een MPP of BT16 rijden...

ik denk dat ik dan als eerste set een PP2ct neem achter en een normale PP voor en gewoon kijk hoe het gaat, volgende set probeer ik dan een PR2 achter en kijk hoe dat gaat, heb ik in ieder geval ook een keer op echte plakbanden gereden :P
zal dan ook wel hier doorgeven hoe het gaat en hoeveel km's ik ermee haal, denk ik wel interessant.

heeft een 2CT trouwens een hardere compound in het midden dan een PP? of is deze gelijk eraan en zijn de zijkanten enkel zachter gemaakt? de michelin site zegt enkel dit: "With a softer rubber mix on the shoulders, the new Pilot Power 2CT will satisfy even the most demanding sport riders." dus denk het laatste?

bedankt voor het antwoord!
 
Hallo,

misschien dat deze vraag al een keer gesteld is, maar ik had geen zin om dit hele topic door te spitten.
Het gaat om het volgende: ik heb weleens gezien dat er autobanden werden gebruikt op het achterwiel, maar nu wil ik weten of er veel verschil zit tussen autovelgen en motorvelgen en of een motorband ook op een autovelg past?

vr.gr. MegaSchuit
 
Sinds een paar weken de michelins laten monteren.

Een hoop halleluja over die dingen,en wat blijkt,helemaal waar!

Voor een 2ct en achter de PR2,op een Srad.

Vergeleken met de qualifiers hiervoor(zeker niet verkeerd) een zeer stabiele en vertrouwenswekkende band.
Effe een dag rustig aan om de beschermlaag eraf te rijden en dan de boel aftasten.
Ik merkte al gauw dat het stuurgedrag beter was en zeker voor 't vlottere en platte bochtenwerk een band die zich makkelijk laat omgooien.
Wilde de qualifiers,die overigens nog niet op waren ter vergelijk,nog wel eens een stap opzij zetten bij onregelmatigheden in het asfalt in bochten,de michelins geven geen krimp.
Ook rechtuitstabiliteit is zeer fijn.

Zeker een aanrader!
 
Net nieuwe bandjes binnen gekregen. Snel oude BT-016's oprijden, want het Diablo voorbandje beloofd veel goeds! Ziet er zo ongemonteerd véél spitser uit dan de BT, en laat een nagelafdruk langer staan = grip *D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan