Het grote BMW K1600 topic deel 2

Ik heb een schuberth c3 pro audio intercom, wat eigenlijk een Scala systeem is. Geluid is prima, maar het komt met (grote) regelmaat voor dat de verbinding in eerste instantie niet tot stand komt. In dat geval ga ik even naar bluetooth, alles unpairen, opnieuw pairen en klaro het werkt weer. Kan gewoon tijdens het rijden.

Volgende helm wordt in ieder geval een BMW helm (mits die goed zit), ben ik van het gezeur af...
Dit heb ik ook wel eens met mijn C3Pro met ingebouwde Schubert SRC systeem. Ik zet mijn de SRC even uit en aan, en dan pakt hij hem wel, misschien is dit voor jou ook een optie?
 

Bijlagen

  • 16338634779645789797570252985253.jpg
    16338634779645789797570252985253.jpg
    66,6 KB · Weergaven: 8
Dit heb ik ook wel eens met mijn C3Pro met ingebouwde Schubert SRC systeem. Ik zet mijn de SRC even uit en aan, en dan pakt hij hem wel, misschien is dit voor jou ook een optie?
Dat werkt inderdaad ook, alleen is het (vind ik) onderweg makkelijker even opnieuw te pairen vanaf de motor. Werkt altijd en scheelt gezoek naar de knoppen.

Maar sowieso vreemd dat het vaak niet direct werkt :(
 
Dat werkt inderdaad ook, alleen is het (vind ik) onderweg makkelijker even opnieuw te pairen vanaf de motor. Werkt altijd en scheelt gezoek naar de knoppen.

Maar sowieso vreemd dat het vaak niet direct werkt :(
Ik heb mijn telefoon en radio van de motor gekoppeld, en als de koppeling niet in één keer lukt, zijn ze ook beide niet gekoppeld. Dus ligt het bij mij ook gewoon aan de helm. En dan helm aan en uit zetten, zijn meteen beide ook weer goed gekoppeld.

Maar je hebt gelijk dat het vervelend is. Bij mij gebeurd het 1 op de 10 keer dat het niet meteen goed gaat
 
Geen goede ervaringen mee.
Met de auto, en hele slechte/natte weeromstandigheden is de auto niet onder controle te houden (aquaplaning).
Met de motor doen de banden ongemerkt hun ding, maar maken ze nog wel eens een hupje opzij.
Iets wat ik met andere banden niet had, en een betere feedback had wat er onder mijn banden gebeurd.
 
Heren/dames, een kennis van me heeft een K1600 op het oog uit 2011 met 85.000 [km] op de klok. Er staat me iets van bij dat de eerste bouwjaren problemen met het blok hadden (olieverbruik) enzo. Wat zijn jullie ervaringen?
 
Volgens mij valt dat wel mee. Eerder problemen met de stuurschakelaars die vaak onder garantie werden vervangen. Ook de waterpomp was een zwakke plek. Mijn eerste k1600 uit 2011 heb ik bijna 90k meegereden en er was geen buitensporig olieverbruik, gemiddeld 1l op 5.000 km.

Ben inmiddels aan mijn derde toe en eigenlijk nooit serieuze zaken aan de hand gehad. Wel van de week onder garantie de vrijloop van de startmotor laten vervangen, want die had de geest gegeven.

Er schijnt een teaser rond te gaan dat 28/10 wellicht de nieuwe K1600 wordt gepresenteerd. Euro 5 of zelfs 6. Gaat het dan toch gebeuren met tft-scherm en adaptive cruise control….…..

Ook zou bmw werken aan een helm met ingebouwde head-up-display.

We gaan het zien, moet ik toch weer gaan sparen.

peter😎
 
Er schijnt een teaser rond te gaan dat 28/10 wellicht de nieuwe K1600 wordt gepresenteerd. Euro 5 of zelfs 6. Gaat het dan toch gebeuren met tft-scherm en adaptive cruise control….…..

Ook zou bmw werken aan een helm met ingebouwde head-up-display.

We gaan het zien, moet ik toch weer gaan sparen.

peter😎
Dat is geen teaser (meer) ik heb onlangs een mail gehad van de dealer over de nieuwe K1600, euro 6 iig.
 
Andere mensen nog aandachtspunten m.b.t. een eventuele aankoop?

Met losse handjes rijden en kijken of ie naar een kant trekt - zou niet heel er mogen.. verder moet ie gewoon soepeltjes schakelen - De cardan klapt als een idioot dus daar moet je niet op letten - kwestie van wennen en op anticiperen tijdens rijden. Onder fiets kijken of er veel olie aanslag is. Als flink is aangekoekt zweet (of lekt ie zelfs) olie.. is niet fijn. Als je er bij kan kijken de keerringen niet lekken en kijken wat de staat van de remschijven is
Verder **dwing een 90.000km beurt af" - De 1600 heeft 10 - 20 -30k - 60k intervallen - iedere 30k is fokking duur want dat hele ding moet uit elkaar om de kleppen te checken - en iedere 60k moeten bij mijn weten alle vloeistoffen vervangen worden. niet alleen blokolie maar ook rem olie en als ik mij niet vergist ook van de cardan, maar pin mij daar niet op vast. Dus de prijs waarvoor je heb gaan halen moet incl die beurt zijn.. Ik het bij een bmw-dealer? Vragen ze er voor ?
 
Andere mensen nog aandachtspunten m.b.t. een eventuele aankoop?
Veel is al gezegd. Wat ik nog zou willen toevoegen:

Moet natuurlijk alle updates hebben gehad (b.v. model 2011 software update voor bediening gasklep).

Verder alles nalopen zoals bij aankoop elke motorfiets. 85.000 km op de klok. Specifiek aandacht voor; balhoofd/lager, remwerk (o.a. dikte schijven), achter demper/veer, cardan en koppeling. Moet allemaal nog Nice en strak zijn want zijn allemaal dure reparaties.

Bij gebruik is aandachtpunt bij dit model altijd voldoende/juiste spanning voorband. Anders rijd hij als een dweil op de weg, niet lekker strak.

Laten keuren voor koop door een BMW dealer is altijd een aanrader.
 
Met losse handjes rijden en kijken of ie naar een kant trekt - zou niet heel er mogen.. verder moet ie gewoon soepeltjes schakelen - De cardan klapt als een idioot dus daar moet je niet op letten - kwestie van wennen en op anticiperen tijdens rijden. Onder fiets kijken of er veel olie aanslag is. Als flink is aangekoekt zweet (of lekt ie zelfs) olie.. is niet fijn. Als je er bij kan kijken de keerringen niet lekken en kijken wat de staat van de remschijven is
Verder **dwing een 90.000km beurt af" - De 1600 heeft 10 - 20 -30k - 60k intervallen - iedere 30k is fokking duur want dat hele ding moet uit elkaar om de kleppen te checken - en iedere 60k moeten bij mijn weten alle vloeistoffen vervangen worden. niet alleen blokolie maar ook rem olie en als ik mij niet vergist ook van de cardan, maar pin mij daar niet op vast. Dus de prijs waarvoor je heb gaan halen moet incl die beurt zijn.. Ik het bij een bmw-dealer? Vragen ze er voor ?
Dank je wel. Ik weet niet wat ze ervoor vragen, motor staat in Duitsland (ik vermoed bij een handelaar). Ik zal de info doorspelen 🙂
 
overigens, onderhouden of niet, reparaties en onderhoud aan een 1600 zullen nooit goedkoop zijn.
 
overigens, onderhouden of niet, reparaties en onderhoud aan een 1600 zullen nooit goedkoop zijn.
Ja, dat is iets waar je rekening mee moet houden en je op moet instellen.


is ongelofelijk dat een cardan zo veel lawaai kan maken en zo kan klapperen , dit was de reden dat ik die van mij verkocht heb ... en had maar 39dkm

Dat is altijd al zo geweest voor zover ik weet - dat is een eigenschap van de 1600. Ik heb dik 10 jaar op de GS'sen gereden (gs en gs/a) en de klappen totaal niet, maar die 1600 heb ik nu 4 1/2 jaar en heb niet het idee dat ik nu iets anders wil. Ja die cardan, maar da's wennen en gewoon rekening mee houden en zeker geen reden om die 1600 weg te doen.. is eigenlijk de eerste fiets waarvan ik denk - "die rij ik op"
 
Laatst bewerkt:
Veel is al gezegd. Wat ik nog zou willen toevoegen:

Moet natuurlijk alle updates hebben gehad (b.v. model 2011 software update voor bediening gasklep).

Verder alles nalopen zoals bij aankoop elke motorfiets. 85.000 km op de klok. Specifiek aandacht voor; balhoofd/lager, remwerk (o.a. dikte schijven), achter demper/veer, cardan en koppeling. Moet allemaal nog Nice en strak zijn want zijn allemaal dure reparaties.

Bij gebruik is aandachtpunt bij dit model altijd voldoende/juiste spanning voorband. Anders rijd hij als een dweil op de weg, niet lekker strak.

Laten keuren voor koop door een BMW dealer is altijd een aanrader.
Ja, dat is iets waar je rekening mee moet houden en je op moet instellen.




Dat is altijd al zo geweest voor zover ik weet - dat is een eigenschap van de 1600. Ik heb dik 10 jaar op de GS'sen gereden (gs en gs/a) en de klappen totaal niet, maar die 1600 heb ik nu 4 1/2 jaar en heb niet het idee dat ik nu iets anders wil. Ja die cardan, maar da's wennen en gewoon rekening mee houden en zeker geen reden om die 1600 weg te doen.. is eigenlijk de eerste fiets waarvan ik denk - "die rij ik op"
Naast de RT heeft, de Triumph Trophy de beste cardanaandrijving. Geen geklapper.

Maar dat verslavende motorblok, daar kan die 3 pitter niet aan tippen (anders had ik nu een 1200SE gereden.
Maar de vering/ESA uit voorzorg laten controleren, kost je 250Eurootjes, maar bij schade kan het je vervanging van de gehele ESA schelen.
Die kosten 2500 Euro... daar zul je niet vrolijk van worden.

En ga dan naar JJ Suspension toe.
 
K 1600 GT "in his prime". Uit (begin) 2016 met full options. Volledig doorontwikkeld. :}

K 1600 GT.png


Vervolgens latere modellen afkortingen met kwaliteit materiaal (sep 2016- sep 2019 schakelvork versnellingsbak, 2020 draaipen cardan). Jammer. Alles moet lichter, goedkoper en anders. Maar is niet altijd beter.

Boven 4.000 toeren een turbine met een unieke ervaring. Moet je zelf ervaren. En ik moet het toch zeggen. Deze geen geklapper met cardan en zo. Echt strak zonder gebruiksaanwijzing. Een "oneindig" stuk elastiek en best gevaarlijk wie er geen respect voor heeft. Koning op de snelweg. Na 50 kliks op echte snelheid weinig concurrentie. Na 75 kliks nog een enkele volhouder van het sportieve type. Na 100 kliks geen.

Wil je een K 1600 GT hebben zou ik voor model 2015, begin 2016 gaan. ;)
 
Laatst bewerkt:
K 1600 GT "in his prime". Uit (begin) 2016 met full options. Volledig doorontwikkeld. :}

Bekijk bijlage 1689399

Vervolgens latere modellen afkortingen met kwaliteit materiaal (sep 2016- sep 2019 schakelvork versnellingsbak, 2020 draaipen cardan). Jammer. Alles moet lichter, goedkoper en anders. Maar is niet altijd beter.

Boven 4.000 toeren een turbine met een unieke ervaring. Moet je zelf ervaren. En ik moet het toch zeggen. Deze geen geklapper met cardan en zo. Echt strak zonder gebruiksaanwijzing. Een "oneindig" stuk elastiek en best gevaarlijk wie er geen respect voor heeft. Koning op de snelweg. Na 50 kliks op echte snelheid weinig concurrentie. Na 75 kliks nog een enkele volhouder van het sportieve type. Na 100 kliks geen.

Wil je een K 1600 GT hebben zou ik voor model 2015, begin 2016 gaan. ;)
Het model 15 is de doorontwikkelde versie van de 2011 (welke veel geklapper had bij nullast (met weinig trekkracht rijden, plots gas los).
Echter is het nog steeds niet perfect, maar in model 15 wel een heel stuk aangenamer.
Hoe dit is op een 2019/20 durf ik niet te zeggen.

Maar reparaties/vervanging bij BMW is duur...
 
Wat voor geklapper bij de cardan gaat het over? Heb zelf een K1600GT van modeljaar 2017 (denk ik? Of 2018, het bouwjaar is in ieder geval 2017) en hoor niks behalve de "klonk" die ik bij elke (cardan) BMW hoor als ik hem in de 1e versnelling trap. Vraag me dus af, of dat met "geklapper" bedoeld wordt.

Zoveel BMW cardan modellen gereden (ouder, nieuwer, RT, GT, RS, whatever) en nooit anders meegemaakt. Zelfs m'n R80 uit 1986 heeft het.
 
Komt mij niet bekend voor (gelukkig). Er zit natuurlijk wel speling op, dus tussen optrekken en afremmen voel je dat wel. Maar zo horen, nee.
 
Komt mij niet bekend voor (gelukkig). Er zit natuurlijk wel speling op, dus tussen optrekken en afremmen voel je dat wel. Maar zo horen, nee.
Je hoort het bij normaal rijden amper, maar als je bv. in z'n 1 of 2 rijdt (langzaam rijdend, richting stoplicht, winkelstraat...) dan wordt ie wat "bokkig". Voor zijn 1 ga je te hard, 2 te langzaam, dan hoor je het vooral.
Kan geen kwaad, is een dingetje van der ingenieuren aus Bayern, of Berlin (RT fabriek).
Maar bij de 1e gen. kan het storend zijn, heb het ooit ervaren bij proefrijden. Knap storend, motoblok was echt helemaal los, cardan ook gevoelsmatig. En dan rijdt het onrustig.
Vanaf gen 2, minimaal merkbaar.

Wil je dit niet, dan een RT of Triump Trophy kopen ;-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan