DucBMW
MF veteraan
Er zit bij de K16 GT gewoon een boel speling in de aandrijflijn, merkbaar en hoorbaar bij lastwissels. Ik heb een 2011 en 2017 exemplaar gehad, en die verschilden op dit punt nagenoeg niet, zij het dat de 2017 een prettiger te bedienen koppeling had en natuurlijk de “schakelassistent”, waardoor het bij die motor niet opviel (behalve toen 2 bobines de geest gaven als gevolg van regenwater dat zich had opgehoopt in de bougieschachten, bij gebrek aan een afwateringskanaal dat de Japanners al in de jaren 60 van de vorige eeuw hadden bedacht…). Sowieso, als je regelmatig rijdt, wen je er natuurlijk vanzelf aan, en hoeft het niet in de weg te zitten.Wat voor geklapper bij de cardan gaat het over? Heb zelf een K1600GT van modeljaar 2017 (denk ik? Of 2018, het bouwjaar is in ieder geval 2017) en hoor niks behalve de "klonk" die ik bij elke (cardan) BMW hoor als ik hem in de 1e versnelling trap. Vraag me dus af, of dat met "geklapper" bedoeld wordt.
Zoveel BMW cardan modellen gereden (ouder, nieuwer, RT, GT, RS, whatever) en nooit anders meegemaakt. Zelfs m'n R80 uit 1986 heeft het.
Hoedanook, als de motor goed is afgesteld, en je continue tractie houdt (trekkende motor) dan valt het bijna niet op. De 6 FJRen die ik had, alsook de huidige RT, zijn de enige cardan-motoren die ik ken waarbij er (gevoelsmatig) geen nadrukkelijke speling in de aandrijving zit.
Laatst bewerkt: