Het grote BMW K1600 topic deel 2

Wat voor geklapper bij de cardan gaat het over? Heb zelf een K1600GT van modeljaar 2017 (denk ik? Of 2018, het bouwjaar is in ieder geval 2017) en hoor niks behalve de "klonk" die ik bij elke (cardan) BMW hoor als ik hem in de 1e versnelling trap. Vraag me dus af, of dat met "geklapper" bedoeld wordt.

Zoveel BMW cardan modellen gereden (ouder, nieuwer, RT, GT, RS, whatever) en nooit anders meegemaakt. Zelfs m'n R80 uit 1986 heeft het.
Er zit bij de K16 GT gewoon een boel speling in de aandrijflijn, merkbaar en hoorbaar bij lastwissels. Ik heb een 2011 en 2017 exemplaar gehad, en die verschilden op dit punt nagenoeg niet, zij het dat de 2017 een prettiger te bedienen koppeling had en natuurlijk de “schakelassistent”, waardoor het bij die motor niet opviel (behalve toen 2 bobines de geest gaven als gevolg van regenwater dat zich had opgehoopt in de bougieschachten, bij gebrek aan een afwateringskanaal dat de Japanners al in de jaren 60 van de vorige eeuw hadden bedacht…). Sowieso, als je regelmatig rijdt, wen je er natuurlijk vanzelf aan, en hoeft het niet in de weg te zitten.

Hoedanook, als de motor goed is afgesteld, en je continue tractie houdt (trekkende motor) dan valt het bijna niet op. De 6 FJRen die ik had, alsook de huidige RT, zijn de enige cardan-motoren die ik ken waarbij er (gevoelsmatig) geen nadrukkelijke speling in de aandrijving zit.
 
Laatst bewerkt:
Er zit bij de K16 GT gewoon een boel speling in de aandrijflijn, merkbaar en hoorbaar bij lastwissels. Ik heb een 2011 en 2017 exemplaar gehad, en die verschilden op dit punt nagenoeg niet, zij het dat de 2017 een prettiger te bedienen koppeling had en natuurlijk de “schakelassistent”, waardoor het bij die motor niet opviel (behalve toen 2 bobines de geest gaven als gevolg van regenwater dat zich had opgehoopt in de bougieschachten, bij gebrek aan een afwateringskanaal dat de Japanners al in de jaren 60 van de vorige eeuw hadden bedacht…). Sowieso, als je regelmatig rijdt, wen je er natuurlijk vanzelf aan, en hoeft het niet in de weg te zitten.

Hoedanook, als de motor goed is afgesteld, en je continue tractie houdt (trekkende motor) dan valt het bijna niet op. De 6 FJRen die ik had, alsook de huidige RT, zijn de enige cardan-motoren die ik ken waarbij er (gevoelsmatig) geen nadrukkelijke speling in de aandrijving zit.
Toch maar eens een Triumph Trophy proberen dan ;-)
 
Mooi hoor.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20211028-173916_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20211028-173916_Samsung Internet.jpg
    77,5 KB · Weergaven: 28
  • Screenshot_20211028-173910_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20211028-173910_Samsung Internet.jpg
    72,7 KB · Weergaven: 27
  • Screenshot_20211028-173904_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20211028-173904_Samsung Internet.jpg
    68,1 KB · Weergaven: 27
Voor het bescheiden bedrag van ruim 34k staat ze voor de deur. Kan nog duurder als je de witte variant bestelt. Bijzonder dat er geen adaptive cruise control op zit. Denk dat ik bij inruil een dikke 15k moet bijbetalen. Motorisch wel wat aanpassingen (m.n. Nm) maar het zijn toch vooral de gadgets die het verschil met het huidige model maken.
Vraag is of het dat waard is. Best wel veel voor een TFT-scherm, led-lampen en een vakje met ventilator bovenop om je telefoon op te laden.
Maar goed, maar eens gaan proefrijden.
Wel iets om naar uit te kijken

Peter
 
Zo lang moeten wachten, en je koopt het topmodel waarvan "enkel" de kop van de RT en het TFT-scherm erop is gekopieerd.
Verder zie ik geen grote verschillen.... En dat pak geld, rij lekker door op mijne.
 
Is dit een facelift? Waar zijn de mooie ronde lampjes gebleven...?! Ik zou de analoge klokjes ook missen eigenlijk.

Nee, blijf lekker doorrijden :)
 
Voor het bescheiden bedrag van ruim 34k staat ze voor de deur. Kan nog duurder als je de witte variant bestelt. Bijzonder dat er geen adaptive cruise control op zit. Denk dat ik bij inruil een dikke 15k moet bijbetalen. Motorisch wel wat aanpassingen (m.n. Nm) maar het zijn toch vooral de gadgets die het verschil met het huidige model maken.
Vraag is of het dat waard is. Best wel veel voor een TFT-scherm, led-lampen en een vakje met ventilator bovenop om je telefoon op te laden.
Maar goed, maar eens gaan proefrijden.
Wel iets om naar uit te kijken

Peter
Ik vind de prijs wel ”meevallen”. De reden dat ik dat tussen aanhalingstekens zet is dat ik 30+ k€ eigenlijk bizar veel geld vind voor een motortje. Maar veel spullen die je vroeger als optie mee moest bestellen zijn nu standaard: een versie overeenkomstig de 2017 Sport die ik had, kost nu 32.8k€, terwijl die 2017 een adviesprijs van ruim 34k€ had. En er zijn wat spullen geupgrade, zoals het ESA. Dat laatste is beslist de moeite waard: RT had het al, en functioneert boven verwachting goed.
Adaptive cruisecontrol vind ik persoonlijk een ridicule optie, zeker op een motorfiets (balansvoertuig immers), dus mag van mij sowieso linea recta de prullenbak in: je haalt een rijbewijs om te mogen rijden, daarbij moet je opletten, dus doe dat dan ook gewoon. Jurisprudentie toont aan dat de aanwezigheid van al die slimme semi-zelfrijdende toestanden de bestuurder sowieso niet ontslaat van verantwoordelijkheid voor de-facto de werking van de spullenboel die een fabrikant meent te moeten monteren. Als je als motorrijder te lui bent om gewoon te kijken, te anticiperen, en zelf een veilige afstand t.o.v. ander verkeer te handhaven, dan hoor je imho niet op een motorfiets te zitten. Maar dat is ook maar gewoon een mening… :)

Hoedanook, ik heb een offerte aangevraagd van deze:

F11CBE8C-B1B5-470F-89AA-B66B95C8C0F9.jpeg

Ben benieuwd wat er zoal voor getallen op die offerte komen te staan. Nu even overwegen of ik het ding eigenlijk wel mooi genoeg vind _O-. Want de aangeboden kleuren vind ik suf, het breedbeeld dashboard was niet iets dat ik tot dusver erg gemist heb, en ik hoor wisselende ervaringen over de geintegreerde navigatie. En oja: met die spleetoog-koplampen lijkt het ding wel erg veel op een FJR van de laatste generatie, en die had ik al gehad ;). Hum, keuzes, keuzes….

Trouwens overweeg ik om gewoon te gaan voor de zwarte, en die d.m.v. een paar stickers en wrapping/spuitwerk te transformeren naar de 2017-sport kleurstelling (zou niet zo moeilijk moeten zijn), want die vind ik stiekum de best geslaagde versie van het hele spul :+
 
Laatst bewerkt:
Ik had ook wel meer verwacht. Het is nu veel van hetzelfde. Dat tft scherm lijkt er ook maar opgeplakt. En welke navigatie komt er op ? BMW eigen of iets anders ?
Zodra er een demo bij de dealer staat zal ik er echt niet luid joelend heen rennen.
 
Ik vind de prijs wel ”meevallen”. De reden dat ik dat tussen aanhalingstekens zet is dat ik 30+ k€ eigenlijk bizar veel geld vind voor een motortje. Maar veel spullen die je vroeger als optie mee moest bestellen zijn nu standaard: een versie overeenkomstig de 2017 Sport die ik had, kost nu 32.8k€, terwijl die 2017 een adviesprijs van ruim 34k€ had. En er zijn wat spullen geupgrade, zoals het ESA. Dat laatste is beslist de moeite waard: RT had het al, en functioneert boven verwachting goed.
Adaptive cruisecontrol vind ik persoonlijk een ridicule optie, zeker op een motorfiets (balansvoertuig immers), dus mag van mij sowieso linea recta de prullenbak in: je haalt een rijbewijs om te mogen rijden, daarbij moet je opletten, dus doe dat dan ook gewoon. Jurisprudentie toont aan dat de aanwezigheid van al die slimme semi-zelfrijdende toestanden de bestuurder sowieso niet ontslaat van verantwoordelijkheid voor de-facto de werking van de spullenboel die een fabrikant meent te moeten monteren. Als je als motorrijder te lui bent om gewoon te kijken, te anticiperen, en zelf een veilige afstand t.o.v. ander verkeer te handhaven, dan hoor je imho niet op een motorfiets te zitten. Maar dat is ook maar gewoon een mening… :)

Hoedanook, ik heb een offerte aangevraagd van deze:

Bekijk bijlage 1690111
Ben benieuwd wat er zoal voor getallen op die offerte komen te staan. Nu even overwegen of ik het ding eigenlijk wel mooi genoeg vind _O-. Want de aangeboden kleuren vind ik suf, het breedbeeld dashboard was niet iets dat ik tot dusver erg gemist heb, en ik hoor wisselende ervaringen over de geintegreerde navigatie. En oja: met die spleetoog-koplampen lijkt het ding wel erg veel op een FJR van de laatste generatie, en die had ik al gehad ;). Hum, keuzes, keuzes….

Trouwens overweeg ik om gewoon te gaan voor de zwarte, en die d.m.v. een paar stickers en wrapping/spuitwerk te transformeren naar de 2017-sport kleurstelling (zou niet zo moeilijk moeten zijn), want die vind ik stiekum de best geslaagde versie van het hele spul :+
Op deze foto lijken het wel de oude spiegels van voor 2017, of heb ik dat nu mis.
Zie weinig nieuws, jammer dat het "nieuwe" doorsijpelt vanuit de RT en niet vanaf het topmodel de K1600...
Cockpit is dan anders door het TFT-scherm (met de nodige communicatie perikelen met koppelen). Geen vrije keuze in navigatie mogelijkheid.
En onderaan de zijkuip, bij het telefoonvakje lijkt mij iets anders van vorm. Dan de Euronormering, maar men stelt in het persbericht dat het wezenlijk een sterkere motor is als de vorige 8)7
Lijkt mij bijzonder...
 
Dan de Euronormering, maar men stelt in het persbericht dat het wezenlijk een sterkere motor is als de vorige 8)7
Lijkt mij bijzonder...
Waren die spiegels qua vormgeving zo anders dan? Ik geloof dat er verschil was m.b.t. hoe je ze in kon klappen, maar qua vormgeving zie ik eigenlijk geen verschil; links mijn 2011, rechts mijn 2017, beide GT's:

spiegels K16GT.png


Verder kan ik me niet echt voorstellen dat je een koppeltoename van 5 Nm gaat merken bij een motorfiets van circa 350 kg schoon aan de haak. Een merkbaarder verschil zal er wellicht zijn doordat het maximale vermogen weliswaar gelijk bleef, maar nu 1000 t/min eerder beschikbaar is, daar kan ik me (i.c.m. de lange overbrengingen die de K16GT eigen zijn) wel iets bij voorstellen. Ben benieuwd of ze de vertraagde gasreactie (door het lange inlaat-/aanzuigtraject) weg hebben gewerkt.
 
Laatst bewerkt:
Trouwens overweeg ik om gewoon te gaan voor de zwarte, en die d.m.v. een paar stickers en wrapping/spuitwerk te transformeren naar de 2017-sport kleurstelling (zou niet zo moeilijk moeten zijn), want die vind ik stiekum de best geslaagde versie van het hele spul :+
Met de stickers (die BMW weliswaar niet los verkoopt, maar die als reproductie voor €80 te vinden zijn) erop ziet dat er alvast zo uit:
2022K16GT met 2017 stickers.jpg

En in de volledige 2017 Sport-kleurtjes alsvolgt:

2022K16GT in 2017 sport kleuren.jpg

:9
 
Laatst bewerkt:
Waren die spiegels qua vormgeving zo anders dan? Ik geloof dat er verschil was m.b.t. hoe je ze in kon klappen, maar qua vormgeving zie ik eigenlijk geen verschil; links mijn 2011, rechts mijn 2017:

Bekijk bijlage 1690206

Verder kan ik me niet echt voorstellen dat je een koppeltoename van 5 Nm gaat merken bij een motorfiets van circa 350 kg schoon aan de haak. Een merkbaarder verschil zal er wellicht zijn doordat het maximale vermogen weliswaar gelijk bleef, maar nu 1000 t/min eerder beschikbaar is, daar kan ik me (i.c.m. de lange overbrengingen die de K16GT eigen zijn) wel iets bij voorstellen. Ben benieuwd of ze de vertraagde gasreactie (door het lange inlaat-/aanzuigtraject) weg hebben gewerkt.

Test_2014_BMW_K1600_GTL_Exclusive_14.jpg


GTL 2017:

ampnet_photo_20161102_124625.jpg


Andere manier van inklappen weet ik niet, die van mijn gaan omhoog.

"Ben benieuwd of ze de vertraagde gasreactie (door het lange inlaat-/aanzuigtraject) weg hebben gewerkt."

Dat zou een puntje kunnen zijn, maar ken daar inmiddels wel mee leven.
Blijf enkel moeite met het aangrijppunt houden van koppelen/ontkoppelen met gasstand.
Maar nog altijd beter dan mijn vorige RT :-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan