Het grote BMW K1600 topic deel 2

De quick shifter is een prettigere manier van schakelen dan de traditionele manier met koppeling ...
Hier exact dezelfde ervaring, gebruik de koppeling vrijwel alleen bij het wegrijden en soms wat van 2 naar 1. En natuurlijk als seintje om de CC uit te schakelen. Weinig ervaring QS op andere modellen, maar op een R1250GS leenfiets werkte het ook prima. Zou niet snel meer een fiets kopen zonder.
 
Gisteren een Healtech quickshifter besteld.
Is het demonteren van de kuip e.d. zelf ook voor elkaar te krijgen ?
Over 5.000 km krijgt Der Dicke een 60.000 km beurt, en dan ligt eigenlijk toch al alles los. Kan ik het net zo goed door de monteur laten doen...
Is vrij eenvoudig, maar als een deel niet wil kan er nog wel ergens een schroefje vastzitten!
Succes, het is persoonlijk. Ik ga zaterdag mijn bak wisselen. Ik denk dat de quickshifter dit lichtelijk verspoedigd heeft.
Versnellingsbak wisselen :? Bij hoeveel km?
Hier hetzelfde verhaal.
Maar dan zou ik er één van 2019 of jonger nemen, dan zijn de kinderziektes er wel uit.
Ik weet het, dan is de motor ook meteen een stuk duurder. Dit jaar rij ik nog met de mijne door, en als de geldboom een beetje mee wil werken komt er volgend jaar een '20 K1600GT.
Kinderziekten, heeft de BMW niet meer, sinds 2015 al niet meer. Versnellingsbakken doen het sindsdien ook veel beter (aangepast lastwissel) als het model 2011.
De quick shifter is een prettigere manier van schakelen dan de traditionele manier met koppeling (althans dat vind ik op mijn K1600 van 2017, nieuwe type). Opschakelen gaat super en soepel, terugschakelen voor een bocht of rotonde gaat erg goed. Zit je net iets te hoog in je versnelling voor een bepaalde bocht dan is een tikje terug op het pedaal voldoende om in een lagere versnelling te komen. Ik gebruik de koppeling eigenlijk alleen nog als ik terugschakel van 2 naar 1 of bij het wegrijden vanuit 1. Voor de rest is het gewoon zonder koppeling heel goed te doen zonder dat de bak erin "hakt" of dat je een schok voelt. Ik zou niet anders meer willen eigenlijk. Voor deze motor had ik een 1200RT LC met QS en daar had ik wel eens de ervaring dat het soms wat hakeriger ging. Maar de 1600 doet het wat dat betreft super.
Dat het makkelijker gaat, heeft ook met de robuustheid en het sterkere blok te maken.

Of een ShortShift, maar toch twijfel ik aan het nut. Hoor vaker dat sommige een model met R-versnelling willen maar toch zelden gebruiken. En ook bijv. de QS, die toch niet helemaal lijkt te bevallen.



 
Laatst bewerkt:
145000 golopen van 2012. Dus dat valt nog wel mee. Mijn info zegt dat de bakken uit 2011 2012 niet goed waren, dan heb ik het nog aardig volgehouden.
 
145000 golopen van 2012. Dus dat valt nog wel mee. Mijn info zegt dat de bakken uit 2011 2012 niet goed waren, dan heb ik het nog aardig volgehouden.
De bakken van de 1e gen. zouden meer hinder ondervinden door de lastwissel (bij lage toerentallen) bij langzaam rijden (het zgn. schokken met daarbij een hoop geklapper in de cardan). Model 15 zou dit opgelost zijn, nog wel aanwezig maar écht veel minder (Triumph Trophy 1200 SE had dit beter voor elkaar). Want versnellingsbakken van BMW vs. Japans is echt een verschil.
 
De bakken van de 1e gen. zouden meer hinder ondervinden door de lastwissel (bij lage toerentallen) bij langzaam rijden (het zgn. schokken met daarbij een hoop geklapper in de cardan). Model 15 zou dit opgelost zijn, nog wel aanwezig maar écht veel minder (Triumph Trophy 1200 SE had dit beter voor elkaar). Want versnellingsbakken van BMW vs. Japans is echt een verschil.
Absoluut, er gaat zaterdag een bak uit 2016 in met 35000 op de klok.
 
Hey (mede) Bikers, vraagje over het zadel:

- wie heeft zijn zadel laten aanpassen (graag foto's),
- hoe en met wat is het zadel aangepast? Gel, andere vulling ...
- bij wie en een richtprijs aub.

Waarom heb je het bij diegene laten doen?

Gewoon nieuwsgierig.
 
Hey (mede) Bikers, vraagje over het zadel:

- wie heeft zijn zadel laten aanpassen (graag foto's),
- hoe en met wat is het zadel aangepast? Gel, andere vulling ...
- bij wie en een richtprijs aub.

Waarom heb je het bij diegene laten doen?

Gewoon nieuwsgierig.
Wat is het probleem met jouw zadel dan?

Had het originele zadel, maar dat was net te vlak.
Nu het originele GT Sport zadel, dat is/lijkt net is voller en hoger.
Je kunt een hoog en lager zadel kopen, of een zadel van de GTL... (soort kuipje).

Eén van de meest genoemde namen is Tijgerleathers (waar je bij staat) in Den Haag, alle materialen naar wens en prijs.
Van opvullen tot geheel custom op maat. Traagschuim, gel, niets is ze te gek.
Maar ook Miller Kustom Upholstery is een bekwaam vakman.
Of Motea in Dld. (1-3 weken), Top Sellerie, Scartex (Anna Paulowna), JVS lederbewerking Tremelo, Viking Seats Dedemsvaart, MJ Seats in Ten Boer, MVL bekleding in Zwaag, Silver Line in Amsterdam, Ellerman Amsterdam, Kommer motors Kootwijkerbroek, Ad van Gils Breda, Meijer in Purmerend (C.L. Meijer Autobeklederij en Meubelstoffeerderij). Jowi Paulissen in Stein, Woltjer in Enschede, Zino's Custom Seats in Schiedam.

Denk wel genoeg keuze! ;-)
 
Wat is het probleem met jouw zadel dan?

Had het originele zadel, maar dat was net te vlak.
Nu het originele GT Sport zadel, dat is/lijkt net is voller en hoger.
Je kunt een hoog en lager zadel kopen, of een zadel van de GTL... (soort kuipje).

Eén van de meest genoemde namen is Tijgerleathers (waar je bij staat) in Den Haag, alle materialen naar wens en prijs.
Van opvullen tot geheel custom op maat. Traagschuim, gel, niets is ze te gek.
Maar ook Miller Kustom Upholstery is een bekwaam vakman.
Of Motea in Dld. (1-3 weken), Top Sellerie, Scartex (Anna Paulowna), JVS lederbewerking Tremelo, Viking Seats Dedemsvaart, MJ Seats in Ten Boer, MVL bekleding in Zwaag, Silver Line in Amsterdam, Ellerman Amsterdam, Kommer motors Kootwijkerbroek, Ad van Gils Breda, Meijer in Purmerend (C.L. Meijer Autobeklederij en Meubelstoffeerderij). Jowi Paulissen in Stein, Woltjer in Enschede, Zino's Custom Seats in Schiedam.

Denk wel genoeg keuze! ;-)
Probleem nog niet echt, moet hem nog ff goed gaan voelen op veel km.
- maar merk idd dat ie iets vlak is.
- hoger zadel, dat klinkt goed, ben 1,94 (maar zit zeker beter dan de Pan European ST1300 waar ik 17 jaar op gereden heb),
- kuipje lijkt me niet iets voor mij, klinkt als een luie zadel ;);)

Keuzes zat idd Viaantje, thanks.

Er komen dit jaar nog diverse trainingen (VRO etc) om de bike ook wat meer te gaan leren voelen wat de grenzen zijn. De Pan was naar Parijs geen probleem, denk dat dit zeker ook voor de K gaat gelden, denk zelfs beter.
 
Viking Seats uit Dedemsvaart heeft mij prima geholpen.
Bodemplaat wat gladder gemaakt op de rand, en voorzien van een leren stootrand en zadel bekleed met BMW anti/slip.
 
Valt niet zoveel te zien
Screenshot_20210407-132958_Gallery.jpg
Screenshot_20210407-132958_Gallery.jpgScreenshot_20210407-132958_Gallery.jpg
 
Volgende week weer verder. Komr toch meer bij kijken dan ik dacht
 

Bijlagen

  • 20210410_105131.jpg
    20210410_105131.jpg
    217,8 KB · Weergaven: 16
  • 20210410_110216.jpg
    20210410_110216.jpg
    227,5 KB · Weergaven: 18
  • 20210410_111027.jpg
    20210410_111027.jpg
    236,1 KB · Weergaven: 19
  • 20210410_111032.jpg
    20210410_111032.jpg
    309,3 KB · Weergaven: 16
  • 20210410_115045.jpg
    20210410_115045.jpg
    217,7 KB · Weergaven: 15
  • 20210410_115126.jpg
    20210410_115126.jpg
    209,5 KB · Weergaven: 17
  • 20210410_115211.jpg
    20210410_115211.jpg
    139,6 KB · Weergaven: 17
  • 20210410_132419.jpg
    20210410_132419.jpg
    186,9 KB · Weergaven: 15
  • 20210410_132433.jpg
    20210410_132433.jpg
    207,7 KB · Weergaven: 23
Na een uur sleutelen er maar de brui aan gegeven... Had pas 1 kant los en zag het niet zitten verder te gaan.
Over 5000 km mag 'ie naar de garage voor een grote beurt, dan ligt toch alles open. Kan de monteur meteen de QS monteren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan