Het Grote BMW Navigator VI topic deel 1

Inderdaad een soort CarPlay maar net niet, ook volgens dit bericht.
Ik ben ook vooral zeer benieuwd naar de mogelijkheden om routes te importeren en naar kaart updates (zal toch nog niet zo zijn dat het een soort Google maps is die een actieve Internet verbinding nodig heeft).
Het is ondertussen 2021, de nieuwe RT zal wel spoedig beschikbaar komen bij de dealers.
Deze website geeft meer informatie over de geintegreerde navigatie via een telefoon App.
Op iPhone pagina van de App zie je wat telefoon scherm voorbeeldjes.
En hier wat afbeeldingen van het R1250RT-MY2021 scherm met navigatie plaatjes:
1609776688733.png

Wat ik tot nu toe begrepen heb:
  • De App is gratis, maar je moet wel een motor hebben die de App ondersteund.
  • De App lijkt kwa mogelijkheden erg op een Navigator V of VI met "Mijn Motorfiets" en Navigatie, maar is geen Garmin.
  • De koppeling tussen telefoon en motor is via BlueTooth.
  • Navigatie gebruikt de satelliet ontvanger van je telefoon.
  • Kaarten kun je vooraf installeren, tijdens het rijden en navigeren is geen data verbinding nodig.
  • De app ondersteund het importeren van GPX bestanden.
  • De R1250RT met het grote LCD scherm kan ook een route kaart laten zien.
  • Motoren met een kleiner LCD scherm laten alleen de route aanwijzingen zien.
  • Voor de R1250RT lijkt navigatie standaard aanwezig (telefoon niet inbegrepen).
  • Voor andere motoren is de benodigde "connectivity" blijkbaar een optie.
Noot:
De telefoon batterij zal wel lekker snel leegraken dus opladen tijdens het rijden lijkt me een must, de R1250RT heeft als optie een telefoon vak(je) met lader.

Misschien tijd voor een eigen topic?
En hier het eigen topic.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: far
Ik heb toch liever een losse gps ipv een ingebouwde met onbekende software. Honda heeft in haar Goldwings ook een ingebouwde gps en die blinkt niet uit in betrouwbaarheid van routes en bedieningsgemak. Los daarvan, als je telefoon geen netwerk kan vinden of je hebt deze ergens anders voor nodig ben je je navigatie kwijt, en je moet je telefoon altijd aan de lader hebben.

Met een losse gps bepaal ik zelf welke (kaart) versie ik wil gebruiken en wat mijn instellingen zijn, en kan ik de routes lekker achter de laptop of pc importeren en kijken of deze goed is, en niet buiten bij de motor.

Maar.. dat is mijn persoonlijke mening en het ziet en als je de ontwikkelingen volgt zie je een constante lijn van integratie van componenten, dus uiteindelijk zal je er niet onderuit kunnen.
 
Ik heb toch liever een losse gps ipv een ingebouwde met onbekende software. Honda heeft in haar Goldwings ook een ingebouwde gps en die blinkt niet uit in betrouwbaarheid van routes en bedieningsgemak. Los daarvan, als je telefoon geen netwerk kan vinden of je hebt deze ergens anders voor nodig ben je je navigatie kwijt, en je moet je telefoon altijd aan de lader hebben.
Bij de nieuwe BMW's zit de navigatie in een BMW App op je telefoon, die waarschijnlijk gebruikt maakt van TomTom.
Als de kaarten vooraf geladen zijn , is tijdens het rijden en navigeren geen telefoon netwerk of dataverbinding nodig.
Tja, de telefoon batterij zal wel sneller leeg raken, die zal je tijdens het rijden aan de 12V lader moeten hangen.
Met een losse gps bepaal ik zelf welke (kaart) versie ik wil gebruiken en wat mijn instellingen zijn, en kan ik de routes lekker achter de laptop of pc importeren en kijken of deze goed is, en niet buiten bij de motor.
De kaart soort of versie is een dingetje, het merendeel van de rijders zal echter geen topgrafische kaart of zo gebruiken.
Je kunt GPX bestanden importeren, dus op je gemak op de PC voorbereiden.
Maar.. dat is mijn persoonlijke mening en het ziet en als je de ontwikkelingen volgt zie je een constante lijn van integratie van componenten, dus uiteindelijk zal je er niet onderuit kunnen.
BMW heeft in elk geval duidelijk afscheid genomen van Garmin, er zal waarschijnlijk geen Navigator VII komen.
Wellicht dat de ervaringen van de Navigator VI daar debet aan zijn.
De BMW oplossing zorgt wel voor hechtere integratie en bediening vanaf de motor, met het alternatief van CarPlay met een eigen navigatie programma op de telefoon krijg je nooit een goeie integratie met de knoppen en het draaiwiel en zal bediening via het aanraakscherm gaan.
Het staat je nog altijd vrij een losse navigator te gebruiken natuurlijk.
 
Zeg nooit nooit :+
WunderLINQ: kastje dat je in de BMW navigatiehouder klikt, app op je iPhone of Android en draaien maar. Wel stoer:
Bedenk wel dat het wonderwiel van de huidige RT’s in rust stand alleen als volumeregelaar werkt, ook al heb je geen audio.
 
Hoera, vandaag een timezone update van versie 25 naar 26.
Maar de kaarten blijven wat ze al vanaf juli 2020 zijn, versie 2021.10.
 
Heej, even een ervaringsvraagje.
Gisteren de Cardo Packtalk Bold gekocht en vraag me nu af wat de beste manier van verbinden is.

#1 Android aan Navigator VI koppelen en Navigator VI aan de Cardo koppelen
#2 Android aan de Cardo koppelen en Navigator VI aan de Cardo koppelen
#3 Android aan de Cardo én de Navigator VI koppelen en de Navigator VI aan de Cardo koppelen

En in geval van #1 koppel ik de Navigator VI dan aan de Cardo als 'Device' of als 'Phone'?
 
De juiste koppelmethode zal #1 zijn, want dan krijg je ook de verkeersinfo of flitspaalinfo van de android (Garmin Connect app.)naar de NAV VI en de nav instructies naar de Cardo.

Vwb koppelen als phone of device moet je even nagaan welk protocol er gebruikt wordt, want stereo bluetooth (A2DP) is net ff anders dan een normale verbinding want je kunt natuurlijk, indien gewenst, onderweg naar spotify luisteren of MP3's vanaf de NAV VI.

Ikzelf heb geen cardo dus daar kan ik je verder niet mee helpen.
 
Erik, methode 1 wordt dus de gsm niet aan de headset gekoppeld ?

Zo ja, hoe bedien je dan muziek of gsm ?

Zoals HellStorm666 al zegt, via de NAV VI. Maar muziek draai ik eigenlijk alleen op saaie snelwegen als ik een paar honderd kilometer moet wegstampen, hetgeen overigens weinig gebeurt.

En Hey Google zal niet werken maar ook dat boeit mij niet want ik heb de NAV VI tenslotte omgeruild voor de Zumo XT. MrsTenCats heeft de NAV VI nog wel.
 
Gisteren tijdens het rijden toch een aantal vreemde dingen gehad met de Navigator VI.
Kennen jullie dit probleem en wat is de oplossing hier voor?

Qua navigatie opties heb ik U-Bocht, Snelweg, Autoweg, Tolweg, Veerboot en onverhardewegen vermijden aan staan.
En aan route methode Bochtige wegen.

#1 Gisteren een Rondrit gepland met als start Thuis en reisduur 3 uur.
Ding is 10min bezig voordat ie de 1e route vind. Dat duurt wel érg lang.

#2 Binnen 10 min rijden moest ik dus de A1 op, helemaal door naar de A28... dat is niet snelweg vermijden. Waarom doet ie dat niet terwijl ik dat wel aan heb staan? (uiteindelijk route verwijderd, alle vermijden dingen uit gezet, daarna weer aan en daarna opnieuw een route gepland, dit ging wel goed.)

#3 Tot 3 of 4 keer toe, redelijk snel achter elkaar, ging het scherm van de map af naar het hoofdmenu, alsof iemand op de vorige toets drukt.

#4 Na ongeveer 1,5 uur rijden (met 1x een stop waarop de navi ook afgesloten werd) herstartte de navi zichzelf, dus inc bootscreen.
 
Gisteren tijdens het rijden toch een aantal vreemde dingen gehad met de Navigator VI.
Kennen jullie dit probleem en wat is de oplossing hier voor?

Qua navigatie opties heb ik U-Bocht, Snelweg, Autoweg, Tolweg, Veerboot en onverhardewegen vermijden aan staan.
En aan route methode Bochtige wegen.

#1 Gisteren een Rondrit gepland met als start Thuis en reisduur 3 uur.
Ding is 10min bezig voordat ie de 1e route vind. Dat duurt wel érg lang.

#2 Binnen 10 min rijden moest ik dus de A1 op, helemaal door naar de A28... dat is niet snelweg vermijden. Waarom doet ie dat niet terwijl ik dat wel aan heb staan? (uiteindelijk route verwijderd, alle vermijden dingen uit gezet, daarna weer aan en daarna opnieuw een route gepland, dit ging wel goed.)

#3 Tot 3 of 4 keer toe, redelijk snel achter elkaar, ging het scherm van de map af naar het hoofdmenu, alsof iemand op de vorige toets drukt.

#4 Na ongeveer 1,5 uur rijden (met 1x een stop waarop de navi ook afgesloten werd) herstartte de navi zichzelf, dus inc bootscreen.
Oplossing: terug naar de dealer. b.v.b. # 3 lijkt op het "ghostfinger" syndroom waarvan de Navigator VI vrij veel last van heeft. Ik heb m'n vierde inmiddels. Gemiddeld 1 x per jaar omruilen met beroep op garantie.

Het probleem is redelijk bekend bij BMW Motorrad en Garmin.

Roelof.
 
De opties "Rondritten" en "bochtige wegen" zullen op de NAV's binnen NL nooit tot een bevredigend resultaat komen. Eigenlijk begint alleen de Garmin Zumo XT het een beetje te leren.

Buiten NL gaat het wèl redelijk maar is ook daar nog steeds ruimte voor verbetering.
 
Oplossing: terug naar de dealer. b.v.b. # 3 lijkt op het "ghostfinger" syndroom waarvan de Navigator VI vrij veel last van heeft. Ik heb m'n vierde inmiddels. Gemiddeld 1 x per jaar omruilen met beroep op garantie.

Het probleem is redelijk bekend bij BMW Motorrad en Garmin.

Roelof.
Ik heb de Navigator VI 2e hands gekocht.
Kan ik er dan alsnog mee naar een BMW dealer?
 
Ik heb de Navigator VI 2e hands gekocht.
Kan ik er dan alsnog mee naar een BMW dealer?
Ja, dat kan, maar verwacht geen enthousiasme. Het mooiste zou zijn, dan je hem inlevert bij de dealer die hem ook geleverd heeft. Of je moet inmiddels "vrienden" zijn geworden met een andere dealer. Mocht je aan onderhoud toe zijn, dan zou je dat kunnen combineren.
 
Gisteren tijdens het rijden toch een aantal vreemde dingen gehad met de Navigator VI.
Kennen jullie dit probleem en wat is de oplossing hier voor?

Qua navigatie opties heb ik U-Bocht, Snelweg, Autoweg, Tolweg, Veerboot en onverhardewegen vermijden aan staan.
En aan route methode Bochtige wegen.

#1 Gisteren een Rondrit gepland met als start Thuis en reisduur 3 uur.
Ding is 10min bezig voordat ie de 1e route vind. Dat duurt wel érg lang.
Het plannen van een rondrit kan heel lang duren of zelfs vastlopen, een kortere tijd of minder km versnelt het rekenwerk.
Als ik mij goed herinner werkt een kortere tijd beter dan minder km.
#2 Binnen 10 min rijden moest ik dus de A1 op, helemaal door naar de A28... dat is niet snelweg vermijden. Waarom doet ie dat niet terwijl ik dat wel aan heb staan? (uiteindelijk route verwijderd, alle vermijden dingen uit gezet, daarna weer aan en daarna opnieuw een route gepland, dit ging wel goed.)
De rondrit houd zich niet altijd aan de route instellingen.
Het kan ook zijn dat de kaart wat ouder is, welke kaart versie heeft je Navigator?
#3 Tot 3 of 4 keer toe, redelijk snel achter elkaar, ging het scherm van de map af naar het hoofdmenu, alsof iemand op de vorige toets drukt.
Als genoemd: ghost finger of in Nederlands spookvinger, een ondertussen bekend fenomeen met de Navigator VI waar tot nu toe Garmin of BMW coulant mee omgaat en de Navigator VI omruild.
Een werkelijke oplossing is niet bekend, er is ook geen identificatie bekend van goede of slechte Navigator IV modellen (alle bekende hardware versies vertonen het probleem).
#4 Na ongeveer 1,5 uur rijden (met 1x een stop waarop de navi ook afgesloten werd) herstartte de navi zichzelf, dus inc bootscreen.
Dit laatste lijkt op een navigator accu die niet bijgeladen wordt tijdens het rijden.
 
Net nog even met de Rondreis app van de Navigator VI gestoeid, het is 3x niks maar dat wist ik eigenlijk al.
Trouwens, ook zoals eerder genoemd: de optie bochtige wegen resulteerd in Nederland meestal in een route door woonerven en andere soorten woonwijken, niet gebruiken dus.
Al die ingebakken slimmigheid is mooie verkooppraat.
Een rondreis maak ik meestal simpel als volgt: Navigatie aan zonder actieve route en rij een eind weg, sla af waar je denkt dat het leuk kan zijn, verras je zelf.
Als je halverwege de tijd bent die je voor de rondreis in gedachten had dan laat je de Navigator naar huis navigeren met een route voorkeur naar keuze (behalve bochtige wegen natuurlijk).
Na thuiskomst kun je in BaseCamp terug kijken waar je geweest bent.
 
Terug
Bovenaan Onderaan