De Nieuwe BMW ConnectedRide Navigator

Als ik in mijn TT kijk, dan zie ik wel de mogelijkheid om herberekenen uit te zetten. In dit geval wel kiezen voor "vraag me of ik de betere route wil nemen". Maar volgens mij kan het in TT dus wel.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20240322_160513_TomTom GO.jpg
    Screenshot_20240322_160513_TomTom GO.jpg
    63,4 KB · Weergaven: 0
Dat is wat anders. Dat gaat over verkeerssituaties, niet over wat er gebeurt als je van een geplande track afwijkt.
 
dan heb ik een deel van de posts niet gelezen .. Maar als je een route hebt gepland, dan rij je die toch? In TT kun je vervolgens ook nog aangeven dat je een specifiek deel bijv. zou willen vermijden. Dan kun je daar toch in de meeste situaties mee uit de voeten?
 
Als de route een aftreksel van een spoor is, dan is er alleen een begin- en een eindpunt en in mijn voorbeeld uit Noorwegen zaten er ook geen extra harde of zachte route punten tussen het vertrek punt van die dag en veel verderop naar de Geriangerfjord.
Als ik de gebruiksaanwijzng van TT lees valt er dan weinig te selecteren om te vermijden:

Deel van een route vermijden​

Als een deel van de weg is versperd of als je een deel van een route wilt vermijden, kun je een specifiek gedeelte van de route selecteren om te vermijden.
  1. Selecteer de hoofdmenuknop om het hoofdmenu te openen.
    mainmenubutton.png
  2. Selecteer Huidige route.
    routeto.png
  3. Selecteer Vermijd deel van route.
    avoidpartofroute.png

    Er wordt een scherm geopend met een lijst van de delen waar je huidige route uit bestaat.
  4. Selecteer het deel van de route dat je wilt vermijden.
    Een voorbeeld op de kaart laat zien welk deel je hebt gekozen.
  5. Selecteer Vermijd.
    Er wordt een nieuwe route gezocht die het geselecteerde deel van de route vermijdt. De nieuwe route wordt getoond in de kaartweergave.
    Let op: als er geen routedelen bestaan, is het wellicht niet mogelijk om een alternatieve route te vinden.
    De begeleiding naar je bestemming wordt hervat en het geselecteerde deel van de route wordt vermeden. Zodra je begint te rijden, wordt automatisch de reisbegeleidingsweergave getoond.
 
Ik heb zojuist een route in mijn TT aangezet. Vervolgens ga ik naar "Vermijd deel van de route". Dan kan ik scrollen door de route-aanwijzingen en selecteren dat ik een deel van de route wil vermijden. Ik twijfel nu wel of het goed werkt. Want, als ik een deel aanvink wat ik wil vermijden zie ik dit niet gewijzigd in de route....
 
Iemand al een mogelijkheid gevonden om flitsinfo toegevoegd te krijgen? Kan nergens een optie vinden om dit toe te voegen of om zelf te kiezen welke poi’s ik graag wil zien.
 
Dat zit voor zover ik weet niet in de BMW Navigator. Ik verwacht ook niet dat dat er in komt. BMW is Duits en in Duitsland is het niet toegestaan om flitsers aan te kondigen.
 
Laten we hopen dat BMW dit in de toekomst aan gaat passen. Of minimaal berichten van telefoon laat zien in het scherm. Zodat Flitsmeister ook zichtbaar wordt in plaa te s van alleen via de helm.
 
Je moet je gewoon aan de snelheid houden en als dat een keer niet lukt en dat kost je een prent is dat één van de risico's die bij dat blijkbare genot hoort. Vind mij gerust een moraal ridder, maar als we het "normaal" gaan vinden op de rem te trappen bij het naderen van een flitser, waar ligt dan de grens naar abnormaal? Of waar ligt de grens tussen burgelijke ongehoorzaamheid en (kleine-) criminaliteit?
Het blijft me verwonderen hoe slecht de nederlanders zich aan de maximale snelheid houden, dan heb ik het niet over 52 km/u rijden waar 50 is toegestaan of 104 waar 100 is toegestaan, maar over serieuze overschrijdingen van de maximale snelheid. En echt, het kost de hardrijders alleen maar extra brandstof of acculading, terwijl de tijdwinst op de afstanden in Nederland seconden tot enkele minuten is. Daarnaast verstoort het uitermate negatief de doorstormimg van het drukke verkeer (vaak zijn hardrijders ook kunstenaars in baantje wisselen).
 
BMW-Wouter, dat zijn heel veel aannames bij elkaar in het stukje tekst van jou.
Speciaal voor jou heb ik de vraag iets aangepast. Het zou ook prettig zijn als het mogelijk zou zijn om eigen poi’s op de kaart zichtbaar te kunnen maken. Denk hierbij aan mc Donalds of burger king.
Ook hoop ik dat men de integratie met telefoon ooit zover gaat benutten dat de whatsapp berichten als statusregel verschijnen op de connected ride zodat je in ieder geval kunt zien wie je een berichtje heeft gestuurd. Hierop kun je makkelijker beslissen of het zo belangrijk is dat je ff moet stoppen op een parkeerplaats.

En Wouter, het type rijder waar jij naar refereerde hierboven, komt niet overeen met mij hoor. Het gaat echt om ongemerkt een paar kilometer te hard rijden. Blijft zonde van het geld.
 
Uiteraard heb ik vele malen snelheidboetes gekregen, van lullige “net te snel” tot veel te snel bij weg werkzaamheden (dat koste me destijds F450,-), of ‘s nachts veel te snel dwars door Breda toen er nog geen snelweg omheen lag. Ook “near misses” van net niet gesnapt. Maar goed ik moest het even kwijt.

Over de Connected Ride Navigator vermoed ik zomaar dat het ding juist niet ontworpen is om allerlei informatie uit je telefoon te halen.
Mijn oude standpunt blijft dat als je iets met je telefoon wilt doen op de motor of auto de oplossing ligt bij Apple Carplay of Android Auto.
POI’s kunnen laden en laten zien op het kaartje is wel een basis behoefte voor een navigator.
Met Garmin in het buitenland ondervonden nadeel is wel dat zo’n POI bestand heel snel verouderd is, dan zijn de iPhone kaart of Google maps betrouwbaarder. De Navigator VI is erg goed in het laten zien van tankstations waarvan het ter plekke lijkt of ze nooit bestaan hebben.
 
Flitsmeister heeft overigens ook heel veel andere waarschuwingen die heel nuttig kunnen zijn. Van files en ongevallen tot naderende voorrangsvoertuigen of objecten/dieren op de weg. Dat zijn gegevens die Tomtom ook kan aanleveren en aangezien de Navigator op basis van Tomtom is, zou het op zich mogelijk moeten zijn. Ik gok alleen dat meneer BMW nadenkt over een abonnementsmodel voor die informatie.
 
De XT2 geeft alle telefoonmeldingen wel op het beeldscherm weer. Een en ander is afzonderlijk af te zetten. Meldingen kunnen ook voorgelezen worden door op het afspeel icoontje te klikken, zo kun je WhatsApp berichten laten voorlezen bijvoorbeeld.

Image1.jpg


Als ik het draadje hier eens doorlees dan lijkt de BMW Navigator VI voor nu nog erg beperkt voor wat hij kost, of mis ik iets? Wat is het grote voordeel? Dat hij goed te bedienen is met het "wonderwiel" of zijn er meer voordelen in combinatie met een BMW motor?
 
De BMW Connected Ride Navigator is ongetwijfeld noodzakelijk geworden na de scheiding tussen BMW Motorrad en Garmin om de RT en K1600 rijders met navigatie voorbereiding (van het pre LCD TV tijdperk) iets van Herr BMW te kunnen aansmeren.
De Connected Ride Navigator doet iets met het wonderwiel en heeft een soort MIjn motorfiets pagina waar je boordcoputer informatie kunt uitlezen, daarmee lijkt het een opvolger van de Navigator V en VI. Tot nu toe blijft het zo te lezen een geknutselt ding met allerlei tekortkomingen die naar je mag hopen met software updates opgelost gaan worden.
De Zumo XT2 is overduidelijk een degelijk ding met ook wel hebbelijkheden (zie het XT2 draadje) maar gezien waar die vandaan komt heb ik er meer vertrouwen in dan het knutselkastje van BMW.
Waar de XT2 gebruikers op een BMW met LCD TV tegen aan lopen is satelliet ontvangstverstoring van het LCD op de navigator, dat ligt niet aan de XT2 maar aan het LCD dat blijkbaar een enorme hoeveelheid radio verstoring produceert (zie dit draadje).
 
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord Wouter. Ik ben mij inderdaad bewust van de hebbelijkheden van de XT2 (en Garmin algemeen), en ik heb mij inmiddels een werkwijze aangeleerd met de XT2 in combinatie met MRA zodat ik nu makkelijk de route kan overzetten en ook de route rijd zoals hij bedoelt is.

Van die ontvangstproblemen was mij bekent en gelukkig heb ik daar daar met hetzelfde BMW TFT scherm geen last van. Afgelopen maart 2500 km door Andalucia gereden. Nu echt 0,0 problemen met de routes en de XT2 wat afwijkingen en dergelijke betreft gehad. Bij mijn voorlaatste test in september hielt het touchscreen van de XT2 er op de eerste dag mee op, en heb ik een nieuwe gekregen.

Zal het draadje verder niet meer vervuilen.
 
@BMW-Wouter
Maar, de discussie hier ging over de BMW navigator en daarvoor geldt: Herberekenen kun je niet uitzetten en je moet dus ook geen routes maken met een paar tussenpunten, maar altijd tracks rijden. Anders zal het apparaat, bij afwijken van de oorspronkelijke route, geheel creatief een nieuwe route bedenken naar het eerstvolgende tussenpunt.

Thx, das duidelijke taal waar je wat aan hebt.
Ben zelf geen navigeer specialist, doe veel met de motor ipv met de auto, maar das van A naar B navigeren.
Ik probeer 2 keer per jaar een aantal dagen op pad te gaan, geen gekke dingen, meestal Luxemburg, Duitsland, Belgische Ardennen etc.
Dit jaar een klein weekje Vogezen (Col de Bussang) met routes van het Hotel.
Deze worden gedownload met de MRA app en geexporteerd (gpx 1.1 Route,track en poi's) vanaf Android naar de BMW app, ff tot 10 tellen en ze staan ook op mijn navigatie (telefoon als hotspot),echter zie ik ze alleen als track terug op mijn navigatie .
Iets wat bij een eerdere route niet gebeurde, mogelijk heb ik nu teveel waypoints (meer dan 50) waardoor ik alleen de track ter beschikking heb?
Op zich geen probleem, maar ik probeer het te begrijpen en vind dat hele gedoe met tracks, routes, punten etc maar lastige materie.
 
Als jij tevreden bent met van A naar B rijden, ben je een gelukkig mens.
Want dat is ook het enige wat de BMW-app kan en laat zien. 😉

Zelfs een aantal 'mijn motor' gegevens c.q. gereden trip-gegevens werkten bij de update naar 5.1 niet meer.
Met de update naar 5.2 dacht ik dat ze de oplossing hadden gevonden, maar dat staat daar nu gewoon uit en kun je het niet eens meer aanklikken om te zien. Treurig......
 
Als jij tevreden bent met van A naar B rijden, ben je een gelukkig mens.
Want dat is ook het enige wat de BMW-app kan en laat zien. 😉

Zelfs een aantal 'mijn motor' gegevens c.q. gereden trip-gegevens werkten bij de update naar 5.1 niet meer.
Met de update naar 5.2 dacht ik dat ze de oplossing hadden gevonden, maar dat staat daar nu gewoon uit en kun je het niet eens meer aanklikken om te zien. Treurig......
Vrreemd. Ik heb versie 5.2 en alles werkt gewoon. Ik kan ook routes ermee rijden. Dus ik begrijp niet wat je bedoelt met dat je alleen van A naar B kunt rijden? Overigens is het niet zo dat ik dit systeem fijn vind. Ik ga hem nu gebruiken naast mijn tomtom go app (dus met twee telefoons). Ik ben nog wat aan het experimenteren.
 
1713295746932.png


Ik bedoel dus dit. (voor de duidelijkheid, het gaat hier om een teststukje en geen volledige route van 450km ofzo.....)

Ik had opgegeven dat ik van thuis naar de route wil rijden. Het begin zie je dus al niet.
In de route liggen een aantal pauzeplaatsen (ik dacht 4), daar zie je ook niets van.
Je ziet in dit geval alleen het eindpunt.

Je zou natuurlijk kunnen kiezen om de heenweg los te nemen. En dan de route zelf bij het beginpunt opstarten.
Dat is natuurlijk extra werk/omslachtig.
Bij gebruik van de telefoon in het opbergvak, in bv de regen, al helemaal niet handig.

Daarnaast zie je tijdens het rijden ook geen enkele POI bv. restaurant, tankstation, hotel e.d.

Navigeren doet het ding wel, maar achteraf kijken welke hoeken je gereden hebt of waar de ABS is gebruikt en of de Anti-slip is geactiveerd is in versie 5.2 uitgeschakeld.
 
Bekijk bijlage 1996763

Ik bedoel dus dit. (voor de duidelijkheid, het gaat hier om een teststukje en geen volledige route van 450km ofzo.....)

Ik had opgegeven dat ik van thuis naar de route wil rijden. Het begin zie je dus al niet.
In de route liggen een aantal pauzeplaatsen (ik dacht 4), daar zie je ook niets van.
Je ziet in dit geval alleen het eindpunt.

Je zou natuurlijk kunnen kiezen om de heenweg los te nemen. En dan de route zelf bij het beginpunt opstarten.
Dat is natuurlijk extra werk/omslachtig.
Bij gebruik van de telefoon in het opbergvak, in bv de regen, al helemaal niet handig.

Daarnaast zie je tijdens het rijden ook geen enkele POI bv. restaurant, tankstation, hotel e.d.

Navigeren doet het ding wel, maar achteraf kijken welke hoeken je gereden hebt of waar de ABS is gebruikt en of de Anti-slip is geactiveerd is in versie 5.2 uitgeschakeld.
Ok. Ik heb al een hele tijd niet meer met dit systeem gereden. Juist vanwege het ontbreken van recente POI's had ik ervoor gekozen om het niet meer te gebruiken. Nu ik een GS heb (vanaf aanstaande donderdag met kenteken) wil ik uitproberen of ik dit systeem bovenin aanzet en een tomtom onderin. Mijn tomtom wordt mijn hoofdsysteem en dit systeem om met de scrollknop in en uit te kunnen zoomen. Als ik het correct gezien heb kan ik nog steeds zien welke hoeken ik gereden heb. Maar ik zal het de komende tijd uit moeten proberen.
 
Mijn systeem geeft nog wel de route naar het beginpunt van de route weer?
 

Bijlagen

  • Screenshot_20240416_215024_Connected.jpg
    Screenshot_20240416_215024_Connected.jpg
    202,3 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Hier ook geen problemen met bovenstaande, alles werkt zoals verwacht.
De poi's durf ik ff geen uitspraken over te doen...

Vwb de motorinfo zou ik niet weten of e.e.a goed werkt, ik kijk daar nooit naar, zie er de meerwaarde niet van in.
Maar ik snap wat je zegt, het zit er op, je hebt er voor betaald dus moet het wel werken.

Overigens heb ik het wel over het apparaat, niet over de app.
 
Maar hebben jullie het nu over de navigator of over de telefoonapp? Dat zijn twee verschillende systemen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan