Het grote Dolomieten/ Noord Italie Topic

afgelopen zomer dacht ik lekker vanuit Sulden (I) over te steken naar Zwitserland. s'ochtends de koffers op de motor, een blik op de lucht, tóch maar de regenkleding aan. En ja hoor hoe hoger ik de stelvio op kwam hoe harder het regende. Dan is het wel hard werken om naar boven te komen. Onderweg zag ik twee Nederlanders in een hutje in een hairpin staan, R1 en Fireblade. Ik ben gewoon doorgetuft naar boven, daar was koffie 😉. Boven trof ik een nederlandse blackbird bestuurder die de jongens ook had zien staan, maar ook had zien stunten in Prato de avond ervoor, wheelyend door het dorp. De jongens kwamen ook boven, leren pak aan, zeiknat. het was hun eerste keer in de Alpen. Nu ben ik al vaker op verschillende type motoren op de Stelvio (en de rest van de Alpen/dolomieten) geweest en durfde ik het wel aan. Maar om met zulk weer Stelvio op te rijden zonder enige ervaring? Ik was onder gebleven denk ik! Foto was toen ik net boven was. “Hartje zomer” noemen ze dat🙈

Ik wil de Gavia niet beter noemen, mooier wel, maar dat wegdek, rampzalig. maar de blik op Lago Nero maakt veel goed!Bekijk bijlage 1463520
Heb ik een paar jaar geleden in zwitserland gehad.
200 meter onder de top begon het te sneeuwen, met nog 5 tunnels te gaan.

Ik ben toen ook gevallen met het uitkomen van de laatste tunnel omdat de Peugeot 204 plotseling op de rem ging.

Süstenpass

20150621_113115.jpg


20150621_113005.jpg
 
De eerste reactie. Na de tweede hairpin zat ie vlak achter mij, en toen dacht ik opeens wie is er nu gek.
Ga der maar lekker langs jonge. En hij was inderdaad knettergek, bij de volgende hairpin naar rechts stak hij er aan de rechterkant voorbij.

Zelfde heb ik ook wel eens gehad, die lui kunnen levensgevaarlijk zijn. Die klootviool probeerde rechts binnendoor te steken en zat continue in mijn dode hoek. Dan rij je zelf ook niet lekker meer. Ik denk ga maar joh, met je bandjes van 1,5 centimeter breed en 0,0 protectie in je strakke fietspakkie.

Ook wel eens gehad met een gozer op een schakelbrommer :o Ik zag hem in mijn spiegel naderen, met zo'n snelheid dat ik eerst nog dacht dat het een lichte motor was. Bleek toch echt een brommert maar bergaf ging hij als de brandweer. Was duidelijk een local die waarschijnlijk elke dag over die weg reed.
 
Zelfde heb ik ook wel eens gehad, die lui kunnen levensgevaarlijk zijn. Die klootviool probeerde rechts binnendoor te steken en zat continue in mijn dode hoek. Dan rij je zelf ook niet lekker meer. Ik denk ga maar joh, met je bandjes van 1,5 centimeter breed en 0,0 protectie in je strakke fietspakkie.

Ook wel eens gehad met een gozer op een schakelbrommer :o Ik zag hem in mijn spiegel naderen, met zo'n snelheid dat ik eerst nog dacht dat het een lichte motor was. Bleek toch echt een brommert maar bergaf ging hij als de brandweer. Was duidelijk een local die waarschijnlijk elke dag over die weg reed.

Inderdaad dat viel mij ook op, ze gaan inderdaad in je dode hoek zitten. Ze kunnen wel snel, maar afremmen niet. M'n maatje reed voor me die trapte mooi op de rem voor de haarspeldbocht _O- . Moest die wielrenner een mooie acrobaten actie uithalen om alles onder controle te houden.
 
Keek over zijn rechter schouder en zag opeens die stinkende Italiaanse aristocraat.

_O-_O-


Ik vind het grappig dat iedereen loopt te roepen dat je haarspeldbochten moet kunnen rijden voor je haarspeldbochten gaat rijden :+. Je moet toch ergens een keer beginnen? Die paar in Duitsland zorgen er niet voor dat je een motorcoureur wordt.

Dat is ook zeker waar, maar het is wel verstandig om tijd en locatie er een beetje op uit te zoeken. Inmiddels ken ik de weg in de Franse Alpen bijna beter dan in mijn eigen woonplaats, maar ik kan me mijn eerste serieuze bergpas jaren geleden nog goed herinneren. Het was de Galibier op een schitterende nazomer zondag eind september. Iedere local met motor, fiets of sportauto dacht nog even te profiteren van misschien wel het laatste mooie weekend van het jaar. Alles krioelde door elkaar, en de Subaru Imprezaclub kwam ook het bochtenwerk nog even oefenen. Ergens daar tussenin reed ik. Ook al reed ik al jaren motor en ook de nodige ervaring in Eifel en Luxemburg, dit was toch wel even andere koek. Vooral die stukken zonder vangrails terwijl er een Impreza ongeveer tegen mijn kentekenplaat geplakt zat. Ik heb wel eens relaxter op de motor gezeten... De volgende dag, maandag dus, ben ik nog een keer gegaan. Volkomen uitgestorven, ik stond alleen op de top terwijl je er de dag daarvoor niet eens kon parkeren. Die tweede keer was toch stukken fijner rijden.
 
Ik vind het grappig dat iedereen loopt te roepen dat je haarspeldbochten moet kunnen rijden voor je haarspeldbochten gaat rijden :+. Je moet toch ergens een keer beginnen? Die paar in Duitsland zorgen er niet voor dat je een motorcoureur wordt.

Je begint natuurlijk ook met fietsen zonder zijwieltjes, want daar rijd je later ook niet mee 8)7
 
Vorig jaar geweest, eerste week juni. Stelvio was maar half open dus heb niet alle bochten kunnen doen. Het was voor mij de eerste keer in het hoog gebergte. Het was toen heel rustig, prima om te "oefenen" ;)
Uiteindelijk eind van de week wel via de Umbrailpass omhoog gereden, lekker smal:X
DSC_2098.JPG
 
Wel strak asfalt toch? Umbrail.

Is trouwens al weer 6 á 8 jaar geleden dat bijna alles nieuws geasfalteerd was.
Op een klein stuk na, waar ze nog mee bezig waren.
 
Tuurlijk, ik keek hem op de rug.
De laatste van onze groep werd links ingehaald op het rechte stuk.
Een bocht later ik.

Bij de volgende speld naar rechts ging die gek binnendoor bij Joris.
Hij liet de motor al zakken, om door de bocht te gaan.
Keek over zijn rechter schouder en zag opeens die stinkende Italiaanse aristocraat.
En daarna haalde hij nummer 4 en 5 in, allemaal wel op het rechte stuk. De weg was zeiknat en wij deden het rustig aan.

Die knakker had echt een doodswens op die smalle bandjes.

Dan rijden jullie gewoon erg langzaam volgens mij......
 
Dan rijden jullie gewoon erg langzaam volgens mij......
Ik denk niet dat je ons bijhoud:N
Af en toe wedstrijdjes wie het eerst boven is.
Inhalen wil bijna niet, vooral niet met scherpe knikken en dan het gas erop. Beetje vertraagde gasrespons bergop.

Ik praat nu al de hele tijd over rijden in de regen, en ingehaald worden door een wielrenner.
Jij en een ander gaan het constant onderuit halen.

Lees nu eens een keer...
 
Sorry hoor maar als jij ingehaald wordt door een fietser dan ligt jouw tempo niet echt hoog :)
Trouwens voor die fietser was het wegdek toch ook nat.
 
Dat klopt, tóen lag het tempo niet hoog, nee.

Maar ehhh, waar wil je nu naartoe?
Volgens mij moeten we ergens afspreken ofzo.
En dan kijken we wie de grootste heeft _O- :o :+
 
Vorig jaar geweest, eerste week juni. Stelvio was maar half open dus heb niet alle bochten kunnen doen. Het was voor mij de eerste keer in het hoog gebergte. Het was toen heel rustig, prima om te "oefenen" ;)
Uiteindelijk eind van de week wel via de Umbrailpass omhoog gereden, lekker smal:X
Bekijk bijlage 1463694


De Umbrailpass is wel schitterend 😃
 
Je begint natuurlijk ook met fietsen zonder zijwieltjes, want daar rijd je later ook niet mee 8)7

Die vergelijking gaat niet op :). Je hebt je rijbewijs al en hebt al de nodige km's gemaakt maar niet bij haarspeldbochten want laten wij die nou niet hebben ;).
 
Wij gaan komende Juni een midweek naar Molveno... En dan , als het weer meewerkt , ook zeker de Stelvio proberen...(vorig jaar Jaufenpas en Timmelsjoch gedaan , maar Stelvio was toen net te ver uit de buurt)


@de kenners hier, wat is de betere manier van aanrijden... vanaf oosten of westen . (kan zijn dat het al ergens staat , maar kon het niet 123 vinden)
 
Laatst bewerkt:
Wel strak asfalt toch? Umbrail.

Is trouwens al weer 6 á 8 jaar geleden dat bijna alles nieuws geasfalteerd was.
Op een klein stuk na, waar ze nog mee bezig waren.

Wat ik me er van kan herinneren was alles netjes qua asfalt.
Passo Mendola was trouwens erg strak:9~

De Umbrailpass is wel schitterend 😃

Als je de foto bedoeld, dat is de stelvio vanaf de Trafoi zijde, halverwege dus.
Maar Umbrailpass was ook mooi om te doen, kon ik in ieder geval naar boven toe:Y
 
Wat ik me er van kan herinneren was alles netjes qua asfalt.
Passo Mendola was trouwens erg strak:9~



Als je de foto bedoeld, dat is de stelvio vanaf de Trafoi zijde, halverwege dus.
Maar Umbrailpass was ook mooi om te doen, kon ik in ieder geval naar boven toe:Y
Whoohooo. Passo Mendola*O**O**O*

Adrenaline ten top:9~:9~:9~

Dit ben ik niet!

Foto-0147.jpg


Hij is nog verdwaasd door de kick8)7

Helaas is een paar jaar terug de eigenaar van een pension in Spiss (Oostenrijk, ski- en motorvakanties) hier verongelukt.
Frontaaltje met een Duitser.
 
Wij gaan komende Juni een midweek naar Molveno... En dan , als het weer meewerkt , ook zeker de Stelvio proberen...(vorig jaar Jaufenpas en Timmelsjoch gedaan , maar Stelvio was toen net te ver uit de buurt)


@de kenners hier, wat is de betere manier van aanrijden... vanaf oosten of westen . (kan zijn dat het al ergens staat , maar kon het niet 123 vinden)

Leuk! Molveno zijn wij afgelopen jaar ook geweest. Wij reden vanaf Prato de Stelvio op en dan via Bormio naar de Gavia, erg mooi! (Gavia is zeker de moeite waard). Heb evt. wel een route. :)
 
Whoohooo. Passo Mendola*O**O**O*

Adrenaline ten top:9~:9~:9~

Ben er in begin juni 2017 geweest ,wow wat een racebaan , idd kicken ,wat mij betreft zonder meer de mooiste pas.
 
Whoohooo. Passo Mendola*O**O**O*

Adrenaline ten top:9~:9~:9~

Dit ben ik niet!

Bekijk bijlage 1463803

Hij is nog verdwaasd door de kick8)7

Helaas is een paar jaar terug de eigenaar van een pension in Spiss (Oostenrijk, ski- en motorvakanties) hier verongelukt.
Frontaaltje met een Duitser.

Passo Mendola is inderdaad “Heaven” ... daar kun je je alleen al wel een halve dag vermaken.:}

AF3E0CE8-6009-4994-A401-242FA54D6032.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan