Het grote Dolomieten/ Noord Italie Topic

Prachtig filmpje! Worst eten 'met Sauerkraut' bij onze vriend Richard op de Stelvio. Mooi gefilmd vanaf de achterbrug. Goede edits. Complimenten dus :)
Ik heb eens een keer bovenop de Stelvio verschillende kazen gekocht van een lokaal boertje die kaas en salami verkocht vanuit de laadbak van zijn Toyota pickup_O-
De man sprak geen woord engels of duits, maar hij had genoeg klandizie
S`avonds de kaas opgegeten op de camping met een biertje erbij 🍻
 
De stelvio wat een ramp om die pas te rijden je ziet mensen daar op hun motorrijden die er helemaal niets maar dan ook niets te zoeken hebben.

En dan doel ik heb hun onkunde van rijden op het gevaarlijke af omdat men niet weet hoe te rijden (aansnijden van de bochten ) en dat in combinatie van totaal geen voertuigbeheersing.

Kijk je dan naar het kenteken dan waren het telkens Hollanders ongelofelijk om dat zien te rijden auto die in de bocht moesten stoppen omdat een motor op zijn weg helft reed.
Dan er eentje erachter die steppend de bocht neemt ook aan de andere weghelft.

Ik gun iedereen zijn plezier maar wat ik afgelopen jaren gezien heb slaat helemaal nergens op.
 
De stelvio wat een ramp om die pas te rijden je ziet mensen daar op hun motorrijden die er helemaal niets maar dan ook niets te zoeken hebben.

En dan doel ik heb hun onkunde van rijden op het gevaarlijke af omdat men niet weet hoe te rijden (aansnijden van de bochten ) en dat in combinatie van totaal geen voertuigbeheersing.

Kijk je dan naar het kenteken dan waren het telkens Hollanders ongelofelijk om dat zien te rijden auto die in de bocht moesten stoppen omdat een motor op zijn weg helft reed.
Dan er eentje erachter die steppend de bocht neemt ook aan de andere weghelft.

Ik gun iedereen zijn plezier maar wat ik afgelopen jaren gezien heb slaat helemaal nergens op.

Ik heb dat ook gezien. Als je een paar uurtjes blijft kijken zie je dat er genoeg zijn die zich omdraaien..........
Vooraf kun je toch moeilijk inschatten of je die herpins wel of niet kunt rijden met al het verkeer daar.
 
Dat is niet alleen op de Stelvio, ga op een mooie zomerdag een willekeurige bekende grote pas op en je ziet hetzelfde, en echt niet alleen bij de NL'ers. Dan ook nog een zootje wielrenners met een doodswens er tussendoor en het feest is compleet.
 
Toen ik er afgelopen zomer was viel dat mij ook op, de Stelvio trekt daar in het bijzonder het meest uiteenlopende volk aan. Moeilijk voor te stellen maar die motorrijders die ik zag hadden dus nog nooit eerder een haarspeldbocht genomen, dat getuigd toch wel van een ongekend gebrek aan inzicht aan hun kant.

Maar voor diegene die misschien wel eens vooraf de mogelijkheden van zijn/haar motor heeft verkend: Zeker de moeite waard om de Stelvio te pakken en in het voorjaar doordeweeks ook zeker niet te druk. Ik kon prima naar de top rijden en weer naar beneden gaan. Genoeg plekken waar je even zou kunnen rusten of een plaatje kan schieten.
 
De stelvio wat een ramp om die pas te rijden je ziet mensen daar op hun motorrijden die er helemaal niets maar dan ook niets te zoeken hebben.

En dan doel ik heb hun onkunde van rijden op het gevaarlijke af omdat men niet weet hoe te rijden (aansnijden van de bochten ) en dat in combinatie van totaal geen voertuigbeheersing.

Kijk je dan naar het kenteken dan waren het telkens Hollanders ongelofelijk om dat zien te rijden auto die in de bocht moesten stoppen omdat een motor op zijn weg helft reed.
Dan er eentje erachter die steppend de bocht neemt ook aan de andere weghelft.

Ik gun iedereen zijn plezier maar wat ik afgelopen jaren gezien heb slaat helemaal nergens op.
Wat denk je van wielrenners.

Mijn motormaatje werd in een rechterbocht aan de rechterkant ingehaald, in de afdaling terwijl het regende _O-

Wij waren al ingehaald op het rechte stuk :o :$ :+

Hij zag eruit als een oudere stink-Italiaan.
Wel brandmager.
 
De stelvio wat een ramp om die pas te rijden je ziet mensen daar op hun motorrijden die er helemaal niets maar dan ook niets te zoeken hebben.............

Eens. Van de 12 motorrijders zijn wij ook maar met z'n vijven de Stelvio opgegaan. De rest had genoeg aan de foto's :). Wat ook van belang is om het tijdstip goed te kiezen zodat je niet tussen campers en andere ellende (scooters / elektrische fietsen) terecht komt. Toen ik voor het eerst de Stelvio reed (ST1300, volle bepakking, 2 personen) zijn we 's-avonds na 1800u op pad gegaan. Heerlijk rustig en zo heb je goed de tijd om je te oriënteren en de bochten te 'lezen'. Het blijft een fantastische trip!
 
Eerlijk gezegd vind ik de stelvio rijden helemaal niets aan met die harspeldbochten het uitzicht daar integen is wel super.
Vind het nogal overdreven de hype rond deze berg.
 
De Stelvio! Ja dat is bijna een MUST om deze te rijden als motorrijder. Ben er ook geweest met een vriendengroep van de VmaxClubHolland. We waren erg vroeg in het seizoen. Zo vroeg zelfs dat we ons afvroegen of hij wel open was na de winter. We kwamen aan in het dal en zagen dat de pas 'open' was. Dat gaf een groot bord aan. Wij in een rustig gangetje naar boven. Hier en daar lag er nog sneeuw langs de weg en in het landschap dus de weg kon glad zijn. Eenmaal boven (na 52 bochten) kwamen we aan in het hoteldorp op de top. Tot onze verbazing lag er een grote sneeuwhoop midden op de weg. Auto's konden er niet door. Maar motoren nog wel. Na een pause en vele foto's kwam het sein "we gaan". Maar ja voordat de hele groep weer op het zadel zat en aangekleed en wel weer konden gaan rijden, dat duurde even. In de tussentijd kwam er een zeer donkere lucht aan. "IEDEREEN OPSCHIETEN, werd er geroepen" De eerste 6 motoren (waaronder ik) besloten alvast te gaan rijden. We hadden net de motoren gestart en het begon te sneeuwen. En flink te sneeuwen. "OPSCHIETEN!!!!" Wij naar beneden. Dat ging al snel over in dikke regen. ergens halverwege maar even stoppen en wachten op de rest. Nada.....Langer wachten...Niets. Bellen maar. Geen gehoor. Ander nummer, geen gehoor. ......JA BEET. Toen hoorde we dat de rest van de groep (ong 10 man) nog boven was en niet meer weg konden komen. Een heel dik pak sneeuw laag er inmiddels. ........... Pfff, wat nu. Wij 6-en besloten naar beneden te rijden en daar te wachten (daar was het droog). Verschillende keren gebeld maar geen gehoor. Het verlossende telefoontje kwam. " WE ZITTEN HIER VAST EN KUNNEN NIET WEG" " ALLES IS DICHT (hotels en restaurants)" "WETEN NOG NIET WAT KOMEN GAAT" WACHTEN MAAR" ........... Wij dus ook maar. Uurtje later, weer telefoon. "Er waren een paar werklui in een hotel bezig en we zitten binnen" " De Hotellier komt er aan" Een half uurtje later: " Het hotel gaat speciaal voor ons open. We blijven overnachten hier in het hotel!!!" Nou gelukkig maar. Wij (6-en) konden terug naar ons hotel in Latemar en de rest zagen we weer de volgende dag. Er is nog veel gelachen over dit bijzondere avontuur!!! Zal me altijd bijblijven!
 
Het verbaast me hoeveel bang makende verhalen er altijd de ronde gaan over de drukte op de Stelvio. :X Zelf ben ik er afgelopen zomer geweest, op 12 augustus om precies te zijn, midden in de bouwvak dus, terwijl de Italianen ook vakantie hadden. Van te voren al veel verhalen gehoord en nog veel meer adviezen om in deze periode als je de keus hebt NIET de Stelvio te rijden als je geen zin hebt in treintje rijden naar boven en al helemaal niet midden op de dag. Daardoor ook wel een beetje met een gemengd gevoel op de motor gestapt op 12 augustus, benieuwd naar wat komen ging, maar die Stelvio moest ik een keer gereden hebben en we waren er nu. Haarspeldbochten had ik al genoeg van gereden, dus daar verwachtte ik niet zo zeer direct problemen in, al is 48 achter elkaar wel andere koek. ;)

Het is mij alleszins 100% mee gevallen, of we hebben net geluk gehad. We kwamen rond 13.00 uur boven aan (eerder kon niet, want we moesten om er te komen nog een aardig stukje afleggen). Onderweg naar boven afentoe eens een auto/motorrijder/wielrenner ingehaald maar zeker geen rijen achter elkaar en ook niet storend. Bij de 5e hairpin voor we boven waren kwam er een touringcar ons tegemoet, wat even voor wat opstopping zorgde (wat ook te zien is in mijn YT filmpje op de vorige pagina), daarna alles weer vlotjes inhalend voorbij naar boven. Boven is het 1 groot circus en een drukte van jewelste, maar dat loopt wel los. Naar beneden idem als naar boven en zodra je bij de Gavia aan komt is er zelfs geen auto/fietser meer te bekennen op een enkeling na. :}

Het kan natuurlijk dat we geluk hebben gehad net die dag. Ik heb natuurlijk geen vergelijking van hoe het is om er te rijden eerder of later in het seizoen, maar ik heb dit absoluut niet als storend of extreem druk ervaren en zou het zo weer doen en kan het ook prima aanbevelen, zelfs in augustus. Je moet zelf ook gewoon een beetje vlotjes mee rijden en lekker inhalen en je ruimte pakken waar dit kan. Wel blijf ik er bij dat zoveel meer mooie passen in de omgeving zijn waar het toerisme gehalte een stuk lager ligt die evengoed prachtig zijn. De Stelvio moet je m.i. gewoon een keer gereden hebben en als iedereen dat denkt dan is het inderdaad een iets drukkere pas. :)
 
Laatst bewerkt:
De Stelvio! Ja dat is bijna een MUST om deze te rijden als motorrijder. Ben er ook geweest met een vriendengroep van de VmaxClubHolland. We waren erg vroeg in het seizoen. Zo vroeg zelfs dat we ons afvroegen of hij wel open was na de winter. We kwamen aan in het dal en zagen dat de pas 'open' was. Dat gaf een groot bord aan. Wij in een rustig gangetje naar boven. Hier en daar lag er nog sneeuw langs de weg en in het landschap dus de weg kon glad zijn. Eenmaal boven (na 52 bochten) kwamen we aan in het hoteldorp op de top. Tot onze verbazing lag er een grote sneeuwhoop midden op de weg. Auto's konden er niet door. Maar motoren nog wel. Na een pause en vele foto's kwam het sein "we gaan". Maar ja voordat de hele groep weer op het zadel zat en aangekleed en wel weer konden gaan rijden, dat duurde even. In de tussentijd kwam er een zeer donkere lucht aan. "IEDEREEN OPSCHIETEN, werd er geroepen" De eerste 6 motoren (waaronder ik) besloten alvast te gaan rijden. We hadden net de motoren gestart en het begon te sneeuwen. En flink te sneeuwen. "OPSCHIETEN!!!!" Wij naar beneden. Dat ging al snel over in dikke regen. ergens halverwege maar even stoppen en wachten op de rest. Nada.....Langer wachten...Niets. Bellen maar. Geen gehoor. Ander nummer, geen gehoor. ......JA BEET. Toen hoorde we dat de rest van de groep (ong 10 man) nog boven was en niet meer weg konden komen. Een heel dik pak sneeuw laag er inmiddels. ........... Pfff, wat nu. Wij 6-en besloten naar beneden te rijden en daar te wachten (daar was het droog). Verschillende keren gebeld maar geen gehoor. Het verlossende telefoontje kwam. " WE ZITTEN HIER VAST EN KUNNEN NIET WEG" " ALLES IS DICHT (hotels en restaurants)" "WETEN NOG NIET WAT KOMEN GAAT" WACHTEN MAAR" ........... Wij dus ook maar. Uurtje later, weer telefoon. "Er waren een paar werklui in een hotel bezig en we zitten binnen" " De Hotellier komt er aan" Een half uurtje later: " Het hotel gaat speciaal voor ons open. We blijven overnachten hier in het hotel!!!" Nou gelukkig maar. Wij (6-en) konden terug naar ons hotel in Latemar en de rest zagen we weer de volgende dag. Er is nog veel gelachen over dit bijzondere avontuur!!! Zal me altijd bijblijven!

Hahaha dit verhaal is wel goud. Blijft je inderdaad vast altijd bij en komt vast en zeker ook geregeld te sprake op een verjaardag. _O-
 
2018-jul-29-1-1100-1130-IMG_2860.JPG


Echt een aanrader om een keer te gaan, haarspeldbochten moet je natuurlijk wel een beetje kunnen rijden.
Anders kun je beter ergens anders gaan rijden.
 
Ik vind het grappig dat iedereen loopt te roepen dat je haarspeldbochten moet kunnen rijden voor je haarspeldbochten gaat rijden :+. Je moet toch ergens een keer beginnen? Die paar in Duitsland zorgen er niet voor dat je een motorcoureur wordt.
 
Ik vind het grappig dat iedereen loopt te roepen dat je haarspeldbochten moet kunnen rijden voor je haarspeldbochten gaat rijden :+. Je moet toch ergens een keer beginnen? Die paar in Duitsland zorgen er niet voor dat je een motorcoureur wordt.

Ik zeg er ook bij ''een beetje'':Y Als je je motor net van de kar af drukt, en dan de Stelvio op rijd. Zou je wel een beetje kunnen schrikken, afhankelijk van je ervaring_O-
Maar het is inderdaad een kwestie van doen. En misschien van tevoren een beetje op de hoogte zijn van de technieken die je kunt toepassen:t
 
Ik vind het grappig dat iedereen loopt te roepen dat je haarspeldbochten moet kunnen rijden voor je haarspeldbochten gaat rijden :+. Je moet toch ergens een keer beginnen? Die paar in Duitsland zorgen er niet voor dat je een motorcoureur wordt.

Er zit mijn inziens nog wel een verschil in een paar haarspeldbochten in Duitsland (Piesport bijv.) met glooiend landschap, dan gelijk 48 haarspeldbochten opwaarts en 40 afwaarts met maximale stijging van 14% met een "hoog toerisme" gehalte, maar goed dat is mijn mening. :) Ieder moet vooral doen waar hij/zij zich goed bij voelt en je vooral niet bang laten maken. De eerste bochten zijn misschien eerst wat onwennig, maar bij de laatste denk je 'was dit het al?'. :+
 
Wat denk je van wielrenners.

Mijn motormaatje werd in een rechterbocht aan de rechterkant ingehaald, in de afdaling terwijl het regende _O-

Wij waren al ingehaald op het rechte stuk :o :$ :+

Hij zag eruit als een oudere stink-Italiaan.
Wel brandmager.

Je kunt je afvragen of je maat op de goede weghelft reed?
 
Je kunt je afvragen of je maat op de goede weghelft reed?
Tuurlijk, ik keek hem op de rug.
De laatste van onze groep werd links ingehaald op het rechte stuk.
Een bocht later ik.

Bij de volgende speld naar rechts ging die gek binnendoor bij Joris.
Hij liet de motor al zakken, om door de bocht te gaan.
Keek over zijn rechter schouder en zag opeens die stinkende Italiaanse aristocraat.
En daarna haalde hij nummer 4 en 5 in, allemaal wel op het rechte stuk. De weg was zeiknat en wij deden het rustig aan.

Die knakker had echt een doodswens op die smalle bandjes.
 
Tuurlijk, ik keek hem op de rug.
De laatste van onze groep werd links ingehaald op het rechte stuk.
Een bocht later ik.

Bij de volgende speld naar rechts ging die gek binnendoor bij Joris.
Hij liet de motor al zakken, om door de bocht te gaan.
Keek over zijn rechter schouder en zag opeens die stinkende Italiaanse aristocraat.
En daarna haalde hij nummer 4 en 5 in, allemaal wel op het rechte stuk. De weg was zeiknat en wij deden het rustig aan.

Die knakker had echt een doodswens op die smalle bandjes.

Geef maar toe, jullie zijn ingehaald door een scooter _O-
 
Wielrenner, ben je doof ofzo _O-

Ah excuses over het eerste zinnetje heen gelezen, dat is misschien nog wel erger dan een scooter_O-

Maar groot praat, het is me helaas ook een keer overkomen in een afdaling. Voelt toch behoorlijk knullig:$
 
Toen ik er afgelopen zomer was viel dat mij ook op, de Stelvio trekt daar in het bijzonder het meest uiteenlopende volk aan. Moeilijk voor te stellen maar die motorrijders die ik zag hadden dus nog nooit eerder een haarspeldbocht genomen, dat getuigd toch wel van een ongekend gebrek aan inzicht aan hun kant.

Circuspassen als de Stelvio moet je zeker in het weekend en de zomer gewoon zoveel mogelijk mijden. Ik heb hem 2 keer gereden op een zondagmorgen om 7.00, dan is het nog leuk.

Maar ook dan nog is de Gavia een veel leukere pas om te rijden. En zo geldt in eigenlijk omgeving wel dat er veel leukere passen zijn dan die circuspassen. Vaak zijn ze wat minder hoog en daardoor minder bekend maar om te rijden veel leuker.
 
afgelopen zomer dacht ik lekker vanuit Sulden (I) over te steken naar Zwitserland. s'ochtends de koffers op de motor, een blik op de lucht, tóch maar de regenkleding aan. En ja hoor hoe hoger ik de stelvio op kwam hoe harder het regende. Dan is het wel hard werken om naar boven te komen. Onderweg zag ik twee Nederlanders in een hutje in een hairpin staan, R1 en Fireblade. Ik ben gewoon doorgetuft naar boven, daar was koffie 😉. Boven trof ik een nederlandse blackbird bestuurder die de jongens ook had zien staan, maar ook had zien stunten in Prato de avond ervoor, wheelyend door het dorp. De jongens kwamen ook boven, leren pak aan, zeiknat. het was hun eerste keer in de Alpen. Nu ben ik al vaker op verschillende type motoren op de Stelvio (en de rest van de Alpen/dolomieten) geweest en durfde ik het wel aan. Maar om met zulk weer Stelvio op te rijden zonder enige ervaring? Ik was onder gebleven denk ik! Foto was toen ik net boven was. “Hartje zomer” noemen ze dat🙈

Ik wil de Gavia niet beter noemen, mooier wel, maar dat wegdek, rampzalig. maar de blik op Lago Nero maakt veel goed!
BB1B8115-9600-445D-B400-4FF8A71654CE.jpeg
 
Ah excuses over het eerste zinnetje heen gelezen, dat is misschien nog wel erger dan een scooter_O-

Maar groot praat, het is me helaas ook een keer overkomen in een afdaling. Voelt toch behoorlijk knullig:$
Eerst dacht ik inderdaad toen ik hem in de spiegels zag komen, dit gaat me niet gebeuren, dit gaat me niet gebeuren _O-

De eerste reactie. Na de tweede hairpin zat ie vlak achter mij, en toen dacht ik opeens wie is er nu gek.
Ga der maar lekker langs jonge. En hij was inderdaad knettergek, bij de volgende hairpin naar rechts stak hij er aan de rechterkant voorbij.

Die Joris schold alles bij elkaar, dat kon je van een afstand al zien. Dat koppie wat alle kanten op sjeakte, onvergetelijk :o:o:o :+

joris-1.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan