Spotlight78
MF veteraan
ik las op get GS forum dat je voor het synchroniseren de stappenmotors moet blokkeren, dus dan is zo'n elektrisch kastje wel nodig lijkt me?
Stel hier een vraag over hoe je begonia's, al dan echt of plastic, moet verzorgen en men heeft het antwoord. Maar over het syncen van hun brommers wordt hier niet veel gesproken
Met de 911 kalibreer je als eerst de stappenmotors (dicht). Als je volgens het boekje op toeren gaat syncen zet je met de 911 de stappenmotors vast (open) en stel je af rond 2500 toeren. Op deze manier heeft de stappenmotor geen invloed meer op het syncen.
Echter in praktijk staan je stappenmotors ook niet vast en rij ik zelden op 2500 toeren.
Voor de kalibratie kan je niet om de 911 heen. Maar in de praktijk merk ik zelf weinig verschil of ik sync met de stappenmotors vast of niet. Ik stel ook niet synchroon op 2500 toeren, maar tussen de 3500 en 4500 toeren. Dat is het bereik waarbinnen ik het blok het lekkerst vind lopen en ook het meeste rij. (bij 120km/u draait het blok al bijna 4000 toeren).
Voor mij betekend dat het verschil tussen slapende vingers als ik het door de dealer laat afstellen of helemaal geen problemen en een veel soepeler blok als ik het zelf doe.