Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Maak ik tefeel spelfauten ov is het wad anderst??
Moest ik commentaar willen spuien op spelfouten op verschillende fora, dan is de lol er wel af voor iedereen... neen, het is wat Maniac schrijft... een soort "luie" schrijfstijl, zonder veel leestekens, hoofdletters of basic grammatica... het is allemaal wel verstaanbaar als je er, als lezer, je tijd voor neemt, maar misschien kan je, als schrijver, ook een ietsiepietsie meer moeite doen om volzinnen te schrijven ?
Het hoeft geen Hugo Claus of Godfried Bomans te zijn, maar Algemeen Nederlands begrijpt iederéén moeiteloos ... :+
 
Met het eerste deel van je zin ben ik mee...

Maar leg mij eens uit hoe je bij een bedrijf "meer" garanties krijgt?

De motor heeft gewoon nog 4 jaar fabriekswaarborg..
Een bedrijf kan je makkelijker aanspreken op bepaalde zaken ,, omdat er consumenten rechten zijn EU.
jij heb het over garantie van de fabrikant zelf . maar dat garandeert niet dat ie stiekem misschien een (mechanische) schade verleden heeft of terug gedraaide teller, bij een particulier is dat veel lastiger om de koop ongedaan te maken.

@SLIJKMOTO ik was toch de taal barbaar hier ?? :+
 
Stel jij hebt de motor gecrasht en hebt dat optisch laten repareren maar het leidt later toch tot problemen. Dat valt dan niet onder fabrieksgarantie.


Dat klopt, maar stel dat ik met die motor ben gecrasht.. en ik lever in bij een dealer...

En er zijn later toch problemen... dat valt dan ook niet onder de fabrieksgarantie he... 🤷‍♂️
 
Dat klopt, maar stel dat ik met die motor ben gecrasht.. en ik lever in bij een dealer...

En er zijn later toch problemen... dat valt dan ook niet onder de fabrieksgarantie he... 🤷‍♂️

Nee, maar als je die motor koopt via een bedrijf val je die koop onder het consumentenrecht en is de schade van zo'n ongeval een verborgen gebrek. Bij koop van een particulier heb je die bescherming, tenzij je kunt aantonen dat die particulier dat willens en wetens voor jou verzwegen heeft.
 
Nee, maar als je die motor koopt via een bedrijf val je die koop onder het consumentenrecht en is de schade van zo'n ongeval een verborgen gebrek. Bij koop van een particulier heb je die bescherming, tenzij je kunt aantonen dat die particulier dat willens en wetens voor jou verzwegen heeft.

Tja ok... maar dan zijn we het ver aan het zoeken, niet?

Ik zou bv liever kopen bij een particulier met een geloofwaardig verhaal ipv bij een opkoper die biedt en koopt afgaande op wat foto's die via whatsapp verstuurd werden.
Want geloof me vrij, al die tweedehands aanbiedingen van bij de merkdealer... dat zijn zeker niet allemaal overnames.
 
Want geloof me vrij, al die tweedehands aanbiedingen van bij de merkdealer... dat zijn zeker niet allemaal overnames.

Alles wat bij een BMW dealer in de showroom staat als premium selection is bij een dealer gekocht, bij een dealer ingekocht en bij een dealer onderhouden geweest. Maar ook die zou ik zelf niet kopen, als je dan toch al zoveel geld uitgeeft dan liever helemaal nieuw.
 
Moest ik commentaar willen spuien op spelfouten op verschillende fora, dan is de lol er wel af voor iedereen... neen, het is wat Maniac schrijft... een soort "luie" schrijfstijl, zonder veel leestekens, hoofdletters of basic grammatica... het is allemaal wel verstaanbaar als je er, als lezer, je tijd voor neemt, maar misschien kan je, als schrijver, ook een ietsiepietsie meer moeite doen om volzinnen te schrijven ?
Het hoeft geen Hugo Claus of Godfried Bomans te zijn, maar Algemeen Nederlands begrijpt iederéén moeiteloos ... :+
Daarom had ik meestal een 4 voor nederlands.
 
Maar leg mij eens uit hoe je bij een bedrijf "meer" garanties krijgt?
In het begin zijn ze bij een bedrijf heel aardig, je wordt in de watten gelegd en krijgt koffie, ze beloven je van alles, zodra je je handtekening heb gezet ben je nog steeds “ de beste” uiteindelijk wordt er bij de aflevering een foto samen met jouw nwe aanwinst voor op hun website gemaakt en je wordt vriendelijk uitgezwaaid.

Maar of ze je met een Belgische import gekocht van een particulier, waar ze dus niets aan verdiend hebben even vriendelijk zijn en of ze je überhaupt helpen is wel een dingetje volgens mij?

Ondanks alles zou ik persoonlijk A.S. Moto of een andere particuliere wel durven kopen, als de aankoopprijs maar ver genoeg onder de dealerprijs ligt.
Heb ik het nog niet over BPM bij invoeren en inruilen gehad want doet een particulier over het algemeen niet.
Dus ja...........
 
Laatst bewerkt:
Alles wat bij een BMW dealer in de showroom staat als premium selection is bij een dealer gekocht, bij een dealer ingekocht en bij een dealer onderhouden geweest. Maar ook die zou ik zelf niet kopen, als je dan toch al zoveel geld uitgeeft dan liever helemaal nieuw.
Premium selectie...... het mooiste dat er is in mijn ogen. Jonge BMW's met een behoorlijk deel van de nieuwprijs af, landelijk aanbod om precies die uitvoering te zoeken die je graag voor ogen hebt. Zo heb ik meerdere bmw auto's uit de premium selectie gekocht door heel het land. Om deze vervolgens bij mijn "lokale" BMW dealer te laten onderhouden. (ook wel eens "toevallig" hier iets gekocht). En nu ook al mijn 2e bmw motor als demo-model.

1x een garantie-geval (display sleutel) van een auto gehad een dag na aankoop...... lokale dealer heeft dat gewoon gelijk opgelost. Zoals het hoort in mijn ogen, bij een (landelijk) dealer netwerk.
 
Een ex-demo kan aanlokkelijk zijn als Premium Selection, en velen hebben er al goede ervaringen mee, maar toch zou dát nu precies degene zijn, die ik laat staan .
Ze worden namelijk steeds afgebeuld in hun jonge leven en sommige exemplaren kunnen daar beter tegen dan andere .

Een erg dure BMW V8-cabrio, die ik me nieuw nooit had kunnen permitteren, bleek na 13.000 km méér slijtage en mechanische schades te vertonen dan een + 100.000 km wagen en heb ik, na erg veel ruzie met mijn toenmalige dealer, weer snel buiten gegooid.

De ex-demo BMW Z4 van een vriend van mij zuipt olie ( als eerste auto na een lange rij van nieuw aangekochte auto’s , die bij hem steeds 50.000 km per jaar rijden) .

De demo-scooter , die ik vorige maand met 6.000 km op de teller meekreeg, had reeds een rammelende koppeling , hetgeen de volgende opmerking aan mijn dealer ontlokte : “Maak je niet ongerust over JOUW scooter, … onze demo’s worden de eerste paar honderd kilometer goed door ons ingereden, maar hebben daarna een zeer zwaar leven”.

Vele dealers doen echter niet eens die moeite en geven hun demo’s vers uit het krat aan klanten mee…

Kortom, een ingeruilde motor kan nog vertroeteld zijn geweest door zijn eerste eigenaar, maar een demo nooit … .
 
Laatst bewerkt:
Een ex-demo kan aanlokkelijk zijn als Premium Selection, en velen hebben er al goede ervaringen mee, dat toch zou dát nu precies degene zijn, die ik laat staan .
Ze worden namelijk steeds afgebeuld in hun jonge leven en sommige exemplaren kunnen daar beter tegen dan andere .

Een erg dure BMW V8-cabrio, die ik me nieuw nooit had kunnen permitteren, bleek na 13.000 km méér slijtage en mechanische schades te vertonen dan een + 100.000 km wagen en heb ik, na erg veel ruzie met mijn toenmalige dealer, weer snel buiten gegooid.

De BMW Z4 van een vriend van mij zuipt olie ( als eerste auto in een lange rij , die bij hem steeds 50.000 km per jaar rijden) .

De demo-scooter , die ik vorige maand met 6.000 km op de teller meekreeg, had reeds een versleten koppeling , hetgeen de volgende opmerking aan mijn dealer ontlokte : “Maak je niet ongerust over JOUW scooter, … onze demo’s worden de eerste paar honderd kilometer goed door ons ingereden, maar hebben daarna een zeer zwaar leven”.

Vele dealers doen echter niet eens die moeite en geven hun demo’s vers uit het krat aan klanten mee…

Kortom, een ingeruilde motor kan nog vertroeteld zijn geweest door zijn eerste eigenaar, maar een demo nooit … .


demo of leen en huur motoren/auto's die hebben het altijd zwaar, denk als men gaat zeggen er zit een black box in , moet van de verzekering het wel eens een flink stuk minder erg word
 
Dus een demo kan je in minder als 200 km kapot rijden of zulke zware schade toebrengen dat je dat voelt als je zo.n motor meekrijgt als vervangend vervoer?
Ik geloof nog wel in sinterklaas.
Maar dit verhaal kan zo bij Arjen Lubach vandaan komen.
Ze doen toch wel blokolie in die demo motoren? 🐻
 
Als een motor van de assemblageband afrolt gaat deze de testkamer in en wordt hij met een koud blok vol belast. Dat is de zwaarste mishandeling die een motor in zijn leven krijgt en overleeft dat in 99,99% van de gevallen.
De oppervlakte ruwheden van cilinders, zuigers en lagerschalen zijn tegenwoordig zo laag, dat inrijden niet meer nodig is. Een 1000km beurt vertoont schone olie en is meer bedoeld om boutjes aan te trekken. Een ex demo motor heeft hooguit wat vaker met een koud blok vermogen moeten leveren, maar daar kunnen ze prima tegen, mits het niet te vaak gebeurd. Over het algemeen rijden er geen zware hooligans op GS'en, dus de kans dat de demo motor zwaar misbruikt is in zijn jonge bestaan, valt denk ik best mee.

Mijn huidige brommert is ex demo, mijn CRF1000 was ex demo, mijn F800GS was ex demo, mijn SC59 Fireblade was ex demo......... Allemaal probleemloos en zonder gebruikerssporen.
 
Precies….
Ga maar eens na wat je zelf zou doen met een proefrit…valt reuze mee toch.
Ze kunnen heel wat hebben tegenwoordig en een toerenbegrezer zit er niet voor niets op.
Het valt reuze mee, zelf heb ik ook wel wat demo’s gehad w.o. een Ducati Multistrada..werkelijk geen centje pijn.
 
Tox en Velo : goed dat jullie er zijn, want anders bleven de dealers met hun demo’s zitten.
Mijn dealer wilde geen ex-demo van hem aan mij verkopen, maar wel een ingeruild exemplaar van een klant, die hij goed kende…
I rest my case .

Propje, het is niet na 200 km dat je die mishandeling voelt, maar wel als je die motor een paar jaren bezit nadat je hem kocht, na meerdere duizenden kilometers demogebruik en het ding olie begint te verbruiken, terwijl netjes ingereden motoren van dezelfde leeftijd en kilometerstand dat niet doen…

Niet elke demo wordt mishandeld, maar de kans is groter, ook volgens mijn dealer, die wél stelt dat een goed warme motor heel wat kan hebben…. Alleen, je ziet soms individuen wegscheuren met zo’n demo, net nadat het ding, nog steenkoud, uit de garage werd gerold. 8)7
 
Terug
Bovenaan Onderaan