Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Wij hebben (binnenkort) een afgezwakte APK voor motoren, nl. bij de verkoop ervan, maar ik heb de modaliteiten ervan niet nagelezen .

En in België zou dat gat al snel definitief (!) gevuld zijn geweest met een emmertje vloeibare pek, zijnde de enige reparatiemethode die hier wordt toegepast … keer op keer op keer op keer …. 8)7 -O-
 
Wij hebben (binnenkort) een afgezwakte APK voor motoren, nl. bij de verkoop ervan, maar ik heb de modaliteiten ervan niet nagelezen .

En in België zou dat gat al snel definitief (!) gevuld zijn geweest met een emmertje vloeibare pek, zijnde de enige reparatiemethode die hier wordt toegepast … keer op keer op keer op keer …. 8)7 -O-


In NL zullen we op termijn er ook wel aan moeten met een motor APK, en dan te bedenken dat het aandeel ongelukken door motoren die een defect hebben wat een directe oorzaak of invloed is geweest nihil is ,, blijft over milieu eisen, en geluid, daar kon wel eens winst in zitten omdat mensen geen zin hebben om steeds een compleet systeem te verwisselen , en sommige hebben een kat vervanger en lambda dummy , of geen DB killer of wat niet gekeurd is , of er aan geboord en gezaagd .
 
Laatst bewerkt:
Dat zou wel fijn zijn, het is wel een argument dat er eindelijk wat meer gebeurt van het handhaven van de eisen dus de overlast afneemt van die aso's die met open brulpijpen rond scheuren .

maar het MAG heeft best een aantal succes gehaald met het aanvechten van afsluitingen.
 
In NL zullen we op termijn er ook wel aan moeten met een motor APK, en dan te bedenken dat het aandeel ongelukken door motoren die een defect hebben wat een directe oorzaak of invloed is geweest nihil is ,, blijft over milieu eisen, en geluid, daar kon wel eens winst in zitten omdat mensen geen zin hebben om steeds een compleet systeem te verwisselen , en sommige hebben een kat vervanger en lambda dummy , of geen DB killer of wat niet gekeurd is , of er aan geboord en gezaagd .
NL heeft tijdig en geldig geprotesteerd tegen de invoering van de APK voor motoren
In B was men daar te lui en niet genoeg geïnteresseerd voor … pfff 🤬
 
NL heeft tijdig en geldig geprotesteerd tegen de invoering van de APK voor motoren
In B was men daar te lui en niet genoeg geïnteresseerd voor … pfff 🤬

er zijn zat dingen die NL niet wilde maar Brussel deed het toch ,, net zo als met dat digitale ID waar men in Den Haag toch wel de nodige terechte bedenkingen tegen heeft, het gaat toch komen.
 
"Lui en niet geïnteresseerd" is denk ik de juiste analyse.
Kon ze gewoon niet schelen.
Ik denk dat onze politici stiekem pro APK keuring zijn, maar het niet openlijk durven zeggen.
Ik vraag me af, als ik als Belg een GS van 4 jaar oud verkoop aan een NL motorzaak, moet die dan naar de keuring?
 
Neen.
Enkel voor inschrijving in BE vermoed ik.
Omgekeerd wel.
Maar omgekeerd is sowieso niet evident, gezien CoC bij ons verplicht is.
 
Vrij deze week en voordat het echt koud wordt klussen aan de gs lc.
Olie,filter,cardanolie, luchtfilter, remolie en de remklauwen er af en schoonmaken..
20221130_115714.jpg
20221130_115721.jpg
 
Bij mij wel...Shirley nog steeds zwaar ziek...
Dus meteen ook haar gs maar de olie ververst..
Beiden klaar voor de winterstop..
De RS is een maand geleden verwend met een grote onderhoudsbeurt en nieuwe banden...de Vstrom gaat in maart naar de dealer voor zn 12k beurt. Die zit nog in de garantie...
 
GS ADV Trophy ✅

En de dealer neemt die van mij over.. Prijs uiteraard (wat) lager dan wat ik ervoor zou kunnen vangen via de particuliere weg, maar goed, geen gedoe, geen testritten en geen onderhoud meer... 't is ook wat waard.


Hij vertelde me ook dat de nieuwe GS 1300 leverbaar zou zijn na de zomer van 2023, de GS Adv (ook 1300 trouwens) zou te krijgen zijn in het najaar van 2024.
De 1400... daar weten ze nog niets van, zou iig niet voor '23 of '24 zijn. Zal wellicht zo'n "M" versie worden.. zoals bij de racers.
 
Voor mij ook niet, maar als ik een nieuwe koop wil ik wel iets hebben dat echt heel anders is dan wat ik nu heb. En het verschil tussen de 1250 en 1200 is niet groot.
 
Als (helaas) ervaringsdeskundige, vind ik ook wel voordelen in een model dat grondig uitgeevolueerd is, ipv steeds het eerste model van een nieuw vehikel aan te schaffen...

Met mijn R1200GS LC in 2013 heb ik echt wel geluk gehad , maar de motor-productiemaand juni 2013 bleek een uitzonderlijk gunstig tijdstip te zijn geweest, waarbij bijna uitsluitend "goede" componenten werd gebruikt... de exemplaren voor en (ruim) nà dit tijdstip kregen nogal wat onderdelen van slechte producties ingebouwd, met alle vreugde vandien...

Ik laat dan ook graag de kelk van de eerste productiejaren van de R1300GS aan mij voorbijgaan... temeer daar de 1200/1250-motor echt àl mijn wensen vervult (daar waar de oliegekoelde 1200 me toch een béétje op mijn honger liet qua prestaties in de bergen, zéker met een passagier).
 
Voor mij ook niet, maar als ik een nieuwe koop wil ik wel iets hebben dat echt heel anders is dan wat ik nu heb. En het verschil tussen de 1250 en 1200 is niet groot.

Ik heb geen ervaring met de 1200, maar van wat ik hoor van verschillende ervaringsdeskundigen die beroepsmatig met die dingen rijden zou het verschil tussen beiden toch wel heel wat moeten zijn... 🤔
 
Ik laat dan ook graag de kelk van de eerste productiejaren van de R1300GS aan mij voorbijgaan...


+1

Content dat ik nu nog voor die 1250 GS ADV heb gekozen... deze zal iig niet zo snel meer omgeruild gaan worden.

Ben heel tevreden van mijn GS, maar ik had eigenlijk vorig jaar al voor die ADV moeten kiezen... 🤷‍♂️
 
Ik heb geen ervaring met de 1200, maar van wat ik hoor van verschillende ervaringsdeskundigen die beroepsmatig met die dingen rijden zou het verschil tussen beiden toch wel heel wat moeten zijn... 🤔
Optisch zit er sowieso weinig verschil in en het rijwielgedeelte is zo goed als gelijk. Alleen het blok is iets anders met wat meer vermogen en mijn GSA heeft natuurlijk nog geen display maar dat vind ik eerder een minpunt dan een pluspunt. Overstappen nu naar een 1250 is niet vergelijkbaar met de stap van een oliekoeler naar een LC. Dat gecombineerd met dat ik inmiddels tegen de 200.000km zit, dus qua inruil krijg ik niet veel terug. Dus ik wacht in principe op een 1300, kijk of ik dat wat vindt en dan is het tijd voor een nieuwe GSA. Als dat inderdaad eind 2024 is, staat er waarschijnlijk 250.000km op de teller.
 
.... en in B gelden vanaf december ook de Saloncondities, waarop velen wachten .

Ze zijn er, die saloncondities.

En sta zelfs een beetje versteld.. 1250€ korting op een nieuwe GS/GSA. Da's samen met de RT1250 bijna de beste korting van heel het gamma.
Enkel de R18 en de F900R Sport Tour Edition doen het beter.


Trouwens, 1000€ korting op de scooters.. ook niet niks.
 
Enkel voor de nieuwe R1250R en RS is het maar een mager beestje .
En inderdaad, 1000 euro korting + 5 jaar garantie op de scooter was de moeite waard om ff te wachten .
De dealers moeten zelf aan die korting bijdragen , zodat je verder niks meer van hen krijgt .
 
Enkel voor de nieuwe R1250R en RS is het maar een mager beestje .

Zijn dan ook pas vernieuwd he...

Omgekeerde wereld dit jaar... Denk niet dat we al gezien hebben dat je op een GS1250 zoveel korting krijgt.

In 2021 kregen we op de F750GS nog 1750€ + 5 jaar garantie.. denk dat we toen een goede deal gedaan hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan