Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Wat wil je er écht van hebben eigenlijk. Niet dat ik kandidaat ben voor de duidelijkheid :)
 
Dan gaat het wellicht bij een overname nog harder tegenvallen....

Volgens mij wil jij teveel...

De hoofdprijs krijgen voor je 850 en een kleine particuliere prijs betalen bij een dealer, want je wil garaA

Als jij zo'n nette 2e generatie R850R wil betaal je zomaar 3,5 K dan ga ik niet in op een opkopers bod van 2 K ........

heb ook boden gehad die wel acceptabel waren en met die zaken ga ik na de winterstop praten, komt wel goed.
had afgesproken met m'n vrouw om het naar volgend jaar te tillen ,, nog een week of wat en dan gaat ie toch de stalling in ,,
 
Een handelaar gaat toch echt niet al die moeite doen voor 500 euro MARGE te genereren?
3500 vraagprijs particulier (geen idee, ik geloof je); dan lijkt 2k voor een handelaar wel oké hoor. Nee?
 
Er worden bij scheepsmotoren (ook binnenschepen) ook zeer regelmatig olieanalyses uitgevoerd, die enorm belangrijk zijn....
Vandaar mijn onwil om hiermee te gaan experimenteren... de witjassen bij BMW (en de andere constructeurs) zullen wel verdomd goede redenen hebben om deze of gene oliespecs aan te bevelen voor hun creaties....
Ooit liet ik voor amoniak koel/vriescompressoren ook olieanalyse uitvoeren, resultaat was altijd dat de olie veel langer kon meedraaien dan voorgeschreven door de fabrikant van compressoren en olie.
Dus
 
Wat een mooi ding ,, maar is ie niet allang weg ?

lijkt me een particulier ,, dus kan ik niet inruilen, zit wel wat boven mijn budget,, ik moet genoegen nemen met minimaal 2 x zo'n hoge km stand.

Je wilt toch een met DOHC blok ?
Die liggen toch allemaal rond die prijs.
Ditlijkt een buitenkansje met die lage km stand...
Ik.zeg. .met wat jij zoekt...sla je slag
 
Als jij zo'n nette 2e generatie R850R wil betaal je zomaar 3,5 K dan ga ik niet in op een opkopers bod van 2 K ........


Ik heb nu de laatste jaren toch wel wat motoren gekocht en ingeruild, en wat je bij een dealer kan pakken ligt dikwijls gewoon in de lijn van hetgeen een opkoper biedt hoor.
Dikwijls belt een dealer ook gewoon naar zo'n opkoper om een prijs te bepalen..

Het is zoals Astian ook al schrijft, geloof je nu echt dat een dealer u een overnameprijs gaat geven die in de buurt komt van een hogere particuliere verkoopprijs? Draai en keer het hoe je wil, bij een dealer moet er winst gemaakt worden.. of het moet op z'n minst interessant genoeg zijn om toe te happen.

Als je nu eens een nieuwe motor zou kopen misschien, maar toch niet als je wil overgeven op een (onderhandelde, scherpe) prijs waarvoor ze een tweedehands willen verkopen?


Als klant heb ik ook nog nooit gekregen wat ik graag zou krijgen bij de dealer, maar ik kocht er wel een nieuwe motor en daar kreeg ik dan wel weer wat extra's op zodat het voor beide partijen toch nog een interessante deal kon zijn.



Maar en weinig willen betalen voor die GS en tegelijk de hoofdprijs willen ontvangen voor die veel minder gewilde 850 van je... Ik vrees dat je dan in 2022 nog op zoek bent naar die perfecte GS.
 
Maar en weinig willen betalen voor die GS en tegelijk de hoofdprijs willen ontvangen voor die veel minder gewilde 850 van je... Ik vrees dat je dan in 2022 nog op zoek bent naar die perfecte GS.

Het is gewoon een hobby. Net als vrouwen die de hele middag kleren gaan passen, maar uiteindelijk niks kopen.
 
Mijn Kawadealer vraagt € 1000 meer voor mijn ingeleverde Versys 1000 dan wat hij mij betaalde.
Daar moet hij wellicht nog wat afdoen voor de koper, een grondige poetsbeurt laten uitvoeren , een oliebeurt geven , 1 jaar garantie voorzien en mogelijk staat de motor er nog tot ver in het voorjaar.
Ik accepteer dus de prijs die ik ervoor kreeg op het einde van het motorseizoen en zonder er een nieuwe te kopen.
Schijnt een moeilijk concept te zijn voor Verhulst.
 
Je wilt toch een met DOHC blok ?
Die liggen toch allemaal rond die prijs.
Ditlijkt een buitenkansje met die lage km stand...
Ik.zeg. .met wat jij zoekt...sla je slag

die GS van 9,5 K die hebben meestal minder dan 50 K gelopen ,, je heb er wel bij die proberen met een hogere km stand, maar er is redelijk wat aanbod die tussen de 70 a 90 K km gelopen hebben die wel in mijn budget passen , dus daar richt ik me op, vind een sluitende onderhoud historie belangrijker die aantoonbaar is ,, kan gewoon geen 9,5 uitgeven punt .....
Ik heb nu de laatste jaren toch wel wat motoren gekocht en ingeruild, en wat je bij een dealer kan pakken ligt dikwijls gewoon in de lijn van hetgeen een opkoper biedt hoor.
Dikwijls belt een dealer ook gewoon naar zo'n opkoper om een prijs te bepalen..

Het is zoals Astian ook al schrijft, geloof je nu echt dat een dealer u een overnameprijs gaat geven die in de buurt komt van een hogere particuliere verkoopprijs? Draai en keer het hoe je wil, bij een dealer moet er winst gemaakt worden.. of het moet op z'n minst interessant genoeg zijn om toe te happen.

Als je nu eens een nieuwe motor zou kopen misschien, maar toch niet als je wil overgeven op een (onderhandelde, scherpe) prijs waarvoor ze een tweedehands willen verkopen?


Als klant heb ik ook nog nooit gekregen wat ik graag zou krijgen bij de dealer, maar ik kocht er wel een nieuwe motor en daar kreeg ik dan wel weer wat extra's op zodat het voor beide partijen toch nog een interessante deal kon zijn.



Maar en weinig willen betalen voor die GS en tegelijk de hoofdprijs willen ontvangen voor die veel minder gewilde 850 van je... Ik vrees dat je dan in 2022 nog op zoek bent naar die perfecte GS.

dat doen ze alleen als jou inruil niet zelf willen verkopen ,, te oud, te veel gelopen , te slecht etc

nee ik verwacht niet dat in bij inruil het zelfde kan krijgen als bij een particuliere verkoop maar ze kunnen er wel meer voor krijgen omdat ze garantie kunnen bieden en ik eigenlijk niet.

nogmaals ben bij een paar zaken geweest die me een inruil boden waar ik wel akkoord mee ga.

er is altijd wel wat rek, maar dan wel aan beide kanten.

tot heden heb ik bij alle auto's en motoren die in verkocht of inruil wel gekregen wat ik verwachte en minimaal wilde,, anders deed ik het niet.
zou ik volgend voorjaar echt weer zo'n schijt opkoop prijs krijgen dan rij ik nog wel een jaar door.

ik kijk altijd wat de markt doet , en kijk wat een redelijke prijs is en daar een normale marge vanaf en wat kosten showroom.
maar je heb gewoon altijd soms onredelijke mensen dus de ene geeft een ruk prijs wat ik bij ikwilvanmijnmotoraf ( al heb ik daar gewoon voor een F 800 GS gekregen wat ik bij een BMW dealer als inruil kreeg ) maar die willen graag jonge en populaire motoren .

Denk als er geen gekke dingen gebeuren dat ik wel voor de zomer 2021 een GS heb.
 
Mijn Kawadealer vraagt € 1000 meer voor mijn ingeleverde Versys 1000 dan wat hij mij betaalde.
Daar moet hij wellicht nog wat afdoen voor de koper, een grondige poetsbeurt laten uitvoeren , een oliebeurt geven , 1 jaar garantie voorzien en mogelijk staat de motor er nog tot ver in het voorjaar.
Ik accepteer dus de prijs die ik ervoor kreeg op het einde van het motorseizoen en zonder er een nieuwe te kopen.
Schijnt een moeilijk concept te zijn voor Verhulst.

nee hoor,, ik snap dat prima, ik krijg er minder voor dan wat zij hem voor kunnen verkopen ,, maar dat hoeft niet de helft te zijn.
voor een prijs waar ik alleen 850 voor kan krijgen met een ton op de klok , en toch wel tekenen van een bewogen leven

wat op mijn 850 helemaal niet van toepassing is, ding is echt netjes en strak en goed onderhouden.
 
"Soms moet je de focus iets meer verleggen op geld verdienen, in plaats van geld proberen te besparen en voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten."

Zo maar een vrijblijvende tip op de donderdagavond. Zie het als een cadeautje, je kunt hem uitpakken en er iets mee doen, je kan 'm ook naast je neerleggen. *O*
 
nogmaals ben bij een paar zaken geweest die me een inruil boden waar ik wel akkoord mee ga.
Hoe komt het dan dat je nog steeds niet hebt wat je al zo lang wil?



ik kijk altijd wat de markt doet , en kijk wat een redelijke prijs is en daar een normale marge vanaf en wat kosten showroom.
Nu, als jij gaat bepalen hoe een dealer z'n marge en kosten gaat berekenen adhv de markt die jij volgt kan het nog wel even duren...




En die motoren die ik inruilde waren lang niet allemaal te oud of te slecht hoor...

De CBF1000 (toen 6 jaar oud) is bij de BMW dealer overgelaten adhv een overnameprijs die hij te horen kreeg van een opkoper, gewoon via telefoon.

De R1200R van 2014 met amper 34000km op de teller die we in 2018 aanboden bij 3 verschillende dealers, telkens met aankoopplannen van een nieuwe motorfiets, is uiteindelijk ook gewoon verkocht voor een via de telefoon afgesproken prijs aan een opkoper.
Er zat rek op idd, als ik me niet vergis zat er ong. 1000€ verschil tussen degene die het meest gaf en degene die het minst gaf...

Leuk detail... bij de BMW dealer kregen we het minst. 🤷‍♂️
 
dat doen ze alleen als jou inruil niet zelf willen verkopen ,, te oud, te veel gelopen , te slecht etc

Bij een BMW dealer gaat alles dat ze niet als BMW Premium Selection kunnen verkopen naar een handelaar. Dat betekent dus alles ouder dan 4 jaar of meer dan 40.000km. Jouw motor zal een BMW dealer dus altijd direct naar een handelaar doorzetten.
 
Bij MP Almere, bwm en suzuki dealer, staan toch redelijk wat 2e hands van diverse merken en leeftijd...die gaan niet naar opkopers en staand daar gewoon te koop.
 
Bij MP Almere, bwm en suzuki dealer, staan toch redelijk wat 2e hands van diverse merken en leeftijd...die gaan niet naar opkopers en staand daar gewoon te koop.

BMW BELUX laat zo'n dingen niet toe volgens mij... Enkel BMW of niets zal het hier zijn.

Jammer eigenlijk... zou wellicht aangenamer shoppen zijn. :X
 
maar ze kunnen er wel meer voor krijgen omdat ze garantie kunnen bieden en ik eigenlijk niet.

Ze kunnen er meer voor vragen/krijgen omdat ze inderdaad in een andere setting verkopen, beter kunnen adverteren, een groter netwerk hebben en inderdaad onder andere garantie geven. Maar dat garantie geven is eigenlijk ook een kost, dus leg mij dan even uit hoe zij door garantie méér kunnen vragen?

Ofwel sluit een handelaar een garantieverzekering af (bijvoorbeeld bij Real Garant) en dan is het niet meer dan een in te rekenen kost voor de verzekeringspremie van 1 jaar. Hoe ouder de motor, hoe hoger de kilometerstand en/of hoe hoger het vermogen, hoe duurder die verzekeringspremie is. In zo'n polis staan trouwens ook heel wat clausules.
Ofwel neemt de handelaar de bluts met de buil, sluit die geen verzekering af, maar moet hij nog steeds garantie geven indien er kosten komen en dan is het ook weer gewoon een kost in zijn werkplaats.

Dus leg mij nu eens uit hoe je door garantie méér kunt vragen?
Het is misschien een aspect of argument waardoor iemand hem sneller zal kopen, en waardoor de handelaar door het geven van garantie de motorfiets sneller verkocht krijgt. Maar al op 't einde is de weegschaal toch in balans?
 
Hoe komt het dan dat je nog steeds niet hebt wat je al zo lang wil?




Nu, als jij gaat bepalen hoe een dealer z'n marge en kosten gaat berekenen adhv de markt die jij volgt kan het nog wel even duren...




En die motoren die ik inruilde waren lang niet allemaal te oud of te slecht hoor...

De CBF1000 (toen 6 jaar oud) is bij de BMW dealer overgelaten adhv een overnameprijs die hij te horen kreeg van een opkoper, gewoon via telefoon.

De R1200R van 2014 met amper 34000km op de teller die we in 2018 aanboden bij 3 verschillende dealers, telkens met aankoopplannen van een nieuwe motorfiets, is uiteindelijk ook gewoon verkocht voor een via de telefoon afgesproken prijs aan een opkoper.
Er zat rek op idd, als ik me niet vergis zat er ong. 1000€ verschil tussen degene die het meest gaf en degene die het minst gaf...

Leuk detail... bij de BMW dealer kregen we het minst. 🤷‍♂️

Eerst had ik te weinig gespaard, toen werd duidelijk dat ik niet op een motor kan gaan rijden die duurder is dan de auto van mijn vrouw als ik een DOHC van 9,5 K zou kopen wat daar dan zoveel bij moet. dan mijn zinnen aangepast naar de goedkopere GS de 2004-2006 zijn de goedkoopste, maar dan zit je met dat stomme servotronic ABS , eentje gevonden waar dat net opgelost was ( revisie ) maar toen zag ik dat er eigenlijk geen BC op mogelijk was,, vind het wel fijn om te weten wat het verbruik is en hoeveel ik kan rijden, en gezien ik genoeg met nieuwe lucht/olie GS(a) gereden had, merkte is dat bepaalde mods toch wel miste ,, dan meer geld gespaard zodat ik een nette GS vanaf 2008 kan kopen die kosten gemiddeld 7,5 K en hebben dan minder dan 75 K gelopen , thuis met m'n vrouw dat overeen gekomen ,, omdat die 2008 al de meeste upgrades al hebben ,de beste is een DOHC maar dat is niet te verkopen thuis , maar zie als ik een wat hogere km stand accepteer 80 a 100 k zijn ze bijna bereikbaar , maar vaak ver van huis.

Dus volgend jaar maar kijken wat voorbij komt ,

ik bepaal niet wat zijn marge word, maar heb gemerkt als ik een redelijke marge laat zitten ik toch wel een deal kan krijgen,, natuurlijk proberen ze de marge zo hoog mogelijk, en sommige zaken zijn gewoon niet goed bezig,, maar dat kan je overal treffen

tussen mijn hoogste en laagste inruilbod zat 1500 ,
 
Als het goed is zal een handelaar of dealer net als elk ander bedrijf voor elke handeling marge moeten maken.
Dus;
De motor goed moeten poetsen = hogere verkoopprijs
Servicebeurt = hogere verkoopprijs
Garantie (premie/risico) = hogere verkoopprijs

Maar deze zaken kan hij voor zichzelf vaak goedkoper uitvoeren als voor een klant die werkzaamheden komt laten uitvoeren.
Voor onderdelen en verbruiksartikelen kan hij nu rekenen met de inkoopsprijs.
Voor uren kan gebruik gemaakt worden van leegloopuren.

Wat mij opvalt is dat het verschil tussen de prijs die een handelaar geeft bij inkoop/inruil en de vraagprijs in de winkel voor een recente of oudere motor niet veel verschild.
Daarmee wordt het verschil op oudere en minder gewilde motoren gevoelsmatig wel erg groot.
b.v. 1500 euro verschil op een motor de voor 4000.- euro in de showroom staat is 2500 euro inruil. Dat voelt minder goed als 1500 euro verschil op een motor de voor 16500.- euro in de showroom staat is 15000 euro inruil. (voor 10% ga je de ellende van het verkopen op Marktplaats niet nemen)

Maar ik begrijp het ook wel. Bij een oudere motor is het inschatten van eventuele onverwachte kosten veel lastiger dan bij een motor van drie jaar oud.
 
wat vinden we hier van ?? in de bochten en het eruit komen is die GSA gewoon rapper !! en zit die S100XR de GSA gewoon in de weg alleen op de rechte einden loopt ie weg om in de bocht weer bijna ingehaald te worden.

hij staat op deze banden Pirelli Scorpion Trail II. Enkel € 127,90 hoor ik veel goeds van,, heb alleen de 1e generatie eens geprobeerd vond ze best goed eigenlijk
 
wat vinden we hier van ?? in de bochten en het eruit komen is die GSA gewoon rapper !! en zit die S100XR de GSA gewoon in de weg alleen op de rechte einden loopt ie weg om in de bocht weer bijna ingehaald te worden.

hij staat op deze banden Pirelli Scorpion Trail II. Enkel € 127,90 hoor ik veel goeds van,, heb alleen de 1e generatie eens geprobeerd vond ze best goed eigenlijk


Ja, dat die S1000XR trager uit de bochten komt zal aan de banden liggen..... _O-_O-_O-


Komaan man, wissel die motorrijders van plaats en het zal er heel anders uitzien.
Het is vooral degene die op de motor zit die het moet doen he...

Ik rij jaarlijks een keer of 3 op dat circuit, het is een kort technisch circuit met eigenlijk maar één echt lang recht stuk, en laat het nu net dat stuk zijn waar je die S1000XR ziet wegrijden van die GSA....

Het is ook net daarom dat ik het altijd grappig vind als men komt verkondigen dat een bepaald type motor niet meekan met een ander bepaald type motor...


Of zou het toch aan die banden liggen? 🤔
 
die S1000XR met zoveel meer vermogen en lager gewicht zou toch echt aan het langste eind moeten trekken , denk dat je gelijk heb met een ander persoon op die S1000XR het toch wel anders was geweest,, alleen maar omdat ie hem te laag in de toeren laat zakken ,, waar just de GSA goede zaken doet met dat koppel .

maar de GSA heeft smallere banden en dan ga je ook makkelijker van richting
 
Ik ga er ook van uit dat de rijder het grote verschil maakt.

Hier maakt iemand die normaal een ronde rijd op zijn BMW S1000RR in 1 minuut en 45 seconde een ronde op de BMW R1250GS in 2 minuten en 8 seconde.
Daarbij geeft hij aan echt zijn best te doen op de BMW R1250GS.
(Maar zijn BMW S1000RR heeft wel betere banden.)

 
Terug
Bovenaan Onderaan