Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Bij een BMW dealer gaat alles dat ze niet als BMW Premium Selection kunnen verkopen naar een handelaar. Dat betekent dus alles ouder dan 4 jaar of meer dan 40.000km. Jouw motor zal een BMW dealer dus altijd direct naar een handelaar doorzetten.

Bij de dealer is alles ouder dan een een hele mooie DOHC met weinig km's al te oud en gaat naar de handel.

Trouwens stel dat ik iets niet zou kunnen betalen zou ik het gewoon uit m'n hoofd zetten.
 
Ik ga er ook van uit dat de rijder het grote verschil maakt.

Hier maakt iemand die normaal een ronde rijd op zijn BMW S1000RR in 1 minuut en 45 seconde een ronde op de BMW R1250GS in 2 minuten en 8 seconde.
Daarbij geeft hij aan echt zijn best te doen op de BMW R1250GS.
(Maar zijn BMW S1000RR heeft wel betere banden.)


niet om bijdehand te doen maar dit is toch een KTM in dat filmpje ??

een S1000RR heeft racebanden voor de weg ,, weet wel wat kapot gereden boeren wegen waar je echt het vermogen niet kan benutten en met je GS lachend gewoon weg rijd
 
maar de GSA heeft smallere banden en dan ga je ook makkelijker van richting


Ach, je kan blijven zoeken natuurlijk...

Punt is dat degene op de motor het moet doen. Ik heb er al weten rijden met een MT-07 waar menig motorrijder op z'n pk-racer het schaamrood op de wangen van kreeg.

Pk's, banden, allemaal leuk en aardig, maar als de piloot het niet kan/durft... dan heb je er niets aan...

of toch, wacht....

Op dat rechte stuk rijden ze van je weg.....








Ik ben verre van een snelle circuitrijder, maar het gebeurt mij ook dat ik op het rechte stuk moet afgeven omdat ik met m'n traktor niet meekan... om dan de eerstvolgende bocht tegengehouden te worden...

Andersom gebeurt ook, maar dan hou ik op het rechte stuk wel even in...
En in de snellere groepen ga ik gewoon niet rijden met m'n Tenere... al heb ik er daar ook al met zo'n Tenere tussen het racegeweld zien gaan hoor....
Zet de juiste persoon op een GS en die rijdt er ook snellere tijden dan velen met hun racemachien...

Het is allemaal zo overroepen, het type motor, het aantal pk's, het type band.... Toch voor de meesten die met zo'n ding eens een rondje op het circuit gaan rijden.
Op de OW zijn die dingen al helemaal ondergeschikt.
 
niet om bijdehand te doen maar dit is toch een KTM in dat filmpje ??

een S1000RR heeft racebanden voor de weg ,, weet wel wat kapot gereden boeren wegen waar je echt het vermogen niet kan benutten en met je GS lachend gewoon weg rijd

Luister naar het interview. Hij rijd normaal met zijn BMW S1000RR op dit circuit. Zijn ronde tijd is dan 1 minuut en 45 seconde.
 
De enige ervaring die ik op Mettet heb is met FTYPE's, zowel 4, 6 als 8 cilinder. :+
Angelique De Tavernier begeleidde me toen en vroeg me of ik mijn licentie al had, wat niet het geval is. Zo'n compliment krijgen, van zo'n madam 😍😍

Ja, dat die S1000XR trager uit de bochten komt zal aan de banden liggen..... _O-_O-_O-


Komaan man, wissel die motorrijders van plaats en het zal er heel anders uitzien.
Het is vooral degene die op de motor zit die het moet doen he...

Ik rij jaarlijks een keer of 3 op dat circuit, het is een kort technisch circuit met eigenlijk maar één echt lang recht stuk, en laat het nu net dat stuk zijn waar je die S1000XR ziet wegrijden van die GSA....

Het is ook net daarom dat ik het altijd grappig vind als men komt verkondigen dat een bepaald type motor niet meekan met een ander bepaald type motor...


Of zou het toch aan die banden liggen? 🤔

Ach, je kan blijven zoeken natuurlijk...

Punt is dat degene op de motor het moet doen. Ik heb er al weten rijden met een MT-07 waar menig motorrijder op z'n pk-racer het schaamrood op de wangen van kreeg.

Pk's, banden, allemaal leuk en aardig, maar als de piloot het niet kan/durft... dan heb je er niets aan...

of toch, wacht....

Op dat rechte stuk rijden ze van je weg.....








Ik ben verre van een snelle circuitrijder, maar het gebeurt mij ook dat ik op het rechte stuk moet afgeven omdat ik met m'n traktor niet meekan... om dan de eerstvolgende bocht tegengehouden te worden...

Andersom gebeurt ook, maar dan hou ik op het rechte stuk wel even in...
En in de snellere groepen ga ik gewoon niet rijden met m'n Tenere... al heb ik er daar ook al met zo'n Tenere tussen het racegeweld zien gaan hoor....
Zet de juiste persoon op een GS en die rijdt er ook snellere tijden dan velen met hun racemachien...

Het is allemaal zo overroepen, het type motor, het aantal pk's, het type band.... Toch voor de meesten die met zo'n ding eens een rondje op het circuit gaan rijden.
Op de OW zijn die dingen al helemaal ondergeschikt.

Klopt volledig. Zet mij daar op mijn Panigale en ik word het snot in de ogen gereden _O-_O-
 
Klopt volledig. Zet mij daar op mijn Panigale en ik word het snot in de ogen gereden _O-_O-


Kom eens af he...

Volgend jaar zijn de data:

maandag 12 april
maandag 28 juni
zaterdag 14 augustus


Persoonlijk raad ik je aan om in de groep INTRO + in te schrijven als je al wat vlot met de motor kan rijden...

 
Iedereen in mijn omgeving loopt mij daarvoor warm te maken. 2 collega's, mijn broer, mijn pa, ... Mettet zou wel leuk zijn omdat ik dat circuit een beetje ken.
Sowieso moet mijn broerke mee, alleen zie ik dat écht niet zitten O-)
 
Iedereen in mijn omgeving loopt mij daarvoor warm te maken. 2 collega's, mijn broer, mijn pa, ... Mettet zou wel leuk zijn omdat ik dat circuit een beetje ken.
Sowieso moet mijn broerke mee, alleen zie ik dat écht niet zitten O-)


Gewoon ne keer doen...

Is echt plezant, totaal anders dan alle andere circuitdagen.
Uit ervaring kan ik zeggen dat in de groep INTRO echte beginnende motorrijders zitten, dus als je al iets of wat motorervaring hebt zou ik, in tegenstelling tot wat men op de site laat blijken, inschrijven in de INTRO +.

Ook daar wordt alles heel laagdrempeling aangepakt en zijn de regels voor de namiddagsessies (vrij rijden) vrij strikt...

In de groep "GEVORDERD" gaat het mij ook al wat te snel van tijd... hier zitten de echt vlotte mannen en vrouwen, maar nog steeds met alle types van motoren.. ook GS'sen... ;)


Ik zie je volgend jaar? 🤔;)
 
Broerke is dat Vlaams voor zijwieltjes? :+

🤔


Hoe noemen jullie in NL dan een kind van je moeder met het mannelijke geslacht?
Broer toch ook he??

Ik neem aan dat er taalbarriéres zijn, maar met "broerke" is toch zo moeilijk niet he? 🤔;)


Los daarvan, zijwieltjes zijn "not done"... een beetje hellingshoek moet je hebben op zo'n circuit he.... :+
 
Sorry, ik kon het niet laten.

Zelf ik geen held op het circuit. Jaren geleden wel een gereden in Lelystad met het Motor-forum. Ik heb geloof ik nog nooit zo slecht gereden als die dag.
 
Ik deed het circuitrijden indertijd graag met een Fireblade van 2002 en daarna een CBR600RR, maar ik was zeker geen natuurtalent.

Tijdens mijn laatste sessie van vrij rijden op Zolder werd er tenslotte iemand achter mij door 2 dwaze racers doodgereden... en toen was voor mij de lol er af.

Deze zomer ging mijn veel meer circuit-ervaren neef nog onderuit op Croix-en-Ternois en brak daarbij 5 ribben (met de helicopter afgevoerd).

Het blijft ontegenzeggelijk een gevaarlijke bedoening, omdat je vroeg of laat toch je limieten opzoekt.
 
Gewoon ne keer doen...

Is echt plezant, totaal anders dan alle andere circuitdagen.
Uit ervaring kan ik zeggen dat in de groep INTRO echte beginnende motorrijders zitten, dus als je al iets of wat motorervaring hebt zou ik, in tegenstelling tot wat men op de site laat blijken, inschrijven in de INTRO +.

Ook daar wordt alles heel laagdrempeling aangepakt en zijn de regels voor de namiddagsessies (vrij rijden) vrij strikt...

In de groep "GEVORDERD" gaat het mij ook al wat te snel van tijd... hier zitten de echt vlotte mannen en vrouwen, maar nog steeds met alle types van motoren.. ook GS'sen... ;)


Ik zie je volgend jaar? 🤔;)

Ik krijg wel niet veel in het winkelmandje op de website.
Da's al positief hè :D
 
Het blijft ontegenzeggelijk een gevaarlijke bedoening, omdat je vroeg of laat toch je limieten opzoekt.


Laat dan dat uw eigen mening zijn...



Ik rij jaarlijks een keer of 3 met Clubmot op Mettet en doe hier en daar nog enkele andere "opleidingsdagen" mee op een circuit.

Bij Clubmot kan ik zeggen dat alles heel gecontroleerd gebeurd, in de voormiddag onder begeleiding en tijdens de namiddag onder strikte reglementeringen.
(Vrij rijden uitgezonderd)

Dat er eens iemand overmoedig wordt en/of z'n limieten gaat opzoeken kan altijd, maar nog geen enkele keer heb ik een ernstig ongeval weten gebeuren tijdens deze dagen...
 
een nette GS vanaf 2008 kan kopen die kosten gemiddeld 7,5 K en hebben dan minder dan 75 K gelopen
IMG_3224.jpg


Bingo! Hier staat ie, 2009 73k km en wie weet volgend jaar wel zoekend naar een nieuwe eigenaar...
 
Ik heb het over vrij rijden en niet als eendjes op 1 rijtje achter moedereend met een absoluut verbod tot inhalen.
Dat heb ik tweemaal gedaan, maar daarna volgde ik meer individuele lessen, waarbij je met 2 of 3 achter de instructeur rijdt en telkens van plaats wisselt.
Dat tempo bij de Motorsport school Zolder lag al heel wat hoger en in de namiddag was het dan vrij rijden, waarbij je werd gevolgd door de instructeurs die je regelmatig apart namen voor tips en correcties.
Tenslotte deed ik gewoon mee met het vrij rijden.
Die laatste keer liet men, zeer onvoorzichtig, tijdens onze sessie ook echte Nederlandse beroepsracers toe, die zich aan het voorbereiden waren op de competitie en aldus een amateur gewoon hebben gesandwiched met een dodelijke valpartij tengevolge.
 
Ik heb het over vrij rijden en niet als eendjes op 1 rijtje achter moedereend met een absoluut verbod tot inhalen.


Ge moet natuurlijk ook weten wat je wil he...

Ik zie je hier schrijven dat het veel te gevaarlijk is om op een circuit te rijden, en bij de eerste counter ga je het "georganiseerde circuitrijden" een beetje in het belachelijke trekken met Moeder de Eend en overdreven regeltjes.... 🤷‍♂️



Het mooie bij Clubmot is net dat er regels bestaan, net om in bepaalde groepen het veiligheidsgevoel te garanderen. Het zal niet de eerste zijn die bij een organisatie overweldigd wordt door al die snelle rijders, die je ook in een bocht voorbij komen, uitremmen als zijnde wannabee racers etc.

Dan is het toch mooi dat zo'n dingen als uitremmen, inhalen in bochten verboden zijn, niet? Toch zeker in de groepen INTRO en INTRO +.
Toen ik de eerste keer inschreef met mijn Superténéré wilde ik vooral wat doen aan mijn bochtentechniek, op een veilige manier, zonder haantjes die voor tijden komen rijden. Awel... die dag op Mettet was een schot in de roos. Ik denk als ik een dag geregeld had als "beginner" op Zolder... ik zou nooit meer terug op een circuit willen rijden.


Absoluut verbod op inhalen zeg je? Heb je het filmpje bekeken? Niet dat ik dit verwacht he.... filmpjes van anderen vind ik ook saai.
Maar los daarvan, het filmpje dat ik postte is genomen tijdens de namiddagsessies, dan mag je "vrij rijden" en inhalen op 2 rechte stukken, niet in bochten.
Ik reed het eerste stuk achter een collega van mij op z'n Tiger 1200, na 2.40 heb ik 'm op het recht stuk voorbijgerden om iets meer m'n ding te doen, maar echt snel durf ik mijn rijstijl nog steeds niet te noemen. Vind het gewoon een goede zaak dat er ook organisaties zijn die rekening houden met niet-racers die wel eens op een circuit willen rijden.. Eigenlijk zouden we zo'n dagen alleen maar moeten toejuichen.

Tijdens de voormiddag rij je in INTRO en INTRO+ drie sessies onder begeleiding van een instructeur. Eén of twee sessies achterop en zowieso één sessie voor de instructeur....


Vrij rijden kan ook, maar da's meer voor de "echte".
 
Laatst bewerkt:
Klinkt allemaal goed, zolang het echt maar niet dat treintje rijden is 😅

Kan iemand mij eens uitleggen wat uitremmen is? Kwestie dat ik al niet voor lul sta...
Hoorde mijn broer er ook wel al over bezig, maar omdat circuitrijden mij eigenlijk geen hol interesseert, nooit op doorgevraagd.

Als ge nu gewoon op tijd remt, en uw bochtje pakt, what could possibly go wrong? O-)
 
Klinkt allemaal goed, zolang het echt maar niet dat treintje rijden is 😅


Dat treintje rijden is onoverkomelijk bij Clubmot... toch in de sessies INTRO, INTRO+ en zelfs bij GEVORDERD... althans, toch in de voormiddag.



Werkwijze is 3 begeleide sessies in de voormiddag, met een instructeur.... twee achter de instructeur, één sessie ervoor.... maar telkens na elke ronde een wissel.
Feedback, toelichting en tips bij elke sessie... pre- en after- corona op een wat andere manier maar goed...


Namiddag vrij rijden in je eigen groep, dwz met een 30 tal motorrijder op het circuit, met afgesproken regels om veilig en vooral comfortabel te houden.


Het is net daarom dat ik je aanraad om in INTRO+ in te schrijven... zeker als je al wat motorervaring hebt.... Uit ervaring weet ik dat INTRO+ misschien niet gegarandeerd sneller gaat zijn dan INTRO, maar het verschil tussen de rijders ligt er niet zover uit mekaar.
Persoonlijk doe het ik "vrij rijden" liever bij INTRO+ dan bij INTRO.


Uitremmen... da's gewoon voor een bocht later in de remmen gaan dan je voorganger, om hem in de bocht te "pakken"...
En dat zijn dingen die ze liever niet zien in de sessies INTRO en INTRO+, dan zijn we aan het racen he...
 
Ge moet natuurlijk ook weten wat je wil he...

Ik zie je hier schrijven dat het veel te gevaarlijk is om op een circuit te rijden, en bij de eerste counter ga je het "georganiseerde circuitrijden" een beetje in het belachelijke trekken met Moeder de Eend en overdreven regeltjes.... 🤷‍♂️






Vrij rijden kan ook, maar da's meer voor de "echte".
Probeer nu eens om niét op een verhitte toon te reageren ...

Ik trek niets in het belachelijke.

Ik heb het over mijn eigen, hoogst persoonlijke en beperkte circuitervaring en ik heb, als totale circuit"noob", indertijd veel geleerd van die eerste, "brave " treintjerij-sessies, maar het heeft geen zin om op dat niveau te BLIJVEN rijden....

Op den duur wil je ik toch wat door gaan naar een ietwat hoger niveau, waar je wél wat meer mag ... tot uiteindelijk zélfs inhalen in de bochten toe.....gasp !!! Méér nog, het wordt je op de hogere niveaus gewoonweg aangeleerd door de instructeurs...

Ik deed dat toen ook niet met de tractor, waarmee ik nu rijd, maar wel met een circuit-georiënteerde motor zoals mijn Fireblade en , nog meer uitgesproken, met mijn CBR600RR...

En dan is het MIJN ervaring dat je op het circuit dan nog nét even later gaat remmen en nét nog even sneller door die bocht gaat, totdat je je eigen limieten van je kunnen of je durf benadert of overschrijdt ( let wel : niét die van de motor, want die liggen dan nog mijlenver weg)...

Bij mij ging dat nog nét goed en ik ben gestopt alvorens ik serieus onderuit ging... mijn ervaren (motoragent)neef verloor, na tientallen circuitdagen en ontelbare politiecursussen zonder een enkele tuimelpartij, in juli zijn eigen limiet wél even uit het oog en dat eindigde in tranen... het was al tientallen keren goed gegaan, en toen dacht hij dat hij die bocht nog 2 km sneller kon nemen dan voorheen... en dat vindt hij nu zelf een gevaarlijke tendens, maar het is een axioma : als je lang genoeg op het circuit rijdt, ga je vroeg of laat op je bek... simpel.
 
Laatst bewerkt:
maar het is een axioma : als je lang genoeg op het circuit rijdt, ga je vroeg of laat op je bek... simpel.
Ik wil dit gerust geloven dat een groot deel dat de limiet gaat zoeken wel eens in het decor belandt...
Maar het hoeft niet zo te zijn voor iedereen!

Het is lang niet zo dat iedereen met dezelfde intentie op een circuit gaat rijden he. Je kan het ook zien als een bochtentraining in een veilige setting... zonder verkeer, zonder vangrails, zonder bushokjes.... etc.
En als je je dan een beetje kan inhouden lukt het zelfs om de vrije sessies zonder kleerscheuren door te komen.

Op den duur wil je ik toch wat door gaan naar een ietwat hoger niveau, waar je wél wat meer mag ... tot uiteindelijk zélfs inhalen in de bochten toe.....gasp !!! Méér nog, het wordt je op de hogere niveaus gewoonweg aangeleerd door de instructeurs...

Jij trekt niets in het belachelijke? Dan lees ik de dingen anders dan dat ze er staan. 🤔



Los daarvan, natuurlijk is dit één van de volgende stappen, voor degene die dit willen... ik schrijf toch nergens dat dit niet zou mogen/kunnen?

Maar niet elke motorrijder zit hierop te wachten he. Sterker nog, de motorrijders die met hun dagdagelijkse motor zo'n "circuitdoop, bochtenstage" komen doen voelen zich net comfortabel wetende dat die namiddagsessies geen amateurwedstrijden zijn waar de snellere rijders langs alle kanten kunnen opduiken.
Zij willen met diezelfde motor de dag erna nog naar het werk kunnen rijden, of het weekend erna richting de Ardennen trekken...

De ene circuitdag is de andere niet. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan