Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Ik als noorderling zal bij Motorplaza uitkomen. Heerenveen komt motor vandaan, maar Groningen is 10min dichterbij. Om het even...
 
Ik weet een ontzettend goed adres voor bmw onderhoud met normale prijzen in je regio
Dat is datgene wat ik bedoelde met dealers die geen markt conforme prijzen nemen voor slijtage onderdelen dan zoek je wat anders en zijn ze hun klanten kwijt en missen ze de omzet en dit is totaal onnodig want ook de 60 euro aan olie en filter zit nog veel winst bij de Bmw dealer koste mij dat 102 euro en dan krijg je bovenstaand resultaat.
 
Tijdens de 40 years GS tour een proefrit geboekt op een 1250 GSA. Ben wel nieuwsgierig naar de 1250 vs mijn 1200 en de GSA vs mijn GS.

Hopelijk wordt t geen dure proefrit :+
 
Hi All,

Ik heb vorige week uitlees apparatuur aangeschaf voor mijn BMW R1250GSA uit 2019 omdat hij voor de zoveelste keer een motorstoring heeft. Vaak zijn het kleine eletrische storingen die vanzelf weer weg gaan, daar ben ik inmiddels aan gewend. Deze melding gaat echter niet weg en is permanent in beeld. De dealer haalt hem altijd kosteloos op en brengt hem weer terug. Hellemaal prima alleen ik ben hem wel een paar dagen kwijt en omdat ik hem dagelijkse gebruik is dat storend, vandaar de aanschaf van uitlees apparatuur.

Na hem zelf uitgelezen te hebben kan ik bevestingen dat voor de tweede keer de uitlaatklep vast zit. De eerste keer was in 2020 met 7k op de teller en nu de 2de keer met 13k op de teller. De motor is bijna twee jaar oud. Vorige keer heeft de dealer aangegeven de volledige voorbochten incl. klep te moeten vervangen omdat de klep niet los te vervangen is. Dit hebben ze netjes onder garantie gedaan en dat zou volgens hun anders rond de 3k hebben gekost.

Ik ga ze strak bellen en ik verwacht dat hij gewoon weer onder garantie vervangen gaat worden. Maarja...... Als het in dit tempo doorgaat is hij volgend jaar weer stuk en wordt hij een laatste keer onder garantie vervangen. Daarna is de garantie voorbij en mag ik elke 7k aan kilometers een 3k aftikken voor een nieuwe klep en voorbochten. Het probleem gaat zich namelijk niet vanzelf oplossen als de zelfde onderdelen gebruikt worden. Iets anders is er volgens de dealer niet namelijk.

Wat zouden jullie doen?

Update!

Motor is bij de dealer geweest. Dit keer zit niet het mechanische boven op de klep vast maar de klep zelf geeft problemen. Door vervuiling in de uitlaat heeft de klep minder ruimte om te bewegen en loopt vast. BMW heeft een nieuw onderdeel hier voor uit gegeven en deze gaan ze plaatsen.
Wordt dus weer nieuwe voorbochten icm een verbeterde klep. De dealer geeft aan dat dit mede wordt veroorzaakt door de 'nieuwe' E10 brandstof.

Wordt dus allemaal weer onder garantie vervangen en kijken of het nu heel blijft.
 
Update!

Motor is bij de dealer geweest. Dit keer zit niet het mechanische boven op de klep vast maar de klep zelf geeft problemen. Door vervuiling in de uitlaat heeft de klep minder ruimte om te bewegen en loopt vast. BMW heeft een nieuw onderdeel hier voor uit gegeven en deze gaan ze plaatsen.
Wordt dus weer nieuwe voorbochten icm een verbeterde klep. De dealer geeft aan dat dit mede wordt veroorzaakt door de 'nieuwe' E10 brandstof.

Wordt dus allemaal weer onder garantie vervangen en kijken of het nu heel blijft.
Weer die e10 ethanol rotzooi, ik hoop dat de e5 E98 voorlopig nog te koop blijft.......
 
Vandaag gaat Maxxmoto die nieuwe HD testen. Komt ter sprake bij mijn broer (die dus ook een XR in bestelling heeft staan), waarbij ik zeg dat ik misschien toch te rap heb beslist, want dat ik hem eigenlijk wel retevét vind.
Hij begint me direct vanalles af te steken dat ik blij zal zijn met die XR, en dat onderhoudskosten op een HD onmenselijk zijn etc etc etc. Wanneer ik daarop wat dieper ben ingegaan kwamen we tot de constatatie dat een doorsnee HD eigenlijk evenduur is dan de Duc die ik had.
Ik vroeg bijkomend aan hem of hij énig idee had wat Herr BMW aan onderhoud vraagt na 3j/30k km of 5j/50k km. 't Werd stil _O-

Hij heeft dat gekocht om te pendelen en zal elke dag zo'n 50 kilometer enkele rit doen = 2000 km per maand zonder plezierritjes.

Wij zijn (hij is) alleszins blij met de vijf jaar garantie :+
 
Ik heb een motor nog nooit 5 jaar gehouden. 3 jaar is de Max volgens mij, haha! Scheelt het nog bij inruil/verkoop later dat de motor nog 2 jaar garantie heeft bijvoorbeeld. Anders koop je het voor een ander?
 
Ik heb een motor nog nooit 5 jaar gehouden. 3 jaar is de Max volgens mij, haha! Scheelt het nog bij inruil/verkoop later dat de motor nog 2 jaar garantie heeft bijvoorbeeld. Anders koop je het voor een ander?
Na drie jaar geeft bmw nog twee jaar premium garantie aan de nieuwe eigenaar
 
Vandaag nieuwe klep laten plaatsen kom ik thuis en zet hem in de schuur, weer rare geluiden bij op contact zetten. Blijkbaar heeft het motortje het ook niet overleefd. Kan volgende week dus weer 45 minuten enkele reis die kant op. Wel afgesproken dat ze de motor nu bestellen en hem hebben liggen want bij een 4e keer krijgen ze de rekening voor benzine en tijd. Aardige mensen maar het aantal pontjes die ik op de terugweg kan meepikken begint wel op te raken.
 
De truc met die regelklep is dat je wat meer gas moet geven en je motor af en toe schoon moet branden. Gas is alles! :+

Bij mijn Insignia heb ik weer met regelmaat een storing in het motor management en dat komt echt voort uit die 100 kmh beperking. Meestal als ik naar de fabriek in Duitsland moest (waar we nu ook niet naartoe kunnen) reed ik het meest tegen de 200 om het ding weer even wakker te schudden. Toen nooit problemen, nu steeds meer. Ik denk dat ik de EGR klep maar laat uitprogrammeren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan