Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Beste mede-forummers,

Ik ben nieuw hier en ook nieuw in het ganse BMW R1200GS gebeuren en ik begin direct met een paar vragen :-).

Ik zag onlangs een BMW R1200GSA van 2010 (DOHC) te koop staan met ca. 150.000km
Mijn vraag is of er speciale zaken zijn waarop ik dien te letten alvorens ik de moto aankoop?
Is een R1200GSA met deze kilometerstand nog te betrouwen? De verkoper zegt dat hij om de 10.000km de olie liet verversen en om de 40.000km de kleppen liet afstellen. Onderhoud werd wel door een bevriende mechanieker gedaan dus niet via BMW zelf.
 
Jij krijgt iedereen op de kast Slijk...😁😁


... en UIT de kast... ;)

1579960559885.png
 
Beste mede-forummers,

Ik ben nieuw hier en ook nieuw in het ganse BMW R1200GS gebeuren en ik begin direct met een paar vragen :-).

Ik zag onlangs een BMW R1200GSA van 2010 (DOHC) te koop staan met ca. 150.000km
Mijn vraag is of er speciale zaken zijn waarop ik dien te letten alvorens ik de moto aankoop?
Is een R1200GSA met deze kilometerstand nog te betrouwen? De verkoper zegt dat hij om de 10.000km de olie liet verversen en om de 40.000km de kleppen liet afstellen. Onderhoud werd wel door een bevriende mechanieker gedaan dus niet via BMW zelf.

Op die kilometerstand loop je toch een flink risico dat de duurdere onderdelen het gaan begeven; ik denk aan de cardanas, als die nog origineel is, de vering, de koppeling, enz.

Dan moet de prijs wel zo laag zijn, dat je die vervangingen kan incalculeren...

De DOHC van 2010 tot 2012 was wel de beste versie van de oliegekoelde exemplaren, maar die hebben ook niet het eeuwige leven...
 
@ Slijkmoto: thx voor de snelle respons! over welke prijs spreken we dan voor een nieuwe cardanas enz?
 
Een nieuwe cardanas kost al gauw een € 1.500, nieuwe vering nog eens een € 1.000 (als er niets aan het ESA-systeem scheelt) en van een nieuwe koppeling heb ik geen idee.
Ga ervan uit dat je met een GS met 150.000 km op de klokken, mits wellicht voormelde vervangingen,nog redelijk gerust een extra 50.000 -75.000 km kan doen.
De boxermotor zelf heeft een erg lange levensduur, als hij goed onderhoud krijgt.
De kleppen moesten wel om de 20.000 km gecontroleerd worden, ipv om de 40.000 km.
 
Laatst bewerkt:
@SLIJKMOTO : wow dat zijn dure stukken! Hoe kan ik de staat van de cardanas alsook vering checken? Hoe weet ik of de vering nog voldoende zijn werk doet? Kopelling dan gwn zien of deze niet slipt ofzo?

Vraagprijs is 5000€ met koffers etc etc... Wat denk jij?
 
@SLIJKMOTO : wow dat zijn dure stukken! Hoe kan ik de staat van de cardanas alsook vering checken? Hoe weet ik of de vering nog voldoende zijn werk doet? Kopelling dan gwn zien of deze niet slipt ofzo?

Vraagprijs is 5000€ met koffers etc etc... Wat denk jij?


Een BMW houdt z'n waarde best goed, misschien valt er nog een beetje af te pingelen?

Dat de motor 150 000 km heeft moet op zich nog geen ramp zijn.. het is niet standaard dat al die stukken die slijk opnoemt ook zowieso komen te vervallen binnen dit en 10-30 000km.
Ook met een tweedehands met 50K op de teller kan je zo'n stukken krijgen.

Er vanuit gaan dat die 2010 versie zowieso de betere 1200 is, als je echt een GS wil, ik zou het aandurven, tenminste, als het echt een GS moet zijn.

Ik heb onlangs mijn Supertenere voor amper 5500€ van de hand gedaan, die was van 2015 en had 80 000km op de teller. Net omdat iedereen (onterecht) zo'n bang heeft van die hogere kilometerstanden heb ik er niet meer voor kunnen krijgen. Er stonden er nog bij de dealer, iets ouder maar veel minder kilometers... en die gaan toch beter in de verkoop...

Een Honda Crosstourer met 500 000km op de teller weet ik rijden, en daar is ook niet veel meer dan onderhoud aan gedaan.
Een Supertenere met + 200 000km weet ik ook rijden...
 
Een versleten cardanas maakt krakende geluiden, versleten schokdempers lekken en/of blijven deinen, een versleten koppeling slipt door en/of davert bij het optrekken.
Vraag aan de verkoper of je de motor even kan laten keuren bij een BMWdealer, die dan ook meteen kan checken of hij alle recalls heeft gehad en wellicht ook of hij reeds een zwaar ongeval heeft gehad (chassis geraakt ?). Kost je misschien een € 100 , maar dan ben je gerust.
€ 5.000 is in NL een correcte prijs, maar in B een tikkeltje aan de hoge kant voor een motor zonder garantie en zonder afgestempeld onderhoudsboekje (geen coulance van BMW bij grote mechanische schade).
 
Laatst bewerkt:
@SLIJKMOTO : wow dat zijn dure stukken! Hoe kan ik de staat van de cardanas alsook vering checken? Hoe weet ik of de vering nog voldoende zijn werk doet? Kopelling dan gwn zien of deze niet slipt ofzo?

Bij mijn vorige GSA ging de cardanas stuk na 150.000km. Ik merkte dat door rare trillingen die na een paar dagen (ik was op vakantie) steeds wilder werden en overgingen in een licht gebonk. Cardanas heb ik bij een BMW servicepunt in Italië laten vervangen, één van de kruiskoppelingen was langzaam aan het uitscheuren. Vervanging was iets van 800 euro, er was gelukkig geen schade aan de cardantunnel omdat ik op tijd was gestopt.

Verder reed het ding nog perfect en had ik rationeel gezien er nog een paar jaar mee verder moeten rijden om die reparatie van de cardanas er uit te halen, maar een LC stond te lonken en daar ben ik ingetuind O-)

Ik had geen andere problemen, koppeling deed het nog perfect. Vering had ik al laten vervangen door Hyperpro dempers en veren die ik elke 40.000km liet servicen. Als op deze motor nog de oorspronkelijke dempers zitten dan kun je er wel vanuit gaan dat die inmiddels wel aan vervanging of revisie toe zijn. De vloeistof in de demper is gewoon compleet op. Maar het is ook maar hoe kritisch je daar op bent.

Een eenvoudige veringtest. Vraag of iemand anders de motor recht houdt, duw de motor met je volle gewicht op het bagagerek/topkofferdrager zo diep mogelijk in zijn veren en laat hem in één keer los. Als hij dan soepel terugveert en niet staat na te wiebelen dan is de demper nog wel ok. Eventueel kun je daar nog iets mee spelen met de verstelling van de uitgaande demping.

Een andere is ook de staat van de remschijven, als het nog de originele schijven zijn, zullen die ook wel aan vervanging toe zijn.

Kortom, met 150.000km zijn er een aantal grote dingen die kunnen gebeuren. Koppeling en cardan is een beetje een gok, remschijven moet je echt even goed naar kijken en opmeten. En het mooiste zou zijn als die grote dingen al gebeurd zijn. Anders ca. 2500 euro incalculeren voor als het tegenzit. Maar zelfs als je die dingen vervangt heb je daarna wel een motor die er zo nog een ton bijrijdt. Het blok kan dat wel aan. Behoudens een paar maandagmorgengevallen maar die hadden de 150.000 ook niet gehaald.
 
Super! Thx voor al de tips!

Ik heb gisteren reeds contact genomen met een BMW Motorrad dealer in de buurt van de verkoper (BMW Meeusen Wijnegem) maar de persoon die ik aan de lijn had was nu niet bepaalt super enthousiast toen ik de vraag stelde of ik eens tot bij hun kon komen met de GSA voor een check-up :s. Hij zei dat ze geen glazen bol hadden enz enz... Ik zei dat ik me gewoon wat zekerder zou voelen als er een check-up zou gedaan worden en eventueel toekomstige kosten zou kunnen weten.
 
Super! Thx voor al de tips!

Ik heb gisteren reeds contact genomen met een BMW Motorrad dealer in de buurt van de verkoper (BMW Meeusen Wijnegem) maar de persoon die ik aan de lijn had was nu niet bepaalt super enthousiast toen ik de vraag stelde of ik eens tot bij hun kon komen met de GSA voor een check-up :s. Hij zei dat ze geen glazen bol hadden enz enz... Ik zei dat ik me gewoon wat zekerder zou voelen als er een check-up zou gedaan worden en eventueel toekomstige kosten zou kunnen weten.


Lijkt me logisch dat die er niet echt om staan te springen...

1. Ze verkopen u liever een motor uit hun eigen assortiment
2. Bij wie ga je klagen moest er toch ineens iets stuk gaan na gunstig advies? Dat van die glazen bol neem ik gerust van hun aan...


Ik zou, als die check up toch een beter gevoel zou geven, Mike's raad volgen.
 
Ik maak me toch de bedenking, als je budget het toelaat, of je niet beter een GS bij een dealer zou kopen, met iets minder kilometers op de klokken : garantie en minder risico op snel aanzienlijke kosten...Met de komst van de 1250 motor, zijn er echt heel veel 1200 versies te koop.
 
Vanochtend wou de motor van mijn pa'ke niet starten. Totaal geen reactie, kwamen meldingen op allerhande en alles verdween na een halfuurtje spontaan. Pa'ke niet goed gezind.
Iemand enig idee?

IMG_0418.jpg
 
Maar geen 2010 DOHC voor 5K....

Het is maar wat je wil...


Met 5K budget zou ik eerder een ander merk kiezen, maar hey... wie ben ik.

idd ,,, als je een cardan wil, niet te veel maar ook niet te weinig karakter , en een boxer ,,, karakterfiets absoluut , maar niet de grillen van een italiaan
 
Heeft een half uur staan proberen te starten. Op de moment dat hij de assistance wilt bellen, kwam er plots wel leven in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan