Het grote Honda CB-1 Topic (deel 4)

Da's mijn ouwe smurf!, toch?

Wat een mooi werk Dirk, chapeau kerel.
Hij is veel mooier nu.

@Kai: is inderdaad CBR600 F2 voorkant met door mij gemodificeerd spatbord. Het originele spatbord was echt een complete badkuip om het voorwiel...
 
Hij is eindelijk "zomerklaar" *D
Her en der zal er nog wel wat optisch aan verbeterd worden, maar ik kan in elk geval zorgeloos rijden.

Bekijk bijlage 1772746

Alle vloeistoffen zijn vervangen en de rest werd nagekeken en aangepakt waar nodig. Enkel de bougies heb ik nog niet gecheckt en hij loopt wat te arm, maar dat wordt gaandeweg nog wel afgevinkt.
Ohja en ik heb een setje stuureindspiegels waar ik nog wat op moet verzinnen, want zonder spiegels rijden is echt ruk.
Hoe heb je ‘t arm staan geconstateerd? Bedoel als je bij een std. CB1 de pitten er ‘n keer eruit draait zien ze wit/groen van de ‘armigheid’ en dit is niet uitzonderlijk. Nu heb jij er n ander pijpje op zitten en mogelijk ook iets aan het luchtfilter gedaan? In dat geval zou ik je adviseren een ‘Frederiks-je’ hierop los te laten. Mooie fiets overigens!👍
 
Da's mijn ouwe smurf!, toch?

Wat een mooi werk Dirk, chapeau kerel.
Hij is veel mooier nu.

@Kai: is inderdaad CBR600 F2 voorkant met door mij gemodificeerd spatbord. Het originele spatbord was echt een complete badkuip om het voorwiel...
Op de voorvork en voorwiel na lijkt ie sterk op degene die m'n maat uit Oud-Beyerland aan je verkocht heeft, enkele jaren geleden.
Misschien is het hem wel! Zo ja, dan is ie goed terecht gekomen. 🙂
 
Hey Coert, leuk dat je hier ook nog steeds bent.

In antwoord op je bericht: Nee, dit is niet die van John. Die heb ik zelf nog, ook al heeft die niet meer gereden nadat ik 'm gekocht heb.
Dat rijden gaat wel gebeuren, maar zal (door omstandigheden) naar verwachting nog zeker wel een jaar duren.
 
Hey Coert, leuk dat je hier ook nog steeds bent.

In antwoord op je bericht: Nee, dit is niet die van John. Die heb ik zelf nog, ook al heeft die niet meer gereden nadat ik 'm gekocht heb.
Dat rijden gaat wel gebeuren, maar zal (door omstandigheden) naar verwachting nog zeker wel een jaar duren.
Uiteraard ben ik hier nog steeds, al is het meer meelezen wat ik doe natuurlijk. Ik heb geen CB1 namelijk, maar ik heb er wel een voorliefde voor.
Dat geluid alleen al, als je hem lekker doortrekt! Ik weet nog goed, dat ik toen met John aan het rijden was, en hij mee voorbij reed met de CB1, die nu bij jou is.
Vol in toeren er voorbij! *O* :] Ik had toen nog een SV650S. We hebben toen meerdere ritjes samen gemaakt.
Echt hele leuke motoren zijn het. 🙂
 
Da's mijn ouwe smurf!, toch?

Wat een mooi werk Dirk, chapeau kerel.
Hij is veel mooier nu.

@Kai: is inderdaad CBR600 F2 voorkant met door mij gemodificeerd spatbord. Het originele spatbord was echt een complete badkuip om het voorwiel...
Dankjewel, ik had je ook beloofd dat hij een goed thuis zou krijgen he 👍

Hoe heb je ‘t arm staan geconstateerd? Bedoel als je bij een std. CB1 de pitten er ‘n keer eruit draait zien ze wit/groen van de ‘armigheid’ en dit is niet uitzonderlijk. Nu heb jij er n ander pijpje op zitten en mogelijk ook iets aan het luchtfilter gedaan? In dat geval zou ik je adviseren een ‘Frederiks-je’ hierop los te laten. Mooie fiets overigens!👍
Eerst en vooral: wat is een Frederiksje en waar kan ik er eentje kopen?

Ik vermoed dat hij arm loopt omdat hij lichtjes backfired na uitbollen van hoge toeren (pofpofpof, geen knallen) en 'ie "koud" niet loopt zonder choke (de eerste 20 tot 30 minuten stationair). Zelfs warm starten zonder choke is lastig.

Een stukje van mijn brein zegt dat dit ook kan liggen aan een of meer verstopte sproeier(s) en kleppen die moeten gesteld worden, maar ik maak mezelf graag wat anders wijs 😂
Als het iemand bekend voorkomt ontvang ik graag tips!
Toen ik hem kocht van @duc of prunes liep hij in elk geval goed dus ik vermoed toch wel vuile carbs.
 
Dankjewel, ik had je ook beloofd dat hij een goed thuis zou krijgen he 👍


Eerst en vooral: wat is een Frederiksje en waar kan ik er eentje kopen?

Ik vermoed dat hij arm loopt omdat hij lichtjes backfired na uitbollen van hoge toeren (pofpofpof, geen knallen) en 'ie "koud" niet loopt zonder choke (de eerste 20 tot 30 minuten stationair). Zelfs warm starten zonder choke is lastig.

Een stukje van mijn brein zegt dat dit ook kan liggen aan een of meer verstopte sproeier(s) en kleppen die moeten gesteld worden, maar ik maak mezelf graag wat anders wijs 😂
Als het iemand bekend voorkomt ontvang ik graag tips!
Toen ik hem kocht van @duc of prunes liep hij in elk geval goed dus ik vermoed toch wel vuile carbs.
Frederiks-Goes, Dynojet/bank. Ploffen bij gas dicht op remmende motor bedoel je? Kan duiden op lekkende uitlaatklep, lek in uitlaat, niet synchroon staan carburateurs, of te arm stationairmengsel. Kleppen stellen bij een CB1 is een klusje, zelf ook gedaan, nokkenassen en nokvolgers eruit, klepstelplaatjes opmeten en vervangende shim- maat berekenen. Leuk joh!
 
Ik ben deze morgen ook begonnen aan de tweede CB, waarvan stilletjes aan duidelijk wordt dat het blok open moet. Dus dan heb ik het alvast in de vingers voor wanneer ik het blok van deze CB onderhanden neem. Ik kan niet zeggen dat ik er echt naar uit kijk 😂

Nog niet bij stilgestaan, maar een lek in de uitlaat zou ook wel makkelijk kunnen met dit dempertje. Als ik de carbs van #2 gereviseerd heb kan ik deze in #1 droppen, afstellen en dan weet ik in elk geval wat meer.
Momenteel wil ik vooral gewoon even rijden :]

Tovami had ik inderdaad ook al in de gaten, maar dat ga ik vanaf nu als een Frederiksje benoemen 😁 Voor ik daar aan toekom echter, moeten er eerst wat andere dingen aangepakt worden (oa vering en CBR achterwiel).

EDIT: Helaas net een berichtje gekregen van Tovami dat ze geen motoren meer doen ouder dan 20 jaar '(
 
Laatst bewerkt:
Ik nog niet heel lang een CB-1 en maar een paar keer reden maar hoe moet het kraantje staan? Ik de owner manual kom ik er ook niet echt uit. Het fuel pijl sticker lijkt niet overeen te komen met de tekst op de knop van de kraan. Nu zou ik denken dat ik RES sta maar de tekst ON kan ik niet op diezelfde plek krijgen. Iemand een idee? Bij voorbaat dank voor een reactie. Gr. Roy
CB-1 brandstofkraan.jpg
 
Je moet eens kijken of er geen streep staat "op het buisje dat je draait". Dat is hetgeen dat overeen moet komen met de tekst op je metalen plaatje. Eens je dat door hebt, kan je de juiste richting aflezen mbvh plastic knopje.
 
Ha allen, wat een vondst dit forum, ik wist niet dat de CB1 in Nederland nog zo gebruikt word! Fijn om in de gaten te kunnen houden dit.
Heb direct ook een vraagje, heeft iemand een tip voor een nieuw/2e hands zadel? In de bekleding van mijne zit een grote scheur, maar ik kan online niet echt zadels voor de cb1 vinden. Begint natuurlijk ook wel echt een klassier te worden. Ik zat te denken om gewoon zelf t zadel opnieuw te bekleden, maar mocht iemand een tip hebben voor een vervanger dan is dat zeker welkom!
 
Ha allen, wat een vondst dit forum, ik wist niet dat de CB1 in Nederland nog zo gebruikt word! Fijn om in de gaten te kunnen houden dit.
Heb direct ook een vraagje, heeft iemand een tip voor een nieuw/2e hands zadel? In de bekleding van mijne zit een grote scheur, maar ik kan online niet echt zadels voor de cb1 vinden. Begint natuurlijk ook wel echt een klassier te worden. Ik zat te denken om gewoon zelf t zadel opnieuw te bekleden, maar mocht iemand een tip hebben voor een vervanger dan is dat zeker welkom!
Regelmatig zie je tweedehands onderdelen voorbijkomen voor de CB1, ook zadels. Maar vaak hebben ze toch wel een plekje. Ik zou hem zelf opnieuw bekleden. Het stelt echt niet veel voor, heb ik ook gedaan. Wel zorgen voor een goed niet pistool. Het plastic waar de nietjes in gaan is redelijk hard.
 
Hallo CB1 rijders,

Ben sindskort ook een zeer blije CB1 bezitter.
Leuk dat dit topic nog leeft. 😎

De mijne is op de demper na, volledig origineel.
Dacht ook dat de ‘Laser’ demper toentertijd een optie was. Klopt dat?

Ik ga lekker genieten deze zomer.
Wens jullie ook fantastische ritjes! 🌴✨
 

Bijlagen

  • 2821E88D-6741-4A03-8EE8-236076EEE7D7.jpeg
    2821E88D-6741-4A03-8EE8-236076EEE7D7.jpeg
    367,4 KB · Weergaven: 31
Gekocht bij Paul de Wit motoren? Ontzettend mooie originele CB-1!! Veel plezier ermee en een tip, niet meer weg doen haha! Wees er zuinig op.
De Laser was geen optie van Honda, maar wel een erg mooie en volledig van RVS uitlaat. Die vind je nergens meer.
 
Klopt!
Heb niet de hoofdprijs betaald, 😅 maar toch al gauw 3x zoveel als de gemiddelde CB1 op Marktplaats. Hij is écht als nieuw! 🤩😍😎 Zó mooi!
Blijf t toch bizar vinden dat deze motoren… die zó goed zijn, je voor een appel en een ei kunt kopen.
Op de mijne na dan… 😜

Heb nog een vraag aan jullie…
Ik zie nml verschillende achterlichten.
Die van mij steekt erg ver uit…ik zie ook achterlichten die wat meer geïntrigeerd zijn.
Hoe zit dat? Is die van mij origineel? Of is t after market kapje…? De zijkant is ook zwart gemaakt. Niet mooi dus!
Zou best een minder uitstekende achterlicht willen.


657A2AA9-A003-4FEF-9927-65245B0C155C.jpeg4CCFEC92-E5AE-42AD-B413-A10D94BA0239.jpeg
 
Haha stond aan de dure kant te koop inderdaad, maar op de foto's zag hij er uit om door een ringetje te halen. Mocht je m ooit willen verkopen, doe mij een pb ;) Ik heb nogal spijt van de verkoop van mijn Smurf.

Het achterlicht kun je zeer eenvoudig in de kont 'stoppen'. Buddy er af, kontje voorzichtig verwijderen en dan heb je een soort van zwart bakje achter je achterlicht, deze kan eruit. Ik kan zo 123 geen beschrijving met foto's vinden, maar het is erg eenvoudig. Spit het forum maar door, is hier vast nog ergens te vinden.
 
Blijf t toch bizar vinden dat deze motoren… die zó goed zijn, je voor een appel en een ei kunt kopen.
Ik dacht hetzelfde toen ik rond ging kijken. Ik dacht nou zo'n zeldzame 400cc viercilinder zal wel moeilijk te vinden zijn en als ze er al zijn dan zijn ze vast heel duur voor de leeftijd.
 
Na paar maanden onderdelen verzamelen, vandaag eindelijk de CB-1 aangepakt:

Spatbord met reflector gemonteerd,
IMG_20220803_212318160.jpg


nieuwe schakelaar rechts,
IMG_20220803_212337876.jpg


nieuw handvat, nieuwe bar-end weights, reflectors voorvork,
IMG_20220803_212157890.jpg


nieuwe spiegels,
IMG_20220803_212417268.jpg


Aftermarket knippers vervangen door origineel maar met korte rubbers,
IMG_20220803_212413141.jpg


Alleen uitlaat nog vervangen voor een fris exemplaar voorzien van Cerakote.

Ben al weer wat kleine dingetjes tegengekomen, dus zo blijf ik wel nog wel even bezig...
 
Na paar maanden onderdelen verzamelen, vandaag eindelijk de CB-1 aangepakt:

Spatbord met reflector gemonteerd,
Bekijk bijlage 1789602

nieuwe schakelaar rechts,
Bekijk bijlage 1789603

nieuw handvat, nieuwe bar-end weights, reflectors voorvork,
Bekijk bijlage 1789604

nieuwe spiegels,
Bekijk bijlage 1789606

Aftermarket knippers vervangen door origineel maar met korte rubbers,
Bekijk bijlage 1789607

Alleen uitlaat nog vervangen voor een fris exemplaar voorzien van Cerakote.

Ben al weer wat kleine dingetjes tegengekomen, dus zo blijf ik wel nog wel even bezig...
Mooi man! 👏
 
Goedenavond allen. Ik heb een tweetal vragen naar aanleiding van problemen met mijn CB-1.

1) Bij hoeveel miles moeten jullie de reservetank open zetten? Ik heb minder dan 90 mile gereden en kreeg hem zonder reserve eigenlijk niet gestart, dat lijkt me tamelijk weinig.
2) Toen ik hem startte liep hij heel raar (zie video), met een nogal raspend geluid en ging eigenlijk niet goed in de toeren. Enig idee waar dat aan kan liggen? Ik ben zelf niet technisch aangelegd maar wil het wel heel graag leren en ik heb ook wel wat handige vrienden dus alle hulp is welkom.

Alvast bedankt.

Daan
 
Terug
Bovenaan Onderaan