HET grote Husqvarna 610 topic 3

zij er mensen die een model 2000 610 TE hebben ??
staat niet als suppermotard maar gewoon als offroad
motor verkeerd in zeer goede conditie
afstellingen allemaal volgens tech gegevens
kleppen ge steld loop goed start goed koud en warm

maaaaar verbruikt als een gek
bij ons gezegd 10 liter op 100/kilometer
of 1 op 10
dit lijkt me veel in ver gelijkling met yam ttr en transalp en dominator
motor van vrieden waar we mee ofroad gaan ,moet ik dubbel tanken .
mijn tank heeft 9 liter dus ik haal de 100 kliometer niet bij een rit zonder tanken

iemand ook ervaringen op dit vlak ??????
 
@defcon4 Ik rij 1:19 met mijn 610 TE uit '99 en dan trek ik hem goed door.

Heb mijn husky momenteel op speurders staan maar ik weet nog helemaal zeker of ik in zijn geheel weg wil doen of in onderdelen. Heb helaas geen ruimte meer voor de Husky :(.
In de winter wil ik samen met een vriend een tracker/scrambler gaan bouwen, allebei een. Nu zat ik denken om de Husky in onderdelen te verkopen en de voorvork + wielen te houden en die dan het volgende project te steken.

Ik heb alleen geen idee wat een blok en frame waard is van een Husqvarna TE610 uit '99, kan iemand een grove schatting doen? Als het niks/weinig opbrengt dan verkoop ik hem gewoon in zijn geheel.
 
@ Defcon, mijn TE 610 '97 reed ook ongeveer 1:10 en ik moet zeggen dat ik daar eigenlijk nooit echt van op keek.
M'n WR 360 (2t) doet zelfs 1:8 in het veld
Een 510 TE '09 van een maat van me doet ook iets van 1:10 of 1:12.

@Rudi
Blokje doet tussen de 5 a 600 euro. Sprak laats iemand die een 610 E\start blok verkocht had voor €550.

Losse verkoop is tricky, als de motor er een beetje knap uitziet kan hij zomaar meer opbrengen...
 
Beste mensen,

Mijn Husk te610e uit 2000 start prima met decompressie hendel. Wanneer ik deze na een tijdje weer "terug schuif" slaat de motor direct af 😳. Wanneer ik de gashendel iets openhou blijft hij ook lopen, met decompressiehendel in. Laat ik het gas los, stopt hij gelijk....
Carb schoongemaakt, vonk gechecht, enzz...

Iemand nog suggesties, want met dit weer moet er geknald worden en niet gesleuteld...

Alsvast enorm bedankt voor de input!

Gr Naudje
 
Timing van distributie en klepspeling ff checken.

Mijn TE570 loopt weer *O*
Een nieuwe bougie en even aandrukken, en toen wou hij wel lopen.
Maar hij loopt zeer moeizaam stationair en start op de kickstarter ook zeer moeilijk.
Het lijkt wel of hij verzuipt?
Want hij reageert ook niet op de stelschroef van de lucht en stationair???
Dus maar eens de gasnaald laten zakken?
En kijken wat hij dan doet?
Iemand een idee welke maat stationair sproeier er ongeveer in zou moeten zitten?
Want dan kijk ik dat ook na, want weet niet wat er nu inzit?
 
Beste mensen,

Mijn Husk te610e uit 2000 start prima met decompressie hendel. Wanneer ik deze na een tijdje weer "terug schuif" slaat de motor direct af 😳. Wanneer ik de gashendel iets openhou blijft hij ook lopen, met decompressiehendel in. Laat ik het gas los, stopt hij gelijk....
Carb schoongemaakt, vonk gechecht, enzz...

Iemand nog suggesties, want met dit weer moet er geknald worden en niet gesleuteld...

Alsvast enorm bedankt voor de input!

Gr Naudje

Dit is wat ik lees over de werking van de decompressie hendel.
Ik ben niet helemaal in deze techniek thuis maar ik denk even logisch na.
Mijn eerste gedachte zou zijn om de klepspeling te controleren.
Als je de hendel gebruikt dan gaat de druk dus weg of kan er lucht in de cylinder komen.
De extra lucht hef je op door gas te geven zodat er meer mengsel in de cylinder komt.
Mogelijk is je stationair sproeier te klein waardoor je mengsel nog voldoende is.
Gasnaald doet niets bij stationair lopen. Zie ook uitleg hieronder.

@cola, mss heb je hier wat antwoorden voor je probleem

MikuniThrottleChart.700.jpg


*****
Als je zuiger op compressie komt dus bovenaan komt te staan,ga je dat aan de kickstarter voelen (meer weerstand),de decrompessieklep zorgt er voor de je makkelijker over dat punt heen komt,klep gaat dus open als je aan de decrompessieknop drukt of trekt al naar gelang het model van of merk van motor daardoor krijg je minder tegendruk,meestal gebruik je deze klep om je cylinder te verluchten door een paar keer te trappen door de decrompressieknop te gebruiken.
Ik zelf gebruik hem om de zuiger net over zijn compressie punt te zetten ,om hem daarna zonder veel moeite in gang te kicken.met arbeidsslag en zo moet je niet in je hoofd zitten.
Het zou best kunnen dat je klep vast zit en daardoor niet meer werkt.
 
Laatst bewerkt:
Rijd nu 1,5 jaar met plezier op mijn TE 610 uit '93 maar sinds een maand of twee lijkt het alsof de koppelingsplaten op zijn. Geen teller er op dus kilometerstand weet ik niet. Het motorblok is 2 jaar terug geheel gereviseerd en de platen waren toen nog goed.

Ik kreeg 'm voorheen met gemak op het achterwiel met 40-50km/u maar nu niet meer :(
Grote kans dat het de koppelingsplaten zijn, of kunnen andere factoren ook een rol spelen? De motor rijdt verder prima. Vermogen wordt niet overgebracht lijkt het, maar stijgen van toeren zonder vooruit te komen dat ook weer niet...

Is onderstaand een goede set of een ander merk?
Husqvarna TE 610 1993 - Motoronderdelen - MotoWebShop.com
TRW-Lucas Koppelingsplaten Staal per set
 
Heb je een PBtje gestuurd.
De boel al gedemonteerd/platen opgemeten? Niet toevallig recent olie vervangen?
 
Als de toeren niet stijgen dat zou ik het niet in de koppeling zoeken.
Als je koppeling versleten is dan gaat hij slippen en dat merk je wel.

Het kan zijn dat je zuiger op is of dat je carb vuil is waardoor hij niet voldoende brandstof krijgt.
De kleppen kunnen gesteld moeten worden of misschien is de bougie wel aan vervanging toe.

Het is eerlijk gezegd moeilijk te zeggen. Ik zou me zeker niet blindstaren op een revisie van 2 jaar terug. Er kan in 2 jaar veel slijten\kapot gaan.

M.b.t. je link.
Je het koppelingsplaten en stalen tussen platen. Als je de koppeling al wilt vervangen dan zo ik zeker beide doen. je moet dan de Koppelingslamellen en de Koppelingsplaten Staal hebben.
Als je het echt goed wilt doen zou ik ook even kijken voor nieuwe veren, die hebben ze vaak bij de dealer wel en zijn niet heel duur.
Maar nogmaals, ik zou niet als eerste aan de koppeling denken als hij niet in toeren omhoog schiet.
 
Heren bedankt voor de reacties. Ga van het weekend er naar kijken, nieuw bougietje en kleppen stellen kan geen kwaad.
Weet iemand de klepspeling voor een '93er? koud of warm stellen?
 
Inderdaad, koud :P

Dus, inlaat 0,10mm en auspuff 0,15mm? Nog ergens rekening mee houden?

Inlaat op tuimelen en dan uitlaat stellen, uitlaat tuimelen en inlaat stellen?
Het is een tijdje geleden |(
 
Nee man. Merktekens checken en als de zuiger op TDC of BDP staat kan je zowel de inlaat als uitlaat stellen. Succes
 
Hallo allen,
Ben René en heb al een aantal jaren een sm610r uit 2000, waar ik weinig op rij.
Nu is hij dit weekend stuk gegaan, of distributie is versprongen of er is een klep afgebroken.
Gevolg, kop, zuiger en cilinder stuk. Motor heeft 31uur gelopen na revisie.
Komt dit vaker voor?
Heeft iemand misschien nog wat liggen of weet adres waar ik het kan proberen.
Ook vind ik de ketting wat lang, spanner stond bijna aan zijn eind.

Alvast bedankt.
Groet René
 
Laatst bewerkt:
Hoi Rene beetje jammerlijk verhaal revisie is al niet goedkoop maar na 31 uur deze elende hmmmm maar als de distributie is versprongen zijn er twee kleppen geraakt aangezien deze beide tegelijk open gaan dus mijn eerste gok op afstand is oorzaak afgebroken klep.
twijfel je aan de ketting dumpen dat ding dat is het risico niet waard.
van een model zonder oliepomp pre 1999 heb ik alles liggen maar jij hebt denk ik het nieuwere model weet niet wat daar van past.
sucses kerel

3,14ter
 
Bedankt, nog even verder gekeken en nu blijkt de drijfstang ook krom te zijn.
Is deze makkelijk zelf te vervangen, of is dat specialisten werk.
Weet jij misschien een adres, of kan een automotoren revisie bedrijf dat?
 
Als je handig bent kun je het zelf, als je het laat doen zorg dan wel dat dit gebeurt bij iemand die er bekend mee is...
Ik heb eventueel nog een goed onderblok liggen, wordt wel prijzig als je alles los moet gaan kopen...
 
Laatst bewerkt:
Ik kan alles gebruikt krijgen, misschien niet de beste oplossing, maar geld voor nieuw spul is er niet!
 
Drijfstang kan je niet zelf doen tenzij je een hele nieuwe krukas koopt!
Drijfstang moet je namelijk van de krukas(wangen) af persen en de nieuwe moet daarna gebalanceerd worden.
Vervang ook meteen je krukaslagers!

Check MP even daar heb ik diverse op zien staan voor 610.
Koop alleen als je kan kijken en voelen. Er mag geen enkele speling in de hoogte in zitten. Zijwaarts is er vaak wel iets speling. Goed voelen dus!

Blokje van Speakerfreak kan zomaar interessant zijn want nwe zuiger, drijfstang, lagers, kleppen en pakkingset, distie ketting end zijn samen ook niet goedkoop...
 
Wil toch even informeren of niemand hier interesse heeft in mijn motor,met stuk blok dus en een lekke rechter vork keering!
Gaat om een originele fabrieks SM610R uit 2000,nieuw model.
Hieronder de advertentie van voor dat ik hem kocht.

Husqvarna SM610R supermoto, Keihin FCR, LeoVinci X3 => 55 PK

Immidels is de Keihin FCR eraf(nu delorto),is de buddy alcantara bekleed,zitten er led knippers en lichtschakelaar op.
Een zo goed als nieuwe Vapor trail tech(752-700).

Kappen zijn er gewoon bij,dit was maandag,toen ben ik begonnen met het open maken van het blok.




Evt meer foto's op aanvraag.
Als er geen interesse is,ook goed en dan zet ik hem aan de kant,maar eigenlijk is het zonde en zou het leuk zijn als ik er iemand blij mee kan maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan