Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

Voor nu gooi ik er gewoon nog coleman fuel in. Kost iets van €6 a €7 de liter geloof ik maar brand superschoon. Aansteken en gelijk de pan erop. Heb in twee weken noorwegen nog niet 1 liter gebruikt, en we hebben toch bijna alle dagen zelf gekookt. Had dus wel €5,- kunnen besparen door er benzine of wasbenzine in te gooien, maar dat is ook wel te verwaarlozen op twee weken vakantie.
Nee, Coleman fuel kost inmiddels €8.50 tot soms zelfs €10.
Daarom ben ik nu overgestapt op wasbenzine.
Zoals eerder geconstateerd is ook wasbenzine duur geworden. Maar nog wel veel beter dan de fuel.

Prettig van wasbenzine is ook, dat deze niet zo sterkt ruikt/ blijft ruiken. Is redelijk snel verdampt.
Wel is de energetische waarde minder dan van fuel of andere vloeistof. Maw je zal er meer 'liters' van gebruiken.
Voordeel is dan wel dat je dit spul bij iedere bouwmarkt kan aanvullen.
 
Van wasbenzine krijg ik al koppijn als de fles open staat... doe mijn maar gewoon Campinggaz. Misschien niet de goedkoopste optie maar die 8 euro per jaar voor 1 zo'n blikje is het mij wel waard.
 
Van wasbenzine krijg ik al koppijn als de fles open staat... doe mijn maar gewoon Campinggaz. Misschien niet de goedkoopste optie maar die 8 euro per jaar voor 1 zo'n blikje is het mij wel waard.

Hoe vaak kook jij dan? Of gebruik je hem uitsluitend voor 1x koffie in de ochtend?

Ik ben ook bezig met het bij elkaar sprokkelen van kampeeruitrusting. Twijfel nog erg welke brander ik zal nemen en of ik hem mogelijk ook via marktplaats zou kunnen kopen. Iemand hierin nog advies?
Bestaat er ook een verloopstukje nog een prikblikje naar schroefdraad zodat je deze ook kunt gebruiken in combinatie met een brander met zo'n brandstoffles?
 
Zoals al eerder gemeld heeft bij mij ook Gaz de voorkeur.
Maar dat is niet in alle landen even makkelijk verkrijgbaar. Dan stap ik over op de Coleman.

En nee, van de dampen van wasbenzine merk ik zelf nauwelijks iets.
Dat heb ik wel met bijv thinner. Dan heb ik ook direct koppijn.
Als ik met een lap met thinner iets heb schoongemaakt, hang ik daarna deze buiten om uit te dampen.
 
Ik heb een half jaar geleden een coleman benzine brander gekocht via marktplaats. Worden vaak zat aangeboden. Zal voor gasbranders wel net zo zijn. Wist wel al zeker dat ik een coleman wilde, die gebruikte ik al wel eens vaker tijdens kamperen met vrienden, maar die gingen nu niet meer _O-
 
Hoe vaak kook jij dan? Of gebruik je hem uitsluitend voor 1x koffie in de ochtend?

Ik ben ook bezig met het bij elkaar sprokkelen van kampeeruitrusting. Twijfel nog erg welke brander ik zal nemen en of ik hem mogelijk ook via marktplaats zou kunnen kopen. Iemand hierin nog advies?
Bestaat er ook een verloopstukje nog een prikblikje naar schroefdraad zodat je deze ook kunt gebruiken in combinatie met een brander met zo'n brandstoffles?
's ochtends koffie en inderdaad als ik ergens in de buurt een pizzeria heb dan ga ik daarheen. Ik heb wel zakken noodrantsoen bij maar ben in de loop der tijd wel tot de conclusie gekomen dat koken voor 1 persoon qua boodschappen bijna net zo duur (in geval van pasta of pizza) is als ergens uit eten. Op de meeste campings is wel wat te krijgen en anders in een dorpje op loopafstand (althans daar zoek ik ze wel op uit).
Wel af en toe een kop thee of een cup a soup. Maar dan heb ik nog meer dan voldoende voor 4 weken kamperen.
 
Hoe vaak kook jij dan? Of gebruik je hem uitsluitend voor 1x koffie in de ochtend?

Ik ben ook bezig met het bij elkaar sprokkelen van kampeeruitrusting. Twijfel nog erg welke brander ik zal nemen en of ik hem mogelijk ook via marktplaats zou kunnen kopen. Iemand hierin nog advies?
Bestaat er ook een verloopstukje nog een prikblikje naar schroefdraad zodat je deze ook kunt gebruiken in combinatie met een brander met zo'n brandstoffles?
Deze brander heb ik. Voor benzine, maar de slang kan je losschroeven van de drukpomp voor de vloeistoffles. Dan kan ie (volgensmij) ook op een gasbusje.
Deze speciefieke brander is blijkbaar niet meer leverbaar, maar er zijn zat (exact dezelfde chinese met een andere sticker erop) soortgelijke branders te vinden.

Voor wat het waard is, ik stap over naar gas. In mijn optiek beter: minder stank, makkelijker te gebruiken, minder lawaai. Heb m afgelopen jaren gebruikt met benzine, maar ik vindt het gewoon K.U.T. kwalitatief uitermate teleurstellend.

PS: vergeet niet dat een benzinebrander op moet warmen om goed te werken, dit kost natuurlijk ook brandstof. Gas is aan en gaan.

PPS: heb het net ff opgezocht. Maar om het gewicht hoef je het ook niet te doen.
Energie in butaan/propaanmengsel is ongeveer 49 MJ/kg, benzine is 44 MJ/kg. Het butaan is in die gasbusjes vloeibaar, dus qua energie per Volume zal het ook niet veel schelen. (grotere gasbusjes bevatten +/- 450 gr)
Ik heb mezelf er net nog meer van overtuigd dat gas beter is
 
Laatst bewerkt:
En ik heb zelf altijd dat tijdens het opstarten van de brander een aanzienlijke hoeveelheid roet afzet op en in de brander. Het meeste brandt er weer af als ie op temperatuur is, maar niet alles. Na verloop van tijd wordt het meer en kan je de brander niet uit het zakkie halen zonder smerige klauwen te krijgen.

Ik weet niet of anderen dit probleem ook hebben?
 
Helaas inderdaad ook die zwarte roet en als je zo'n setje hebt wat in elkaar past krijg je dat ook in de binnenkant van dat andere pannetje. Ik deed er dan een stuk keukenpapier in maar optimaal is dat niet. Mijn brander gaf veel minder roet naarmate die heter werd maar vaak ben je toch te vroeg met de pan op het vuur zetten zodat het toch een rommeltje wordt. Zoals eerder al door iemand gemeld, met andere brandstof heb je dit blijkbaar niet of in ieder geval veel minder.
 
Is dit niet inherent aan vloeibare brandstoffen? verhouding C/H in benzine (C8H18) is groter dan butaan (C4H10), dus naar verhouding ook meer reactieproducten die C-atomen bevatten, zoals CO2, maar ook CO en C (roet)

Ik ben in iedergeval niet de enige dan
 
Het hangt een beetje af van de brander. Zo'n Coleman 442 met een vast tankje pomp je alleen op en steek je dan gelijk aan. Andere branders zoals MSR Whisperlite hebben een schaaltje wat je eerst vol laat lopen met benzine en dan aansteekt om voor te verwarmen. Vooral dat voorverwarmen geeft een hoop roet omdat hij dan natuurlijk totaal onvolledig verbrandt. Die 442 heeft dat veel minder want die verwarm je niet voor. Duurt daardoor wel iets langer voor hij optimaal brandt, maar dat geduld moet je even hebben voor je de pan er op zet. Dan heb je het over een seconde of 10/20, dus zo erg is dat niet. Mijn pannen zijn gewoon netjes roetvrij aan de onderkant.

Ik heb beide branders, de Whisperlite is inderdaad behoorlijk zwart, de 442 is keurig schoon.
 
Laatst bewerkt:
Geduld? Wat is dat... ik wil hup gas erop... snel een pot koffie zetten terwijl ik mijn tent aan het inpakken ben en lekker snel en vroeg op de motor. Geen gedoe met voorverwarmen.
 
Geduld? Wat is dat... ik wil hup gas erop... snel een pot koffie zetten terwijl ik mijn tent aan het inpakken ben en lekker snel en vroeg op de motor. Geen gedoe met voorverwarmen.
Tja, ik ben erachter gekomen dat dit ook meer mijn stijl is. 'savonds niet, dan doe ik op t gemakje. Maar vaak op vakantie haal ik ergens of ga ik ergens iets eten.

Maar hoe dan ook zit je dus altijd met voorverwarmen als je een vloeistofbrander pakt.
 
Ik heb op een kwaad moment, bijna de Coleman in de kliko gegooid.
De reacties hierboven over de benzine-brander begrijp ik best.
Zo dacht ik er in het begin ook over. Eenmaal meer de 442 gebruikt gaat het beter en beter.

Idd met de Coleman 442 effe geduld hebben. Het is niet anders.
Bij opstart iets roet, maar niet zo dat daarna alles zwart wordt.

Bij Gaz kan idd direct het gas erop.

Toch wordt de Coleman de winnaar want ondanks slechte start heeft ie veel meer power.
Een pannetje water is in no-time aan de kook. Dan is Gaz pas halverwege.

O ja, als je op de 442 direct een pannetje zet dan is er goede kans dat ie van onder helemaal zwart wordt.
2 tellen geduld is een goede zaak in deze.....................

BTW
Toch nog een flink min-punt van Camping Gaz.
In het voorjaar, bijv in de Eifel met heel lage temp, dan brandt Gaz heel slecht of niet. De sproeier vriest dan dicht.
Dat is in de vroege ochtend dan GEEN koffie. :X
 
En boven wind van 3 km/uur kan je het wel schudden met gas.
Of je moet je pannetje er 10 cm naast de brander houden.
Doe mij maar bezine.
Heb hier een alu waterketeltje daar zit geen spatje roet onder.
 
hmmm als ik de reacties hier zo lees dan neig ik naar de Coleman benzinebrander met vast tankje.....

Gas:

Pro: Verbranding is 'schoon'/geen roetaanslag op pannen, start snel op, is compacter wat reisformaat betreft, geen 'stank' bij vervoer
Contra: Niet werken bij wind, minder power dus duurt langer, 'duurdere blikjes', blikjes met schroefdraad niet altijd verkrijgbaar, blikje kan 'op raken'/leeglopen bij niet gebruiken


Benzine:

Pro: werkt wel bij wind, meer power, altijd brandstof bij de hand in de tank,
Contra: opstarten duurt langer, 'roetaanslag' op pannen bij te snel willen gebruiken, 'stank' bij vervoer

Vat ik het zo goed samen ;)
 
Ik denk dat je ook moet laten meewegen waarvoor je hem wil gaan gebruiken en waar je heen gaat. Gebruik je hem alleen voor koffie of thee en incidenteel eens wat opwarmen dan heb je aan een simpele gasbrander meer dan genoeg en doe je waarschijnlijk ook behoorlijk lang met een blikje gas. Als je echt maaltijden wil koken dan gaat het veel harder met het gas. Dat is op zich niet erg, maar dan moet je wel ergens zijn waar je makkelijk nieuw gas kan krijgen. Scandinavië hebben ze bijvoorbeeld geen of nauwelijks Campinggaz, en ga je iets verder dan West-Europa dan moet je soms ook goed zoeken naar die blikjes. Ik heb geen zin om iedere paar dagen op zoek te gaan naar nieuw gas. Benzine heb je overal, past altijd, werkt altijd en je hebt het toch altijd al bij je, maar het vergt iets meer handigheid en geduld. Er staan niet voor niks zoveel benzinebranders op marktplaats, terwijl er relatief gezien veel minder veel in omloop zijn.
 
Ik heb op een kwaad moment, bijna de Coleman in de kliko gegooid.
De reacties hierboven over de benzine-brander begrijp ik best.
Zo dacht ik er in het begin ook over. Eenmaal meer de 442 gebruikt gaat het beter en beter.

Idd met de Coleman 442 effe geduld hebben. Het is niet anders.
Bij opstart iets roet, maar niet zo dat daarna alles zwart wordt.

Bij Gaz kan idd direct het gas erop.

Toch wordt de Coleman de winnaar want ondanks slechte start heeft ie veel meer power.
Een pannetje water is in no-time aan de kook. Dan is Gaz pas halverwege.

O ja, als je op de 442 direct een pannetje zet dan is er goede kans dat ie van onder helemaal zwart wordt.
2 tellen geduld is een goede zaak in deze.....................

BTW
Toch nog een flink min-punt van Camping Gaz.
In het voorjaar, bijv in de Eifel met heel lage temp, dan brandt Gaz heel slecht of niet. De sproeier vriest dan dicht.
Dat is in de vroege ochtend dan GEEN koffie. :X
Hoe koud had jij het dan in de Eifel? Bij 4 a 5 graden nooit problemen met campinggaz, ook niet boven de 2500 meter.
 
Nadeel gas als je 500 gr fles hebt je pan heel hoog staat.
Met 100 gr potje geen last.
Benzinebrander is altijd laag want je fles ligt ernaast.
Coleman benzinebrander is trouwens stuk hoger als whisperlite die is iets van 6cm.

Als ik met de motor weg ben heb ik geen ruimte voor benzinebrander.
En zet alleen smorgens water voor korrelkoffie niet lekker maar het weegt niks en na paar dagen overwint je caffeïne verslaving het van de ranzige smaak.
Heb dan Alibrandertje met piezo ontsteking en past precies in m.n afgezaagde drinknap.
Daarbij gasblikje 100 gram en ik red het 2 weken.
 
Ik gebruik een gasbrandertje met prikbusje van de action. Alleen maar voor koffie s ochtends en soms wat pasta opwarmen. Na de laatste vakantie dit jaar denk ik erover om geen brander en toebehoren mee te nemen. Ik kan ijskoffie kopen of bij een tankstation of coffeeshop een bakje halen. Scheelt heel wat mee te nemen en dat alleen voor wat koffie. Zijn er meer die dit zo doen? Ik ga voorlopig alleen maar in west eu rijden dus ach.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan