Het grote kleine wielen topic - Deel 1

Status
Niet open voor verdere reacties.
Alle bekende sits ben ik inmiddels afgeweest: daxdodo, motorkit, monkeybike.co.uk, Luc de Bondt etc. Ik weet dat de schijf uit te wisselen is met een standaard Yamaha Aerox/Nitro schijf maar ik heb dan wel een correcte adapter nodig. Een complete set is dan natuurlijk handig: http://www.motorkit.com/catalog/MIN...90mm-Dax/JC-50/90/110/125cc/product_info.html maar die schijf is zo lelijk..

Ik wil zelf ook eerst beginnen met de originele remmen maar ik heb al diverse onderdelen bij elkaar om een betere rem in elkaar te zetten. Ik heb bv een Kymco remhevel met pot (zit veel betere veer in, echt Honda kwaliteit) ik moet nog een stalen kabel bestellen (via motozoom waarschijnlijk, kost ongeveer 80 euro) en dan een 2ehands Brembo 2 zuiger erop (kan op dezelfde aansluiting als de originele klauw). Ik heb een leuke 220mm zwevende schijf op het oog, ik hoop alleen dat de adapter de juiste afstand heeft..

Ik mag overigens de komende weken niet eens rijden of sleutelen, ik ben gisteren geopereerd :(
 
Ik heb ook een 220 schijf op 10" volgens mij is die van mij voor een NSR of pitbike, ik heb er in ieder geval gewoon een adapterplaatje voor laten maken en een gewone china nissin 2zuiger klauw zonder adapter.
2mdnj90.jpg



Brembo 2zuiger van een Moto Guzzi nog geprobeerd, maar ik heb er nog geen geschikt adapter voor:
30u308x.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hihihi.... Als je van stoppies houdt.... :+


@ Ramoncito. Sterkte kerel.
220 op 10" is standaard bij een skyteam monkey le mans pro.
De nieuwe skymax pro heeft ook een 220 schijf maar dan op 12", allebij met een eenzuigerklauw.

Is wel even schrikken als je een 220 schijf gewend bent en je stapt over op je oude pbr met 155 schijf ;)

Wist je trouwens dat de nieuwe skymax club se een 180mm schijf met dubbelzuigerklauw heeft?

@Ramoncito, beterschap
 
Kijk, ik zie al wat interessante informatie voorbijkomen :D

Voor de NSR type voorvorken zoals van Johan zijn veel adapters te krijgen (vaak wel duur overigens) latenmaken lijkt veelal goedkoper, maar het is in ieder geval te koop :)

Als Skymax of de pro versies een grotere schijf hebben zullen de onderdelen ervan ook wel ergens te krijgen zijn dus daar moet ik maar even naar informeren. Er zat ook een aardige schijf op de T-Rex bv met dubbele piston remklauw.

Op zich wil ik wel een complete andere voorvork hebben (eentje die wat beter veert..) maar dan praat je toch weer over een hap extra geld.

Voor degenen die het willen weten.. Het is nu de tijd voor mij om dingen uit te zoeken en te bestellen, ik ben geopereerd aan mijn buik, ik heb een catheter geïmplanteerd gekregen voor dialysering. Was een technisch simpele operatie maar ik vind het toch allemaal wel een beetje tegenvallen.. Ik mag voorlopig dus ook niet rijden! :( Bovendien was ik bijzonder blij dat ik weer in mijn oude vertrouwde leren 'Lucky Strike' motorjack pastte, maar die kan ik nu ook weer weghangen..
 
nogal druk de laatste tijd gehad, (werk, huis bouwen,...), daxje was wat in de hoek geraakt..

nu we hebben verder gedaan, wat nieuwe stukjes gekocht, alles zit erop, blokje draait als een tiet,

nog maar enkele kleine zaakjes;

-lelijke mousse filter atm, had niks anders, weet er niemand degelijk filtertje ter vervanging, die iewat mooier is en nog tegen het nat kan (toch een beetje)

- rempedaal veer problemen nog altijd... kan die veer niet monteren, blok zit in de weg..
momenteel om te testen met dikke elastiek, maar zijn er geen andere pootjes waar het oogje meer naar achter zit??? ik heb al eens rondgekeken maar het is nooit echt duidelijk op foto....

heeft er niemand een close-up fotoje van een daxje met groot blok (140cc ofso), die geen problemen heeft met dit?? kan je ook zeggen welke pootje er opzit...

-velgjes hebben beste tijd gehad :(
 
Ik heb sinds vanavond mijn daxie! foto's volgen nog, ik heb enkel de plaat nog niet in orde kunnen krijgen dus mag er theoretisch niet mee rijden, maar ik heb mij als brave belg niet kunnen inhouden en ben wezen cruizen op de dijk :-)

Het rijd helemaal niet slecht om te beginnen hoor...het kon mss beter afgesteld staan maar ik heb er niet meteen last mee :-)

Maar nu ff een praktische vraag, ik had nog een remschijfslot liggen van mijn Bandit600 wijlen maar logischerwijs past dit niet op het mini schijfje van de dax. Hoe leggen jullie jullie dax vast? Het lijkt me zo ingeladen in een camionnetje (gewicht!)
 
Ik heb gewoon een schijf-rem-slot die wel past. Van Xena ofzo. gebruik ik ook gewoon voor mijn grote motor.
En anders gewoon een kettingslot eromheen gooien :)
 
@azz_kikr Ik heb de eerste versie Skyteam Dax en een 140cc Lifan blok, de veer buigt lichtjes om het carter heen, zit ook erg strak.. Ik gebruikte een forse platte schroevendraaier als hefboom om die veer op zijn plaats te krijgen ;) Dan moet ik erbij zeggen dat er van origine een lage uitlaat onder zat (die verschrikkelijk lelijke dikke zwarte buis met een potje achter..) en dus ook de gebogen rempedaal: er is ook een rechte rempedaal die dan geen bocht heeft om de uitlaat door te laten. Ik moet nog wel iets verzinnen om de rempedaal nu op de juiste hoogte te laten uitkomen.

Zo'n veer is een redelijk standaard artikel, als je naar een bedrijf als Leertouwer in Soest rijdt met die veer en vraagt of ze eentje hebben die ietsje langer is dan hebben ze dat wel.

@Het_Cliffken: Doe jezelf een lol, een schijfslot is nog interessant voor een zware motor als je even op het terras zit maar het is niets voor een Dax of andere mini-bike die slechts 75 kilo weegt en dus door één persoon in een busje getild kan worden. De oude type schijfsloten zoals deze:
full
zijn heel snel stuk (deze foto is van een ander topic hier, de eigenaar reed ermee weg en dit was het resultaat ;) ). Als je een flinke schroevendraaier pakt en deze tussen de schijf en het slot plaatst en er een paar klappen op geeft breken ze zo doormidden..

Ik heb zelf een redelijke kwaliteit beugelslot, past door mijn voorwiel en is ruim genoeg om dat ook nog om een paal te krijgen. Een goed slot is iets wat je maar één keer in je leven hoeft te kopen! Voor minibikes (met rekje) vind ik persoonlijk dit slot ABUS Faltschlösser - Fahrradschlösser - Fahrradsicherheit wel een uitkomst, compact, redelijk goed, makkelijk op een rekje te monteren. Ze hadden vroeger ook motorversies, een slag groter en zwaarder maar die zijn er niet meer.

Voor thuis heb ik er nog een alarmslot op zitten overigens en ik zit al te kijken naar een goedkope GPS tracker (Marktplaats voor 75 euro, werkt op prepaid simcard).
 
@ Ramoncito en roow, het gaat om een immi dax...

nu ik had ook al bij, sommige daxjes moet de veer licht geplooid worden...

mijne moet meer dan 1,5cm geplooid worden...

ik zal eens kijken of ik straks geen fotoje kan posten, het is wel pikkedonker in de garage nu (k*t-weer)
 
@Ramon:

Het was er eentje met alarm, iets dat biept bij de minste beweging...handig voor op het terras en voor als je wou vertrekken terwijl het er nog opstond... idd :-)

Het zal een dikke ketting worden dan, of zoiets soortgeljk als je hebt doorgestuurd, zal eens zoeken bij de betere mottowinkels aan deze kant van het land :-) Bedankt voor de info! :-)
 
Vanmiddag balhoofdspeling laten verhelpen door Nedstore. Dat stuurt gelijk een stuk prettiger. :]
 
En ze hebben u toevallig niet uitgelegd hoe ze het gedaan hebben? :-)
 
En ze hebben u toevallig niet uitgelegd hoe ze het gedaan hebben? :-)
Ik heb het nu gezien hoe het moet ja. ;)
Maar de grote moer boven op de kroonplaat had dopsleutel 30 nodig. Die heb ik thuis niet. :)
En ach...ze hadden het niet druk dus nog even babbeltje gemaakt daar.
 
Die balhoofdspeling eruit halen is op zich niet zo moeilijk, je moet alleen echter niet alleen de grote moer losdraaien en de holle moer onder de kroonplaat, je moet tevens de voorvorkpoten losdraaien anders zal te zijner tijd hetzelfde probleem zich weer voordoen. Nadat de (doorgaans luttele) speling van de stelmoer onder de kroonplaat is gedaan moet je de beide voorpoten losdraaien en het voorwiel moet dan ook volledig los van de grond zijn, een paar flinke tikken op de beide bovenkanten zal de poten op de juiste plek zetten, dan direct vastdraaien en daarna pas de bovenste dop op de kroonplaat. Doe je het anders (moer op de kroonplaat los, stelmoer aandraaien en de kroonmoer verolgens weer vast) dan krijg je 100% zeker later weer hetzelfde probleem ;)
 
Ik euh heb gisteren nog even een ritje gemaakt op de dax en heb even zijn remvermogen getest,waar ik niet meteen van onder de indruk was, het kan aan mij gelogen hebben maar ik had eerder de indruk dat het voorwiel wel stopte maar dat de rest van het ding gewoon bleef doorrijden :-) (moet ik even natesten...) verder heeft ie vind ik wel vermogen genoeg om zich te havenen in het verkeer!) Het komende weekend even dat gek gedoe met dat luchtinlaatje aan het spruitstuk afkoppelen (het heeft zo een gek zicht...) en hopelijk eindeljik mijn plaat eens monteren (als die in de postbus zit natuurlijk)
 
Arie Molenaar Motoren heeft een 'open huis' dag zaterdag 12 juni, er lag een folder in de bus.

'Spectaculaire kortingen op een groot deel van ons assortiment' en ze verzorgen een grote barbeque :-) Beste motorzaak in IJsselstein | Arie Molenaar Motors

Dus mocht je nog een kledingstuk, schoenen of misschien een setje leuke spiegels nodig hebben, ga dan even langs :) De laatste keer was ik op Koninginnedag bij Motozoom, er was niet veel maar ik kocht toch een leuke windvanger (zo'n hals-neus kapje) voor weinig :)

Ik heb net de flexibele LED strip binnen voor mijn achterlicht, het LED remlicht segment had ik al een weekje liggen. De high-power remlicht vervanger is belachelijk fel, de LED strip is perfect voor mijn doeleind *D
 
Laatst bewerkt:
Okay, die LED strips zijn best mooi :) De strip was net iets langer dan verwacht, het was ook erg krap gemeten en de strips is net iets minder flexibel dan verwacht. Ik heb ook geen idee of je er misschien een stukje van af kan knippen, het lijkt serieel aangesloten maar vaak zie je dat bij LED lampjes als er ééntje kapot gaat, de rest het toch blijft doen. Maar goed, dan maar een beetje proppen ;) Het remlicht (ronde segment) is héél fel, maar toch minder fel dan verwacht helaas. Toch is er duidelijk een waarneembaar verschil als gewoon licht aanstaat en er dan remlicht aan gaat.

LED1.jpg

LED2.jpg

LED3.jpg

LED4.jpg


Kosten: 1,70 Euro en 3,50 Euro, wat soldeertin en een beetje tape :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan