Kleiner voortandwiel 125

Delight

Koekblik rijleermeneer
16 nov 2018
1.584
1.797
Hattem
Zijn er mensen met een 125 die het voortandwiel hebben verkleind voor een makkelijkere acceleratie?
Mijn CBF125 blijft rond de 90 op de teller in de 4 hangen.
Schakel ik door naar de 5 en er staat iets wind, zakt hij alweer af.
Ik hoef geen hoge topsnelheid, maar het zou fijn zijn als hij gewoon de snelheid makkelijker haalt en ook vasthoud.
Scheelt een kleiner voortandwiel of moet ik het ergens anders in zoeken?
 
Op (opgevoerde) brommers deed ik dit standaard. Die hadden doorgaans hetzelfde of meer vermogen dan jouw 125.

Beviel erg goed en het was maar zelden dat er ook daadwerkelijk topsnelheid af ging.

Wat is je originele tandwiel verhouding en welke topsnelheid heb je nu bij welk toerental. Ik kan dan wel even voor je uitrekenen dat stel dat je hetzelfde top toerental haalt (gebeurt niet, je krijgt er altijd wat toeren bij) wat je dat aan topsnelheid kost.

Verder is het een klusje van niks en kosten voortandwielen ook de wereld niet (vaak een euro of 10 tot 25). Proberen is dus bijna gratis, maar met jouw type motor weet ik bijna zeker dat het een succes is.

Fabrikanten vertanden vaak ietswat te zwaar om net gunstig in een milieunorm te vallen. Iets lichter rijdt vaak beter.

Enige waar je mee "moet oppassen" is dat sommige motoren hun snelheid van de uitgaande as pakken. Dan zou je teller met een kleiner tandwiel een hogere snelheid aangeven. Weinig aan de hand, wel jammer. Geen idee hoe jouw motor dat heeft.
 
90 is dus de top?

Zal nu bij 7500 rpm 84 worden.
Ik vermoed alleen dat je die 90 nog steeds wel haalt op een hoger toerental van 7950 rpm.
 
Zijn er mensen met een 125 die het voortandwiel hebben verkleind voor een makkelijkere acceleratie?
Mijn CBF125 blijft rond de 90 op de teller in de 4 hangen.
Schakel ik door naar de 5 en er staat iets wind, zakt hij alweer af.
Ik hoef geen hoge topsnelheid, maar het zou fijn zijn als hij gewoon de snelheid makkelijker haalt en ook vasthoud.
Scheelt een kleiner voortandwiel of moet ik het ergens anders in zoeken?
Je kan ook er voor zorgen dat je motor zijn originele vermogen weer levert, die loopt af fabriek rond de 110/115 km/h.
Kakt hij nu eerder in dan is er iets aan de hand en doe je aan symptoom bestrijding. :Y
Of ben je 200 kg en heb je de luchtweerstand van een vakantiehuisje?
 
Je kan ook er voor zorgen dat je motor zijn originele vermogen weer levert, die loopt af fabriek rond de 110/115 km/h.
Kakt hij nu eerder in dan is er iets aan de hand en doe je aan symptoom bestrijding. :Y
Of ben je 200 kg en heb je de luchtweerstand van een vakantiehuisje?
Olie is al vervangen, kleppen gesteld, luchtfilter vernieuwd...wat zou er nog anders moeten?
Hij trekt vlot naar de 80 en daarna krijg ik hem haast niet boven de 90...
Ik ben "slechts" 92kg en een goddelijk lichaam...helaas hebben ze boeddha uitgekozen! 🙈
 
De vorige eigenaar van mijn Honda CG125 reed ook 10km harder dan ik haal. Maar hij was heel wat minder in leeftijd, breedte en kilogrammen.
 
De vorige eigenaar van mijn Honda CG125 reed ook 10km harder dan ik haal. Maar hij was heel wat minder in leeftijd, breedte en kilogrammen.

Dit kan ik als vorige eigenaar beamen, maar ben inmiddels wel een kilootje of 15 zwaarder dus als dat nog steeds 10km harder zou zijn weet ik niet hahahaha.

CBF125, kon ik toen ik 18 was volgens mij 110km mee halen op de teller, maar sneller dan dat ging die niet, was toen ook enorm licht (65 kg) dus denk wel echt dat 110 de limiet van die motorfiets was. Was altijd een drama om met die motorfiets de snelweg op te gaan tijdens het lessen :')
 
Was altijd een drama om met die motorfiets de snelweg op te gaan tijdens het lessen
Daarom ga ik met mijn 125 ook niet de snelweg op... Hier tussen Hattem en Zwolle zou het nog kunnen ivm overdag maar 80 op dat stukje snelweg, maar verder lekker binnendoor.
 
Mwa, voor zo'n kleine aanpassing? Verder is hij best tevreden, maar hij moet wat beter z'n snelheid vasthouden. Met een upgrade van 15 euro tevreden zou ik geen andere motor kopen.
 
Nee voor zover ik het weet hebben jullie het beiden verkeerd, niet iedereen die op een lichte motorfiets rijdt heeft een beperkt motorrijbewijs hoor. Volgens mij ging @Delight downsizen vanwege gezondheidsredenen.
 
maar vind je een 125 niet heel erg licht dan ?
Voor wat ik er nu mee doe niet... Ik rij voornamelijk Hattem/Zwolle.
Dat is een stukje bebouwde kom, stukje 80 over een dijk en dan weer de bebouwde kom van Zwolle in...
En net dat stuk over die dijk...daar krijg ik hem soms niet eens aan de 80...
Dus vandaar mijn idee...zou hij met een kleiner voortandwiel makkelijker zijn "vermogen" kwijt kunnen?

Straks als ik mijn omscholing heb afgerond, ga ik wel weer kijken naar wat anders...
Dan wil ik weer richting een KTM Duke 390 , Yamaha MT 03 660 of een Royal Enfield (type ben ik nog niet helemaal uit...vind er meerdere mooi).
Maar zag pas een Suzuki 250 Inazuma en die was ook mooi.
Maar ik moet ivm een handicap aan mijn rechterhand/pols goed kijken naar de zithouding.
Hij moet licht sturen en ik moet lekker een beetje rechtop zitten...Oh ja...en niet te zwaar in vermogen.
Dat wordt dus goed proefrijden op de beoogde modellen...
 
Laatst bewerkt:
Maar, tandwieltje al besteld?
Voor die paar euro gewoon doen en even hier terugkoppelen!
Nou ik ben er achter gekomen dat ik toch mijn ketting en tandwielen moet vervangen...dus ik moet even een setje vinden met 15 tands ipv de originele 16.
 
Nou ik ben er achter gekomen dat ik toch mijn ketting en tandwielen moet vervangen...dus ik moet even een setje vinden met 15 tands ipv de originele 16.
Jos Smit even mailen, die helpt mij altijd uitstekend als ik weer eens een niet standaard kettingset nodig heb.

 
Terug
Bovenaan Onderaan