Het Grote Motovlog Topic Deel I

Andersom. Ik had m'n MX helm mee, omdat
-het wel paste bij de Versys die ik daar had
-het de best koelende helm is die ik heb
-ik daar 't houdertje onder de klep heb zitten, perfect binnen bereik maar uit zicht

..en ik had daar 't cammetje vooraf alvast al aan gehangen, iets met handbagage en gedoe. Anyway, in zo'n bagagevak wordt er dus soms willekeurig gerommeld en daarbij is dus kennelijk 't record knopje geraakt. Jofel.
 
Ik begrijp wel dat hij liever niet wil dat er tijdens zijn werk (want dat is het nu eenmaal) gefilmd word, maar inderdaad dit kun je gewoon kenbaar maken..eerlijkheid kan wrijving maar ook juist begrip opwekken toch?;)

Ik had misschien in mijn enthousiasme nog gevraagd of ik het betreffende wetsartikel zou kunnen krijgen want stellig roepen "verboden" is makkelijk..(maar dat komt omdat het een andere reden had)
Precies dat dus. Het had voor mij ook niet echt de bedoeling geweest om er wat mee te doen, stel je voor dat heel joeptube mn fouten kan zien, ik wilde dat kreng gewoon graag testen op mn helm :P

Maar inderdaad, ik had liever gehad dat hij eerlijk had geweest. Zeker aangezien meneer me tijdens de AVB nog wist te vertellen dat het mocht wanneer we de weg op zouden gaan. Dan veroorzaakt zo een leugen meer wrijving dan wanneer je bij het begin van de AVD aangeeft het toch niet te willen. Er was overigens niet veel van hem zelf waar te nemen aangezien meneer niet uit de auto kwam. Later ook overgestapt naar een betere rijschool wat loonde.

Heb hem overigens ook gevraagd of hij me kon uitleggen waarom en het enige wat meneer kon uitbrengen was 'het mag niet want het is verboden'. Afijn, ik heb nu mn rijbewijs dus nu kan ik lekker alleen verboden gaan doen met een cameraatje :P

Overigens weet ik uberhaupt niet of ik het ooit zal uploaden naar YouTube, we zullen zien. Misschien ga ik zelfs nog wel wat levensverhalen vertellen 😂
 
Andersom. Ik had m'n MX helm mee, omdat
-het wel paste bij de Versys die ik daar had
-het de best koelende helm is die ik heb
-ik daar 't houdertje onder de klep heb zitten, perfect binnen bereik maar uit zicht

..en ik had daar 't cammetje vooraf alvast al aan gehangen, iets met handbagage en gedoe. Anyway, in zo'n bagagevak wordt er dus soms willekeurig gerommeld en daarbij is dus kennelijk 't record knopje geraakt. Jofel.

En toen accu leeg of dat nog niet? En je moet net op locatie de data kunnen wissen. Kan de kaart wel formatteren, maar doe ik liever niet. :)
Ik heb op de kaart namelijk ook nog een tekstbestand staan als ik 'm kwijt raak, wat men dan mag doen. ;)

True, maar ik kan het natuurlijk nog zonder splitter en extra kabels xD

Extra kabels? Is er maar eentje, de splitter. Maar inderdaad, de oude kon het zonder splitter.
Maar met zo'n XL heb je geen powerbank nodig. Even op een terrasje na 9 uur rijden opladen en weer door. of een 2e XL die je na de eerste 9 uur op je helm klikt,
dan kan je 18 uur sturen. Tijdens overnachten beide opladen en je kan weer een dag lang 18 uur sturen. En dat een hele vakantie lang. Wel flink wat 128 GB kaartjes inkopen. :+ En ik denk dat elke dag 18 uur rijden niet echt vol te houden is. :]

@BigBoyOrange Ik heb één van mijn rijlessen nog laten filmen door mijn jongere broer. Die dag stapte de instructeur in de auto, zodat mijn broer makkelijk kon filmen. Dat was in de tijd voor de actioncams, 19 jaar terug. :+ Eigenlijk moet ik 'm weer eens terugkijken om te zien hoe alles is veranderd.
 
@Monomuis haha datlijkt me inderdaad wel vet om terug te kunnen zien. Denk dat de grootste verandering de scheiding van bijzondere verrichtingen en verkeersdeelname gescheiden zijn. Kan zijn dat dat toen al was maar de meeste mensen die ik ken die hun motor rijbewijs al een flinke tijd hebben verbazen zich daarover.

Plus dat gehele A1, A2 en A gedoe maar goed, oud genoeg dus ik kon gelijk voor de volle A.

Volgende week zaterdag wordt leuk, bij Motostore Barendrecht is er een Yamaha Niken weekend (event) waar ik 60 minuten mag gaan proefrijden op dat ding met een groepje. Dat ga ik zeker filmen!
2019-Yamaha-LMWTRDX-EU-Phantom_Blue-Action-003-03.jpg


Het zal nooit een aanschaf van mij worden maar zo een experience lijkt me wel leuk. Er werd bij het aanmeld formulier gevraagd of je in het bezit bent van het rijbewijs A. Natuurlijk selecteerde ik ja! Eigenlijk niet waar aangezien ik pas in het bezit ben van dat rijbewijs ben vanaf volgende week vrijdag :P
Maar goed dan ben ik natuurlijk alsnog op tijd in bezit van dat rijbewijs.

Maar eventjes naar de ijzerhandel om de bouten die je met de hand aandraait te vervangen door bouten zonder zo een handvat. Zit een stuk minder in de weg.
En duimen dat de hele constructie solide is zodat ik niet na de eerste drempel al alles van mn helm voel kletteren.
 
@BigBoyOrange Bijzondere verrichtingen en rijden deed je in één examen. Ik was 19 jaar, dus had met 25kW te maken. 10kW minder dan wat men nu mag rijden, maar het was voldoende vermogen. Eigenlijk zou iedereen met A2 moeten beginnen, dan leer je tenminste rijden. A1 moeten ze gewoon bij het B-rijbewijs bijgeven incl. verplicht een paar uur les.

Yamaha Niken. Ik heb er op gereden (moet het filmpje nog online zetten)... het rijdt stabiel, maar twee wielen voor is niet echt mijn ding.
Moest er best aan wennen. Doe mij maar gewoon één wiel voor, maar sowieso vond ik 'm te zwaar en te groot. Doe mij maar een klein wendbaar ding wat overal
tussendoor kan schieten in een drukke stad.
 
Oh, maar over die camera: formatteren in een handomdraai, ook nog wel wat kunnen filmen, maar accu' tje was te ver om nog echt veel vaast te kunnen leggen. En een half verhaal is geen verhaal.
 
@BigBoyOrange Bijzondere verrichtingen en rijden deed je in één examen. Ik was 19 jaar, dus had met 25kW te maken. 10kW minder dan wat men nu mag rijden, maar het was voldoende vermogen. Eigenlijk zou iedereen met A2 moeten beginnen, dan leer je tenminste rijden. A1 moeten ze gewoon bij het B-rijbewijs bijgeven incl. verplicht een paar uur les.

Yamaha Niken. Ik heb er op gereden (moet het filmpje nog online zetten)... het rijdt stabiel, maar twee wielen voor is niet echt mijn ding.
Moest er best aan wennen. Doe mij maar gewoon één wiel voor, maar sowieso vond ik 'm te zwaar en te groot. Doe mij maar een klein wendbaar ding wat overal
tussendoor kan schieten in een drukke stad.
Dat dacht ik al.
Het idiote is dat het A1 rijbewijs er alleen maar is gekomen omdat veel EU landen geen specifiek brommer/lichte motor rijbewijs hebben. Mooi dat Nederland een van de weinige landen is die daar dus wél een specifiek rijbewijs voor heeft maar leuk dat we dan toch aan de hele EU malle molen mee doen (verhaal voor een andere tijd).
Ik vind die dingen levensgevaarlijk, stel dat ik voor mijn 24e begonnen was dan zou ik ook met zo een 11 kW motortje moeten gaan rijden. Dan kijken we naar de Honda grom (MSX125), topsnelheid van net iets boven de 100 km/u (kan om een of andere reden mn bron niet meer terug vinden... Grommmm :P ). Ik weeg zo rond de 125kg, mooi dat dat ding het niet meer tot de 100km/u trekt en dan moet je er doodleuk mee de snelweg op!
Dan krijg je de reacties van vooral niet motor rijders 'Maar je mag/hoeft toch ook niet sneller op de snelweg?'. Uhm... ja... probeer dat maar eens uit te leggen... Mijn moeder is er net zo een maar goed, die kan ik het vergeven. Die vond de skelter vroeger al te snel gaan. Moeders he :P
Meer dan eens dat dat A1 ding gewoon bij je rijbewijs moet zitten maar met een verbod voor de autosnelweg. Dan heb je weer EU geneuzel en pfffff, je word er bekant moe van.

Ok... Geraas achter de rug :D

Het rijden met 2 van die voorwielen lijkt me ook niet echt mijn ding maar moet er dan ook wel eerlijk over zijn dat ik daar totaal geen ervaringen mee heb.
Voordat ik aan mn motorlessen begon heb ik 1 keer zonder rijbewijs op de scooter van een maatje gezeten en heb ik een schuiver gemaakt op een grasveld. Dat ritje was komisch en duurde ongeveer 50 meter. Lang verhaal, verhaal voor een andere keer.
Mij lijkt het ook niets voor in de stad, heb overwogen om een Pan European of misschien zelfs wel een pc800 (bleh) aan te schaffen als eerste motor maar mij lijkt het niets om daar door Rotterdam centrum mee te manouvreren.
De ervaring daarintegen lijkt me wel grappig en mooi :)

Plus het is gratis en we blijven een Nederlander :P
 
Die Niken moet je gewoon doen. Zo simpel is 't.

Ik moet 'm eigenlijk ook gewoon een keer langer meenemen bij Yamaha. Het zat zo; ik reed 'm ook even 45 minuten met een groepje mee, binnendoor op kleine weggetjes. Je zit in een groep met ervaren en onervaren mensen, het was zaterdagmiddag, dus best wel druk met van alles en nog wat op de weg. Rekening houden met elkaar dat de groep niet uit elkaar valt... de vmax was vaak niet hoger dan 50 km/u. En als je vlak daarvoor net van een NMAX 155 bent afgestapt die ik een week onder mijn gat had, dan helpt dat ook niet mee als je langzaam aan het sukkelen bent met een Niken.
 
Oh, maar over die camera: formatteren in een handomdraai, ook nog wel wat kunnen filmen, maar accu' tje was te ver om nog echt veel vaast te kunnen leggen. En een half verhaal is geen verhaal.

Als je dan geen extra accu's bij je hebt, is dat idd heel vervelend. Met een half verhaal kan je niets, nee.
Ben dan toch wel blij met de flinke accu's van de Ghost camera's.

@BigBoyOrange A1 is leuk voor in de stad, een beetje er omheen. Maar het ligt er ook aan wat je onder je kont hebt. Met de duurste 125's kan je prima de snelweg op, maar moet je niet teveel inhalen. Denk aan de 125's van Suzuki (GSX-S/R) en de Yamaha MT-125 en YZF-R125. De nakeds lopen 135km/u, de supersports 140km/u. In Belgie mag je met B op A1, in Duitsland binnenkort ook. Volgens mij wel meer landen.

Met 125 kg op een MSX stappen, ik weet niet eens of dat van de fabrikant 'mag'. De Monkey 125 heeft een max limiet van 105 kg, of je moet de achtervering aanpassen en kijken of het frame er op gemaakt is. Maar dan nog, die blokjes zijn traag. 0 naar 100 duurt een halve minuut met mij er op (al ben ik ook niet de lichtste). Maar goed, dat zijn wel grappige motortjes voor in de stad en dan is het allemaal voldoende.

A2/ 35kW daar kan je heel erg veel mee. Het loopt max zo rond de 190km/u en bij het verkeerslicht ben je altijd wel het snelste weg, tenzij je een Tesla tegen komt. Maar ook die kan je het nog een beetje moeilijk maken, want in ongeveer 5 seconden zit je op de 100. Is toch 6x sneller dan een Monkey. :+

Maar A1 is wel zuinig, ik moest mijn motorscootertje wegbrengen voor een terugroepactie en kreeg een zelfde motorscooter mee terug naar huis. Uiteraard moet je 'm dan weer vol afleveren. Ritje naar huis en weer naar de motorzaak kostte me 76 cent. Ging net geen halve liter in en dat zal ongeveer 1 op 50 zijn geweest.
Bij de pomp zie je altijd 'Vmin = x liter' staan, maar dat klopt gelukkig niet. Anders had ik de plantjes moeten 'water' geven. :+
 
A2/ 35kW daar kan je heel erg veel mee. Het loopt max zo rond de 190km/u en bij het verkeerslicht ben je altijd wel het snelste weg, tenzij je een Tesla tegen komt. Maar ook die kan je het nog een beetje moeilijk maken, want in ongeveer 5 seconden zit je op de 100. Is toch 6x sneller dan een Monkey. :+

A2 is prima wat dat betreft.. mijn oude beestje, 900cc en af fabriek 93pk, en menig modern A2 fietsje houd ik niet bij... _O-
 
Yamaha Niken. Ik heb er op gereden (moet het filmpje nog online zetten)... het rijdt stabiel, maar twee wielen voor is niet echt mijn ding.
Moest er best aan wennen. Doe mij maar gewoon één wiel voor, maar sowieso vond ik 'm te zwaar en te groot. Doe mij maar een klein wendbaar ding wat overal
tussendoor kan schieten in een drukke stad.

Het raarste was dat met een hoger tempo je in bepaalde bochten voelt dat de achterkant wat uitbreekt, die heeft in eens het minste grip.

Het breed valt wel mee. Hij stond op de Beurs naast een Tenere met zij koffers en die was breder bijvoorbeeld.
De GS 1200 (of 1260, geen idee) schijnt ook breder te zijn ;)
 
Heerlijk!

Waar ik normaal een hele avond nodig had om 1 vlog te editen met de nodige frustraties en hem 's nachts liet renderen op hoop van zege heb ik er nu al 3 op één avond klaar, tevredener dan ik ooit ben geweest met de edits en onder het genot van een goed glas whisky.:Y



1407210
 
@Meifesto gezellig! Voel ik me daar toch niet zo alleen, zeker sinds mn maat waarmee ik heb gelest besloot te zakken en niet tegelijkertijd te slagen met mij. Overigens kan ik na de rit wel gelijk door naar Helmond, kijken voor een CB600 S. Motostore heeft er ook een staan maar die scheelt ook heel wat met die in Helmond qua aanschaf.

@Lemmy precies zo is het. Nieuwe ervaring opdoen.

@Monomuis onervarener dan ik ga je ze denk ik niet krijgen aangezien ik de dag er voor pas mn vernieuwde rijbewijs ophaal :p
Het was voor mij ook zeker niet de bedoeling om op een A1 te gaan zitten. Dat wil ik zo een ding niet aandoen. Had al medelijden met de cbf650 waarop ik voor mn AVB deed lessen toen ik achterop zat bij mn instructeur die qua gewicht echt niet veel met me scheelde.

@Sjefman lekker bezig hoor! Whisky = productiviteit!
 
Laatst bewerkt:
Heerlijk!

Waar ik normaal een hele avond nodig had om 1 vlog te editen met de nodige frustraties en hem 's nachts liet renderen op hoop van zege heb ik er nu al 3 op één avond klaar, tevredener dan ik ooit ben geweest met de edits en onder het genot van een goed glas whisky.:Y

Moet toch eigelijk ooit eens leren drinken xD
 
@Meifesto gezellig! Voel ik me daar toch niet zo alleen, zeker sinds mn maat waarmee ik heb gelest besloot te zakken en niet tegelijkertijd te slagen met mij. Overigens kan ik na de rit wel gelijk door naar Helmond, kijken voor een CB600 S. Motostore heeft er ook een staan maar die scheelt ook heel wat met die in Helmond qua aanschaf.

Oke, volgens mij heb ik die van 11:30 dacht ik.
Binnenkort dat ticket eens opgraven en klaar zetten xD
 
Ik vergat zelf helemaal er bij te zetten hoe laat ik die rit heb😅
Iets met vermoeid ofzo 🤦‍♂️
Ik heb de rit om 13:00, ik moet even het e-mailadres zoeken waarnaar het is verzonden xD

Dus als ik terug van de rit ben jij waarschijnlijk al aanwezig ;)

Ben benieuwd welke route ze hier uitgestippeld hebben, of de hoeksche waard in gaan of niet ;)
 
Klinkt goed ik moet ook maar eens wat voertuigen gaan testen*D
 
Oh jullie gaan echt met de Niken tour. Ik ging bij RB motoren langs, waar toevallig een Yamaha-dag was. Er stond dus van alles en maar één Niken. Ik keek wat er beschikbaar was op het moment dat ik aan kwam en dat was de Niken. Dus ik was ook de enige met drie wielen in het groepje. En meestal rijd ik wat achteraan, want dan kan je het hardst aan het gas draaien. Maar binnendoor was het echt te druk. Maar wat ik al zeg, zal bij Yamaha nog eens vragen om een keer er op te rijden, al zal dat pas een beetje na de zomer zijn eer ik er tijd voor heb.
 
Het raarste was dat met een hoger tempo je in bepaalde bochten voelt dat de achterkant wat uitbreekt, die heeft in eens het minste grip.

Het breed valt wel mee. Hij stond op de Beurs naast een Tenere met zij koffers en die was breder bijvoorbeeld.
De GS 1200 (of 1260, geen idee) schijnt ook breder te zijn ;)
Geen idee hoe jij rijdt, maar ik heb niet snel een uitbrekend achterwiel op hoge snelheid, eerder bij wat lagere, als je 't gas er op gooit. Dat is veel plotser dan wanneer je al gang hebt en vermogen vraagt. Of je moet echt astronomisch hard gaan, maar dat haal je met zo'n ding waarschijnlijk niet eens.
De meeste kans op een stapje van achter was in de hairpins, maar ook met TC uit en met opzet veel gas, om 't op te zoeken. En dan nog is het me slechts anderhalf keer overkomen, was het niet meer dan een stapje en verre van indrukwekkend.
 
Terug
Bovenaan Onderaan