Het grote NC 700 NC 750 topic deel 3

Zolang er geen ijzel / ijs op de weg ligt kan het...
Zelfs met sneeuw gereden, probleem van sneeuw alleen is dat je niet ziet of er ijs onder ligt....

Heb ook ooit op mijn A1 motor naar huis gereden in de sneeuw na een rijles.. was wel een speciale ervaring.

Ik had een motorrijles om een uur of 7 's avonds.. en toen begon het al een beetje te sneeuwen, dus ik en de instructeur naar de rijschool terug gesneld en toen lag er al een redelijk laagje sneeuw. Na nog even de motor binnen zetten etc. lag er al een redelijke laag..

Toen naar huis gereden (maar een ritje van 5km) over een verse sneeuwlaag.. er was nog geen enkele andere auto overheen gereden. Nadeel is dan wel dat je niet meer ziet waar de stoep / weg inrichting zich begeeft :9.. alles was 1 witte deken.
 
Heb ook ooit op mijn A1 motor naar huis gereden in de sneeuw na een rijles.. was wel een speciale ervaring.

Ik had een motorrijles om een uur of 7 's avonds.. en toen begon het al een beetje te sneeuwen, dus ik en de instructeur naar de rijschool terug gesneld en toen lag er al een redelijk laagje sneeuw. Na nog even de motor binnen zetten etc. lag er al een redelijke laag..

Toen naar huis gereden (maar een ritje van 5km) over een verse sneeuwlaag.. er was nog geen enkele andere auto overheen gereden. Nadeel is dan wel dat je niet meer ziet waar de stoep / weg inrichting zich begeeft :9.. alles was 1 witte deken.

Ik heb ook wel eens met hevige sneeuwval gereden...
9 december 2017 was ik naar Pijnacker gereden voor een afstudeer feest van een kennis/vriendin...
's nachts op de terugweg begon het heftig te sneeuwen, dat was op de snelweg toch wel even spannend ondanks dat er wel goed gestrooid was...
Het zicht was namelijk niet geweldig en moest steeds m'n vizier schoon maken... en her en der bleef het toch wel liggen op de gestrooide snelweg.
Ik reed tussen de 65 en 80 Km/u ivm slecht zicht etc. op de meest rechter baan... Zo af en toe kwam er een auto voorbij sjeezen met 100+Km/u op de (meest) linker baan... En vervolgens kwam je dan auto's tegen die 50 a 60 km/u reden maar in de middelste baan, en dan niet naar links of rechts gingen!
Njah, die ging ik uiteindelijk maar rechts voorbij, wilde zo min mogelijk sturen/over de witte sneeuw hoopjes/uit het "schoon" gereden spoor.
Dat was tot ter hoogte van Tilburg of zo iets... alleen west Nederland had toen sneeuw...
Oost Nederland had toen nog een graad of 5 en geen sneeuw...

10 december ook geen sneeuw gezien toen en 11 december 's ochtends vroeg ook niet, toen ik naar de dealer vertrok voor nieuwe bandjes.
Toen ze er op lagen echter was er inmiddels ook in het oosten van het land een dik pak sneeuw gevallen (5 tot ~8 cm) en zo eigenwijs dat ik was had ik toch geprobeerd naar huis te rijden... met de gedachte ga binnendoor en pak her en der het fietspad om van de weg af te blijven...
Van Venlo (Blerick) tot aan Station Horst-Sevenum weten te komen, daar echter een ongeduldige automobilist tegen gekomen die heel erg bleef pushen terwijl ik al heen en weer aan het glibberen was...
Toen in een 'dom' moment ruimte gemaakt en gebaard ga er dan voorbij... en toen schoof ik onderuit... en ja toen ging die auto er voorbij en er vandoor. De auto erachter stopte wel... motor opgetild maar startte niet meer en zat ergens in een onbekende versnelling vast, schakelen lukte ook niet.. en koppelingshevel afgebroken. (geen kentekens want dat zat allemaal onder de sneeuw (voor en achter))

Motor toen maar aan de kant gerold/geschoven zo goed en kwaad als het ging en berging gebeld... Het was toen een uur of 11...
Ja dat ging wel even duren, het was druk in het oosten i.v.m. de toch wel onverwachte hevigheid van de sneeuwval...
Uiteindelijk was de berger er om ongeveer 16.00... waar ik zelfs tot nu toe om "baal" is dat toen de berger er was de sneeuw alweer zo goed als gesmolten was (het was immers nog steeds een paar graden boven 0) en ik toen wel naar huis had zouden kunnen rijden als de motor het deed... (omstandigheden waren beter dan toen van Pijnacker naar huis)
Om 17.30 zoiets de trein vanuit Venlo terug naar Eindhoven gehad... en een paar dagen later de motor opgehaald na reparatie van koppelingshevel en rechtbuigen schakelpedaal... schakelen deed ie weer en ging ook weer goed in versnelling toen we 'm bij de Dealer dropte voor reparatie.
1602950670602.png


--Edit:

On a sidenote...
Iemand ervaring met een aftermarket hydraulische koppeling?

Ik zit te twijfelen over de Magura Hymec voor de NC750...
Ergens heb ik wel het idee dat het het koppelen nog lichter maakt... wat op zich wel fijn is als je bijvoorbeeld een lange intensieve dag in de bergen hebt met veel gebruik van de koppeling....
 
Laatst bewerkt:
@ Colkap: Die zien er mooi (gepoetst) uit. Het is voorlopig (en waarschijnlijk de hele winter) prima motorweer.
Ik vraag me altijd af wat je in het donker nog van de weg voor je ziet door zo'n donker scherm.
 
@ Colkap: Die zien er mooi (gepoetst) uit. Het is voorlopig (en waarschijnlijk de hele winter) prima motorweer.
Ik vraag me altijd af wat je in het donker nog van de weg voor je ziet door zo'n donker scherm.

Dat klopt, alleen rij ik in principe alleen als het droog is en als het niet kouder is dan zo’n 5 graden.
Ik kijk over het scherm heen. Het is inderdaad een donker scherm, maar je ziet voldoende. :)
 
Wat is koud weer of slecht weer? er is kleding zat te koop voor het hele jaar, je laat het weer toch niet bepalen of je motor rijdt of niet 🤔of zit ik ernaast🥴

Als het ijzelt of vriest met gevolg dat er ijs op rijbaan ligt.. dan is het ook niet meer verantwoord om te rijden (Vaak zelfs niet met de auto)
 
Wat is koud weer of slecht weer? er is kleding zat te koop voor het hele jaar, je laat het weer toch niet bepalen of je motor rijdt of niet 🤔of zit ik ernaast🥴
Voor mij is dat 5 graden en voor de ander meer of minder. IK VIND motorrijden leuk als ik niet 100 lagen kleding aan moet en gewoon lekker een stukje kan rijden. Het lijkt wel of het hier alleen geaccepteerd wordt als je een doorrijder bent. Ik laat het weer dus zeker bepalen wanneer ik wel en niet motor rijdt.
 
Wie rijdt er allemaal gewoon door met de NC nu het weer slechter wordt?
Waar loop je dan tegenaan met de NC en hoe heb je dat opgelost?

Ik ben geen doorrijder en onder de 10 graden geniet ik ook niet meer, maar;
- Modder op uitlaat en achterbrug. >>> gewoon thuis even met koud water afspoelen
- Modder op monoveer. >>> zo'n DIY spatlap lijkt me idd wel wat
- Modder op voorste uitlaatdemper en blok. >>> spatbordverlenger en radiatorbeschermer
- Kou en regen op de hals en helm. >>> hoge Madstad-ruit (duur maar effectief)
- Koude vingers. >>> winterhandschoenen zijn afdoende
- Minder grip. >>> snelheid aanpassen of ander spoor kiezen, mijn Pirelli Angel GT's staan altijd op 2,6 en 3,0. Profieldiepte <2mm? Gewoon vernieuwen.
- Gezien worden. >>> ik heb een opvallende jas (zie avatar), witte helm, rode reflectie op de (top)koffer en breedstralers vooraan.

Wanneer een auto naar mijn mening te weinig afstand houdt, gebruik ik handgebaren ("attentie" gevolgd door "afstand houden" of "tempo minderen") zoals een motoragent doet. Niet alleen de auto direct achter je, maar ook automobilisten in andere rijstroken zien dat, wat in hun gedachten blijft hangen. Die simpele communicatie werkt in 90% ruim voldoende en bovendien blijft men de rest van de snelweg (totdat ik de afslag neem) mij in de gaten houden. En dat is wat je graag wilt.
Regelmatig positie wisselen in je rijstrook werkt sowieso goed, altijd. Een smal profiel wat beweegt trekt nou eenmaal automatisch de aandacht. Soms de (voet)rem aantikken zonder echt te remmen trekt ook de aandacht naar je toe maar natuurlijk NIET doen als er gekleefd wordt. Is het hardnekkig, laat die idioot dan maar gewoon passeren.
Als het erg druk is, kies ik regelmatig de meest rechtse rijstrook en blijf zo'n 50 meter voor een vrachtwagen hangen. Klinkt misschien gek maar ik heb liever een professionele bestuurder die rijden echt leuk vindt achter me, dan een automobilist die rijden een noodzaak vindt. Vrachtwagenchauffeurs en motorrijders hebben een band met elkaar: we zien en helpen elkaar vaak. In dit geval fungeert de vrachtwagen als mijn achterste ruimtekussen en dat scheelt aanzienlijk in het aantal malloten wat misbruik maakt van die ruimte om nog net effe de afslag te pakken. De malloot die dat wel doet kan rekenen op een signaal-serenade van de chauffeur, gevolgd door een internationaal bedankje van mij aan de chauffeur.
 
Goedemiddag Motor Vrienden,
Ik ben sinds een week geleden de trotse eigenaar van een Honda NC700X en ben niet gelukkiger te krijgen. Nou zou ik alleen nog van die hand kappen tegen de wind erop willen monteren.
Heeft iemand enig idee welke kappen nou goed z’n werk doen voor een redelijke prijs? Ik zie graag jullie antwoord tegemoet. 😊
Gefeliciteerd!
Touratech heeft ook zeer degelijk spul. Gemaakt om lang mee te gaan.
 
Voor mij is dat 5 graden en voor de ander meer of minder. IK VIND motorrijden leuk als ik niet 100 lagen kleding aan moet en gewoon lekker een stukje kan rijden. Het lijkt wel of het hier alleen geaccepteerd wordt als je een doorrijder bent. Ik laat het weer dus zeker bepalen wanneer ik wel en niet motor rijdt.
Nee het is zeker niet mijn bedoeling om te bepalen of je geaccepteerd wordt of je wel of niet een doorrijder bent echt niet, maar wat ik bedoel is dat motorrijden altijd een feestje is en dat moet je zoveel mogelijk vieren. En je hebt gelijk dikke kleding dragen is niks ik draag niks meer dan m’n gewone pak met verwarmde broek en Jack wat niet dikker is dan de standaard binnen voering, ik draag zelfs alleen een t-shirt onder m’n jas de temp regel ik afzonderlijk met temperatuur regelaar.
 
Dat ben ik met je eens, hoewel ik geen elektronica gebruik om het warm te krijgen op de motor. Vandaag is dat zeker niet nodig. Ik mag 350 km (2x 175). Omstandigheden: afnemende regen en toenemende wind. Ik heb daar nog aan vooruitgedacht die keren dat ik met meer dan 30 graden op pad was. Kortom: geen weer om de motor te laten staan. Mijn grens ligt wel bij ca 5 graden, tenzij het kurkdroog is, dan durf ik koudere temperaturen wel aan.
 
Ik vroeg me af of iemand hier een werkplaats handboek voor de nc 750s 2016 model heeft of weet waar ik hem kan vinden. Ik kan hem online namelijk nergens vinden.
 
Ik vroeg me af of iemand hier een werkplaats handboek voor de nc 750s 2016 model heeft of weet waar ik hem kan vinden. Ik kan hem online namelijk nergens vinden.
Voor zover ik kon vinden heb ik alleen de NC700 versie gevonden... maar daar kom je ook een heel eind mee gezien de overeenkomsten.
 
Ik heb er een paar jaar geleden voor gekozen om mijn woon- werkverkeer op de motor te gaan doen en daar horen ook de koude dagen bij uiteraard.
Mijn grens ligt bij sneeuw, niet bij temperaturen onder nul. Zodra het sneeuwt of als er sneeuw voorspeld is pak ik de auto, maar -10 en droog? gewoon rijden. Ik heb géén verwarmde kleding trouwens, laagjes is het toverwoord. Ik ben wel mijn tijdwinst kwijt met dat weer trouwens, voordat je de hele boel aan en/of uit hebt getrokken...................-O-
 
Er zit gewoon verschil tussen recreatief motorrijden (motorrijden als vermaak) en functioneel motorrijden (motorrijden als middel van vervoer). Ik ben een recreatieve motorrijder, dus dan wil ik enigszins comfortabel op de motor zitten. Uitgangspunt is dan voor mij een (liefst) droog wegdek en een redelijke temperatuur. Ik heb ook regelmatig in december gereden met droog weer (geen pekel op de weg) en daar kun je je goed op kleden. Als ik de motor voor woon-werkverkeer zou gebruiken, dan zou ik ook zo lang mogelijk doorrijden, ongeacht regen of temperatuur. Sneeuw en ijzel zou voor mij ook de grens zijn.
 
Vorig weekend een proefrit gedaan en meteen mee genomen.
Vandaag ook lekker rondje gedaan.Bekijk bijlage 1554580

Middag.. hele mooie fiets. De S is [gelukkig\ dun gezaaid.
Ik rijd ook een S maar dan model voor die van jouw. Ik heb er heel veel asseccoires op zitten al zeg ik het zelf maar
het is een heerlijke Tour fiets, zeker in de DCT uitvoering.
Veel veilige km,s ermee.
Groet
 
Gisteren een stukje gereden op de NC700S, en op 'n flink stuk provinciale weg terecht gekomen waar de boel helemaal vast stond. Moest daardoor een flink stuk stapvoets rijden. Zeg maar 'n kwartier lang constant koppeling in, koppeling uit, hele stukken op slippende koppeling, etc.

Sindsdien doet zich een raar probleem voor; m'n koppeling... 'plakt'? Als ik de hendel volledig los heb gedraagt de motor zich alsof deze nog deels ingetrokken is, zeg maar. Het punt waarop 'ie ontkoppelt lijkt ook plots verplaatst, ik hoef 'm nu maar een heel klein stukje in te knijpen. De laatste 70% van het intrekken van de hendel doet niks.

Dacht gisterenmiddag dat het misschien tussen m'n oren zat, had al 'n lamme hand van het stapvoets rijden en constante gekoppel, dus vandaag maar gewoon weer op pad ermee. Maar vanochtend op de snelweg merkte ik het pas écht goed; ik kan nu in z'n hoogste versnelling niet meer voorbij de 110-115 km/u trekken voor m'n toerenteller omhoog schiet. Was 'n heel sloom ritje naar werk vandaag. 😒

Komt dit iemand bekend voor? Ik heb al 'n mailtje naar de garage gestuurd, hopelijk hebben ze deze week nog 'n plekkie vrij. Vanavond nog even naar huis en dan 't beessie maar ff uit laten rusten tot 'ie opgelapt kan worden.
 
Gisteren een stukje gereden op de NC700S, en op 'n flink stuk provinciale weg terecht gekomen waar de boel helemaal vast stond. Moest daardoor een flink stuk stapvoets rijden. Zeg maar 'n kwartier lang constant koppeling in, koppeling uit, hele stukken op slippende koppeling, etc.

Sindsdien doet zich een raar probleem voor; m'n koppeling... 'plakt'? Als ik de hendel volledig los heb gedraagt de motor zich alsof deze nog deels ingetrokken is, zeg maar. Het punt waarop 'ie ontkoppelt lijkt ook plots verplaatst, ik hoef 'm nu maar een heel klein stukje in te knijpen. De laatste 70% van het intrekken van de hendel doet niks.

Dacht gisterenmiddag dat het misschien tussen m'n oren zat, had al 'n lamme hand van het stapvoets rijden en constante gekoppel, dus vandaag maar gewoon weer op pad ermee. Maar vanochtend op de snelweg merkte ik het pas écht goed; ik kan nu in z'n hoogste versnelling niet meer voorbij de 110-115 km/u trekken voor m'n toerenteller omhoog schiet. Was 'n heel sloom ritje naar werk vandaag. 😒

Komt dit iemand bekend voor? Ik heb al 'n mailtje naar de garage gestuurd, hopelijk hebben ze deze week nog 'n plekkie vrij. Vanavond nog even naar huis en dan 't beessie maar ff uit laten rusten tot 'ie opgelapt kan worden.

Heb je gecontroleerd of de koppeling wel volledig terug gaat en er nog speling is nadat je 'm los hebt gelaten?
Vooral de speling is belangrijk heb ik gemerkt,.. als die er te weinig is dan koppelt ie als je je stuur ver naar links draaide...

Verders, als dat wel goed is.... Heb je dat stuk met slippende koppeling hoog in toeren gereden? (boven zeg, 4000 toeren)
Zo ja dan heb je je koppeling mogelijk verbrand... ( haal 't peilstokje er eens uit en ruik de olie, als dat heel erg verbrand ruikt dan weet je genoeg)
Helaas weet ik dat ook uit eerste hand ervaring, gezien ik in m'n eerste jaar een koppelingsset verbrand heb door "hoog toerig" tussen files door te rijden...
 
Heb je gecontroleerd of de koppeling wel volledig terug gaat en er nog speling is nadat je 'm los hebt gelaten?
Vooral de speling is belangrijk heb ik gemerkt,.. als die er te weinig is dan koppelt ie als je je stuur ver naar links draaide...

Verders, als dat wel goed is.... Heb je dat stuk met slippende koppeling hoog in toeren gereden? (boven zeg, 4000 toeren)
Zo ja dan heb je je koppeling mogelijk verbrand... ( haal 't peilstokje er eens uit en ruik de olie, als dat heel erg verbrand ruikt dan weet je genoeg)
Helaas weet ik dat ook uit eerste hand ervaring, gezien ik in m'n eerste jaar een koppelingsset verbrand heb door "hoog toerig" tussen files door te rijden...

Yeah, hij gaat helemaal terug. Heb wel een paar stukjes iets hoger in m'n toeren gezeten. Niet constant, en ook niet buitensporig veel, want ik weet dat dat niet best is. Maar het zou best wel eens kunnen.

Klinkt... uh... duur. 😖
 
Yeah, hij gaat helemaal terug. Heb wel een paar stukjes iets hoger in m'n toeren gezeten. Niet constant, en ook niet buitensporig veel, want ik weet dat dat niet best is. Maar het zou best wel eens kunnen.

Klinkt... uh... duur. 😖
Hij gaat helemaal terug, ok... maar heb je ook nog speling over in je koppelingshendel? Zo niet dan staat die te strak. (Dat je m in kan trekken zonder dat ie iets doet)
Koppelingsset is ongeveer 250 euro materiaal, Uurtje of 1,5 werk erbij... (waarvan een deel ook gewoon wachten is overigens)
O en Motorolie bijvullen daarna weer...

Frictie schijven en koppeling platen
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan