Het grote NC 700 NC 750 topic deel 3

Wie kan mij wat tips geven om de achterkant van de motor beter zichtbaar te maken? Ik vind alleen een achterlamp niet echt genoeg en zou er graag een aantal reflecterende onderdelen bij hebben.

Een hesje is geen optie want ik heb altijd een rugzak op waardoor het hesje niet zichtbaar zou zijn.

EDIT: Ik heb op mijn rugzak wel een gele hoes zitten sinds vandaag.

Ik neem even aan dat je dus ook geen Top koffer of panniers op de motor hebt... gezien je met rugzak rijd...
Zoals Chris aangeeft, een kentekenplaat reflector of extra achterlicht monteren...

Al zal dat allemaal niet heel veel meer helpen als de achter-opkomer meer naar zijn/haar telefoon aan het staren is dan vooruit...

Wat ik uit ervaring kan zeggen is dat als je een dergelijke situatie verwacht het verstandiger is om even "heel opvallend" links/rechts te slingeren
Dat heen en weer slingeren is "onnatuurlijke" beweging (iets dat ze niet verwachten) en dat is iets wat opvalt, zelfs vanuit de ooghoeken.

Ik heb zo een keer iemand (bijna) een noodstop zien maken... die bleef al langere tijd heel erg plakken bij mij en was steeds op zijn telefoon bezig...
En ik heb panniers met extra reflecterende strips en extra achter-verlichting gemonteerd zitten....
Ben toen eens overdreven gaan slingeren en de auto "stampte" op de rem en hield daarna wel afstand....
 
Oke, bedankt voor jullie tips! Hier heb ik zeker wat aan :) Even uitzoeken dus of ik er nog wat extra's op ga zetten.
 
Wie kan mij wat tips geven om de achterkant van de motor beter zichtbaar te maken? Ik vind alleen een achterlamp niet echt genoeg en zou er graag een aantal reflecterende onderdelen bij hebben.
Ik heb een tijdje geleden een 12 volt waterdicht ledstipje onder het nummerbord geplakt om meer op te vallen bij het remmen.
Het krijgt iets teveel stroom omdat de alternator 14.5 volt geeft bij het draaien, maar dat is nog geen probleem gebleken.

foto
 
Laatst bewerkt:
Heeft er al eens iemand de nokkenas ketting moeten vervangen van de NC?
Ik kan daarover geen informatie vinden maar wil graag weten wat de vervangingstermijn is.
Ook ben ik benieuwd welke andere zaken bij hoge kilometerstanden aan de beurt zijn.
 
Heeft er al eens iemand de nokkenas ketting moeten vervangen van de NC?
Ik kan daarover geen informatie vinden maar wil graag weten wat de vervangingstermijn is.
Ook ben ik benieuwd welke andere zaken bij hoge kilometerstanden aan de beurt zijn.
Defineer Hoge Kilometerstanden...
30.000 < 60.000 < 90.000 < Meer?
 
Gelukkig geef je ook de keuze meer.
Ik bedoel 100, 150.000 km.
D'r zwerft op Youtube een paar videos rond van iemand die meer dan 100.000Km, heeft gedaan met zijn NC...
Ik zelf zit momenteel op ~77.000 en heb door "foutief gebruik" een keer mijn koppelingsplaten moeten vervangen.
Verders nog geen bijzonder groot onderhoud moeten doen.... (kleppen 1x gesteld, 2x gecontroleerd)
 
Wie kan mij wat tips geven om de achterkant van de motor beter zichtbaar te maken? Ik vind alleen een achterlamp niet echt genoeg en zou er graag een aantal reflecterende onderdelen bij hebben.

Een hesje is geen optie want ik heb altijd een rugzak op waardoor het hesje niet zichtbaar zou zijn.
Ik rij altijd met een topkoffer rond en heb aan beide zijden van het slot/ontgrendeling een strook 3M™ Scotchlite™ 580-82E (= robijnrood) geplakt. Mocht de gloeilamp op een late avond dan ineens kapot zijn, dan heb ik tenminste nog 2 opvallende surrogaat-"achterlichten" waarmee ik zichtbaar blijf. Het remlicht (gloeidraadje) gaat nooit als eerste kapot dus die heb ik ook nog erbij.

Die 3M-tape is eigenlijk onverwoestbaar, blijft probleemloos zitten als je de montagevoorschriften strikt opvolgt en het reflecteert als een malle.

Wat ik regelmatig zie bij anderen, is dat ze op zwarte (zij)koffers de zwarte folie (580-85E) hebben zitten, die wit reflecteert. Nagenoeg onzichtbaar overdag en had op mijn topkoffer mooier geweest, maar ja, WIT aan de achterkant vind ik nooit zo'n goed idee. De rode folie heeft trouwens ook overdag een opvallende functie die merkbaar in mijn voordeel en veiligheid werkt.

Nog een tip: Bij de meeste bedrijven is de minimum afname 1 strekkende meter à 40 Euro (standaard breedte = 122 cm) maar soms kun je ook minder afnemen of vragen om reststukjes voor een paar Euro. Ik heb destijds bij Druma.nl besteld, rolletje van 25x122 cm voor een tientje).

fawm_nc5_12.jpg
 
Nokkenasketting... Die dingen slijten sowieso maar heel langzaam. Bij mijn eerste motor (16 jaar oud, V-twin en >100.000 km) zijn bij 80.000 km alleen de veren van de nokkenaskettingspanners vernieuwd, de "nak"-geleiders zelf en ook de ketting waren nog in nieuwstaat. Bij mijn vorige motor zijn de nak-spanners vervangen rond de 60.000 km, wat ik erg vroeg vond. En aangezien het blok dan toch open ligt, meteen ook andere onderdelen laten controleren.
Als de spanners de nokkenasketting niet meer voldoende op spanning kunnen houden (door kapotte veer of versleten geleider), ontstaat dus teveel speling wat uiteraard nadelige invloed op de nak heeft. Motorzaken hebben meestal een speciale stethoscoop die tegen het blok wordt gehouden, om eventuele speling vroegtijdig te kunnen ontdekken. Het kan nooit kwaad om af en toe hierop te laten controleren, zal meestal niets kosten. Of misschien hoor je wel zelf een geluidje of rateltje wat nieuw is, dan is het altijd verstandig om dit te (laten) checken...
 
Ik rij altijd met een topkoffer rond en heb aan beide zijden van het slot/ontgrendeling een strook 3M™ Scotchlite™ 580-82E (= robijnrood) geplakt. Mocht de gloeilamp op een late avond dan ineens kapot zijn, dan heb ik tenminste nog 2 opvallende surrogaat-"achterlichten" waarmee ik zichtbaar blijf. Het remlicht (gloeidraadje) gaat nooit als eerste kapot dus die heb ik ook nog erbij.

Die 3M-tape is eigenlijk onverwoestbaar, blijft probleemloos zitten als je de montagevoorschriften strikt opvolgt en het reflecteert als een malle.

Wat ik regelmatig zie bij anderen, is dat ze op zwarte (zij)koffers de zwarte folie (580-85E) hebben zitten, die wit reflecteert. Nagenoeg onzichtbaar overdag en had op mijn topkoffer mooier geweest, maar ja, WIT aan de achterkant vind ik nooit zo'n goed idee. De rode folie heeft trouwens ook overdag een opvallende functie die merkbaar in mijn voordeel en veiligheid werkt.

Nog een tip: Bij de meeste bedrijven is de minimum afname 1 strekkende meter à 40 Euro (standaard breedte = 122 cm) maar soms kun je ook minder afnemen of vragen om reststukjes voor een paar Euro. Ik heb destijds bij Druma.nl besteld, rolletje van 25x122 cm voor een tientje).

Gewoon bij 3M een sample aanvragen voor "Scotchlite"
Heb ~1 A4 opgestuurd gekregen.
Overigens zat dat ook op mijn topkoffer toen er toch een auto achterop knalde....

Zoals ik al eerder en elders aangeef steeds... men kijkt niet meer naar de weg maar naar de telefoon.
"statisch" (recht vooruit rijden, stil staan) is gevaarlijk omdat men niet "ziet".... (telefoon)
Beweging links/rechts (dus stilstaand ook even wiebelen met de motor) trekt aandacht van die telefoon weg.
 
@ Biggest four: dat kun je toch alleen meten als het blok open gaat?
Dat klopt, maar er staat geen interval beschreven in het onderhoudsschema voor preventief vervangen, dus als het blok toch open is voor iets anders, of voor een rammelende nokkenasketting, dan kun je de speling meten en weet je of je moet vervangen.
 
In de media heb ik de prijslijst 2021 van Honda voorbij zien komen, maar daar staat de prijs van de NC750X in de diverse varianten niet op (alleen die van de X ADV). Zijn de prijzen voor 2021 nog niet bekend?
 
De belgische prijs is 8299€ voor de manuele de dct gaat er 9199€ kosten voor nederland vermoed ik ongeveer een 1000€ erbij te tellen.
 
Ik ben aan de elektra aan het hobbyen.
Ik heb het digitale WPHB een tijdje geleden ergens ge-download, ECHTER het electrisch schema zat er net niet bij.😢😤🤬
Het gaat tot hoofdstuk 24, en net daarna zouden de schema's moeten staan.

Ik heb links boven tegen de airbox 4 stuks dubbele draden gevonden, welke omhuld waren met een tule en dicht geplakt.
Na meting bleken de zwarte 2 x 2 ( natuurlijk massa), een dubbele rode 12V bij draaiende motor en de dubbele blauwe eveneens 12V bij draaiende motor
IMG_20201228_185324.jpg


Kan iemand mij aan een link of kopieën helpen 🤔
O ja, het betreft een NC 750 SD ( met DSG bak), 2017
 
Laatst bewerkt:
Helaas, heb geen WPH.
Maar... zou het mogelijk kunnen zijn dat de kabels die je ziet, mogelijk origineel aan elkaar hoorden?
Wellicht een keer los geknipt? en deze gewoon op deze manier weer zijn bevestigd?

Snap je wat ik bedoel?
Zeg maar dat de kabel door 2-en geknipt was en dan langs elkaar gelegd en weer "vast gemaakt"....

Het lijkt dat dit loopt naar de sensor die in de airbox gaat?
Mogelijk dat de vorige eigenaar? (2e hands motor?) de plug niet wist lost te krijgen en de kabel had geknipt...
of zo iets...
 
Helaas, heb geen WPH.
Maar... zou het mogelijk kunnen zijn dat de kabels die je ziet, mogelijk origineel aan elkaar hoorden?
Wellicht een keer los geknipt? en deze gewoon op deze manier weer zijn bevestigd?

Snap je wat ik bedoel?
Zeg maar dat de kabel door 2-en geknipt was en dan langs elkaar gelegd en weer "vast gemaakt"....

Het lijkt dat dit loopt naar de sensor die in de airbox gaat?
Mogelijk dat de vorige eigenaar? (2e hands motor?) de plug niet wist lost te krijgen en de kabel had geknipt...
of zo iets...
Nee, lijkt origineel te zijn zoals de draden gekoppeld zijn. De sensor in de airbox is gewoon in functie.
Normaliter heb je dan geen 2 sets van ieder bij elkaar zitten, dan zou 1 massa altijd voldoende zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan