Als je in Nederland gewend bent om de hele winter door te rijden en regelmatige bezoeker bent van het Elefantentreffen zul je het in Lapland wel kunnen uithoudenBen hier ondertussen ook en ritje richting Noordkaap aan het plannen, maar dan wel wat vroeger. Eind april/begin mei is het toch wel te doen zonder spijkerbanden?
Als je in Nederland gewend bent om de hele winter door te rijden en regelmatige bezoeker bent van het Elefantentreffen zul je het in Lapland wel kunnen uithouden. Kijk maar naar het diagram hieronder:
[afbeelding]
Precies, daarom gaf ik de toelichting: dit zijn langjarige gemiddelden, uitschieters naar boven en beneden zijn normaal.Dit grafiekje is echt komisch.
Ik was dit jaar in Karesuando en toen ik er was, was het 2 graden en heb ik het onderweg zien sneeuwen haha!
En die locals vertelde me dat het normaal 15 graden zou moeten zijn, en volgens dit grafiekje spraken ze dus toen de waarheid! Ik kon het gewoon niet geloven toen ik er was.
Oh dat is nog wel te doen dan.Doorgaande hoofdweg schuiven ze wel, week voor vertrek het noorse weerbericht in de gaten houden. Niet een knmi met Europa touch, daar heb je weinig aan voor dat gebied.
Ik ben een doorrijder in de winter maar het moet natuurlijk wel leuk blijven, een paar dagen rond vriespunt is geen probleem maar ik heb geen zin om twee weken +8 uur per dag te vernikkelen op de motorAls je in Nederland gewend bent om de hele winter door te rijden en regelmatige bezoeker bent van het Elefantentreffen zul je het in Lapland wel kunnen uithouden. Kijk maar naar het diagram hieronder:
[afbeelding]
De rode lijn is de gemiddelde maximum temperatuur over de afgelopen 30 jaar als je eind april/begin mei daar denkt te zijn moet je denken aan maximum temperaturen rond de +3°C. Dat is een paar graden kouder dan in De Bilt voor januari en februari. Ik herhaal dit zijn langjarige gemiddelden, uitschieters naar boven en beneden zijn normaal.
Ik heb half juni wel eens zitten afniften in het hoge noorden.
Wat deze lage temperaturen voor effect hebben op de accucapaciteit, heb je daar wel eens over nagedacht? Een test van het Duitse Autobild uit 2014 liet onder winterse omstandigheden een reductie zien van ongeveer 60%. Weliswaar met vorst maar ik wil aangeven dat het wel een factor is om rekening mee te houden. Zeker, zoals je zelf al aangeeft, in het noorden waarbij de laadpaaldichtheid afneemt met toenemende breedtegraad.
Dus, om het even samen te vatten, is het misschien beter te vragen houdt de rijder het wel uit en kom ik ver genoeg op een acculading onder winterse omstandigheden. Een ding is zeker, het is avontuurlijk.
Dat is voor latere expedities een mooie weg maar ik zal op de doorgaande wegen blijven, het doel is zsm bij de Noordkaap te komen.Hou er wel rekening mee in Noorwegen/Zweden dat sommige van de mooiste en kleinere wegen pas in Juni opengaan. Bijv. de Wilderniss Road En het is toch jammer als je dat prachtige stukje moet laten gaan!
Ik ga halverwege mei en juni naar Noorwegen met de motor. Alleen zit ik met wat twijfel over de motor... Ik rij momenteel met een 750 shadow van '97. Zijn er mensen die uit ervaring spreken, zij het met of zonder windscherm en handvatverwarming. Of toch kiezen (voor in mijn ogen de mooiste van die modellen), de honda Varadero 1000?
Ik had zon en 19 graden in Karesuando. Heb je het leuke meisje bij het tankstation/winkeltje nog gezien aan de Zweedse kant?Dit grafiekje is echt komisch.
Ik was dit jaar in Karesuando en toen ik er was, was het 2 graden en heb ik het onderweg zien sneeuwen haha!
En die locals vertelde me dat het normaal 15 graden zou moeten zijn, en volgens dit grafiekje spraken ze dus toen de waarheid! Ik kon het gewoon niet geloven toen ik er was.
Is er een verklaring voor die mist waar je zo vaak over hoort op de Noordkaap? Ik kan me er zo weinig bij voorstellen, ik had op beide dagen dat ik er was een strakblauwe lucht en rond de 15 graden. Maar vind het wel interessant om te weten.
[afbeelding]
Kijk, da's nog eens interessant! Ik heb altijd weerman willen worden, maar helaas de hersenen niet voorEven onze eigen MF-weerman ingeschakeld: www.motor-forum.nl/forum/list_message/28574557#28574557
[afbeelding]
Even onze eigen MF-weerman ingeschakeld: www.motor-forum.nl/forum/list_message/28574557#28574557
[afbeelding]
Super interessant.Ik zou zeggen zeemist. Dit ontstaat vaak wanneer warme(re) lucht over het koude zeewater strijkt. De lucht koelt af met condensatie tot gevolg (denk aan een spiegel die beslaat in de badkamer tijdens het douchen) en je hebt mist. Dit waait vervolgens het land op.
In de zomer ontstaat mist anders. Tijdens een zonnige dag warmt het land op en de opgewarmde lucht stijgt op. Hierdoor wordt koude lucht aangezogen waarin ook mist kan voorkomen. Zo verandert een zonnige start van de dag in een koude kille mistige boel.
Super interessant.
Maar waarom had ik dan bijvoorbeeld tijdens een zonnige, zomerse dag in noord Noorwegen geen last van mist? Wat is daar de wetenschappelijke uitleg van?
Omdat die aangevoerde, (vochtige) lucht landinwaarts vaak geleidelijk wordt gemengd met drogere lucht. Het aardoppervlak wordt daar aangewarmt door de zon. Zodoende wordt aangevoerde zeemist geleidelijk opgelost. De Noordkaap ligt op een eiland en is vanuit meerdere windrichtingen gevoelig voor zeemist.Super interessant.
Maar waarom had ik dan bijvoorbeeld tijdens een zonnige, zomerse dag in noord Noorwegen geen last van mist? Wat is daar de wetenschappelijke uitleg van?