In oudere motoren worden kopp platen gebruikt waar een bestanddeel in zit (ik dacht kurk) dat niet tegen kurk kan. In het verleden gooide ik ook eens Castrol Superbike 5w40 ik mijn FZR. Ging toen wel eens door zijn koppeling heen. Gewoon de olie die erin hoort. Volsynth olie heeft een sterk reinigende werking, niet leuk als die opgespaarde drab in je blok loskomt en in je dunne oliekanalen of voor de oliepompzeef komt.
De Kale
Dames/Heren
Hier gaat die dan weer, dit hebben jullie vast voor mijn komst al een paar keer besproken maar toch is het voor mij nog niet duidelijk.
Ik rijdt op een Yamaha FZ750 uit 1985, oud beestje met 60.000 km.
Nu ben ik al bij verschillende motorzaken geweest om een beetje informatie te verzamelen over de soort olie die erin kan/hoort.
Ik wil gewoon dat mijn ijzeren paard lekker soepel loopt en geen olie verbruikt (wat die nu ook nog niet doet).
De eene zaak zegt dat ik er volledig syntheet in moet gooien want dat schakeld lekker en dan gaat die soepel lopen. De ander verteld dat ik dat juist niet moet doen want daar is de motorfiets niet op gemaakt.
Nu weet ik veel van autos af maar in mijn vak kom ik niet boven de 7/8 duizend toeren en is de olie alleen bestemd voor de verbrandingsmotor, niet de versnellingsbak en de koppeling daarbij.
Dus nu mijn vraag, wie heeft hier ervaring mee en weet wat ik moet doen ?
Bij voorbaat dank
John.
Een volledig synthetische olie bevat weliswaar weinig of geen viscositeits-verbeteraars (die zelf niet bijdragen tot smering), maar hoeft daarom niet automatisch van een betere kwaliteit te zijn of "beter te smeren". Met een goede minerale olie kun je ook best een paar ton klok zetten (zelfs mijn "beruchte" Buell loopt er al 105.000 km perfect op en na vervangen van de klepsteel keerringen is het verbruik bijna nihil).Een volsyntheet smeert beter.
gebruikt nog steeds niet na 20 jaar
Alle verbrandingsmotoren gebruiken olie. Snapt niemand dat nou nog steeds.....
verbruiken had ie het over... niet gebruiken
verbruiken dan....
Olie op de cilinderwand. Motor niet warm (zeg maar koud). Motor is nog niet uitgezet (wat betreft warmte) en komt langs de schraapveer in de cil-kamer. Gevolg>>>olieverbruik.
iedere motor gebruikt olie, verbruiken is een ander verhaal. Een motor met weinig kilometers hoort echt zeer miniem olie te verbruiken, nauwelijks waarneembaar.
maar toch verbruikt ie ook al is het miniem. En erg is dat toch niet??
En weinig km's. wat bedoel je daarmee???
Motor die net nieuw is maar verrot word ingereden of veel korte stukjes rijdt heeft weinig gedraaid maar toch verbruikt ie waarschijnlijk nogal wat.
Motor die niet verbruikt moet nog gemaakt worden.
Maar een fiets uit 85....die verbruikt zeker weten olie
Dat een vol-syntheet veel beter smeert en daarom niet bij inrijden mag worden gebruikt is ook onzin: Porsche bijvoorbeeld levert autos af met Mobil 1 en de blokken lopen er prima op in (nieuwe blokken produceren meer warmte dus vol-syntheet is geen gek idee in een blok dat waarschijnlijk vanaf de showroom tamelijk sportief te keer zal gaan).
Aangezien een minerale olie net zo snel vervuilt als een (half)vol-synthetische olie kies ik zelf meestal voor mineraal en vervang gewoon wat vaker.
Komt het verbruik boven de 1 Ltr. per 10.000 km dan komt revisie van de motor in zicht. (vuistregel)
Voor zover ik weeet wordt meestal 1 liter per 1000 km. gehanteerd als uiterste grens.