Het grote spuiten en laten spuiten topic.... deel 3

Status
Niet open voor verdere reacties.

fighternorrie

MF veteraan
15 dec 2003
13.266
113
Nibbixwoud
Het 3e deeltje al weer voor en door spuiters, zowel hobbyisten als 'profs'


Binnenkort zal ik de startpost vullen met wat 'How to's' en begrippenlijstjes *O*

full
 
Zucht, 2 dagen werk gehad aan 't opknappen, voorbereiden en op kleur spuiten van 2 kuipdelen. Alles zo netjes mogelijk gedaan – gaten gevuld, opgeschuurd tot korrel 400, afnemen met wasbenzine, plakdoekje, primer, opmatten, plakdoekje, hok stofvrij gemaakt en plastic opgehangen. 1k matte metallic kleurlaag zonder problemen in een aantal lagen gespoten (dun>flashen>3x herhaald met iets dikkere lagen).

Dit 24u laten drogen, niet met blote handen aangeraakt en met plakdoekje afgenomen voor het spuiten met 2k matte blanke lak.Bij het spuiten van de eerste laag viel het me al op dat er wat pitjes in de lak kwamen, maar dacht dat dit misschien nog moest afvlakken. Nog 2 natte lagen erop gezet en eigenlijk werd het alleen maar erger. Het voelt nu aan als of er een zandtornado voorbij is gekomen terwijl het aan het drogen was.

Het zijn geen blaasjes, geen fisheyes, de spuitbus sputterde niet, het is geen stof en wat ik zo lees over 'opwerken' is dat het ook niet. De ondergrond was droog en het gebeurd ook op een onbehandeld materiaal. Zie foto van zwart plastic voor dat laatste – dit was een onbehandeld stukje rest plastic. De lak zit er daar misschien 30sec op en die zooi is duidelijk zichtbaar.

Kan iemand me vertellen wat hier de reden van kan zijn geweest? Valt hier nog eer aan te behalen met schuren en opnieuw in de lak zetten?

IMG_2687.JPG IMG_2682.jpg
 
Ik denk te droog of te schraal gespoten.

De verf is al half droog voordat het op het oppervlak raakt en vloeit niet meer. Daardoor krijg je een korrel. Daarna spuit je er nog meer lak op wat zich alleen maar op die korrel af gaat zetten waardoor hij alleen maar groter wordt.

Te voorzichtig gespoten, waarschijnlijk ook wat te warm icm teveel afstand. Vergeet niet dat een spuitbus voornamelijk oplosmiddel is wat je koopt, dat verdampt heel snel.

Goed laten drogen, gladschuren, opnieuw spuiten en nu wat dikker opzetten vanaf minder afstand. Het moet er echt nat op zitten anders vloeit het niet lekker.
 
Thanks voor het advies!

Ik heb echt de aanbevolen 25cm aangehouden, maar vaker dichterbij. Wellicht was de eerste laag te dun, maar dat verklaart niet dat het ook gebeurde op het zwarte test plastic, toch? Want daar heb ik een dot goed nat gespoten.

Er zitten 4 lagen kleur (mat) en 1x dun en 2x nat blank op. Welke korrel raad je aan dat ik het mee schuur? Als het even kan spuit ik de kleur niet opnieuw. En als ik ‘t goed begrijp moet ik vervolgens de eerste laag blank ook gelijk nat opzetten?

Ik zal morgen nog eens een testje spuiten.
 
Het blijft natuurlijk giswerk op afstand omdat ik er niet bij ben en dus niet kan beoordelen hoe er gespoten wordt en met welk materiaal.

Maar ik zou het gewoon gladschuren met iets van 800 nat, dan haal je al die korrels er wel af zonder teveel te krassen, je hoeft niet alle lak eraf te halen gewoon gladschuren.

Dan ontvetten met een ONTVETTER!

Ik blijf het zeggen in dit topic, koop een busje Motip Entfetter 600 voor een paar euro bij een automaterialen zaak of internet. Wasbenzine is géén goede ontvetter voor spuitwerk.

550x518.jpg


Nevel je basecoat er nog een keer overheen totdat het gedekt is en dan gewoon je blanke lak opnieuw.

Het valt me op dat er geen glans op je spuitwerk zit maar je zegt dat je het met blanke lak hebt gespoten. Nou is de glans van spuitbussen blanke lak altijd kut vergeleken met normaal gespoten blank maar dit is wel erg mat. Of was het matte blanke lak?

Als ik blanke lak spuit ziet het er zo uit, wel een verschil in glans:

20200707_121510.jpg


Heb je goedkope zooi van de Action gebruikt of was het erg warm toen je spoot? Lijkt wel of het totaal niet gevloeid heeft of zat er nog geen blanke lak op bij je foto's?
 
Laatst bewerkt:
Ik zal die ontvetter eens kopen. 👍🏼

Zowel de base coat als blanke lak zijn mat. Maar ook daarin ben ik niet zo tevreden over die laatste, aangezien het nu meer een satijnglans heeft.

Het is een 1k op kleur gemaakt en een 2k lak van Maxton, gekocht bij Hornbach, á €45 totaal, dus geen knakenbussen van de Action. Temperatuur zal rond de 20 graden hebben gelegen.
 
De instinker hier is dat Maston 2K TWO in feite géén 2 componenten lak is. Er is geen verharder die je toevoegt, het heeft geen korte potlife vanaf dat moment en het zal ook nooit de hardheid halen van een echte 2K. Omdat het op basis van een epoxyhars met verdunner is zal het ook sneller reageren op (o.a) Alkydhoudende basecoat, primer, of (onzichtbare) kunststof-primer en kan het voor een gelige gloed in je werk zorgen.

Dankzij internetkennis vragen hobbyisten vaker naar 2K lak en dus komt er een aanbod "2K lak" dat aan dezelfde huis, tuin en keuken eisen moet voldoen als de eerste de beste hobby lak. De truc hier is dat er ongetwijfeld '2 of meer componenten" in deze spuitbus zitten, maar het zijn iig geen 2k converter + verharder ;)

Zelf werk ik uitsluitend met autolak en perslucht, maar dat is niet voor iedereen te doen:

DSC_2157klein.JPG
 
Wanneer treedt het op? Met de basecoat spuiten of met de blanke lak?

Het is de blanke lak. Ik dacht dat dat ondertussen wel duidelijk was. Die zie je dus ook in het filmpje. Link naar kleur was om mogelijk uit te sluiten dat ‘t daar aan zou kunnen liggen.

Vanmiddag bij Hornbach: “Ah, Maston. Hier heeft u uw geld terug.” |( Ik snap dat ze verder geen compensatie kunnen geven, maar een diepe zucht kon ik niet onderdrukken.

Nu maar schuren, nieuwe bus kleur en inderdaad die Spraymax kopen. Ik kwam die Maston toevallig tegen en daar baal ik nu goed van.
 
Zojuist met korrel 800 wp aan de slag gegaan en dat ging verrassend goed. Dank voor die tip!

Helaas op wat kleine hoekje door de lak heen gegaan. Nu heb ik nog een heuul klein beetje kleur in de bus.Kan ik dit gebruiken om het net te dekken? Reden dat ik ‘t vraag is omdat het een matte verf is en de structuur dus niet overeen zal komen met het geschuurde.

Daarnaast op wat plekjes door de blanke lak heengegaan, maar kan ik er daarbij vanuit gaan dat ik dat niet zal zien wanneer ik dit weer bedek met blanke lak?

Allen bedankt voor de input zover!
 
Bekijk bijlage 1521074

Hier, de hele Norton gespoten met een verfspuit van nieuw geen vier tientjes, klein spuitje met een klein bekertje en werkt perfect voor een motorfiets.

Ik heb nergens beweerd dat je met een spuit van 4 tientjes geen goed resultaat kan bereiken. Dat is namelijk nog steeds veel meer afhankelijk van degene die de spuit bediend dan het ding zelf.

Alleen ik spuit nogal veel en dan loop ik tegen teveel nadelen aan. Ik heb spuiters in een spuiterij ook nog nooit met een Aliexpress spuit zien werken.

Sommige nadelen heb je alleen last van als je veel spuit, en sommige nadelen heb je altijd, dus ook als je hem maar voor 1 klus koopt.

IK werk niet met die goedkope troep, persoonlijke mening.

Dat jij het wel doet en er prima resultaat mee bereikt is toch prima?
 
Ja, maar je had het over goedkope troep. Nu is zo'n goedkoop spuitje natuurlijk geen apparaat waarmee je dagelijks moet gaan spuiten, maar voor een enkele keer werkt het fantastisch. Ik heb nog een paar professionele grotere spuiten, waaronder een Sata, maar dit kleintje heeft een fijnere nevel en werkt prima voor €39.95.

Maar je hebt een punt, ik heb wel eens gespoten met zo'n twee tientjes ding van de bouwmarkt, maar dat is drie keer niks.
 
Afgelopen week een compressor gekocht, huis-tuin-keuken ding.. Had er nog geen gereedschap bij, dus even wat basis dingen gekocht, zit ook een verfspuit bij. STANLEY Luchtgereedsschapset 8 delig. kopen bij HORNBACH
Weet er iemand een site (of een post hier in dit topic) met een how-to voor beginners? (Om te voorkomen dat ik 55 pagina’s doorakker).

Gaat me dan met name over verfmengen, instellingen en werkwijze compressor enz. Ik heb niet de illusie om iets moois te willen spuiten, maar soms wil ik een paar beugeltjes/kapjes/enz in 1 kleur hebben. Meer dan dat wordt het niet.. (en de interesse hebben in hoe het allemaal werkt, dus kom dan niet aan, koop een bus bij de Action ;) ).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan