Het grote spuiten en laten spuiten topic.... deel 3

Status
Niet open voor verdere reacties.

fighternorrie

MF veteraan
15 dec 2003
13.266
113
Nibbixwoud
Het 3e deeltje al weer voor en door spuiters, zowel hobbyisten als 'profs'


Binnenkort zal ik de startpost vullen met wat 'How to's' en begrippenlijstjes *O*

full
 
Ik heb het gecontroleerd en er blijkt toch blanke lak op de kuipdelen te zitten. Ik ben van plan om naar Crop in Rotterdam te gaan om de kleur te laten scannen en de juiste lak te kopen. Het moet stevig zijn, dus zat zelf de denken aan 1k lak in kleur en 2k blanke lak. Ik heb weinig ervaring met spuiten, alleen kleine onderdeeltjes mat zwart gespoten.

Kunnen jullie me helpen door stapsgewijs te vertellen hoe ik het moet voorbereiden? Welke materialen te gebruiken (nat of droog schuurpapier, de korrel etc.) en welke gereedschappen me gaan helpen voor een mooi resultaat?
 
Ik heb het gecontroleerd en er blijkt toch blanke lak op de kuipdelen te zitten. Ik ben van plan om naar Crop in Rotterdam te gaan om de kleur te laten scannen en de juiste lak te kopen. Het moet stevig zijn, dus zat zelf de denken aan 1k lak in kleur en 2k blanke lak. Ik heb weinig ervaring met spuiten, alleen kleine onderdeeltjes mat zwart gespoten.

Kunnen jullie me helpen door stapsgewijs te vertellen hoe ik het moet voorbereiden? Welke materialen te gebruiken (nat of droog schuurpapier, de korrel etc.) en welke gereedschappen me gaan helpen voor een mooi resultaat?
Hehe dat zag ik zonop de foto ook al ;)..

Wat gaat helpen is dat jij t mooi weg brengt naar iemand die ervaring heeft en als ik het zo in schat moet je gewoon met een minder reultaat genoegen nemen als je t zelf wil doen.

Mooi gereedschap is een satajet x 5500 rp type I digital. Kijk nog maar eens alsnje die wil aanschaffen hoeveel je zelf wil doen
 
Ik snap je punt. Desondanks een beetje extreem om een spuitpistool van bijna 800 euro aan te raden, je weet ook dondersgoed dat ik daar niets mee ga doen. En met minder materiaal kan je vast en zeker een resultaat bereiken dat net zo mooi of zo niet mooier is dan de 18j oude laklaag die er nu op zit.
 
Ik snap je punt. Desondanks een beetje extreem om een spuitpistool van bijna 800 euro aan te raden, je weet ook dondersgoed dat ik daar niets mee ga doen. En met minder materiaal kan je vast en zeker een resultaat bereiken dat net zo mooi of zo niet mooier is dan de 18j oude laklaag die er nu op zit.
Nee helemaal niet.. ik kan met een gare spuit of een grondlak spuit nog wel iets maken van blanke lak en mogelijke slechte kwaliteit blanke lak (want jij weet niet wat je koopt). Maar jij kan dat niet.. je hebt de ervaring kennis en kunde niet. Daarnaast moet je een goede compressor fixen.. dat gaat je al meer als 800 kosten. Ik zou aanraden een elektrische schuurmachine.. weer 600 euro. Etc etc. Daarom een beetje tijdverspilling om er verder op in te gaan.. en met goede tools.. is get nog niet gezegd dat je er wat mee kan. Met slechte tools moet je al goed zijn als je wat wil.
 
Mijn oude spuiter kreeg het mooier voor elkaar met spuitbussen als ik met me devibliss en dure compressor. Toch vond ik spuiten zo leuk dat ik er tijd en geld in wou steken. Dus maak die overweging, wil je het vaker doen koop de spullen. Zoniet ben je goedkoper uit door het te laten doen
 
Mijn oude spuiter kreeg het mooier voor elkaar met spuitbussen als ik met me devibliss en dure compressor. Toch vond ik spuiten zo leuk dat ik er tijd en geld in wou steken. Dus maak die overweging, wil je het vaker doen koop de spullen. Zoniet ben je goedkoper uit door het te laten doen
Ja en weet jij welke nozzle je moet hebben etc etc. Want een devilbiss of een sata dan ben je nog niet halverwege. Ik prefereer sata RP over HVLP.. en thuis heb je dan ook minder lucht nodig etc etc etc. Kan wel ff doorgaan zo
 
Ja en weet jij welke nozzle je moet hebben etc etc. Want een devilbiss of een sata dan ben je nog niet halverwege. Ik prefereer sata RP over HVLP.. en thuis heb je dan ook minder lucht nodig etc etc etc. Kan wel ff doorgaan zo
Tegen mensen die menen dat ze met goede spullen wel resultaten kunnen halen zeg ik vaak: geef me een goede scalpel, dan zal ik je blinde darm eruit halen. Maar dan moet het wel een goede scalpel zijn hoor, want ik ben schilder....
 
Laatst bewerkt:
Dan ben ik op zoek naar een spuiter die zelf kleur kan matchen of zijn lak inkoopt bij een partij die dit kan. Woon zelf in Gouda. Hebben jullie suggesties voor betaalbare spuiters waar jullie goede ervaringen mee hebben?
 
Dan ben ik op zoek naar een spuiter die zelf kleur kan matchen of zijn lak inkoopt bij een partij die dit kan. Woon zelf in Gouda. Hebben jullie suggesties voor betaalbare spuiters waar jullie goede ervaringen mee hebben?
Je zou @FZRene eens kunnen benaderen. Die kan kleur matchen, en is hobby-spuiter. Leverd mooi werk, en betaalbaar. Als weet ik natuurlijk niet hoe vol zijn agenda is nu.
Ik heb zelf een paar projecten gehad, en het spuitwerk van hem is me heel goed bevallen. En ik ben niet de enige op MF, die tevreden was over zijn werk.
 
Ik snap je punt. Desondanks een beetje extreem om een spuitpistool van bijna 800 euro aan te raden, je weet ook dondersgoed dat ik daar niets mee ga doen. En met minder materiaal kan je vast en zeker een resultaat bereiken dat net zo mooi of zo niet mooier is dan de 18j oude laklaag die er nu op zit.
Vroeger, heel vroeger eigenlijk _O-, spoot ik wel eens een auto.
Voor mijn motorfiets heb ik eens een undertail gespoten met heel behoorlijk resultaat.
Met zo,'n spuitje wat je bij een compressor krijgt zeg maar.
Maar als je echt heel mooi werk wil hebben kun je het beter uitbesteden, vergeet ook niet dat je dan ook geen dure verf/lak over houd.
Voor mensen zoals ons is het gewoon lastig inschatten hoeveel daarvan te bestellen, en als er bijgemaakt moet worden is de kans op kleurverschil (misschien?) toch aanwezig.
 
Elke ervaren spuiter zou dat moeten kunnen.. echter zie ii vaak dat weinigen zich er in hebben verdiept
Is opzich niet het verdiepen. Word gewoon tekort gedaan.
Omdat in het standaard werk het vooral om geld gaat word eerder gekozen voor uitspuiten in plaats van bijtinten. Tijd is geld staat tegenwoordig vaak op 1.
 
Is opzich niet het verdiepen. Word gewoon tekort gedaan.
Omdat in het standaard werk het vooral om geld gaat word eerder gekozen voor uitspuiten in plaats van bijtinten. Tijd is geld staat tegenwoordig vaak op 1.
Klopt. Ik maar mij filosofie is altijd anders geweest. Ik wilde t perse kunnen. Dus zeker op karweitjes die uitgespoten werden ging ik dan bijtinten. In t begin gewoon voorzichtig onder het mom 'het wordt er alleen maar beter van'. Maar ik spoot geen staal vooraf.. goed kijken..recept begrijpen.. bijtinten en spuiten. En dan bij de wagen een staal meespuiten. Krijg je ook een mooie bibliotheek.. werkte perfect. Snap niet dat meer spuiters datniet doen. Eigenlijk bijtinten zonder te kijken.


Kan me herinneren dst ik het 1x echt fout heb gedaan maar dmniemand die het zag en de wagen heb ik nooit meer teruggezien..
 

Inmiddels ligt dit spul bij mij en dan zie je wel wat grappigs:

We hebben allerlei discussies hier over het rood van deze set gebaseerd op de foto hierboven en daarop is het inderdaad ehhh....rood.

Maar toen ik het binnen had herkende ik het meteen. Ik heb ooit een kleine Aprillia gespoten, één of ander 125/250cc racertje en die had ook deze kleur en dat is een knal-fel oranje-achtig rood. Het is dus rood met een flinke hoeveelheid fluor oranje erdoorheen geflikkerd.

Omdat ik hem al vaker had gespoten zag ik het maar die kleur komt er absoluut niet uit op een foto, het hele fluor effect is gewoon compleet onzichtbaar. dus discussieren op basis van een internetfoto is soms echt onmogelijk.

Maar dit is meer fluor rood/oranje dan gewoon rood.

Kutkleur om te spuiten ook trouwens, ga wel beginnen met een witte ondergrond...
 
Inmiddels ligt dit spul bij mij en dan zie je wel wat grappigs:

We hebben allerlei discussies hier over het rood van deze set gebaseerd op de foto hierboven en daarop is het inderdaad ehhh....rood.

Maar toen ik het binnen had herkende ik het meteen. Ik heb ooit een kleine Aprillia gespoten, één of ander 125/250cc racertje en die had ook deze kleur en dat is een knal-fel oranje-achtig rood. Het is dus rood met een flinke hoeveelheid fluor oranje erdoorheen geflikkerd.

Omdat ik hem al vaker had gespoten zag ik het maar die kleur komt er absoluut niet uit op een foto, het hele fluor effect is gewoon compleet onzichtbaar. dus discussieren op basis van een internetfoto is soms echt onmogelijk.

Maar dit is meer fluor rood/oranje dan gewoon rood.

Kutkleur om te spuiten ook trouwens, ga wel beginnen met een witte ondergrond...
Als het de kleur is die op de RS125 en RS250 zat is het idd een fijn kleurtje.
Heb er ooit ook 1 gedaan.
 
Ik weet eigenlijk niet of dat fluor nou verbleekt of donkerder wordt. Deze Aprillia had een sticker op de kont en daaronder is hij behoorlijk lichter, dus de rest is donkerder geworden zo lijkt het.
Bij mij verbleekten de fluor ‘bollen’ na een paar jaar. Toen maar een ander kleurenschema laten spuiten (Yoshimura 8 uur van Suzuka) *O* .

4A0F5865-B123-4F51-BDDB-5BACE24CE9E2.jpeg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan